Citroen C4

6 kommenttia

Koeajoin uuden C 4 mallin ja totesin seuraavaa. Ajettavuus ja varustelu ok, VTR-tarjous 2.0 koneella järkevissä hinnoissa. Tavaratila on kylläkin melko pieni. Mutta, mikä pahinta. Mittaristo on näin ikänäköiselle onnettoman sekava ja vaikealukuinen, katsetta pitää kääntää vaarallisesti ees sun taas. Kikkailu on mennyt käytännöllisyyden ja järkevyyden edelle, jopa turvallisuuden kustannuksella. Koska C4 ei tarjoa farmaria, niin vaihtoehtona siirtyminen C5 malliin tulee liian kalliiksi. Nykyinen Xsara-farmarini on 2001 mallinen 2 litrainen Exclusive varusteltu ja vain reilut 50 tuhatta ajettu, joten ei innosta vaihto C 4 malliin. Pitäisiköhän vaihtaa merkkiä?

  
  • Täysin eri mieltä nopeusnäytöstä. Olin erittäin skeptinen ennen koeajoa näyttöjen suhteen. Juuri kyseistä autoa testanneena voin sanoa, että pidän c4:n nopeusnäyttöä jopa turvallisempana kuin perinteistä ratkaisua. Katsetta täytyy siirtää vähemmän tiestä, joskin tietty eri suuntaan kuin mihin on yleisesti totuttu. Lisäksi siitä käy hyvin selkeästi ilmi "olennaiset", kilometrit ym. sen sijaan "ajotietokoneen" toiminta on kyllä huonompaa kuin esim. C5:ssa ja katsetta saa olla koko ajan kääntämässä, enkä ainakaan koeajon aikana keksinyt miten kulutuksen ym. saisi koko ajan pysymään näytössä. (ohjekirjathan ovat yliarvostettuja). Muuten ranskalaiseksi yllätti positiivisesti ajo-ominaisuuksillaan, vääntöä sopivasti.

    [germ muokkasi tätä viestiä 11.08.2005 klo 22:17]
      
  • [quote title="11.08.2005 klo 22:17 germ kirjoitti"]
    Täysin eri mieltä nopeusnäytöstä. Olin erittäin skeptinen ennen koeajoa näyttöjen suhteen. Juuri kyseistä autoa testanneena voin sanoa, että pidän c4:n nopeusnäyttöä jopa turvallisempana kuin perinteistä ratkaisua. Katsetta täytyy siirtää vähemmän tiestä, joskin tietty eri suuntaan kuin mihin on yleisesti totuttu. Lisäksi siitä käy hyvin selkeästi ilmi "olennaiset", kilometrit ym. sen sijaan "ajotietokoneen" toiminta on kyllä huonompaa kuin esim. C5:ssa ja katsetta saa olla koko ajan kääntämässä, enkä ainakaan koeajon aikana keksinyt miten kulutuksen ym. saisi koko ajan pysymään näytössä. (ohjekirjathan ovat yliarvostettuja). Muuten ranskalaiseksi yllätti positiivisesti ajo-ominaisuuksillaan, vääntöä sopivasti.
    [

    Itsekin koeajoin C4:n. Mittaristo on sekava, näyttöjä siellä ja täällä, osa onnettoman pieniä. Kojetaulun näytön ergonomiaan kuuluu, että mittaristo on selkeä ja riittävän suurilukuinen,helposti hahmotettava. Numeronäyttöinen nopeusmittari on minusta hankala, mutta se on varmaan sitten se kuuluisa makuasia. C 4 oli yksi koeajamistani autoista, mutta siinä on liian pieni tavaratila minun tarpeisiini eikä kyllä mittaristokaan hurraata nostata. Talviautotestissä C 4 pärjäsi kohtalaisen hyvin. Olen itse koeajanut mm. Peugeot 307 SW:n, Ford Focuksen, Nissan Almera Tinon, Mazda 6 :n, Citroen C4:n ja C5:n, Skoda Octavian. Vertailu on ollut mielenkiintoista...

      
  • Lainaus:
    12.08.2005 klo 08:30 HB50 kirjoitti
    Itsekin koeajoin C4:n. Mittaristo on sekava, näyttöjä siellä ja täällä, osa onnettoman pieniä. Kojetaulun näytön ergonomiaan kuuluu, että mittaristo on selkeä ja riittävän suurilukuinen,helposti hahmotettava. Numeronäyttöinen nopeusmittari on minusta hankala, mutta se on varmaan sitten se kuuluisa makuasia.

    Minäkään en ymmärrä Citroenin ratkaisua sijoittaa 4 eri näyttöä ympäri kojetaulua. Jos verrataan Renault Scenicin toteutukseen, jossa on yksi leveä näyttö, niin se on huomattavasti selkeämpi. Ensin suhtauduin minäkin epäillen tuohon numeronäyttöratkaisuun, mutta hyvin siihen on tottunut. Ei niitä viisarinäyttöjä kaipaa kuin kierroslukumittarissa (kun tässä ei ole numeronäyttöä).

      
  • Parhaat ranskalaiset saa MC'Donaldsilta!!

      
  • Onkohan kenelläkään tietoa onko C4:sen moottorinlämmitin se perinteinen "lohko" -lämmitin vai onko kyseessä tehottomampi säteilylämmitin? Ja onkohan kyseiseen autonmalliin saatavilla niitä pleksimuovisia ajovalonsuojia?

    [Helmo muokkasi tätä viestiä 28.08.2005 klo 18:53]
      
  • Lainaus:
    28.08.2005 klo 18:49 Helmo kirjoitti
    Onkohan kenelläkään tietoa onko C4:sen moottorinlämmitin se perinteinen "lohko" -lämmitin vai onko kyseessä tehottomampi säteilylämmitin? Ja onkohan kyseiseen autonmalliin saatavilla niitä pleksimuovisia ajovalonsuojia?

    Hyvin todennäköisesti moottoriin asennetaan perinteinen lohkolämmitin, koska moottori ( joko 1.6 tai 2.0 )on sama kuin esimerkiksi Xsarassa. Minulla oli Xsarassa (2001 mallia) lohkolämmitin, vastus kylläkin paloi jo parin vuoden jälkeen. Sen jälkeen toimi hyvin ja tehoakin löytyi. Moottori lämpeni nopeasti. En tiedä tuleeko C4:een moottorin maskisuoja kuten Xsarassa. Sehän oli tarpeen silloin kun tehdas ei vielä kehottanut maahantuojaa korjaamaan vakaviakin moottorivaurioita aiheuttaneita huohottimen jäätymisiä. Tuolloin öljyt tulivat pihalle kovilla pakkasilla. Valoista sen verran, että minulla Xsarassa valoumpioiden muovit alkoivat säröytyä jo parin vuoden jälkeen. Syy jäi selvittämättä. Suojamuoveista en ole kuullutkaaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit