Autotoimittajat tienaavat näköjään melko mukavasti Britanniassa.
Top Gear ohjelman Jeremy Clarkson osti Ford GT40:en. Mitä tuohon tarinaan voi sanoa? Pienet tuotantomäärät ja käsityö ei takaa laatua.
http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-1677058_1,00.html
Samaa muuten itsekin ihmettelin kun TopGearia katselin.
Tässä muuten Jeremyn vihjaus:
"A two-year wait. Ten years of damn hard work. And what do I get? The most miserable months motoring it is possible to imagine."
Ei taida muuten olla parasta mainosta Fordille, kun TopGearin jaksoissa on tuosta Jeremyn GT:tä pilkattu aika moneen kertaan.
Ford suostui heti ottamaan auton takaisin. Eivät ilmeisesti halunneet riidellä julkisuudessa.
Ei tuottane tuskaa Fordille ottaa takaisin autoa, joita on viety 28 kpl Englantiin, eikä varsinkaan siinä tapauksessa, että Clarksonin tyyppinen itseään täynnä oleva höntti on toisella puolella. Clarkson esiintyy niin kuin maailman suurin vääryys olisi kohdannut häntä, jos kaveri ei saa kymmessä vuodessa säästettyä kuin tuon auton verran ja käyttää kaiken sen ostamiseen, hohhoijjaaa.
Jos Suomessa olisi vastaava viestintäkultuuri olisi kaikki pikkujulkkistoimittajat kitisemässä esim. vesivahingoista tai muista piilevistä vioista joita on ilmennyt esim. 2 kertaa Clarksonin autoa kalliimmassa hankinnassa, heidän omakotitalossaan tms., säälittävää.
Olisi nyt edes ostanut kalliin auton!
Noh...mitäs tähän voi sanoa. Mielestäni on aikamoinen vääryys, jos kaveri noin kalliin auton ostettuaan saa kymmenen vuoden säästöilleen vastineeksi auton joka seisoo jatkuvasti pajalla. Itseänikin harmittaa vietvästi, kun omaa uutta keskiluokan autoa joutuu käyttämään korjaamolla, oli syy mikä hyvänsä. Mitenköhän paljon ottaisi päähän jos autossa olisi kiinni kymmenen vuoden säästöt ja unelmat?
Olisi nyt edes ostanut kalliin auton!
Kyllä toimittajat mielestäni omaan alaansa liittyvästä pettymyksestä saisivatkin kitistä. On mielestäni täysin kohtuutonta että tuon hintaluokan ostoksissa on mielettömiä puutteita ja usein. Oli kyseessä sitten talo tai auto.
Kalleus on suhteellista, mutta autoksi tuo GT40 on mielettömän kallis. Oletan että uusi 15 tuhannen euron uusi auto on virheetön. Ei siis liene mitenkään kohtuutonta vaatia että tuollainen noin 10 kertaa kalliimpi auto olisi virheetön.
Autotehtaat suoltavat suhteettoman huonoa laatua pihalle. Oli jo aikakin että joku mussuttaa asiasta julkisuudessa. Itselläni saattaa kohta olla myös kauppojen peruminen edessä. Toivottavasti loppu on edes yhtä onnellinen kuin Clarksonilla, mitä tosin vahvasti epäilen.
Yleensähän kaikki super-autot ovat romuja :-) Eihän niitä ole tehty käyttöautoiksi, eikä ne sitä kestä. Ferrareillakin ajetaan yleensä alle 5tkm vuoteen, joka on niiden huoltoväli.
Porsche on niillä rajoilla käyttöautoksi. Tekemällä 10 tuhansia autoa vuodessa suunnittelukulut per auto ovat vielä järkevissä rajoissa. Mikäli tuotanto on satoja tai tuhansia kappaleita, niin oikoa pitää melkoisesti.
Clarksonilla oli aikaisemmin SL55AMG, jonka hän myi repiäkseen rahaa GT40. Hänhän on tietynlainen julkkis UK:ssa, joten aivan rivitoimittaja hän ei ole. Siksipä varmaan hän yleensäkkään sai mahdollisuuden ostaa tuon kärryn - halukkaista nimittäin ei ollut pulaa.
Tois'aalta £120000=173000,- Aika monta saman hintaista reilu 11m purkkaria tai 10m moottorivenettä tuolla rannoilla kelluu, eikä niiden omistaminen herätä kansalaisissa kovinkaan voimakkaita tunteita.
Eikös se auto ollut Ford GT? GT40 on se vanhempi malli 60-luvulta jonka mallimerkintä tuli siitä 40:n tuuman korkeudesta.
Kyllä se juurikin näin on.
Niin, ainoa super-auto joka on toimiva ja kestävä taitaa olla McLaren-Mercedes SLR, sitä edes Clarkson ei saanut epäkuntoon vaikka ajoikin Englannista Norjaan. Tässäkään tapauksessa ei tosin ole syytä kiittää Mercedestä kestävyydestä vaan taitaa kerrankin olla niin, että McLaren on päästänyt käsistään auton, joka ei hajoa alle 300 km matkalla. Toinen jota epäilen vahvasti luotettavaksi on Ferrari Enzo.
Tämä noin JPN:lle mainittakoon.