Soda Octavia voitti

55 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    13.11.2004 klo 19:34 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Octavia on saanut Saksassa keskiluokan autona kultaisen ohjauspyörän kunniamaininnan.
    Kakkoseksi tuli BMW:n 1-sarjalainen ja kolmanneksi Mersun A-sarjalainen.


    Oikein! Ajoin autolla viikonlopun viime viikolla ja täytyy sanoa, että on Golf kyllä ihan eri sarjassa, siis ainakin oma muutaman vuoden ikäinen Golf, uusikaan ei yllä samalle tasolle. Ajoin 2.0 tdi:tä ja kone on mahtava, joskaan ei yhtään sen parempi tai huonompi kuin esim V50:sen Volvon vastaava, ohjaustuntuma oli hyvä, alusta moiteeton ja sisustus askeleen muita vw-konsernin autoja edellä. Ostan uuden auton näillä näkymin akselilta Octavia kombi tai Focus farkku sillä ehdolla, että Focukseen saa automaatin myös 2.0 tdi-koneeseen. Vaikea uskoa, että Focus olisi paljon parempi ajettava vaikka se testien mukaan on, sillä niin hyvä tuo Octavia oli! Mukavaa, että parhaimman näköinen vw-konsernin auto niin sisältä kuin ulkoa tulee Tsekeistä.

      
  • Lainaus:
    13.11.2004 klo 19:34 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Octavia on saanut Saksassa keskiluokan autona kultaisen ohjauspyörän kunniamaininnan.
    Kakkoseksi tuli BMW:n 1-sarjalainen ja kolmanneksi Mersun A-sarjalainen.

    Mitkä olivat valinta kriteerit? (Nuo kolme mielestäni mukavia autoja)

      
  • Kauan kestää tuon uutisen kulkeutuminen suomalaisiin medioihin!?

    Kyseessähän on kolmen eri ryhmän äänestystulos, jossa pisteitä on jaettu eri osa-alueille, ja äänestyksenhän järjestää vuosittain sanomalehti Bild am Sonntag.

    Pisteitä jaetaan mm. moottorille, ohjattavuudelle, turvallisuudelle, ympäristöystävällisyydelle, ”korjausystävällisyydelle”, sisä- ja ulkomuotoilulle jne. Pisteitä kertyi seuraavasti:

    Octavia 1325
    BMW 1- 1291
    MB A- 1278

    Astra ja Volvo S40 olivat kaiketi seuraavilla sijoilla.


    [Jeppe Niilonpoika muokkasi tätä viestiä 15.11.2004 klo 13:49]
      
  • Kiitos vastauksesta, Jeppe! Ihan fiksut kriteerit (ainakin minulle tärkeitä kriteereitä) ja oikeat autot pääsivät hyville sijoille! :smile:

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 15.11.2004 klo 14:00]
      
  • Tuo vertailutesti oli kyllä todella hanurista ,Skoda on varmasti ominaisuuksiltaan hyvä auto,VAG:n parasta tarjontaa etenkin laadullisesti,mutta kyseinen Skoda-malli kun ei kuulu edes suomen tuontiohjelmaan kuin tilauksesta, auto oli kaikilla herkuilla mitä siihen melkein saa, ja taas vastaavasti muilta merkeiltä mukaan tuli niin sanotut "hinnat alkaen"-mallit kun se hintarajakin satuttiin sopimaan juuri sopivasti niin, että Pösö mahtui mukaan 1,6:sen koneella, jossa kyllä puhtia riittää melkein yhtä paljon kuin muiden 2-litraisilla ,mutta näille seikoille ei testissä paljon painoa eikä arvoa annettu.
    Ja kun totuus on se että jos esim. pösö olisi ollut mukana 2,0:n litran HDI-koneella, joka olisi tuonut mukanaan myös eri varustetason, niin järjestys olisi ehkä joiltain osin muuttunut, ja hintarajaa ei olisi tarvinnut muuttaa kuin 1500€.
    Muutenkin tuntuu usein että nuo hintarajat joustaa tiettyjen automerkkien osalta hyvin usein, esim. opel ja vw tuntuvat olevan autoja jotka ovat testeissä usein mitä ihmeellisemmillä varustepaketeilla ,kun juuri ei sattunut sitä karvahattu-mallia olevan yhtään maassa ja toimittaja kirjoittaa että emme antaneet kyseisen paketin vaikuttaa loppuarvosteluun ,että näin.

      
  • Joissain automalleissa on varustelupaketeissa esim. myös "näkymättömiä" muutoksia, kuten paranneltu äänieristys, tämä löytyy usein mm. comfort-tyyppisistä lisäpaketeista. Ko. seikka aiheuttaa varsinkin vertailuissa paljon harmaita hiuksia, kun varustelua ei pitäisi ottaa huomioon, mutta miten olla ottamatta huomioon esim. sitä, että auto on hiljaisempi kuin tavallisesti- juuri varustelupaketin ansiosta. Myös auton suorituskyky muuttuu hieman varustepaketin mukaan (ilmastointi, painomuutokset, kulutus...)

    Kaikki ei ole aina niin helposti selitettävissä, tässä myös ehkä yksi syy siihen, että arviot eri lehdissä menevät joskus ristiin.

    Skoda Octavian voitto, edelleenkin, oli mielestäni täysin ansaittu. Siihen saatiin paljon varusteita, koska lähtöhinta on lähempänä luokkaa pienempien autojen hintatasoa. Haluttiin testata, mikä auto tarjoaa tietyllä rahasummalla eniten vastineita. Rima on asetettava niin, että kaikki kiinnostavat mallit pääsevät mukaan, koska se edistää myös lehden myyntiä ja se on lähtökohta myös lehteä tehtäessä!

      
  • Että mitäkö mieltä Skodasta. No sehän on volkkari siinä missä muutkin volkkarit, paitsi jälleenmyyntiarvossa ja statuksessa. Eli käytännössä, sen minkä ostaessa säästät niin myydessä menetät. Golfista saa paremmin rahansa takaisin. Mutta ei Octaviassa autona vikaa ole, minä pitäisin sitä kyllä enemmän Golfin ja Focuksen kilpailijana, koska Golfistahan se on kasattu. Kyllä Passat on silti eri auto tien päällä, jos näistä VW:n tuotteista nyt puhutaan. Ja kuten aiemmasta viestistäni voi lukea, niin minusta Passat (ei enää) edusta luokkansa kärkeä.

    Ja mikä on sitten kustannusten vaikutus testitulokseen, yleensä aivan liian merkittävä suhteessa todellisiin eroihin. Todellisten kustannusten laskeminen onkin jo eri asia, puhumattakaan sitten siitä, että autoon liittyy paljon muutakin kuin pelkkä paikasta toiseen pääseminen. Jollain Daewoolla on varmasti kustannuspuoli kohdallaan, mutta mites muuten? Ja onko sitten jollain, esimerkiksi, 1000 eurolla mitään väliä kun autoon laittaa rahaa 35 000?

    Itselläni ainakin on Volkkarin ostot kariutuneet aina todella törkeisiin varustehintoihin. Merkin hinnoittelua voisi pitää vähintään sekavana, aina pitää ostaa joku "paketti" että auto ylipäänsä toimii... ja sama pätee Volvoon. Koittakaapa huviksenne määrittää V50 farmarille hintaa sellaisilla normaaleilla perhevarusteilla (siis kattokaiteilla ynnä muilla).

    Autotesteissä pärjäävät parhaiten ne merkit, jotka järjestävät toimittajille silloin tällöin kivoja koeajoja etelän lämmössä ja kestitsevät muutenkin riittävästi :innocent:

      
  • Uusimmassa Tekniikan Maailmassa kehuttiin taas Skoda Octaviaa koeajon muodossa. Ajettavuus, tilat ja taloudellisuutta kehuttiin. Huonoina puolina olivat takalasin pyyhkimen puuttuminen ja kytkin polkimen pitkä liikerata. Ei mitään kauhean vakavia huonoja puolia.

      
  • Niin, sekä Tuulilasissa että Tekniikan Maailmassa moitittiin takalasin pyyhkijän puuttumista vakiovarusteista. Pyyhkijää ei mielestäni kuitenkaan sen vuoksi tarvita, että takalasi ajossa kurastuisi.

      
  • Nykyinen malli muistuttaa niin paljon porrasperää, ettei käytännön tarvetta takalasinpyyhkimelle ole käytännössä laisinkaan. Pitkä kytkinpolkimen liike on ollut "ominaisuus" volkkareissa jo pitkään, siihenkin tottuu nopeasti.

      
  • Lainaus:
    19.11.2004 klo 23:57 Niki Kari kirjoitti
    Nykyinen malli muistuttaa niin paljon porrasperää, ettei käytännön tarvetta takalasinpyyhkimelle ole käytännössä laisinkaan. Pitkä kytkinpolkimen liike on ollut "ominaisuus" volkkareissa jo pitkään, siihenkin tottuu nopeasti.

    Audissakin on sama ominaisuus ja totuin siihen aika nopeasti. Joku pitää sitä jopa hyvänä!

      
  • testit on siitä hyviä että niillä saadaan ihmiset ostamaan autoja... harmi ettei testeissä voida testata autojen kestävyyttä pidemmällä aikajänteellä. Autojen korjaustilastoistakin voisi kerätä jonkinlaisen tietokannan jotta tietää mihin kätensä työntää autoa ostaessa.

    itselläni oli vm.2000 Skoda octavia 1.9TDI ja siinähän ei ollut muuta kuin ongelmia. kun takuu oli ummessa, siis tarkoitan että ensimmäisenä päivänä kun takuuta ei enää ollut, syttyi turvatyynyn varoitusvalo. Liike suostui korjaamaan vian takuuseen. kun valo syttyi sitten seuraavan kerran samana syksynä ei takuu kuulemma ollutkaan enää voimassa. edellisestä käynnistä ei ollut mitään merkintää koneella joten aiemman korjauksen takuuseen asia ei tietysti mennyt. valo syttyi taviaikaan parhaimmillaan 3 viikon välein.... 100e / kerta maksoi kun se sammutettiin. vikaa ei koskaan löytynyt. kuulin jälkeenpäin että seuraava omistaja oli ollut iloinen valon ilmoittaessa turvatyynyn olemassa olosta ;-)

    Toinen mukava vika oli kun maali alkoi lohkeilla konepellistä irti sormenpään kokoisina paloina. 6kk taistelun jälkeen kuluttaja-asiamiehen avustuksella liike lupautui maalauttamaan auton uudestaan koska tehtaalla oli auto maalattu liian paksulla maalikerroksella. Uusikaan maali ei tahtonut pysyä pinnassa kiinni koska korin galvanointi oli puutteellinen (maalausliikkeen kommentti).

    Skodan pitkä , viisto takalasi ei tahdo pysyä liimauksissaan kiinni vuotta kauempaa, kuten ei ilmeisesti etuovikaan, joka yritti irrota saranoiltaan. :-)

    Jälkiasennuswebastoa en suosittele ainakaan VAG groupin autoihin. Omassa skeidassani se söi tuulettimen hihnoja 4-5kpl / vuosi. Toki uusissa autoissa ominaisuus on jo vakiona. Ilmastointi on kuulemma poistettu autosta uuden omistajan toimesta.

    Hyvinä puolina autosta sanoisin että se oli yksi parhaista omistamistani autoista ajaa. Kulutus oli myöskin erinomainen. eräänä kauniina talvipäivänä ajoin 200km matkan 90km tuntuvauhtia kulutuksella 3,7l/100km :-)

    En uskaltaisi enää Skodaan sijoittaa rahaa kokemuksieni perusteella. Mutta kuten lastenkin kohdalla, pitää antaa itse tehdä omat virheensä jotta niistä oppii.... mukavia hetkiä skodan parissa.

      
  • Monien tuntemieni ihmisten kokemukset ovat olleet täysin päinvastaisia, yksittäistapauksien perusteella on turha sanoa, että ihmiset ostaisivat auton vain hyvän testiarvion perusteella. Sinulle on nähtävästi sattunut huono tuuri tuon auton kohdalla ja tottakai luottamus menee, kun kaikki ei toimi niinkuin pitää. En kyllä oikein pysty sulattamaan juttujasi oven tippumisessa saranoiltaan, lievää liioittelun makua siellä täällä (anteeksi vain, mutta tällainen mielikuva osasta juttuja jäi)

    Loppujen lopuksi autossasi ei nyt niin hirveästi ollut vikaa, syy oli ennemminkin huollossa, joka ei saanut vikaa korjattua ja sekoili takuuasioissa. Takalasissa oli ongelmia vuosimallissa 97, mutta sen jälkeisissä ei ainakaan tyyppiviaksi luokiteltavaa ongelmaa ole ollut.

    Täytyy kyllä sanoa, että hirveän hinnan olet valohoidosta maksanut. Kulman takaa löytyvä AD kun ottaa täälläpäin vikamuistin nollauksesta 5 euroa ja muun työn ohessa ei veloita mitään. Sinäänsä 100 euroa valon sammutuksesta kuulostaa tyypilliseltä merkkihuollon hinnalta ko. operaatiolle. On aika tyhmää vain tyhjentää vikamuisti ilman, että vian aiheuttajaa lähdettäisiin paikantamaan. Käytännössä valon sammuttaminen kun tarkoittaa vain ja ainoastaan vikamuistin tyhjennystä, vaikka merkkikorjaamot siitä hienoa nimitystä "tutkiminen (ja/tai) vian etsintä" käyttävätkin. Sinäänsä ikävä vika juuri tuon valon palaminen, että kun/jos se palaa, ei auto mene katsastuksesta läpi. Mulla on ihan sama ongelma Alfassa, mutta olen oppinut elämään valon kanssa, nollautan ennen kuin vien katsastukseen ja siinä se. Huomioitavaa on tietysti se seikka, että bägistä on sähköt pois kun valo palaa (turvallisuussyistä) joten tositilanteessa toivoisi, että valo ei palaisi.

    Kyllä takuun mentyä umpeen voisi itsekin jo vähän miettiä, mistä maksaa, kuinka paljon ja voisiko jostain saada saman työn hieman edullisemmin. Skoda-merkkihuolloissakin on sen verran hyvin valinnanvaraa olemassa, että itse vien toiseen, jos yhdessä ei homma toimi. Esimerkkinä Turun Rinta-Juoppo > Mellilän Auto. Kaikki, jotka jälkimmäisessä ovat asioineet, ovat enimmäkseen vain kehuneet kyseistä firmaa ja sen palvelutasoa (pienet perheyritykset on yleisestiottaen parhaita palvelultaan/ joustavuudeltaan/ ihmisläheisyydeltään). Ensimmäiseksi mainitusta kokemukset ovat täysin päinvastaiset niin minulla kuin niin monella muullakin.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 06:35]
      
  • Octaviasta vielä sen verran että ainakin tämä vanhempi Octavia pärjäsi jo vuosia sitten ruotsalaisten tekemässä tutkimuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin melko uusia autoja ja sitä miten ne selvittivät katsastuksen. Skoda Octaviahan pärjäsi, Octaviahan oli ensimmäinen, kyllä nämä Octaviat ovat varmaan aikas viattomia autoja.

      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 06:18 Niki Kari kirjoitti
    Monien tuntemieni ihmisten kokemukset ovat olleet täysin päinvastaisia,...


    Samaa mieltä Nikin kanssa tuntuu olevan useat Skoda-ihmiset, kun heidän mileipiteitään lukee eri mielipidepalstoilta. Toisaalta esim. VW tuntuu olevan Tuulilasin vikapankin ykkösnimi.

    Se on hieman ihmettänyt, koska käsittääkseni VW ja Skoda kasataan aika lailla samoista komponenteista, kuinka Skoda on niin virheetön ja VW taas ei ? Miten samat osat kestää Skodassa, mutta VW:ssä ei ?Pitäisikö Volkkarin kysyä Skodalta, kuinka niitä autoja tehdään.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 09:01 Jouko Kokko kirjoitti
    Samaa mieltä Nikin kanssa tuntuu olevan useat Skoda-ihmiset, kun heidän mileipiteitään lukee eri mielipidepalstoilta. Toisaalta esim. VW tuntuu olevan Tuulilasin vikapankin ykkösnimi.

    Se on hieman ihmettänyt, koska käsittääkseni VW ja Skoda kasataan aika lailla samoista komponenteista, kuinka Skoda on niin virheetön ja VW taas ei ? Miten samat osat kestää Skodassa, mutta VW:ssä ei ?Pitäisikö Volkkarin kysyä Skodalta, kuinka niitä autoja tehdään.


    Eiköhän kyseessä ole tilastoharha. VW&Audi ihmiset ovat ehkä kriittisempiä autojaan kohtaan ja tuovat viat innokkaammin esille. Skodalla ajavat eivät taas välttämättä halua tuoda kaikkia autonsa ongelmia julki, koska Skodalla on edelleenkin monien mielissä hieman negatiivinen leima ja sitä ei haluta vahvistaa. Skodailijat haluaisivat kovasti autonsa imagon parantuvan ja sekin saattaa vaikuttaa siihen miten kyselyihin vastataan.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 09:35 Bertone kirjoitti
    Lainaus:
    26.11.2004 klo 09:01 Jouko Kokko kirjoitti
    Samaa mieltä Nikin kanssa tuntuu olevan useat Skoda-ihmiset, kun heidän mileipiteitään lukee eri mielipidepalstoilta. Toisaalta esim. VW tuntuu olevan Tuulilasin vikapankin ykkösnimi.

    Se on hieman ihmettänyt, koska käsittääkseni VW ja Skoda kasataan aika lailla samoista komponenteista, kuinka Skoda on niin virheetön ja VW taas ei ? Miten samat osat kestää Skodassa, mutta VW:ssä ei ?Pitäisikö Volkkarin kysyä Skodalta, kuinka niitä autoja tehdään.


    Eiköhän kyseessä ole tilastoharha. VW&Audi ihmiset ovat ehkä kriittisempiä autojaan kohtaan ja tuovat viat innokkaammin esille. Skodalla ajavat eivät taas välttämättä halua tuoda kaikkia autonsa ongelmia julki, koska Skodalla on edelleenkin monien mielissä hieman negatiivinen leima ja sitä ei haluta vahvistaa. Skodailijat haluaisivat kovasti autonsa imagon parantuvan ja sekin saattaa vaikuttaa siihen miten kyselyihin vastataan.



    Ei ole tilastoharha. Olen vieraillut Skodan tehtaalla ja nähnyt tilastot siitä kuinka se oli vw-konsernin laadukkain tehdas. Saman on sanonut minulle maahantuojan edustaja eli Skoda on maahantuojan Suomeen tuomista autoista laadukkain eli vähiten takaisinkutsuja, vähiten ei-huoltoon kuuluvia vikoja jne. Skodaa tehdään kansallistunteella kun VW-autoja kasaa milloin mikäkin turkkilainen sätkä poskessa.

    Nyt ei ole markkinoilla kun kaksi autoa joita voi harkita eli Skoda Octavia ja uusi Focus, molemmat tietysti parin litran dieselillä

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 09:57 Warcraft kirjoitti
    Ei ole tilastoharha. Olen vieraillut Skodan tehtaalla ja nähnyt tilastot siitä kuinka se oli vw-konsernin laadukkain tehdas. Saman on sanonut minulle maahantuojan edustaja eli Skoda on maahantuojan Suomeen tuomista autoista laadukkain eli vähiten takaisinkutsuja, vähiten ei-huoltoon kuuluvia vikoja jne. Skodaa tehdään kansallistunteella kun VW-autoja kasaa milloin mikäkin turkkilainen sätkä poskessa.

    Nyt ei ole markkinoilla kun kaksi autoa joita voi harkita eli Skoda Octavia ja uusi Focus, molemmat tietysti parin litran dieselillä


    Enpä allekirjoita. Kokoonpanon vaikutus automallin vikaantumisiin lienee hyvin pieni verrattuna alihankkijoiden toimittamien osien laatuun. Alihankkijat ovat kuitenkin samoja, joten mikään ei selitä tuota Skodan "ylivertaista laadukkuutta" :sleepy:

      
  • Vaikka kaikki VAG konsernin autot jakavat yhteisiä osia, kolariturvallisuudessa näyttää olevan eroa. Golf V viisi tähteä, Octavia sai vain neljä tähteä :

    http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=6&id2=206



    [Alibaba muokkasi tätä viestiä 26.11.2004 klo 11:11]
      
  • Ovat testanneet karvalakkimallin. Kuten tekstissäkin sanottiin, pisteitä pudotettiin, koska KAIKISSA malleissa ei ole päätä suojaava sivuturvaverhoa vakiona. Käsittääkseni Suomeen tuotavissa malleissa se kuitenkin on, ainakin Ambientessa.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 11:21 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Ovat testanneet karvalakkimallin. Kuten tekstissäkin sanottiin, pisteitä pudotettiin, koska KAIKISSA malleissa ei ole päätä suojaava sivuturvaverhoa vakiona. Käsittääkseni Suomeen tuotavissa malleissa se kuitenkin on, ainakin Ambientessa.


    Jos tuon Euroncap testin lukee oikein tarkkaan ja vertailee sitä esim. Golf V:n vastaavaan, niin ei se viides tähti jäänyt sivuturvatyynyjen takia saamatta. Etutörmäyksessäkin Octavia sai kaksi pistettä vähemmän kuin Golf, ja etutörmäyksessä turvaverhot eivät edes laukea. Sivutörmäyksessä kahden pisteen tappio Golffille johtuu kyllä noista sivuturvaverhojen puuttumisesta. Ja sitten vielä 2 pistettä jää saamatta puuttuvan turvavyömuistuttimen takia.

    Octavian 27 pistettä verrattuna Golfin 33 pisteeseen kertoo ainakin sen, että viidettä tähteä ei ole edes yritetty tosissaan tavoitella. Turvavyömuistuttimen lisäämisellä rajallaolevat autot on ennenkin saatu viidennen tähden arvoiseksi, mutta Octavian tapauksessa sekään ei riitä.

    Ford Focuksen ja Citroen C4:n maahantuojat tulevat sen sijaan lähiviikkoina hehkuttamaan lehdissä myyvänsä kokoluokkansa turvallisinta autoa, eli toisia merkkejä turvallisen auton maine kiinnostaa.

      
  • [quote title="26.11.2004 klo 09:35 Bertone kirjoitti"]

    VW&Audi ihmiset ovat ehkä kriittisempiä autojaan kohtaan ja tuovat viat innokkaammin esille.

    Jaa-a, ei Audi-kuskit varmaan ole kovinkaan kriittisiä autoaan kohtaan. Tosin minä ja isäni ollaan poikkeuksia, kun joku kysyy millainen peli tuo Audi on ollut, niin isäni alkaa selostamaan sen vikoja. Itse selitän ensimmäiseksi hyvät puolet, sitten vasta huonot puolet ja viat.
    Audi-kuskit ovat varmaan aika puolueellisia autoon kohtaan kuten mersukuskit jne. Huonoista puolista ja vioista ei puhuta. Luulen että Volkkari kuskeilla on osittain sama juttu. Skodakuskit eivät varmaan ajattele auton ostoaan tunteella vaan järjellä, tietää viat ja kulutuksen jne.
    Ja tuovat varmasti näitä myös esille... (joo-o taas meni OFF TOPIC) :smile:

      
  • "sitten vielä 2 pistettä jää saamatta puuttuvan turvavyömuistuttimen takia."

    Kyllä Suomeen tuotavissa autoissa tuo pling-pling-pling muistutinkin on mukana, että sanoisko tässä olevan vähän farssin makua.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 09:01 Jouko Kokko kirjoitti
    Lainaus:
    24.11.2004 klo 06:18 Niki Kari kirjoitti
    Monien tuntemieni ihmisten kokemukset ovat olleet täysin päinvastaisia,...



    Samaa mieltä Nikin kanssa tuntuu olevan useat Skoda-ihmiset, kun heidän mileipiteitään lukee eri mielipidepalstoilta. Toisaalta esim. VW tuntuu olevan Tuulilasin vikapankin ykkösnimi.

    Se on hieman ihmettänyt, koska käsittääkseni VW ja Skoda kasataan aika lailla samoista komponenteista, kuinka Skoda on niin virheetön ja VW taas ei ? Miten samat osat kestää Skodassa, mutta VW:ssä ei ?Pitäisikö Volkkarin kysyä Skodalta, kuinka niitä autoja tehdään.


    Käsittääkseni ensimmäisen sukupolven Octaviaa tehtiin vähän vanhemmilla (siis jo hyväksi todetuilla) komponenteilla, kun taas samanikäisessä VW:ssä on käytetty uudempaa/uutta tekniikkaa. Tällä lienee pyritty pääasiassa kustannussäästöihin mutta kylkiäisenä on tullut luotettavuutta.

    Ja kyllä minä olen sitä mieltä, että tsekkiläisessä tehtaassa tsekkiläisellä kansallisylpeydellä kootut autot ovat paremmin koottuja kuin keskivertosaksalaisessa tehtaassa turkkilaisella työvoimalla kootut autot.

    Oma VW:ni on tullut Slovakiasta ja kokoonpanossa on ollut sanomista, eli omasta mielestäni kokoonpanopaikalla on merkitystä.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 27.11.2004 klo 11:38]
      
  • Lainaus:
    24.11.2004 klo 06:18 Niki Kari kirjoitti
    En kyllä oikein pysty sulattamaan juttujasi oven tippumisessa saranoiltaan, lievää liioittelun makua siellä täällä (anteeksi vain, mutta tällainen mielikuva osasta juttuja jäi)

    Loppujen lopuksi autossasi ei nyt niin hirveästi ollut vikaa, syy oli ennemminkin huollossa, joka ei saanut vikaa korjattua ja sekoili takuuasioissa. Takalasissa oli ongelmia vuosimallissa 97, mutta sen jälkeisissä ei ainakaan tyyppiviaksi luokiteltavaa ongelmaa ole ollut.


    Toki myönnän että ongelmia tuli hieman karrikoitua, mutta kaikki tapaukset ovat tosia. Oven saranoiltaan lähteminen ei kylläkään sattunut minun aikanani, vaan seuraavan omistajan. Tunnen paikallisen Skoda-liikkeen huoltomiehen, jolta tarinan kuulin.

    Itse olin todella huolestunut turvatyynyvalon palamisesta, koska turvatyynythän ei silloin toimi. En haluaisi olla sellaisen auton kyydissä törmäyshetkellä. Vikaa paikallisetettiin joka kerta eri paikkaa. kaksi kertaa oli ratissa oleva "kierukka" vioittunut ja kerran kierukkaan menevä liitin vaihdettiin. Kyllä se vaan ketuttaa kun joka aamu pitää olla sormet ristissä autoa käynnistäessä että turvatyynyn valo ei jäisi päälle.

    aluksi autoa huollatettiin skoda-liikeessä mutta koska he eivät saaneet vikaa poistettua huollatin autoni paikallisessa VW liikkeessä. sielläkään eivät saaneet vikaa korjattua, vaan valo syttyili aina silloin tällöin uudestaan. VW-liike asensi möys jälkiasennus-ilmaistoinnin jota he sitten korjasivat kolmeen eri otteeseen minun aikanani.

    Hyvällä ystävälläni oli myös samanlainen 2kk vanhempi octavia ja hänellä ei vastaavia vikoja ollut. ainoastaan maalipinta oli samalla lailla liian paksu. hän kuitenkin ehti vaihtaa autoa ennenkuin oma tasiteluni liikkeen kanssa oli selvä.

    selkeästi tapaus kohdallani oli yksittäinen. Eihän tällaisella laadulla voi valmistaa autoja, ainakaan kovin kauaa...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit