Mitä mieltä olette Fabiasta?

11 kommenttia

Pistin tilaukseen Fabia RS:n. Iski diesel-kuume ja eri vaihtoehtojen jälkeen päädyin halvimpaan vaihtoehtooni eli Skoda Fabia RS. Diesel tulee ehkä juuri kannattavaksi näillä 30 000 kilometrin ajoilla mutta pääsyy oli dieselkoneen tuoma ajon vaivattomuus.

Mihin varautua Fabian kanssa?

Ainoa moite näin aluksi on tuo ajometeli, mutta senhän voi korjata jälkeenpäin.

Mini vaihtui arkisempaan malliin, mutta enköhän sen kestä. :wink:

  
  • Kysyppä Niki Karilta (hän käy palstalla melko usein). Asiantuntija ja omat sivut www.autowebfinland.tk (tuolla testi Fabiasta). Nikillä on ollut Fabia, "hieman" tehottomattomammalla dieselillä.
    1,9 SDI RS
    18,6 8,6 (nollasta sataan)

      
  • Heh. jeps. Fabia on kyllä tullut HB mallisena omistettua ja niinkuin tässä jo todettiin, niin rengasmeluahan on jonkin verran ja se itseänikin otti päähän. RS:n viimeistely ja yleisilme on perus-fabiaa laadukkaamman oloinen ja moottorin 130 hevosta riittää kuljettamaan pientä autoa todella mallikkaasti (ja silti taloudellisesti).

    Ongelmia ei minulla ole ollut, eikä Fabiaan sen 90tkm aikana jonka autosta tiedän vaihdettu yhtään ylimääräistä osaa normaalien määräaikaishuoltojen välillä, jos ajovalopolttimoita ei lasketa (ne kestävät Fabiassa n. 20-25tkm)

    Hihna vaihdetaan 90tkm:n välein ja se onkin kallein huolto, mitä siinä on. Tädillä on tosin ollut 2 muuta Skodaa, Octavia ja Superb ja nekin molemmat 1.9 litraisia Dieseleitä.

    Skodan ongelmat Octavian kohdalla olivat:

    ilmamäärämittari- joka vaihdettiin 75tkm:ssä sekä ikkunannostimet (samat kuin fabiassa), joista yhdestä hajosi moottori talvella, eli ikkuna ei mennyt kiinni ja tätini joutui ajamaan 350 kilometriä 15 asteen pakkasessa ikkuna auki. Kun tämä vaihtoi Octavian suberbiin, myös toinen ikkunannostin- sekä takalasin pyyhin olivat alkanut temppuilemaan. Myös Fabiassa on odotettavissa nähtävästi jälkimmäistä. Takalasin pyyhin oireili itsellänikin pariin otteeseen niin, että se jumittui hetkeksi ja jatkoi sitten taas pyyhkimistä.. ja pyyhkimen moottoreita onkin vaihdettu jonkin verran yli 100tkm ajetuista..

    Suberbin kohdalla ongelmia on ollut vain palanut sulake, jonka takia mittaristo oli pimeänä. Autolla on nyt ajettu 90tkm.

    Sähköongelmia tuskin on tiedossa ja alusta on toiminut hyvin, sitä käytetään nykyään kaikissa muissakin VAG:n pikkuautoissa.

    Uskoisin siis ihan omaan kokemukseen pohjautuen, että Fabialla on tiedossa todella edullisia kilometrejä. Oman autoni pahimmat miinukset olivat ajomelu sekä turhan heppoisesti kiihtyvä kone puuttuvan turbon takia. Sinulla ei pitäisi ko. ongelmaa olla :wink:

    Äänieristystä voi parantaa esim. tiivistämällä ovet paremmin. Omastani esim. takaovien tiivisteet oli sen verran huonosti asennetut, että vettä pääsi varsinkin pesussa hieman sisälle ja kastoi verhoilun- ko. seikka vaikutti myös meluun. Tämä oli/saattaa olla edelleen yksi mallin tyyppivioista. Tiivistystä kannattaakin mielestäni parantaa ostamalla etolasta tms. mustaa tiivistenauhaa ja liimaamalla sitä oviin parantamaan äänieristystä. Renkaiksi kannattaa valita jotkin perinteiset michelinit, jotka ovat hiljaiset. Itse olen tosin tottunut isompiin autoihin, mikä ehkä vaikutti vaatimustasooni äänieristyksen kohdalla.

    Uutena tuo moottori käy hyvin nätisti "kuin bensiini", mutta 50tkm:n jälkeen se alkaa selvästi röpöttämään ja Fabian kaltaisessa pikkuautossa dieselin röpötys kuuluu varsin selvästi myös sisälle...

    Tulipa pitkä juttu, mutta tämä on puhdasta faktaa omasta ja sukulaisten skodista...

    EDIT: Ai niin, itse ajoin n. 25tkm vuodessa ja diesel tuli selvästi halvemmaksi. Ainakin SDI moottori kulutti omassa käytössäni vähemmän, mitä tehdas ilmoittaa ja tämän painoisessa autossa myös dieselvero oli kohtuu pieni. (samoin vakuutukset edullisia)

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 18.06.2004 klo 00:54]
      
  • Itse olen päässyt myöskin ajamaan tuota Fabia RS -mallia ja täytyy sanoa, että tuon dieselin loputtomalta tuntuva vahva vääntö sai suupielet korviin asti.
    Varmasti teit hyvän valinnan.

      
  • Skodalla on kolme ongelmaa: ruma muotoilu, Volkswagenin tekniikka ja itäauton maine. En ota vaikka halvalla saisi.

      
  • Lainaus:
    19.06.2004 klo 20:24 Anders-Simo kirjoitti
    Skodalla on kolme ongelmaa: ruma muotoilu, Volkswagenin tekniikka ja itäauton maine. En ota vaikka halvalla saisi.


    Muotoilu on makuasia. Volkswagenin tekniikka on perushyvää tasoa. Kaikki eivät osta autoaan maineen perustella. Ostaisin varmasti jos saisin halvalla. Hyvää päivänjatkoa.

      
  • Muotoilu on makuasia. Ja makuasioista voi aina kiistellä.

    Fabian muotojen takana on flaamilainen Dirk van Braeckel. Hänen muita töitä on mm. Bentley Continental. Braeckelin muotokieli vetoaa ainakin meikäläiseen.

    Mitä Skodan maineeseen ja imagoon tulee, niin auto ei ehkä sovi valtavirran mukana kulkijoille. Saattaa hyvinkin olla, että perheemme kakkosauto vaihtuu lähiaikoina TDI Fabiaan. Näin siitäkin huolimatta, että kakkosauto on japanilaisen yhtiön valmistama Suomen suosituin auto, jossa tunnetusti ei ole vikoja eikä huonoja ominaisuuksia.

      
  • Skoda Fabiassa oli Rollsin muotoilija... muistaakseni. Jotenkin siinä on yleellinen nokka. :smile:

      
  • Lainaus:
    21.06.2004 klo 17:42 Tuomas kirjoitti
    Skoda Fabiassa oli Rollsin muotoilija... muistaakseni. Jotenkin siinä on yleellinen nokka. :smile:


    Juu, mestari Van Braekel ansaitsi kannuksensa Skodalla ja muotoili tosiaan Bentleyn uutuusmallin. Top Gearin Jeremy Clarkson muistaakseni heitti jonkin verran huulta aiheesta, koska Fabia oli ensimmäinen ja Bentley Continental GT seuraava auto, jonka Dirk muotoili.. Aika nopeasti kaveri ylennettiin ja se kertoo siitä, että Fabiaa pidettiin onnistuneena.

      
  • :grin: Aivan kauhee melukoppi

      
  • Lainaus:
    23.06.2004 klo 08:17 tieto kirjoitti
    :grin: Aivan kauhee melukoppi


    Riippuu mihin vertaa.. Btw, oletko koskaan ajanut Seat Ibizaa?

      
  • Tekniikan Maailmassa on hieman valitettu melusta mutta on niitä paljon meluisampiakin kilpailijoita. Itse en huomannu kovinkaan paljon melua kyseisessä autossa. Olihan se semmoinen pikkuauton melutaso :wink: .

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit