Pitää olla hevosvoimia

69 kommenttia
13»
  • Lainaus:
    13.07.2004 klo 13:01 puntari kirjoitti
    Ohessa on linkki lentävään "himmeliin". Himmeli on myös helppo itse rakentaa ja testata toimiiko.


    Tsot, tsot, nyt ei puhuta enää edes yhdestä hevosvoimasta!

      
  • "edes yhdestä hevosvoimasta"

    Hubaa mikä hubaa sadepäivien ratoksi, ajatella hevosvoimia sataa taivaalta kaatamalla ja tuo ei edes sähkölaskussa näy. Mutta abbajee kun kuivuus koittaa niin taas on aihetta tarkistaa sähkön hintaa ylöspäin.

      
  • TMnet palstalla pitäisi olla eri otsake "muulle tekniikalle" sekä biopolttoaineille ym. tuloilla oleville tekniikoille, tämä menee vähän sivuun, mutta kun luin, että lentokoneistakin keskustellaan, on asia läheltä liippaava.

    Nimimerkin ukki palveli Suomen ilmavoimissa v. 22 - 46. Siitä mielenkiinto kaikkeen tekniikkaan. Kaiket kesät olimme mummolassa, jolloin ukin tarinat kaikista partiolennoista, hävittäjistä jäivät tasan tarkkaan 100%:sti pojanviikarin mieleen. Tutut koneet Fiat, Brewster, Hansa, Junkers, Blenheim, Messerschmitt, jne. lisäksi Suomalaiset Sääski, Vinka ja mitä lienevät. Tallessa on kehystettynä ukin ottamat kuvat kaikista viime vuosisadan hävittäjistä jolla hän itse on lentänyt. On ollut oikeastaan etuoikeus saada kuulla omalta ukilta kaikki lentämiseen liittyvät kokemukset kalustosta, ennen sotaa ja sodan aikana.

    On mielenkiintoista ollut lentää avokoneella -30 asteen pakkasessa talvella. Vedin kerran kokeeksi ukin lammasturkishaalarit päälle jotka lentäjät käyttivät -20 ja -30 luvulla, nahkanaamarin ja mahtavan paksut rukkaset.

    On äijillä ollut sodan aikana melkoset pelit alla, esim. Mersun moottori lähes haaroissa, ja taivaalle. Paluu ei ollut aina niin varma.

    Tikkakosken ilmailumuseossa on esillä mielenkiintoisia alkuperäisiä suosta ja pelloilta kerättyjä alasammuttujen koneiden moottoreita. Ihmettelee välillä miten sellainen rautakasa pysyy ilmassa. Ryssän koneet ne vasta veikeitä olivat. On säärystimien nahkaa narulla pakosarjojen lähettyvillä estämässä lämpöä siirtymästä muualle, ja ties mitä jippoja mekaanikot ovat pakon edessä joutuneet tekemään senaikasilla konsteilla.

      
  • Kun venäläisten sotamateriaalin laatua moitittiin sanoi Stalin viisautensa “Myös määrä on laatua”, mikä tavallaan sodassa voi pitää paikkansakin. Tästä laadusta olen lukenut muutaman esimerkin. Brewstereihin ei sodan alettua ymmärrettävistä syistä saanut USA:sta varaosia. NL sen sijaan toimitti sotakalustoa yli rajan pyytämättäkin ja vielä kiitettävän runsaasti. Pudotetuista pommikoneista saatiin talteen korjauskelpoisia tähtimoottoreita, joita asennettiin muutamaan Brewsteriin.

    Moottorit olivat kiitettävän tehokkaita, mutta onnettoman epäluotettavia. Koneet menetettiin nopeasti konehäiriöiden vuoksi. Voi hyvin olla, että pommikoneet olivat alunperinkin pudonneet juuri tästä syystä.

    Myös ranskalaisiin Morane-hävittäjiin asennettiin venäläisiä moottoreita, muistaakseni Klimov-merkkisiä V12:a, nekin pudotettujen koneiden jäämistöä. Tarve tähän tuli Moranen alkuperäisen Hispano-Suizan tehottomuudesta. Näin saatuja koneita sanottiin Möhkö-Moraneiksi, nähtävästi Klimov oli aika painava.

    Jommassakummassa noista koneista kertoneessa kirjassa oli myös tarina venäläisistä pommikoneista saaduista raskaista konekivääreistä. Suomalaisten niitä käyttäessä ne kärsivät jatkuvista toimintahäiriöistä. Kun tästä oli vinoiltu vangiksi joutuneelle venäläiselle lentäjälle tämä oli sanonut, että kyllä se toimii kun osaa käyttää. Sillä piti ampua erittäin lyhyitä sarjoja, parin kolmen paukun pyrähdyksiä.

      
  • oliskohan kellään mitää tietoa lysander koneista? kuvia kyseisestä koneesta löytyviä kuvia olis hieno nähä tollases koottava pakkaukses tulevien maalaus ohjeiden näköisesti (sähköpostiin myös voi kirjoittaa vastauksen)

    [lauri-antero muokkasi tätä viestiä 25.02.2005 klo 12:42]
      
  • lauri-antero

    Kirjoita Googlen hakusanaksi Westland Lysander niin johan rupeaa löytymään sivuja ja valokuvia. Kyseessähän on englantilainen ylätaso jota hidaslento-ominaisuuksien ja lyhyen nousu-ja laskukiidon takia käytettiin tiedustelu-ja yhteyskoneena.

    TeeCee

    Hasse Windiä ei ammuttu sananmukaisesti alas...mitä et varmaan tarkoittanutkaan. Hän haavoittui vaikeasti granaatin sirpaleista jotka tunkeutuivat ohjaamoon...lensi vaikeasti loukkaantuneena hädin tuskin tajuissaan pysyen tukikohtaan ja laskeutui omin avuin.
    Suosittelen kaikille kiinnostuneille kirjaa Viimeinen Kotka, Hasse Wind. Lukemisen arvoinen teos jossa surullisesti kerrotaan sekin kuinka tupla marskin ritarilta vietiin aikoinaan sotilasarvo kiitoksena urheudesta ja palutettiin vasta myöhemmin omasta anomuksesta presidentille (Kekkonen).

    Oma suosikkini Suomen ässistä on kuitenkin karjalaispoika nimeltä Eino Ilmari "Illu" Juutilainen. Hän ei koskaan saanut ilmataistelussa osumaa viholliskoneen ampumana. Ainoat osumat hänen koneeseensa aiheutuivat ilmatorjunnasta ja muistaakseni omien vahingossa ampumista.

    Mukavaa huomata että täällä on ilmailun ystäviä. Itse olen pienen ikäni ollut hulluna lentokoneisiin, erityisesti toisen maailmansodan koneisiin. Olin aikoinaan lähellä lähteä Tupla ja Kuitti kisaan aiheena TMS:n lentokoneet :smile:

    Muuten. Mersulla pystyttiin jyrkempään kaarrokseen englannin taistelujen aikana kuin spitillä. Englantilaisille selvisi syykin osin heidän saatuaan ensimmäisen mersun suht ehjänä haltuunsa. Mersun polkimet oli sijoitettu hiukan ylemmäksi jolloin lentäjä pystyi jyrkempiin kaarroksiin ilman veren pakenemista päästä. Briteillä samassa tilanteessa meinasi lähteä taju.
    Pienistä asioista kaikki kiinni tiukassa paikassa.

      
  • Kerroin tuossa aikasemmin, että isoisäni palveli Suomen ilmavoimissa -22 -46. Nimi ei ole Wind, mutta hänkin sai kranaatin ohjaamoon, pieni osa niskasta puuttui kokonaan, sai kun saikin nippa nappa tajuissaan koneen pellolle pienin vaurioin, ja Suomen puolelle! 2-moottorinen Bristol Blenheim.

      
  • Tämä on ehkä hiukan väärä foorumi lentokoneille ja sotahistorialle.
    Ehkäpä täältä löytyy sopivaa seuraa ja tietoutta:
    http://www.virtualpilots.fi/hist/

      
  • Lentokoneet aiheena on mielenkiintoinen, hyvä linkki Matlogilta.
    Lueskelin niitä aiheita ja juttuja. Isoisäni sai Lentosotamestarin arvon, muuten oli Yliluutnantti. Kova äijä, ei voi mitään, asuivat Kuoreveden Hallissa sotilaskentän tuntumassa järven rannalla. Siinä nähtiin kaikki koneet huoltojen jälkeen koulutuskoneista Migeihin ja Drakeneihin, silmukat taivaalla, syöksyt, vaikka mitä kun harjottelivat. Draken jälkipoltin päällä lienee ollut maailman äänekkäin hävittäjä.

    Alastaron ja Motoparkin Drag-Race kisoissa saa tuntumaa asiaan kun TopFuel Nitrot lähtee, ja parilähtönä. Mitä muutakaan olisin voinut näitä taustoja ajatellen tehdä?

    Ukin hautakiveen on kaiverettu kullattu lentokoneen profiili, kaksitasoinen. Oli aikoinaan kova urakka saada kirkolta lupa siihen.

    EDIT: Linkissä luki myös "unohdetut lentäjät". Minä hoidan ukkini & mummoni (oli Lotta) hautaa, kivi on suorassa ja kynttilät palaa varmasti niille tarkoitettuina aikoina.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 26.02.2005 klo 14:55]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit