Toimittaja ei pysynyt totuudessa

18 kommenttia

Sattuipa tuossa käsiini vanha Hesari. Siinä huomiota kiinnitti autosivuilla erään urheilullisen premium-sedanin koeajo. Kovastipa kehuivat autoa. Mutta eräs asia kummastutti..

Toimittaja näet väitti, että auto soveltuu vain lapsettomille pareille; mikäli on perheenlisäystä luvassa, täytyisi kuulemma vaihtaa autoa, koska lapset EIVÄT MAHDU ko. auton takapenkille.

Yllämainittu toimittajan väite ei ole totta. Olen automessuilla käynyt istumassa tuon premium-sedanin takapenkillä. Sain istua suorassa, pää ei osunut kattoon. Jalat mahtuivat sinne, minne pitikin. Ja sainpa vielä ovenkin kiinni. Saatoin todeta, että kyllä siellä viihtyisi pidempiäkin matkoja ja vaikka toistuvasti.

Olen normaalipituinen ja ikäväkseni minun on tunnustettava, että ihannepainokin on tullut ylitettyä liki 20 kilolla. Siitä huolimatta sekä mahduin että viihdyin auton takapenkillä. MITEN SIIS PIENI LAPSI EI SINNE MAHTUISI? MIKSI TÄLLAISTA VALHETIETOA LEVITELLÄÄN SUUREN PÄIVÄLEHDEN SIVUILLA?

Sitäpaitsi nykyisin tuntuu olevan vallalla muutenkin kummallinen tilapakkomielle. Kauppakassissakin pitäisi olla metri jalkatilaa. Eikö nykyisin autotoimittajille kerrota, että autoja on useita eri kokoja? Eikö heille kerrota, ettei urheilullisen premium-sedanin kuulukaan ensisijaisesti olla väline, jolla kuljetetaan jääkiekkojoukkuetta täysissä varusteissa?

Itselläni on Citroen C2 VTR ja se on takatiloiltaan selkeästi pienempi kuin lehdessä tiloistaan moitittu premium-sedan. Kuitenkin Citikkani takapenkillekin mahtuu aikuinen ihan vaivatta - lapsista nyt puhumattakaan.

Täytyy myös muistaa, ettei mikään auto ole tiloiltaan liian pieni - on vain väärin valittuja autoja. Auto valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Ei joka pelissä tarvita Maybach 62:n jalkatiloja. Myös Volvo S40:n tiloja on moitittu. Turhaan. Se on normaali perheauto. Näyttäkää minulle lapsi, joka ei tuohon Volvoon mahdu. Ja vielä jos konttia löytyy 300-400 litraa niin voiko enempää toivoa perheautolta??

  
  • Minä olen toimittajan kanssa samaa mieltä! Edellinen autoni oli Volvo S60 eikä sen takapenkin kanssa pärjännyt kun on kaksi lasta: puolivuotias ja 3.5 vuotias. Käsittääkseni aikaisemmin mainittu premium-auto ei ole ainakaan Volvoa suurempi.

    Kun allekirjoittanut (pit. 181cm) asetti Volvossa etupenkin luontevaan asentoon, ei sen taakse mahtunut edes pikkuvauvan Britax Rok-a-tot turvakaukaloa takapenkille, vaan piti siirtää kuskin penkkiä yksi pykälä eteenpäin. Oli siis 1-2 sentistä kiinni, mutta kuitenkin...

    Sama juttu kasvot menosuuntaan istuvan 3.5 vuotiaan kanssa. Turvaistuimet ovat niin massiivisia ja tuovat lapsen takapenkin selkänojasta noin 20cm eteenpäin, että luontevaan asentoon säädetty etuistuin on jo niin lähellä lasta, että potkii koko ajan selkänojaan. Ei siinä edessä pitkää matkaa viitsinyt istua.

    Auto siis vaihtui suurempaan. Muuten olen sitä mieltä, että em. premium auto on oikein sovelias ja oiva peli lapsettomalle pariskunnalle!

      
  • Voi, Simppa, Simppa. Paha setä, kun meni arvostelemaan pikku-Lexuksen takapenkkiä. Soo-soo!

    Itselläni on juurikin S60 ja nyt toisen lapsen synnyttyä on pakko vaihtaa suurempaan (lue: pidempään).

    Kuljettajan istuimen taakse ei tosiaan mahdu edes vauvan turvakaukaloa. Olen 185 cm pitkä ja tapaan istua melko ryhdikkäässä asennossa. Ei siltikään.

    Vanhempi 2,5-vuotias oli siis siirrettävä eteen. Siinä hänen päänsä on turvaistuimen korkeudesta johtuen 15-20 cm:n etäisyydellä tuulilasista. Ei tosiaankaan hyvä. Jos isomman lapsen istuimen (selkä menosuuntaan) asentaa oikeanpuoliselle takaistuimelle, ei etumatkustajan paikalle mahdu kuin takki.

    Dilemma syntyy yhtälailla S60:n takajalkatilan lyhyydestä kuin turvaistuimienkin omituisuudesta. Yleisesti ottaen turvaistuinten sovitus autoihin on tolkuttoman hankalaa. Kumma, etteivät autotehtaat itse kiinnitä asiaan huomiota nimenomaan 0-4-vuotiaiden matkustajien ryhmässä.

    No, isompia autoja saa kaupasta.

    Kuriositeettina mainittakoon, että vaimon V50:een molemmat istuimet mahtuivat takapenkille. Siinä on pidempi takajalkatila kuin S60:ssä. Lexuksesta ei ole kokemusta.

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 28.03.2006 klo 12:14]
      
  • Lainaus:
    28.03.2006 klo 08:26 Anders-Simo kirjoitti
    Myös Volvo S40:n tiloja on moitittu. Turhaan. Se on normaali perheauto.


    Olen lukenut tästä monta eri mielipidettä. Haluan tosin sanoa, ettei auton sisätiloista kirjoittaminen ole aina välttämättä moittimista, vaan usein toimittaja pyrkii välittämään lukijalle auton tilat, kirjoittamalla. Tämä ei ole aina helppoa.
    On tosin selvää, että jotkut vaativat joskus pieneltä autolta yllättävän paljon tilaa, sen sijaan että tutustuisivat autoihin, joiden tilat vastaavat heidän vaatimuksiaan. Volvojakin löytyy monta eri mallia, pienestä S40:stä aina XC90 asti. Siitä vaan valikoimaan, jos saattuu kyseinen merkki miellyttämään.

      
  • Olette aivan oikeassa: voi olla, että lasten turvaistuimen sovittaminen 4,5-metriseenkin autoon takapenkille voi tuottaa ongelmia.. ajattelin asiaa turhan suppeasta näkökulmasta ja mielessäni oli lähinnä noin 10-vuotiaat lapset, joita itsellänikin on. Nehän mahtuvat jopa tappelemaan takapenkillä...

      
  • Minua taas ihmetyttää, että miten ihmeessä sitä on omassa lapsuudessa mahtunut niihin 70- ja 80-luvun räpsyihin, kun nykyään pitää esikoisen syntymän jälkeen ostaa tila-auto tai vähintään farmari...

      
  • Ehkä kyse on enemmänkin siitä että pieneen akseliväliin yritetään tehdä massiivisen auton tuntua. Siinä on kyllä osin tietysti onnistuttukin. Kyllä S40 ja S60 melko jykevän tuntuisia pelejä ovatkin.

    Mutta kun "alusta" on kuitenkin Focuksesta...jossa on paremmat tilat. Omassa Golfissakin jää taakse todella ruhtinaallisesti jalkatilaa silloinkin kun säädän kuljettajan istuimen 187cm varteni mukaisesti. Myös Yarikseen ja Poloon mahtui tunkematta viisi aikuista miestä ja neljä viihtyi jo pidemmänkin matkan. Kaikkien tavarat ei tosin välttämättä mahtuneet kyytiin.

    Siinä mielessä näitä "urheilullisia premium sedaneita" voi tietysti moittia takatiloiltaan ahtaiksi kun ne ovat ihan oikeasti niukat pikkuautoihinkin verrattuna. Eli ei se auton pituudesta juurikaan ole kiinni, sikäli kun pituudella tarkoitetaan mittaa joka jää rekisterikilpien väliin.

    Onneksi niitä tila-autojakin nykyään riittää eli eiköhän jokaiselle löydy sopiva malli.

      
  • Hoijaa. Joskus on hyötyä lyhyydestä, kun perheessä olevat aikuiset ovat pituudeltaan 170 ja 165. Helpottaa kummasti autoilussa, kun lukee muiden vaikeuksista. Eikä ole lasten turvaistuimia.

    Pitäisikö sopia, että perheautot ovat luokkaa Avensis, V70, 9-5 jne. Pikkuautot ovat kauppa-autoja, joilla ei ole asiaa moottoriteille ja siltä väliltä ovat kahden aikuisen matka-autoja? Tila-autot ovat perheille, joissa lapset ovat jo murrosiässä. Minibussit ovat sitten vähän isommille perheille.

    Ei tarvitsisi niin ihmetellä tiloja.

      
  • Lapsettomana täytyy olla asian tähän puoleen aivan tyytyväinen. Tosin olen sitä mieltä, että kyllä kollit mahtuvat pienempäänkin tilaan. Ja voivat mennä bussilla, jos ei kyydissä kelpaa.

      
  • Minäkin ihmettelen, miten sitä 70-luvulla mahduttiin leivänpaahtimen kokoisiin kopperoihin eikä kukaan valittanut. Meitäkin oli nelihenkinen perhe Fiat 127:ssa ja Opel Kadettissa. Olivat muuten sisätiloiltaan järkyttäviä koppeja mutta kukaan ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Nyt pitää hankkia Chrysler Grand Voyager heti kun luullaan oltavan tiineenä.

      
  • Lainaus:
    28.03.2006 klo 22:37 Opelixi kirjoitti
    Minua taas ihmetyttää, että miten ihmeessä sitä on omassa lapsuudessa mahtunut niihin 70- ja 80-luvun räpsyihin, kun nykyään pitää esikoisen syntymän jälkeen ostaa tila-auto tai vähintään farmari...


    Hehe... Ketjun tähän mennessä hauskin oivallus! Ja vielä totta! Sitten kun vielä ajatellaan kun puolalaiset alkoivat turistihommiin sippifiateillaan. Autossa oli kolme sylinteriä, neljä henkeä + kaikki tavarat katolla. Ja niin mentiin, jopa Norjan vuoriston yli.
    Nyt on kummallista, jos farmariin ei mahdu 17 matkalaukkua, tai 94 kaljapakkia.

      
  • Lainaus:
    28.03.2006 klo 23:39 Aasiaa kirjoitti
    Mutta kun "alusta" on kuitenkin Focuksesta...jossa on paremmat tilat.


    Kaikesta huolimatta, kysymyksessä on kaksi eri autoa, eikä yhteinen pohjalevy tarkoita sitä, että näistä tulee samanlaisia sisätiloiltaan. Volvon tarkoitus ei ollut tehdä omasta versiostaan Focusta, eikä Fordin omastaan Volvoa.

      
  • Olen tällainen jonninjoutava lapseton poikamies ja ajelen himpun verran alle neljän metrin pituisella ns. pikkuautolla. Aina silloin tällöin kuulee kommenttia "et ole vielä isompaan vaihtanut" ja muuta sen suuntaista. Siihen olen todennut esimerkiksi ettei ole ollut tarvetta, aina olen sisätiloihin mahtunut.

    Siis ihan oikeasti, mitä ihmettä tekisin isommalla autolla kun nykyisessäkin on (istuma)paikat viidelle ja vielä parisataa litraa tavaratilaa? Nykyaikaisen pikkuauton ominaiuudet riittävät hyvin maantielle, ja kaupungissa pienestä koosta on etua. Lisäksi pikkuautoista löytyy vielä sympaattisen persoonallisia malleja katukuvaa piristämään. Esimerkkeinä vaikka Smart, Micra, Pösö 1007.

    Lapsiperheiden tilantarpeeseen on vaikea ottaa kantaa ilman kokemusta, mutta ilmeisesti erilaiset turvavälineet vaativat entistä enemmän tilaa. Ja varmaan mukavuusvaatimuksetkin ovat lisääntyneet sitten 70-luvun.

      
  • Eipä ollut minun lapsuudessani turvaistuimia. Syntymävuoteni voi päätellä nimimerkistä.

    Kuulemma matkustin Corollan takapenkillä muovisessa vauvan ammeessa, jonka pohjalle oli laitettu huopa pehmusteeksi. Eipä tosin ollut silloin turvavöitäkään takapenkillä!

    Nykyiset turvaistuimet ovat kuin Marcus Grönholmin autosta vetäistyjä kuppi-istuimia nelipistevöineen. Ja vaativat tilaa ihan tuhottomasti...

      
  • Siinä puhui totista asiaa Lefa-setä. Moderni pikkuauto on kyllä oiva peli ja yllättää monet sekä tiloillaan että ajettavuudellaan. Mutta tässäkään suomalaiset eivät vielä ole eurooppalaistuneet; siinä missä lajitoverit monissa maissa ajavat kätevillä, tilavilla ja vähäruokaisilla "pikkuautoilla", putoaa suomalaiselta mieheltä kikkeli, jos hänet tavataan ohjastamasta autoa, jossa on alle 2-metrinen konepelti.

    Tietenkin jos on useita lapsia ja näillä monenlaisia harrastuksia tai jos ollaan aktiivimökkeilijöitä, ei selvitä Pösö 207:lla tai Smartilla. Veikkaan kuitenkin, että huomattava prosentti perheistä on julmetusti yliarvioinut tilantarpeensa ja unohtanut, että muuton voi hoitaa muuttoautolla eikä tarvitse omalla autolla kuljettaa koko huushollin tavaroita.

    Eräskin tuttu, jo eläkeikää lähestyvä, lapseton ja eläimetön pariskunta hankki juuri Opel Vectra Wagonin, vai mikä sen farmarin nimi nyt on. Eivät ne oikein tiedä, mitä ne sillä autolla tekisivät. Hankala pysäköidä, bensaa kuluu ja tyhjiä kuutioita kuljetellaan päivittäin kun haetaan kolestrolia alentavia rasvoja lähikaupasta. Olisivat nyt vaikka hankkineet Minin ja nauttineet elämästä.. mutta ei. Ei se auto ole eikä mikään, joka ei paina 1600 kiloa vähintään!

    Asuuko suomalainen vielä niin puussa, että heikkoa itsetuntoa paikkaillaan auton koolla? Ymmärrän, jos iso auto ostetaan tarpeeseen, mutta että tyhjän takia vain siksi, että koko maailma saa nähdä, että mulla onkin varaa ostaa nääääääääin iiiiiiiiso auto! Hankkisivat sitten vaikka 1-sarjan Bemarin kaikilla varusteilla. Ei ole halpa se, ei. No, tietenkin olen vain kade kun minulla ei ole varaa ostaa isoa, 35 tonnin autoa vaan ajelen 15 tonnin pikkusitikalla. Mutta jos ja kun sitä rahaa tulee, niin eipä edes mieli tee ostaa rautaa niin paljon kuin vain saa. Joku pieni sportti vaikka.. ne ovat seksikkäitä..

    Taitaisi olla se Lexus IS:kin, jota alussa ahtaaksi mainittiin, liian iso. Saisivat katkaista siitä perän vähän Audi A3:n tapaan. Siihen helmalevikkeet ja komeat vanteet, nahkasisusta ja kromattu pakoputken pää niin............

      
  • Ei kait autolla itsetuntoa tarvitse paikata? :innocent:
    On se vaan paljon mukavampi ajella "keskikokoisella" autolla maantieajoa kuin jollain "Corolla/Golf-kokoisella", varsinkin kun on tottunut pehmeään menoon kelillä kuin kelillä! :sunglasses:

      
  • Heikki67:Juuri näin! Itselläkin kuulemma ollut samanlainen turvallinen matkustusympäristö, naapurin poika taas nukkui heidän Kuplansa takapenkkien takana olevalla tasanteella...
    Kun jalat alkoivat kantaa, paras paikka oli tietenkin seistä takalattialla etupenkkien välissä... Turvallista matkaa!

    Kyllähän tavaraa myös kuljetettiin entisaikaankin, valokuva-albumista löytyy mm. kuva jossa allekirjoittaneen lastenvaunun runko on tyylikkäästi Kuplan kattotelineellä.

      
  • Muistan kyllä hyvin kuinka pikkunappulana matkustin Bluebirdissämme mieluimmin juuri takajalkatilassa seisten. Niin, että näin kuljettajan puuhat.

    Mutta vakavasti puhuen, on vaikea ymmärtää miksi turvaistuimia ja autoja - tai pitäisikö sanoa pikkulasten istumista autoissa - ei suunnitella alusta alkaen auton suunnitteluprosessin yhteydessä.

    Mietitään nyt vaikka Volvoa. Sama kyllä sopii kaikkiin muihinkin merkkeihin. Pidetään yllä vahvaa turvallisuus- ja tilavuusmielikuvaa. Silti Volvon oma turvaistuinratkaisu on käsittämätön himmeli, jonka käyttäminen vie esimerkiksi S60:stä sekä toisen taka- että etuistuimen tilat.

    Jos kuuhun on päästy -69, luulisi lastenistuimet voitavan tehdä tarkoituksenmukaisiksi liki 40 vuotta myöhemmin

    Eiköhän tässä ole kysymys vain kannattavuudesta. Kun kerran nykyiset turvaistuimet on saatu myymään hyvin, ei kannata lähteä rakentamaan autotehtaiden omia ratkaisuja. Kunnes joku sen aloittaa ja muut seuraavat perässä.

    Vähän kärjistettynä: miksi 45.000 euron autoon pitää ostaa istuimet lisävarusteena? Eivätkä ne sittenkään sovi kunnolla.

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 30.03.2006 klo 10:22]
      
  • Kyseessä uuden LS Lexuksen koeajoraportti Hesarissa. Ihmeellisiä ovat välillä toimittajien (TT)kommentit, kuten tämä lapsille ahdas takaistuin(Huom! pikku-Lexus ei todellakaan ole perheauto!) Esimerkki: Corolla Verson tavaratila on samaisen toimittajan mukaan todella pieni, kun autossa matkustaa seitsemän ihmistä! Hyvin on näkö hanskassa. Samalla logiigalla pitäisi ko. autoa myös moittia sisätiloiltaan ahtaaksi, kun koko auto on tilapäisessä tavarankuljetusajossa. Eli että silloin siihen ei sovi seitsemää ihmistä. Takimmaiset istuimet Corolla Verson tyyppisissä tila-autoissa on tarkoitettu tilapäiskäyttöön, ei keski-Euroopan tai Lapin lomareissuille.
    Ps. Samaisessa Lexuksen jutussa moitittiin, että kojelaudan nappuloita/kytkimiä ei ole valaistu!? Onko näin, vai eikö toimittaja TT laittanut auton ajovaloja kytkimestä päälle, jolloin valot kytkimiin vasta syttyvät. Turhahan on kaikkia mittari- ja kytkinvaloja polttaa päiväsaikaan, ellei halua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit