TM testin rupea olemaan niin huonoja..
Talvitestin voittaja oli VW Golf ESP:llä, vakio varuste? no ei..
Testi missä ole perheautot, voitto tuli golfille, hinta harukkaa oli aika kohdallaan oli aika lähellä 4000 kalliimpi kun esim. Corolla.
Miksi ei otettu A4 mukaan samalla tai bemaria.. tai oltaisin laitettu jokainen auto kaikilla herkuilla..
Talvitesti oli kyllä naurettavaa luettava Golf varustetiin ESP:llä miksi ei muut? Tm vetoaa siihen että Vw toimitti sellaisen..
Voi olla että Astra tai Saab oli voittanut.. se olisi sopinut TM toimitajalle..
Paska lehti, onneksi löytyy toinen parempi Auto Bild..
Minusta autojen sitkeys eli kiihtyvyys suurimmalla vaihteella mitataan Auto Bildissä fiksummin. Nopeusalue on 80km/h-120km/h, joka minusta vastaa paremmin käytännön tilannetta kuin TM:n ja Tuulilasin käyttämä 60km/h-120km/h nopeusalue. Noin niinku pienenä vihjeenä sinne TM:n toimituksen suuntaan.
Auto-Bild lehdessä jarrutesti on mielestäni tärkeä.
Mitataan ensin täysjarrutus kylmänä, sitten ajetuilla lämpimillä jarruilla, ja vielä senjälkeen yhteensä 10 täysjarrutusta. Tämä takaa ja varmistaa, että jyvät erottuvat akanoista. Kaikki autot selviävät 1 täysjarrutuksen, muttei oikein senjälkeen ainakaan hyvin tuloksin enää. Haastamatta nyt ketään taas keskusteluun, pärjäävät Eurooppalaiset jarrutesteissä hyvin ja varmatoimisesti.
AutoBildin Suomen toimitus on henkilömäärältään pieni - laajimmat testit tehdään Saksan toimituksen voimin. Saksassa ovat vielä vapaat nopeudet moottoriteillä, siksi siellä tarvitaan suurta jarrutustehoa, jopa monta kertaa peräkkäin. Tyypillisin - ainakin vaarallisin -tilanne on, kun ajaa yli 200 km/h ja törmää Stau-tilanteeseen, ts. edessä olevat autot ovat pysähtyneet. Saksassa siis tarvitaan tehokkaita ja hyvin tuuletettuja jarruja - edellyttää isoja hyvin tuuletettuja jarrulevyjä (avoin rakenne).
Siitä on 2 seurausta: 1) Suomen talvessa - lumessa ja loskassa -ao. jarrut kokevat ongelmia. 2) Isot jarrulevyt edellyttävät isoa vannekokoa, joka taas edellyttää matalaa profiilia renkaisiin (jotta mahtuvat pyöräaukkoihin) - huono ratkaisu Suomen teillä.
Kyllä suomalainen lehdistö pystyy parhaiten testaamaan autoja Suomen olosuhteissa - näkisinpä vain AutoBildin kunnollisen talvitestin joskus.
Aivan liikaa kiinnitetään huomiota siihen, mikä auto "voittaa" vertailun ja mikä jää toiseksi - se on pikkupoikien ajattelumalli. Auton ostoa suunnitteleva kyllä osaa tehdä testiautojen varustelusta ja testituloksista omat johtopäätöksensä. Vai ovatko suomalaiset niin alemmuudentuntoisia, että pelkäävät joutuvansa naurunalaisiksi, jos valitsevat "testihäviäjän". Jotain sellaista olen ollut huomaavinani - painotetuissa keskiarvoissa on parhaimmiston kohdalla vain kymmenysten eroja, ja "voittajan etsijät" eivät viitsi edes sen vertaa lukea itse testiä, että huomaisivat muutaman automerkin saaneen tasapisteet - ovat aakkosjärjestyksessä lopputuloksissa.
Loppukevennyksenä - jossain viestiketjussa kehuttiin GolfPlussan olevan todellinen "karvalakkimalli" - istumaan sopii vaikka karvalakki päässä. Ehkä tässä on tehtaan vastaus arvosteluihin siitä, että VW:n lämmityslaite on tehoton?
Mitataan ensin täysjarrutus kylmänä, sitten ajetuilla lämpimillä jarruilla, ja vielä senjälkeen yhteensä 10 täysjarrutusta.
Totta turiset. Tulee mieleen eräät tarvikepalat, jotka vaihdoin Hondaani. Merkki oli Remsa ja valmistettu Espanjassa. Neljäs jarrutus 140->80 meni pitkäksi. Onneksi oli tilaa mennä suoraan. Kävin noilla jarrupaloilla myös Ahvenistolla. Palat olivat käytännössä uudet, mutta kestivät 15 km! Pääsuoran jarrutuksessa vanteiden sisältä tuli paksu musta savu, joka näkyi sivupeileistäkin. Kitkamateriaali suli kokonaan levyyn kuin olisi voita levitetty. (Eivät kyllä kestäneet Ferodon F2000 palatkaan kuin 30 kierrosta. Tupakan sai tosin syttymään jo takalevyistäkin, joten lämpö oli edessä melkoinen)
Makunsa kullakin. Minusta Auto Bild on lähinnä autoalan seitsemän päivää.
Edellinen arvio Tuulilasin, TM:n ja CAR:n tilaajana ja AMS:n satunnaisena lukijana.
Mihin tuota mittausmenetelmää vertaat? Nähdäkseni ero ei ole merkittävä esim. TM:n jarrumittaukseen, josta poiminta:
"Myös jarrutuskokeessa tehdään riittävä määrä toistoja, kuitenkin painottaen ensimmäistä jarrutusta, sillä nimenomaan sen pitää tositilanteessa onnistua mahdollisimman hyvin."
Mihin tuota mittausmenetelmää vertaat?
En vertaa sitä minkään muun lehden tekemään mittaukseen.
On hyvä tietää miten auto pysähtyy, tositilanteiden toistuessakin, kuten Lapissa ajaen. Vaikka poro ei ryntää suoraan tielle kuten hirvi, tapahtuu silti toistojarrutuksia Pohjoisen olosuhteissa joskus useitakin peräkkäin.
Käyn myös Saksassa omalla autolla, silloin kun on monta paikkaa kierrettävä, siellä jarrut ovat koetuksella. Nimenomaan AMS-lehden jarrutesti ovat minulle mukava ja tärkeä tieto, siinä mitataan myös täyspysähtyminen 190 - 0 kmh. Oletko satunnaisena lukijana vertaillut näitä lukemia? Ero on jo eri autojen välillä 40 metriä!
Uuden auton valinta on Audi tai BMW, tunnesyyt taitavat vetää pidemmän korren, järkisyitä molemmissa on aivan riittävästi. Hinta vain ei ole järkevä. Siksi tuon tod.näk. muuttoautona tyttären kautta aivan uuden A6 V6 3.0 Avant Quattron Ruotsista. Off-Topic - Ruotsissa ei muuten peritä autoveroa lainkaan.
No paras ja asiantuntevin autolehtihän on luonnollisesti maailman vanhin ja arvostetuin autolehti, viikottain ilmestyvä Autocar.
On hyvä tietää miten auto pysähtyy, tositilanteiden toistuessakin, kuten Lapissa ajaen. Vaikka poro ei ryntää suoraan tielle kuten hirvi, tapahtuu silti toistojarrutuksia Pohjoisen olosuhteissa joskus useitakin peräkkäin.
Uuden auton valinta on Audi tai BMW, tunnesyyt taitavat vetää pidemmän korren, järkisyitä molemmissa on aivan riittävästi. Hinta vain ei ole järkevä. Siksi tuon tod.näk. muuttoautona tyttären kautta aivan uuden A6 V6 3.0 Avant Quattron Ruotsista. Off-Topic - Ruotsissa ei muuten peritä autoveroa lainkaan.
Lapissa nopeusrajoitukset ovat korkeintaan 100 km/h, ja "tositilanteet toistuvat" tuskin niin nopeasti peräkkäin, että jarrut eivät ehtisi välillä jäähtyä, eiväthän ne kuumenekaan läheskään niin rajusti kuin vaikkapa 190 km/h nopeudesta jarrutettaessa. Tärkeämpää Lapissa on, että jarrut TOIMIVAT eka yrittämällä - lumesta ja loskasta huolimatta. AutoBildin jarrutesteillä ei Lapin mies tee mitään.
VAG-ryhmän autojen neliveto on hiukan ristiriitainen juttu - toisaalta etenemiskyky kyllä paranee, mutta toisaalta ao. autojen öljypohja on niin matalalla, että ei niillä voi juuri yleisiltä teiltä poistua.
Jos olen oikein ymmärtänyt, muuttoauto on viimeistään hankittava puoli vuotta ennen Suomeen muuttoa, jotta välttyisi verolta. Lienee pitemmän aikavälin suunnitelma tuo Ruotsista tuonti??
TM:n testit ovat olleet todella hyviä ja tarpeeksi tarkkoja. Onneksi ei lioitellun tarkkoja. Talvitestissä se oli hassu että siellä oli juuri niitä lisävaruste ajohallintajärjestelmiä. Ja se on todella epäreilua.
Autobild on halpa, hyvä juttu. Testeissä keskitytään välillä liikaa turhiin yksityiskohtiin, iso osa testeistä ainakin niistä tärkeimmistä on tehty jossain muualla kuin Suomessa. Autobildin on isolehti kerran kun saksalainen kun on. Mutta jotenkin välillä se on jotenkin amatöörimäinen.
TM on paljon muutakin kuin autolehti. Itse luen mielenkiinnolla esim. kännykkävertailuja. TM on kyllä viimeinen lehti jonka tilauksen lopettaisin. En tiedä miten levikki on kehittynyt mutta voisi kuvitella että Tuulilasi on ongelmissa Auto Bildin kanssa. Vertailuja on Auto Bildissä enemmän ja eivätkö tilaushinnat ole suurin piirtein tasoissa vaikka Auto Bild ilmestyy 24 kertaa vuodessa verrattuna Tuulilasin 12 kertaan.
TM:ssä on varmaan n.60 sivua tietoa autoista tiukkaa asiaa, sitten on välillä moottoripyöristä, kaikkia kiinnostavista kännyköistä, muista kodinkoneista, kyllä lukemiseen saattaa mennä hyvinkin kuusi tuntia tai reippasti enemmänkin. Autobildiin menee reippaasti alle tunti.
TM testeillle ei voi antaa kovin hyvää arviota.Esimerkkinä nyt mainittakoon etusivullekin päässyt moottorinlämmitin testi,joka oli kyllä hiukan hätäisesti tehty.No testejä kumartamatta ostin TM testihäviäjä auton ja olen kyllä erittäin tyytyväinen.Toisessa autossani on TM testihäviäjä akku ja hyvin palvelee jo neljättä vuotta.
TM:llä on parhaat testit, siis minun mielestäni. Mikä testihäviäjä sinulla olikaa?
Aha...ja korkeintaan 100....täytyy sitten laittaa Matlogin neuvo korvan taakse. Ajan vain 4-6 kertaa Suomen läpi per vuosi Lappiin, kesällä on lumet ja loskat sulaneet jonnekin. Ehkä jatkossa on tyydyttävä, että yksi täysjarrutus riittää. Lappi on myös Norjaa, ylös alas, paljon jarrun käyttöä, lampaita ja lehmiä...no, osattiinhan sitä ennenkin, joten miksei nytkin vielä.
Tuontiautokin askarruttaa?
Mitenköhän sekin menee, vanhin tytär nyt ollut siellä töissä 3 v. ja muuttaa takaisin Suomeen? Ehkä saan tähänkin paljon hyviä neuvoja, sellaisia joita en ole kyennyt Tullista ja AKE:n lähteistä selvittämään.
SixPackille:
Kirjoitit aiemmin, että porot EIVÄT ryntää tielle kuten hirvet. Sanoit käyväsi Lapissa usein ja varmaan tunnet hyvin asian.
Ehkä et käy siellä elokuussa, jolloin on rykimäaika ja porot todella ryntäävät tielle kuten hirvet. Syy on se, että koiras juoksee edellä ja naaraat perässä (sinänsä ihan hyvä asetelma) ja silloin ne tulevat todella nopeasti eteen.
Itselläni on nimittäin kokemusta, koska ajoin satasta mp:llä, kolme poroa tuli puskien takaa (pari metriä tiestä) vauhdilla eteen. 10-15 m matkaa tehdä jotakin eli ei mitään. Kolme poroa kuoli, minä ja takana istunut ei. Hirveä säkä kävi ettei henki lähtenyt.
Samanlaisia ryntäileviä poroja näkyi useammankin kerran.
Heinäkuussahan porot makoilevat tiellä ja talvella eivät lumen vuoksi pyty edes tultmaan vauhdilla, mutta en yleistäsi esim. ruskamatkoilla Lappiin menevien vuoksi.
Annoin onnettomuuden jälkeen palautetta eräällä mp-lehden toimittajalle, joka oli myös ollut samaan aikaan Lapissa ja nähnyt yhden!!! poron koko reissulla ja kirjoitti, että sielläpä on kiva ajaa kun ei tarvitse hirviä koko ajan varoa ja voi ajaa "kunnolla".
Korjasi kyllä kirjoittamansa asiallisesti seuraavaan lehteen ja viittasi meille tapahtuneeseen.
Saksassa kuljen itse aika paljon ja jarrutus 200-80 esim. rekan takia on joskus "mielenkiintoinen", jos joku porschemies tyypilliseen tapaansa tulee +50 olettaen, että vaihdan oikealle kaistalle edestä.
Tuli vaan mieleen kun juttusi luin, ettei kukaan ihan kirjaimellisesti ota tosissaan.
[Aha...ja korkeintaan 100....täytyy sitten laittaa Matlogin neuvo korvan taakse. Ajan vain 4-6 kertaa Suomen läpi per vuosi Lappiin, kesällä on lumet ja loskat sulaneet jonnekin. Ehkä jatkossa on tyydyttävä, että yksi täysjarrutus riittää. Lappi on myös Norjaa, ylös alas, paljon jarrun käyttöä, lampaita ja lehmiä...no, osattiinhan sitä ennenkin, joten miksei nytkin vielä.
Tuontiautokin askarruttaa?
Mitenköhän sekin menee, vanhin tytär nyt ollut siellä töissä 3 v. ja muuttaa takaisin Suomeen? Ehkä saan tähänkin paljon hyviä neuvoja, sellaisia joita en ole kyennyt Tullista ja AKE:n lähteistä selvittämään.
Tuli asuttua Lapissa 10 vuotta - ei tosin Norjan Lapissa, jossa on 80 km/h nopeusrajoitus yleisin...
Tullin sivuilta:
"...ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä ulkomailla vähintään 6 kuukauden ajan"
Jo vain, tiedossa on. Asunnon jonka tytär on Suomesta ostanut valmistuu joulukuussa, kerkiää juuri ja juuri 6 kk:n saumaan. Saahan se hänen nimissä olla ne vuodet mitä tarvitaan. Minähän kaiken maksan. Katsotaan mihin rahkeet riittävät. Houkutus, että tilaisuus on sanoisinko mieletön. Vielä kun tietäisi milloin uusi Passat tulee Ruotsissa kauppoihin. Voihan sen toki Saksastakin ostaa, rekisteröidä Ruotsiin jne.
Hojare;
Harvemmin porot ryntäävät suoraan tielle, poikkeuksia on.
Kesällä porot tulevat tielle kuumalla, jos on paha sääski- ja mäkärävuosi. Tiellä tulee hieman, ja kuuma tienpinta aiheuttaa nostetta, jolloin lentävistä hyönteisistä on poroille hieman vähemmän vaivaa.
Rykimäaika sijoittuu mielestäni syys-lokakuulle, minkä olen nähnyt ja kuullut kalinoista. Olen aina Lapissa porotilalla, oma huone ym. joten aidon saamelaisen asioita käytän lähteenä.
Marraskuussa vaeltavat talvilaitumille alemmas kymmeniätuhansia vuosia vanhoja reittejä. Vasta kun järvet ovat jäätyneet.
Talvella porot voivat oleskellä tiellä, paikoissa jossa harvoin Lapissa on käytetty tiesuolaa. Sellaisia poikkeuksia on mikäli alijäähtynyttä vettä on satanut. Silloin porot nuolevat suolaa tiellä, eivätkä takuulla väistä mihinkään.
Kuitenkaan mitään ei voi yleistää, poro voi tulla missä vaan eteen.
Sellainen outo kolari sattui Kaamasen ja Karigasniemen välillä -80 luvulla. Saksalainen pariskunta ajoi 123-sarjan MB:llä, mutkassa vastaan tuli suurta ylinopeutta ajava moottoripyöräilijä. Moottoripyörä leikkasi Mersun lähes keskeltä kahtia, molemmat autossa olleet kuolivat, pyöräilijä lensi kauas pieneen lampeen ja säilyi hengissä!
Makunsa kullakin. Minusta Auto Bild on lähinnä autoalan seitsemän päivää.
Edellinen arvio Tuulilasin, TM:n ja CAR:n tilaajana ja AMS:n satunnaisena lukijana.
Joo, samaa mieltä. Ja oma arvio Tuulilasin ja TM:n tilaajana sekä entisenä AutoBildin tilaajana.
Pitäisikö siirtyä ruotsalaisiin lehtiin? Ruotsissahan on aika samanlaiset olosuhteet kun täälläkin.
No minulle tuo tieto on täysin merkityksetön, koska en tuollaista vauhtia ole koskaan ajanut.
Mites olet SixPack ajatellut suorittaa ajot Suomessa mahdollisella muuttoautolla? Tietääkseni lainsäädäntöä tulkitaan siten, että ensimmäiset kolme vuotta autoa saa liikuttaa ainoastaan muuttoauton tuojan perheeseen kuuluvan henkilön ollessa kyydissä.
Jos asustavat samassa osoitteessa, niin silloin ok? Ja eikös tytär ole perheenjäsen?
Auto Bild tutki autojen laatua ja julkaisi Top 20- listansa. Viimeiseltä eli 20. sijalta löytyy Fiat. Saavutus on upea, kun ottaa huomioon kuinka monta kymmentä jos ei sataa miljoonaa Euroopassa on. Suomessakin yli miljoona. 20. sija on siihen nähden sensaatiomainen. Voin onnitella itseäni laadukkaasta Puntostani.
Fiat oli joitakin vuosia sitten ensikatsastuksien luotettavin auto.
Makunsa kullakin. Minusta Auto Bild on lähinnä autoalan seitsemän päivää.
Täysin samaa mieltä. Ei sitä missään nimessä minään laatujulkaisuna voi pitää. Ja ihmetyttää, onko noista autoista nyt niin paljon todellisesti uutta asiaa, että siitä pitää joka viikko kertoa. Pakostakin laatu kärsii.
Itselleni tulee Auto Bild ja olen todella pettynyt. Aivan liian hypetetty lehti. Kun tutkii lehtiä tarpeeksi, niin löytyy todella paljon ristiriitaisuuksia monissa asioissa (mm. testeissä).
TODELLAKIN AUTOMAAILMAN 7PÄIVÄÄ!!
Ps. ottakaa huomioon, että suurin osa testeistä tehdään Saksassa ja tästä syystä testit eroavat Suomessa tehtyihin. (Suomeen tulee erinlaisia autoja kuin Saksaan).
Autobildissä on se hienoa että siellä on hyviä kuvia tulevista autoista ja kestotestit ovat 100 000 kilometriä. Mutta täytyy sanoa että niitä huonoja puoliakin on aika paljon.
Tämä koskee ajoneuvoa niin kauan kuin siinä on ulkolaiset kilvet.
Kun auto on rekisteröity Suomeen tyttären nimiin, kerro se pykälä jossa isä ei saa ajaa tyttärensä Suomen kilvissä olevaa ajoneuvoa. Suomen lainsäädännöstä kun on kyse, en hämmästyisi olenkaan mikäli tällainen laki löytyisi. Meillä tunnetusti laki harvoin on tehty auttamaan tai selventämään, vaan tukkimaan sen 1:1.000.000 osan, että joku voi jotenkin hyötyä jostakin. Kuulostaako tutulta?
Olen lähettänyt AKE:lle erillisen tiedustelun asiasta. Hänen Hollantilainen miehensä (avoliitto) tuo omalla nimellä muuttoauton ja tytär tuo omalla nimellä, todistetusti "omilla" rahoilla hankitun ajoneuvon.
Entä jos vanhin sisko lainaa 2:lle nuorimmaiselle siskolle autoa? 18 ja 20 v. muuttivat kotoa pois tähän viereen, joten osoite eri kuin isällä nyt. Miten siinä käy? Silloin muuttoautossa on oltava täysin erillinen rekisteriote jossa hyvin selväsanaisesti kielletään kenenkään muun kuin omistajan saavan kuljettaa ajoneuvoa nimenomaan vain Suomessa. Tämä menee jossitteluksi; Entäpä jos ex-vaimoni tulee Tukholmasta, ajaa tyttären Suomenkilpistä muuttoautoa täällä Suomessa, mutta on Ruotsin kansalainen, hän saa ajaa Suomessa minkäkilpistä autoa vain haluaa . Sama koskee omaa äitiäni ja siskoani, hekin asuvat Tukholmassa! (En ole muuten Manne!!).
Minä saan tottakai vapaasti ajaa siskon miehen MB CLS 500 Ruotsissa, Ruotsin kilvillä - ei ole estettä. Huomaatte varmaan lainsäätäjän ajatuksenkulun, kuinka paljon on panostettu aikaa ja rahavaroja tällaiseen. Katsotaan mitä AKE vastaa?
Työkaverini toi Saksasta verovapaan auton muuttaessaan takaisin Suomeen. Ainakaan sillä autolla ei saanut ajaa muut kuin hänen talouteen kuuluvat henkilöt. Muussa tapauksessa tulee verot jälkikäteen maksuun, korotettuna luonnollisesti. Ts. et saa ajaa tyttäresi nimissä olevalla autolla, edes tilapäisesti etkä hätätilassa, ellet asu tyttäresi kanssa samassa taloudessa, mitä et ilmeisesti tee kirjoituksestasi päätellen.
Työkaverini mietti vakavissaan veron maksamista, sillä tuollainen auto jota ei saa ajaa kun määrätyt henkilöt voi olla oikea riesa.
Lisäyksenä, että autossa on Suomen kilvet.