Hienoa että AKE:lta näkee nuo tiedot. Katselin että onpa noita Passatteja kutsuiltu aika paljon samoin myös Audeja ja Mazda 6:sia. Oli Avensiksiakin aika paljon kutsuttu takaisin.
"Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa AKElle valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos henkilöauton tai moottoripyörän ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen. "
Maahantuojat tuskin ilmoittavat AKE:lle muita takaisinkutsuja kuin on pakko, ts. siis vain liikenneturvallisuuteen tai ympäristöhaittoihin vaikuttavat. Eipä näy AKE:n listoilla mm. Peugeotin/Citroënin huohotinjärjestelmän korjauskampanjoita, eipä muuten Peugeot 307:n pallonivelentarkistuskampanjaakaan, vaikka sen nyt luulisi olevan liikenneturvallisuuteen vaikuttava!
307:ssa ei tietääkseni ole mitään takaisinkutsukampanjaa, ei ainakaan minulle ole tullut, ja kysehän oli tietääkseni kahdenkymmenen auton pultista ,ja mitä tulee 80-luvun XU-moottorien öljyntäyttöletkun jäätymiseen, kun öljyyn oli kondensoitunut paljon vettä, niin ei ehkä näy tämän päivän takaisinkutsuissa, voisin kuvitella.
Takaisinkutsut kertovat enemmänkin kuluttajansuojan paranemisesta kuin todellisten vikojen lisääntymisestä. Yleensä takuuhuoltojen tekotavasta ja halukkuudesta niiden tekemiseen voi mitata hyvin sen, kuinka tärkeä asiakas merkille olet...
Joskus on hauska lukea, kun ihmiset valittavat autojensa vikaisuutta. Loppujen lopuksi vikalistan pahimmat "viat" olivat takaisinkutsuja, jonka takia kirjoittaja joutui käyttämään aikaansa auton viemiseen pajalle.
Toisinsanoen kaikille ei ole mieluista, että auto kutsutaan korjattavaksi. Itse pidän tätä erittäin hienona asiana, että vaaralliset viat halutaan laittaa kuntoon ennen kuin mitään tapahtuu. Osa viosta saattaa olla hyvinkin kalliita korjata jos omasta lompakostaan maksaa. Hienoa, että AKE vihdoin julkaisee takaisinkutsuja, kun niitä ennen niin varjeltiin. Kaikkia ei kyllä löydy, yllättävän moni kampanja puuttui noilta listoilta.
AkiK:"Takaisinkutsut kertovat enemmänkin kuluttajansuojan paranemisesta kuin todellisten vikojen lisääntymisestä." Niki Kari:"Toisinsanoen kaikille ei ole mieluista, että auto kutsutaan korjattavaksi. Itse pidän tätä erittäin hienona asiana, että vaaralliset viat halutaan laittaa kuntoon ennen kuin mitään tapahtuu."
Olen samaan mieltä molempien kanssa. Takaisinkutsut eivät kerro huonosta laadusta ja vielä vähemmän välinpitämättömyydestä asiakasta kohtaan. Kuintenkin erityisesti tällä palstalla halutaan takaisinkutsujista leimata "romuautojen" valmistajia. Onko AKE:n tietojen julkistamisen pääasiallinen syy tämä? Mitä hyötyä on tietää toisten merkkien takaisinkutsuista? Minun ostopäätökseeni se tieto ei todennäköisesti vaikuttaisi eikä ainakaan siihen suuntaan mihinkä kaikki takaisinkutsukohut usein yrittävät ihmisiä kallistaa. Pökötin motit tai VAGin tukivarret 90-luvun lopusta ovat huonoja esimerkkejä siitä kun takaisinkutsuja EI tehdä - sekä rahanahnauden että julkisuuskuvan takia. Mitä ihmeen hävettävää on olla rehti?
Mutta kansa on silti tyhmä ja leimaa takaisinkutsujat. AKE:n jakamat tiedot ovat jälleen yksi (pieni) syy lisää jatkaa valehtelua ja vastuuttomuutta sekä kiistää tyyppivikojen olemassaolo.
AKE:"...merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen."
Listoja silmäillen siellä oli paljon takaisinkutsuja, jotka liittyivät jarruihin ja niiden lisälaitteisiin (tehostimet, ABS), valoihin, polttoaineletkuihin ja tukivarsiin. Mahtaisiko huohottimen jäätymisongelmat päästä listalle, kun eivät aiheuta välitöntä vaaraa eikä pakokaasupäästöjen kasvua? (Toki ensin edellytettäisiin, että tehtaat tunnustaisi vian huohottimessa.) Mahdetaanko öljyn mittatikun reiän kautta suihkuava moottoriöljy laskea huomattavaksi haitaksi ympäristölle? Ainakin öljyvuodot ovat C15.3 listassa http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvosteluperusteet_AKE-2002.pdf
307:ssa ei tietääkseni ole mitään takaisinkutsukampanjaa, ei ainakaan minulle ole tullut, ja kysehän oli tietääkseni kahdenkymmenen auton pultista ,ja mitä tulee 80-luvun XU-moottorien öljyntäyttöletkun jäätymiseen, kun öljyyn oli kondensoitunut paljon vettä, niin ei ehkä näy tämän päivän takaisinkutsuissa, voisin kuvitella.
Kylläpä vain ollut; kaksikin kampanjaa tänä vuonna. Ensimmäinen kutsu koski 15.3.-6.6.2004 välisenä aikana valmistettuja autoja. 20 tuona aikana valmistetussa autossa oli ilmeisesti viallinen etupallonivelen lukitus, mutta koska näitä autoja ei pystytty yksilöimään, kutsuttiin tarkastukseen kaikki tuolla aikavälillä valmistetut 142 000 autoa. Tuttavani on saanut tätä koskevan korjauskutsun, joten tämä takaisinkutsukampanja on täyttä totta.
Syys-lokakuun vaihteen paikkeilla oli toinen 307:n takaisinkutsukampanja, koskien tällä kertaa 2.0-litraisia bensiinimalleja. Tämänkin kutsukirjeen olen omin silmin nähnyt. Moottorinohjausyksikön ohjelmisto päivitettiin sähköisen kaasuläpän mahdollisen virhetoiminnon estämiseksi. Tämä kampanja koski myös samalla moottorilla varustettua 807:aa, mutta ei mekaanisella läpällä varustettua 406:a.
Brittiläisiä takaisinkutsuja voi selailla osoitteesta http://www.vosa.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp. Britanniassa on ilmeisesti pakko tuoda julki kaikki kutsut, eikä vain suoraan liikenneturvallisuuteen vaikuttavia. Molemmat edellä mainitut kutsut löytyvät tuolta sivulta, recall numbers R/2004/118 ja R/2004/117. Hae vain merkillä Peugeot, älä määrittele mallia.
XU-sarjan moottoreitä käytettiin kyllä vielä 90-luvun lopullakin. 406:ssa 2-litrainen vaihtui EW-sarjan moottoriin faceliftin yhteydessä mallivuodeksi 2000 ja 1,8-litrainen seuraavana vuonna. Näihin EW-sarjan moottoreihinkin on tehty huohotinjärjestelmän muutos takaisinkutsukampanjana vuonna 2003, myös Citroënissa.
Hienoa että AKE:lta näkee nuo tiedot. Katselin että onpa noita Passatteja kutsuiltu aika paljon samoin myös Audeja ja Mazda 6:sia. Oli Avensiksiakin aika paljon kutsuttu takaisin.
Lainaus AKE:n nettisivulta:
"Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa AKElle valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos henkilöauton tai moottoripyörän ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen. "
Maahantuojat tuskin ilmoittavat AKE:lle muita takaisinkutsuja kuin on pakko, ts. siis vain liikenneturvallisuuteen tai ympäristöhaittoihin vaikuttavat. Eipä näy AKE:n listoilla mm. Peugeotin/Citroënin huohotinjärjestelmän korjauskampanjoita, eipä muuten Peugeot 307:n pallonivelentarkistuskampanjaakaan, vaikka sen nyt luulisi olevan liikenneturvallisuuteen vaikuttava!
307:ssa ei tietääkseni ole mitään takaisinkutsukampanjaa, ei ainakaan minulle ole tullut, ja kysehän oli tietääkseni kahdenkymmenen auton pultista ,ja mitä tulee 80-luvun XU-moottorien öljyntäyttöletkun jäätymiseen, kun öljyyn oli kondensoitunut paljon vettä, niin ei ehkä näy tämän päivän takaisinkutsuissa, voisin kuvitella.
Takaisinkutsut kertovat enemmänkin kuluttajansuojan paranemisesta kuin todellisten vikojen lisääntymisestä. Yleensä takuuhuoltojen tekotavasta ja halukkuudesta niiden tekemiseen voi mitata hyvin sen, kuinka tärkeä asiakas merkille olet...
Joskus on hauska lukea, kun ihmiset valittavat autojensa vikaisuutta. Loppujen lopuksi vikalistan pahimmat "viat" olivat takaisinkutsuja, jonka takia kirjoittaja joutui käyttämään aikaansa auton viemiseen pajalle.
Toisinsanoen kaikille ei ole mieluista, että auto kutsutaan korjattavaksi. Itse pidän tätä erittäin hienona asiana, että vaaralliset viat halutaan laittaa kuntoon ennen kuin mitään tapahtuu. Osa viosta saattaa olla hyvinkin kalliita korjata jos omasta lompakostaan maksaa. Hienoa, että AKE vihdoin julkaisee takaisinkutsuja, kun niitä ennen niin varjeltiin. Kaikkia ei kyllä löydy, yllättävän moni kampanja puuttui noilta listoilta.
AkiK: "Takaisinkutsut kertovat enemmänkin kuluttajansuojan paranemisesta kuin todellisten vikojen lisääntymisestä."
Niki Kari: "Toisinsanoen kaikille ei ole mieluista, että auto kutsutaan korjattavaksi. Itse pidän tätä erittäin hienona asiana, että vaaralliset viat halutaan laittaa kuntoon ennen kuin mitään tapahtuu."
Olen samaan mieltä molempien kanssa. Takaisinkutsut eivät kerro huonosta laadusta ja vielä vähemmän välinpitämättömyydestä asiakasta kohtaan. Kuintenkin erityisesti tällä palstalla halutaan takaisinkutsujista leimata "romuautojen" valmistajia. Onko AKE:n tietojen julkistamisen pääasiallinen syy tämä? Mitä hyötyä on tietää toisten merkkien takaisinkutsuista? Minun ostopäätökseeni se tieto ei todennäköisesti vaikuttaisi eikä ainakaan siihen suuntaan mihinkä kaikki takaisinkutsukohut usein yrittävät ihmisiä kallistaa. Pökötin motit tai VAGin tukivarret 90-luvun lopusta ovat huonoja esimerkkejä siitä kun takaisinkutsuja EI tehdä - sekä rahanahnauden että julkisuuskuvan takia. Mitä ihmeen hävettävää on olla rehti?
Mutta kansa on silti tyhmä ja leimaa takaisinkutsujat. AKE:n jakamat tiedot ovat jälleen yksi (pieni) syy lisää jatkaa valehtelua ja vastuuttomuutta sekä kiistää tyyppivikojen olemassaolo.
AKE: "...merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen."
Listoja silmäillen siellä oli paljon takaisinkutsuja, jotka liittyivät jarruihin ja niiden lisälaitteisiin (tehostimet, ABS), valoihin, polttoaineletkuihin ja tukivarsiin. Mahtaisiko huohottimen jäätymisongelmat päästä listalle, kun eivät aiheuta välitöntä vaaraa eikä pakokaasupäästöjen kasvua? (Toki ensin edellytettäisiin, että tehtaat tunnustaisi vian huohottimessa.) Mahdetaanko öljyn mittatikun reiän kautta suihkuava moottoriöljy laskea huomattavaksi haitaksi ympäristölle? Ainakin öljyvuodot ovat C15.3 listassa http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvosteluperusteet_AKE-2002.pdf
Kylläpä vain ollut; kaksikin kampanjaa tänä vuonna. Ensimmäinen kutsu koski 15.3.-6.6.2004 välisenä aikana valmistettuja autoja. 20 tuona aikana valmistetussa autossa oli ilmeisesti viallinen etupallonivelen lukitus, mutta koska näitä autoja ei pystytty yksilöimään, kutsuttiin tarkastukseen kaikki tuolla aikavälillä valmistetut 142 000 autoa. Tuttavani on saanut tätä koskevan korjauskutsun, joten tämä takaisinkutsukampanja on täyttä totta.
Syys-lokakuun vaihteen paikkeilla oli toinen 307:n takaisinkutsukampanja, koskien tällä kertaa 2.0-litraisia bensiinimalleja. Tämänkin kutsukirjeen olen omin silmin nähnyt. Moottorinohjausyksikön ohjelmisto päivitettiin sähköisen kaasuläpän mahdollisen virhetoiminnon estämiseksi. Tämä kampanja koski myös samalla moottorilla varustettua 807:aa, mutta ei mekaanisella läpällä varustettua 406:a.
Brittiläisiä takaisinkutsuja voi selailla osoitteesta http://www.vosa.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp. Britanniassa on ilmeisesti pakko tuoda julki kaikki kutsut, eikä vain suoraan liikenneturvallisuuteen vaikuttavia. Molemmat edellä mainitut kutsut löytyvät tuolta sivulta, recall numbers R/2004/118 ja R/2004/117. Hae vain merkillä Peugeot, älä määrittele mallia.
XU-sarjan moottoreitä käytettiin kyllä vielä 90-luvun lopullakin. 406:ssa 2-litrainen vaihtui EW-sarjan moottoriin faceliftin yhteydessä mallivuodeksi 2000 ja 1,8-litrainen seuraavana vuonna. Näihin EW-sarjan moottoreihinkin on tehty huohotinjärjestelmän muutos takaisinkutsukampanjana vuonna 2003, myös Citroënissa.