jatkuva neliveto

14 kommenttia

vieläkö on olemassa sellaisia uusia henkilöautoja joissa neliveto on jatkuvasti päällä? entä ovatko linja-autot yleensä nykyisin jokapyörävetoisia? Rekat tietääkseni ovat nykyään kaikki jokapyörävetoisia....tai ovat aina olleet...

  
  • Lainaus:
    vieläkö on olemassa sellaisia uusia henkilöautoja joissa neliveto on jatkuvasti päällä?


    Mitä tarkoitat kysymykselläsi? Kaikki modernit nelivetojärjestelmät ovat aina päällä. Momenttia molemmille akseleille ei kaikissa tilanteissa välity. Pakettiautoissa yleisesti käytettävät kytkettävät nelivedot taas jakavat jatkuvasti voiman tasan akseleiden välille.

    Lainaus:
    entä ovatko linja-autot yleensä nykyisin jokapyörävetoisia?


    Eivät. Käytännössä kaikki Suomessa liikennöivät bussit vetävät vain yhdellä akselilla.

    Lainaus:
    Rekat tietääkseni ovat nykyään kaikki jokapyörävetoisia....tai ovat aina olleet...


    Osa maansiirtokalustosta ja puutavarakuljetuskalustosta vetää kahdella tai kolmella akselilla. Ylivoimainen enemmistö kuorma-autoista vetää vain yhdellä akselilla.

    [PPi muokkasi tätä viestiä 22.11.2004 klo 14:15]
      
  • Ilmaisesti tarkoitit sellaisia nelivetoja, joissa jatkuvasti veto kaikille pyörille? Esim. haldexit vetävät etupyörillä ja vasta pidon loppuessa vetoa siirtyy takapyörille (esim. Volvot, Golf).

    Torsen välittää kokoajan vetoa kaikille pyörille, mutta vedon määrä vaihtelee tilanteen mukaan (Audit, Passat, Subarut).

      
  • Lainaus:
    22.11.2004 klo 14:48 Tuota kirjoitti

    Torsen välittää kokoajan vetoa kaikille pyörille, mutta vedon määrä vaihtelee tilanteen mukaan (Audit, Passat, Subarut).



    Subarussa on muuten viskokytkin manuaalissa ja automaatissa monilevykytkin.

      
  • BMW:ssä ja MB:ssä on kiinteä jatkuva neliveto ja kummatkin ovat takavetopainotteisia.

      
  • Lainaus:
    22.11.2004 klo 13:03 jannu78 kirjoitti
    entä ovatko linja-autot yleensä nykyisin jokapyörävetoisia? Rekat tietääkseni ovat nykyään kaikki jokapyörävetoisia....tai ovat aina olleet...

    Mistä olet tämmöisiä päähäsi saanut?

      
  • Minkähänlainen joku Volvo tai Audi A3 mahtaa olla ralliajossa kaarteissa, kun siinä veto siirtyy takarenkaille vasta kun eturenkaat sutivat. Ei taida Haldex olla siinä Torsen-Quattron tasoa.

    [Torque muokkasi tätä viestiä 23.11.2004 klo 09:21]
      
  • Ei noilla niin sanotuilla kytkeytyvillä nelivedoilla tee mitään kiinteisiin nelivetoihin verrattuna. Kyllä se Subarun 50-50 neliveto on sieltä parhaimmasta päästä. Kokoajan joka pyörä vetää, eikä sitten tarvitse tietsikoiden arpoa, että siirtäiskö nyt 25% vai peräti kokonaista 33% voimasta toiselle akselille. Ainakaan volvon "nelivedosta" ei ole yhtään mihinkään. Katsokaa vaikka: http://www.remarcable.net/misc/legacy_outback/volvo_filmen.mov

      
  • Lainaus:
    23.11.2004 klo 09:45 J R kirjoitti
    Ei noilla niin sanotuilla kytkeytyvillä nelivedoilla tee mitään kiinteisiin nelivetoihin verrattuna. Kyllä se Subarun 50-50 neliveto on sieltä parhaimmasta päästä. Kokoajan joka pyörä vetää, eikä sitten tarvitse tietsikoiden arpoa, että siirtäiskö nyt 25% vai peräti kokonaista 33% voimasta toiselle akselille. Ainakaan volvon "nelivedosta" ei ole yhtään mihinkään. Katsokaa vaikka: http://www.remarcable.net/misc/legacy_outback/volvo_filmen.mov


    Tuossa videossa Volvon takarenkaille ei näytä siirtyvän ollenkaan pitoa.

      
  • Jos nyt otetaan esimerkiksi Mitsun Evo VIII tai Subarun WRX, niin niissähän nimenomaan tietokone muuttelee vetosuhdetta ja lukituksia. Kyllä näillä taitaa paremmin ehtiä kuin kiinteillä lukoilla.

    Lainaus:
    23.11.2004 klo 09:45 J R kirjoitti
    Ei noilla niin sanotuilla kytkeytyvillä nelivedoilla tee mitään kiinteisiin nelivetoihin verrattuna. Kyllä se Subarun 50-50 neliveto on sieltä parhaimmasta päästä. Kokoajan joka pyörä vetää, eikä sitten tarvitse tietsikoiden arpoa, että siirtäiskö nyt 25% vai peräti kokonaista 33% voimasta toiselle akselille.
      
  • Lainaus:
    23.11.2004 klo 15:34 W-- kirjoitti
    Jos nyt otetaan esimerkiksi Mitsun Evo VIII tai Subarun WRX, niin niissähän nimenomaan tietokone muuttelee vetosuhdetta ja lukituksia. Kyllä näillä taitaa paremmin ehtiä kuin kiinteillä lukoilla.


    Eipä taida subarussa olla elektronisesti ohjattuja lukkoja. Eli evo on kaiketi ainoa sarjatuotanto malli tällähetkellä, josta vastaava löytyy.

      
  • joo mä tarkoitin tolla viestilläni just nimenomaan sellaista autoa jossa neliveto jauhaa kokoajan. ainakin subaru oli kait ennen sellainen ja vahoissa 626 Mazdoissa lukee takaluukussa nelivetoautoissa fulltime 4wd eli siinä oli neliveto päällä ilmeisesti jatkuvasti. suurin osa nykynelivedoista on siis enimmän aikaa etuvetoja ja kun auton mielestä pito on edessä huonoa kytkeytyy neliveto päälle siksi aikaa kun keli niin vaatii.

      
  • Löytyy myös arkistosta pdf:nä, jos ei ole lehti käsillä

    Lainaus:
    23.11.2004 klo 15:41 Fabio kirjoitti
    Eipä taida subarussa olla elektronisesti ohjattuja lukkoja. Eli evo on kaiketi ainoa sarjatuotanto malli tällähetkellä, josta vastaava löytyy.


      
  • Lainaus:
    23.11.2004 klo 15:43 jannu78 kirjoitti
    ...lukee takaluukussa nelivetoautoissa fulltime 4wd eli siinä oli neliveto päällä ilmeisesti jatkuvasti.


    Tuo fulltime ei ei tarkoita tässä tapauksessa muuta kuin sitä, että jokapyöräveto ei ole manuaalisesti kytkettävää mallia.

      
  • Oikeissa maastureissa on yleensä suraavat nelivetovaihtoehdot:
    Part Time: mikä tarkoittaa että voimaa välitetään taka & etupyörille ja molempien akseleitten tasauspyörästö on lukittu (pyörii samalla nopeudella). Kyseisellä "part-time" kytkennällä ei saa ajaa pitävällä pinnalla vaan se on tarkoitettu nimenomaan vaikeaan maastoon tms Auto todella vetää neljällä pyörällä.

    Full Time: Neliveto on kytketty eli voima jaetaan etu & takapyörien välillä ja molemissa akseleissa on tasauspärästö "ei lukitussa tilassa" joten auto vetää oikeasti vain kahdella pyörällä. Tällä neliveto vaihtella saa ajaa millä pinnalla tahansa. Tämä kuvio/kytkentä on lähimpänä näitä "leikkinelivetojärjestelmiä" missä on kytkin joka välittää voimaa takapyörille vasta kun etupyörät jo luistaa. Subarussa muistaakseni ei ole erillistä kytkintä joten siinä on yllä kuvattu Full Time järjestelmä (paitsi ralli Subaruissa missä siis tietokone ohjaa järjestelmää).

    Part Time Low: Sama kuin yllä oleva Part Time mutta hitaalla vaihteella.

    ..ja niille jotka nyt ottaa nokkiinsa "leikkinelivetojärjestelmä" sanasta - se on ihan hyvä järjestelmä ja on paljon parmpi kuin vain etu taikka takaveto. Esim tsiigatkaa nytkin stadin liikennettä mitkä autot jää valoihin sutimaan ja mitkä ei.


    [JGC muokkasi tätä viestiä 23.11.2004 klo 16:27]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit