Tyytyväisyyskyselyt

7 kommenttia

Nämä asiat tulivat aika lailla esille pariinkin otteeseen palstalla.
Minusta ne eivät anna aihetta henkseleitten paukutteluun. Jos JPowers on saanut Honda Jazzin ykköseksi Britanniassa, se ei varmasti ole sitä Saksassa tai Italiassa.
Ihmisten mielipiteet vaihtelevat sitä mukaa mitä autoja yleensä myydään kyseisessä maassa. Joku viikko sitten oli Ilta-Sanomissa maittain 10 eniten ostettua autoa Euroopassa. Kun katsoi Saksaa, Ranskaa, Belgiaa, Italiaa, ei Japanilainen auto ollut edes listoilla, Hollannissa taisi Toyota olla 10:llä sijalla.

Näin paljon nämä tyytyväisyystutkimukset heittävät.
Jotta ne voisi ottaa jotenkin vakavasti, olisi pakko ottaa tilastoihin sellaiset autot joita varmasti myydään joka maassa.

On lisättävä sekin seikka, että vaikka joku Saksassa ostaakin Toyotan, on hänen lähes pakko kehua sitä, hän on vastarannan kiiski siinä maassa, ja puolustettava valintaansa kynsin hampain. Vaikka kuinka sattuisi. Tämän takia en ainakaan minä oikein luota JDPowersin markkinatutkimuksiin. Voisi yhtälailla kysyä minkämerkkiset lumiketjut ovat parhaat? Saksalainen voisi tod.näk. tähän osata vastata, tuskin kukaan Suomessa niistä tietää. Minulla on lumiketjut, mutten tiedä edes merkkiä.

  
  • Lainaus:
    17.06.2004 klo 22:06 SixPack kirjoitti
    Nämä asiat tulivat aika lailla esille pariinkin otteeseen palstalla.
    Minusta ne eivät anna aihetta henkseleitten paukutteluun. Jos JPowers on saanut Honda Jazzin ykköseksi Britanniassa, se ei varmasti ole sitä Saksassa tai Italiassa.
    Ihmisten mielipiteet vaihtelevat sitä mukaa mitä autoja yleensä myydään kyseisessä maassa. Joku viikko sitten oli Ilta-Sanomissa maittain 10 eniten ostettua autoa Euroopassa. Kun katsoi Saksaa, Ranskaa, Belgiaa, Italiaa, ei Japanilainen auto ollut edes listoilla, Hollannissa taisi Toyota olla 10:llä sijalla.

    Näin paljon nämä tyytyväisyystutkimukset heittävät.
    Jotta ne voisi ottaa jotenkin vakavasti, olisi pakko ottaa tilastoihin sellaiset autot joita varmasti myydään joka maassa.

    On lisättävä sekin seikka, että vaikka joku Saksassa ostaakin Toyotan, on hänen lähes pakko kehua sitä, hän on vastarannan kiiski siinä maassa, ja puolustettava valintaansa kynsin hampain. Vaikka kuinka sattuisi. Tämän takia en ainakaan minä oikein luota JDPowersin markkinatutkimuksiin. Voisi yhtälailla kysyä minkämerkkiset lumiketjut ovat parhaat? Saksalainen voisi tod.näk. tähän osata vastata, tuskin kukaan Suomessa niistä tietää. Minulla on lumiketjut, mutten tiedä edes merkkiä.


    ja tänne sama juttu eli ainoastaan JD perustuu mielipiteisiin ja siinäkin taitaa olla luokkaa 100 arvioitavaa kohtaa johon ihmiset antavat asteikolla 1-10 arvosanoja, TUV ja ADAC perustuu sitten ihan muuhun dataan, EI milipiteisiin.

      
  • TUV ja ADAC perustuu sitten ihan muuhun dataan, EI milipiteisiin.

    Niin Warcraft!
    Olen jo aiemmin esittänyt kysymyksen!Kumpaa rekisteröitäisiin enemmän tiellejääneeksi Moskovassa Audia vai Jaltaa?
    Lyön jälleen vetoa Audin puolesta,koska Jaltakuskilla on mukana pajavasra ja sirppi :innocent:

    Syy tiellejäänteihin löytyy myös omistajan kukkarosta!!!!
    Tuyota on edelleen "haalarikansan"auto KeskiEuroopassa.

      
  • ADAC:in tilastojen mukaan Saksassa, on Volvo V70 malli, auto joka keskikokoisessa luokassa on useimmiten tarvinnut hinuria autobaanalta pois. Tuntuu oudolta, mutta tilaston pitänevät paikkansa.

      
  • Noissa TUV/ADAC tilastoissa on mielestäni myös se 'harha', että en ole ainakaan netin kautta löytänyt tietoa siitä mitä tuohon tarkasti tilastoidaan.

    Eli onko tilastossa myös ne 'hinurin tilaukset' jotka johtuvat vaikka polttoaineen loppumisesta tai muusta käyttäjän omasta huolimattomuudesta johtuvat. Kalleimpien autojen käyttäjinä kun tuppaa usein olemaan 'huolimattomia' käyttäjiä :)

    Katsastuksien hylkäyksien perusteitakaan ei muistaakseni ole tuon paremmin selitelty tilastoissa, voiko siis osalla merkeistä olla 'etunaan' juuri se, että niitä ostaa autojen tekniikasta ymmärtävät henkilöt, jotka tietävät onko auto ennen katsastusta kunnossa vaiko ei? Tähän tietenkin vaikuttaa myös se, että viekö omistaja autonsa ennen katsastusta huoltoon vai koittaako 'onneansa'.

    Lisäksi miten vaikuttaa nämä erityisesti saksalaisten merkkien suosimat 'ylipitkät' huoltovälit? Jos autoa joutuu käyttämään perushuolloissa vain 2v välein niin jää mahdollisia vikoja huomaamatta pitkillä huoltoväleillä helpommin, kuin että huolto tulisi eteen kerran vuodessa. Tällöin kasvaa tietenkin tielle jäämisen mahdollisuus melkoisesti, vaikka itse varsinaisten vikojen määrä olisikin sama.


    [mla muokkasi tätä viestiä 18.06.2004 klo 12:18]
      
  • Lainaus:
    18.06.2004 klo 12:18 mla kirjoitti

    Eli onko tilastossa myös ne 'hinurin tilaukset' jotka johtuvat vaikka polttoaineen loppumisesta tai


    Sinänsä hyvä, että otit esiin tuon "polttoaineen loppuminen". Siinä käy Saksassa huonosti. Lähtee kilvet ja ajokortti + sakot. Saksassa on polttoaineen loppuminen moottoritiellä suurin liikennerikos jonka voi ylipäätänsä tehdä. Siellä täytyy ajaa, jotta ymmärtää miksi. Saksalaiselta ei lopu polttoaine. Se on varma.

    Suomalaisen turistin tulisi hyvin painaa mieleen tämä juttu, kuten renkaat, mikä merkintä niissä on. Huonot renkaat tai alinopeusrenkaat saattavat aiheuttaa matkan keskeytymiseen, tai rengaskauppaan lomalla. Yhtälailla kannattaa pitää vettä, mehua tms. juomia ja vähän purtavaa mukana. Jos joutuu 7 h seisovaan jonoon kesähelteellä tulee jano. Ja autot aina sivulle vasemmalle ja oikealle niin, että keskeltä mahtuu ambulanssi, raivauskalusto ym. kulkemaan esteettä.

      
  • Autoliiton mukaan yleisin syy tiellejääntiin Suomessa on polttoaineen loppuminen. On siinä saksalaisilla ihmettelemistä.

    Mutta alkuperäiseen aiheeseen palataksemme. Luottamukseni kaiken maailman kyselyihin on mennyt kauan sitten. Lähes joka kerta, kun olen itse sellaiseen osallistunut, on herannyt kysymyksiä siitä, mitä tutkija haluaa kysyä. Hiljattain vastailin taas johonkin tuotemerkkejä koskevaan tutkimukseen. Epäselvässä kohdassa kysyin haastattelijalta, mitä kysymys oikein tarkoittaa, mutta hän ei osannut auttaa. Näin syntyy helposti väärinkäsityksiä ja tietysti myös virheellisiä tutkimustuloksia. On ilmeisesti vaikeata asettaa kaikkia kysymyksiä yksiselitteisiksi. Lisäksi edellämainitussa tutkimuksessa olisin vastannut suurimpaan osaan kohdista en osaa sanoa, mutta sellaista vaihtoehtoa ei ollut.

      
  • Se on totta, kaikenlaiset kyselyt ja mielipiteet voidaan helposti muokata tietynhaluisiksi, asettamalla kysymykset tietyllä tavalla.

    Vaikka. Haluatko katsella analogista vai digitaalista TV:tä. Kyllä vai Ei. Mutta jos kysytään, haluaistiko DigiTV:n ja maksat sillion käytön mukaan. Näin helposti voidaan muokata vastauksia haluttuun suuntaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit