Toyota Corolla Verso 1.8 VVT-i Linea Sol

14 kommenttia

Kannattaako ostaa? Käyttökokemuksia, hyvät ja huonot puolet! Onko 1.6 ihan mopo?

Käyttäjinä olisi 2 aikuista ja vauva. Kaupunkiajoa + välillä pitempää matka-ajoakin. Olisiko joku muu samassa hintaluokassa parempi vaihtoehto?

Aikaisemmin ei ole ollut itsellä käytössä Toyotaa, voiko kutsua autoksi. Onko luotettava menopeli?
Huollot, varaosat, onko kallista? Kertokaapi kaikki mitä tulee kyseisestä merkistä/mallista mieleen.

  
  • Viime syksynä meidänkin taloudessa oli samanlainen auto mielessä ja viikonlopun koeajossa ja suurin syy miksi Corolla Verso jäi pois valinnoista oli sen pieni tavaratila, ainut tila-auto tuossa luokassa johon olisimme tykästyneet tavaratilan puolesta oli Rellun Grand Scenic mutta valitsimme sitten kuitenkin perinteisen farmarin, tämän uudemman korimallin Opel Astran.

    Kun teidänkin taloudessa ei ole ilmeisemmin tarvetta tila-autolle perheen koon vuoksi, kannattaisiko miettiä perinteistä farkkua vai onko tila-auton hankinnalle sittenkin syynä vain korkeampi tila?

      
  • Lainaus:
    24.07.2005 klo 12:06 RedNeck kirjoitti
    Kannattaako ostaa? Käyttökokemuksia, hyvät ja huonot puolet! Onko 1.6 ihan mopo?

    Käyttäjinä olisi 2 aikuista ja vauva. Kaupunkiajoa + välillä pitempää matka-ajoakin. Olisiko joku muu samassa hintaluokassa parempi vaihtoehto?

    Aikaisemmin ei ole ollut itsellä käytössä Toyotaa, voiko kutsua autoksi. Onko luotettava menopeli?
    Huollot, varaosat, onko kallista? Kertokaapi kaikki mitä tulee kyseisestä merkistä/mallista mieleen.


    Itse en ole ajanut Corolla Versoa eikä minulla ole kokemusta Toyotan 1,6 tai 1,8 litraisista moottoreista.
    Jos kuitenkin päädyt 1,8 litraiseen niin suosittelisin ainakin tutustumaan MMT-vaihteistoon. Tavallisesta automaatista poiketen se ei nosta kulutusta ja on tietenkin kaupunkiajossa ylivoimaisen helppo käsivaihteistoon verrattuna. MMT-vaihteisto sai ensiesittelyn yhteydessä melkoisesti kritiikkiä, mutta Toyotalta tuli viime vuonna softapäivitys ja ainakin saksalaisten omistajien mukaan MMT toimii nyt todella hienosti.
    Muutama "nice to know" juttu Corolla Versosta.
    Corolla Verson muotoilija on Elvio d'Aprile joka aikaisemmin työskenteli Ferrarilla. Niinpä edellinen hänen muotoilemansa auto oli Ferrari 550 Maranello.
    Corolla Verso taitaa edelleen olla ainoa auto Euroopan markkinoilla johon on saatavilla auton keulaan asennettu videokamera. Kaupunkiliikenteessä siitä voi olla hyötyä ja onpa ainakin yksi varuste jota muilla ei ole.
    Corolla Verso on ylivoimaisesti Eurooppalaisin Toyota. Auto on moottoreita ja voimansiirtoa lukuunottamatta kehitetty Toyotan teknisessä kehityskeskuksessa Belgiassa. Autoa ei edes myydä Japanissa.

    Kaikkien Toyotien vahvuutena on pidettävä luotettavuutta.

    En tiedä miksi kysyt huoltojen/varaosien hintoja koska erot eri merkkien välillä ovat niissä pieniä. Jälleenmyyntiarvo ratkaisee taloudellisen puolen jos kyseessä on oma auto.

    Jos ymmärät saksaa voit lukea tästä omistajien mielipiteitä
    http://www.motor-talk.de/t684387/f197/s/thread.html

    Tässä keskustellaan siitä kannattaako valita 1,6 tai 1,8 litrainen moottori.
    http://www.motor-talk.de/t722622/f197/s/thread.html

      
  • Entäpä Skoda Octavia 1.6 HB FSI? Tavaratilaa mahtavat 570 litraa, menestynyt vertailutesteissä hyvin. Tehoa 85 kW, riittänee hyvin normaaliliikenteessä, kolme varustelutasoa.Skodaa saa toki myös farmarina, jos tarvetta siihen on. Kävin koeajamassa Elegance-version, tuntui laadukkaalta autolta. Vahva ehdokas seuraavaksi autokseni.

      
  • [quote title="28.07.2005 klo 08:42 Hans kirjoitti"]
    Entäpä Skoda Octavia 1.6 HB FSI? Tavaratilaa mahtavat 570 litraa, menestynyt vertailutesteissä hyvin. Tehoa 85 kW, riittänee hyvin normaaliliikenteessä, kolme varustelutasoa.Skodaa saa toki myös farmarina, jos tarvetta siihen on. Kävin koeajamassa Elegance-version, tuntui laadukkaalta autolta. Vahva ehdokas seuraavaksi autokseni.

    Skodan tavaratialn litramäärää hehkuttelee yksi jos toinenkin. Kävin sitä mittailemassa minäkin. Tilavuutta on, mutta millaisessa poterossa! Nostokynnys lienee 30 cm ellei yli - siitäpä on mukava haijata raskaampaa tavaraa kyytiin tai pois. Moni litramäärältään pienempi tavaratila on paljon käyttökelpoisempi muodoltaan.

      
  • itsellämme on käytössä kyseinen auto ja voin sanoa käyttökokemukset toyotasta.
    kulutus ajaessa normaalia maantienopeutta 80 - 100 km/h on 6.3 - 6.6 l/100 km nopeuden noustessa yli moottoritie nopeuden 125 km/h kulutus nousee noin 8.4 l/100/km. Tavaratilan koko on muunneltavuuden ansiosta todella suuri ja helppokäyttöinen, tietenkin jos on 7 henkeä niin silloin tavaratila todellakin loppuu kesken niinkuin kaikissa tämänkokoluokan autoissa.
    Ajettavuus on autossanielestäni todella jämäkkä ja johdonmukainen. ei vetele eikä muutenkaan tarvitse kuin istua ja pitää ratista sen verran kuin mutkat vaaativat ohjausta.
    Vakiovarusteet ovat riittävät on esp. vakionopeuden säädin, ajotietokone, cd radio jne.
    Turvallisuus on huippuluiokkaa kuten törmäystestit osoittavat ja parhaan kuvan saat autosta itse kun otat sen koeajoon viikonlopuksi
    suosittelen

      
  • Lainaus:
    28.07.2005 klo 22:53 Asiamies kirjoitti
    Skodan tavaratialn litramäärää hehkuttelee yksi jos toinenkin. Kävin sitä mittailemassa minäkin. Tilavuutta on, mutta millaisessa poterossa! Nostokynnys lienee 30 cm ellei yli - siitäpä on mukava haijata raskaampaa tavaraa kyytiin tai pois. Moni litramäärältään pienempi tavaratila on paljon käyttökelpoisempi muodoltaan.


    Täysin samaa mieltä. Vanhassa Golf farkussa on sama ongelma.

      
  • Lainaus:
    29.07.2005 klo 10:25 Bertone kirjoitti
    Lainaus:
    28.07.2005 klo 22:53 Asiamies kirjoitti
    Skodan tavaratialn litramäärää hehkuttelee yksi jos toinenkin. Kävin sitä mittailemassa minäkin. Tilavuutta on, mutta millaisessa poterossa! Nostokynnys lienee 30 cm ellei yli - siitäpä on mukava haijata raskaampaa tavaraa kyytiin tai pois. Moni litramäärältään pienempi tavaratila on paljon käyttökelpoisempi muodoltaan.


    Täysin samaa mieltä. Vanhassa Golf farkussa on sama ongelma.


    Mikäli nostokorkeus tuottaa ylenmääräisiä vaikeuksia, niin entäpä Skoda Combi ? Monelle taitaa olla vaikeaa siirtyä Skodaan, ilmeisesti enemmän imago- kuin järkisyistä. Tosin auton valintahan koostuu niin monista tekijöistä, että ns. järkisyyt ovat vain yksi monien muiden joukossa. Sama koskee tietenkin itseänikin. Itse olen vaihtamassa autoa ja tutun autokauppiaan merkki ( Citroen)ei enää tarjoa itselleni sopivaa kulkupeliä, joten merkkiä on vaihdettava. Mutta en halua kinata siitä mikä merkki on kullekin sopivin. Jokainen tekee itse valintansa, kuka milläkin perusteella.

      
  • Lyhyesti sanoen kyllä uuden Toyotan aina uskaltaa ostaa. Käyttäminen on kokolailla luokassaan edullista ja mitä pitempään autoa pitää niin sitä viisaampi ratkaisu Toyota on. Arvosäilyy erittäin hyvin ja korkean laadun ansiosta viat ovat harvassa. Corolla Verso-malleissa ei toistaiseksi ole vielä ollut edes merkittäviä "tyyppivikoja".

    Jos sen sijaan vaihdat autoa reilun vuoden välein niin silloin lienee parasta ottaa se, mikä parhaiten käteen käy. Takuuhan kattaa kaikissa vähintään sen kaksi vuotta...

      
  • Ottamatta sen kummemmin kantaa juuri Toyotan puolesta, kaipa se kelpo auto on, suosittelen pienen lapsen kanssa silti nimenomaan tila-autoa. Ei välttämättä niinkään tilojen itsensä kuin lapsen autoon asettamisen helppouden vuoksi.

    Tila-auton takapenkki on juuri sen verran korkeammalla, että lapsen nostaminen tuoliinsa sujuu selkää niksauttamatta. Myöskään oviaukko ei sedanin tapaan kaarru takaosastaan alaspäin. Tila-autoissa on myös tarpeelliset lisäsentit etu- ja takapenkkien välissä, jotta lapsen turvaistuin kaukalon jäätyä pieneksi voidaan asentaa selkä menosuuntaan jättäen vielä istumakelpoiset tilat etumatkustajalle.

    Pikkujuttu, mutta parin vuoden kurottelun jälkeen autotyypin vaihto on mielessä. Katumaastureissa olisi toki vastaavat edut.

      
  • Jos Toyotan muovit ja ajotuntuma eivät kiinnosta, kannattanee tutustua Ford Focus C-maxiin ja VW Golf Plussaan. Molemmista oli testit AutoBildissä 11/2005 ja arviot olivat OK.

    Hinnaltaan autot on samaa luokkaa - Golfia pitää varustella enemmän, esim. ilmastointi ei ole vakiona. Fordiin voi hommata lisätakuuta, jos 10-30 vuotta sitten hankittu huono maine pelottaa. Focus C-maxissa ei käsittääkseni ongelmia ole ollut.

      
  • Kannattaisi kokeilla myös Honda FRV.Ihan hyvät tilat siinäkin ja "optio" kuudennelle.

      
  • Lainaus:
    03.08.2005 klo 12:38 irreproducible kirjoitti
    Jos Toyotan muovit ja ajotuntuma eivät kiinnosta, kannattanee tutustua Ford Focus C-maxiin ja VW Golf Plussaan. Molemmista oli testit AutoBildissä 11/2005 ja arviot olivat OK.

    Hinnaltaan autot on samaa luokkaa - Golfia pitää varustella enemmän, esim. ilmastointi ei ole vakiona. Fordiin voi hommata lisätakuuta, jos 10-30 vuotta sitten hankittu huono maine pelottaa. Focus C-maxissa ei käsittääkseni ongelmia ole ollut.

    ah sitä nahkapäällysteisen kojelaudan tuoksua onkin mukava haistella noissa molemmissa... vai onko se prkle muovia tämäkin?
    vilkaiseppas c-maxin tavaratilan maton alle niin "laatu näkyy" ja plussahan on vain korkeampi golffi eikä mikään tila-auto.
    syssymmällä sitten verso d-4d 177hv&400Nm tilaukseen...

      
  • Viime viikolla -99 Astra farmari vaihtui meidän perheessä Corolla Verso 1.6 linea terraan manuaalivaihteisena. Astrassa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta ikää alkoi olla, ja autokauppiaan hyvitys oli sen verran hyvä, että auto lähti vaihtoon. Toyotia oli Astraa ennen kaksi, ja ne toimivat moitteettomasti, joten luotto merkkiin oli kova, ja valinta melko helppo.

    Maantieajossa Verso on tuntunut oikein mukavalta peliltä, myös 1.6:sella koneella, vaikka puhtia voisi olla myös hieman enemmän. 1.8 olisi tullut kyseeseen, jos budjetti olisi sen sallinut, tottakai. Toivottavasti kone siitä vielä notkistuu. Keskikulutus matka-ajossa oli ajotietokoneen mukaan 300km:n matkalla 6.7 litraa. Sivutuuliherkkyyttä autossa ei kauheasti tunnu olevan, vaikka auto onkin korkea.

    Verso on ensimmäinen "tila-auto" perheessämme, auton korkeus tuntuu mukavalle, koska autosta näkee joka suuntaan hieman paremmin kuin "tavallisesta" henkilöautosta. Lisäksi pysty istuma-asento takaa tietysti mukavat tilat, perheessämme on neljä henkilöä, joista kolme on sen verran pitkiä, että hyvät tilat matkustamossa tulevat tarpeeseen.

    Tavaratila on melko lyhyt, mutta onneksi korkea. Kun takapenkkejä siirtää eteenpäin, tilaa löytyy luonnollisesti sitten enemmän. Meidän tapauksessa ei ole siihen vielä tarvinnut turvautua, tavarat ovat mahtuneet hyvin kyytiin. Toki auto on vielä sen verran vähän aikaa ollut, että kovin montaa kertaa konttia ei ole täyteen pakattu.

    Renkaiden ääni kuuluu melko selvästi maantiellä, vaikka se taitaa olla monien muidenkin autojen "ominaisuus" nykypäivänä. Kaasupoljin on vaatinut hieman totuttelua, poljin on melko kevyt, ja ainakin alkuvaiheessa liikkeellelähdöissä ominaisuuteen sai totutella. Samaten vaihteensiirto on hieman epämääräisempi kuin Opelissa, mutta tottumuskysymyksiä kaikki.

    Tähän mennessä auto on kyllä lunastanut kaikki lupaukset ja toivotaan että jatkossakin Toyota pelaa hyvin.

      
  • Vihdoinkin ehdin käydä koeajamassa pirssin. Oli positiivinen kokemus. Ainoiksi pieniksi miinuksiksi tuli takapenkillä istuttaessa kuuluva rengasmelu ja moottoritiellä ajettaessa ohjaus tuntui hiukan hakevalle.

    Tuli myös koeajettua Hondan FR-V (1.7), oli myös positiivinen kokemus. Ei jäänyt olleskaan Toyotan varjoon. Rengasmelu tuntui takapenkillä hiljaisemmalle ja ohjaus oli vakaampi moottoritiellä.
    Varustelutaso on hiukan huonompi toyotaan verrattuna.

    Valinnan vaikeutta....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit