Jo loppui volkkarin kehuminen

46 kommenttia
«1

Jotkut ehkä muistavat, että olen kuulunut tyytyväisten VW käyttäjien joukkoon, mitä nyt aluksi oli niitä H7 ongelmia. No nyt se sitten myrkyn lykkäsi ja loppui se minunkin tyytyväisyys kuin seinään.

Nimittäin toi minun Passat V6 4 motion tiptronic rekisteröity juhanuksena -02 (mutta on kuulemma -03 mallia runkonumeron perusteella), otti hajosi, ei koko auto mutta Tipronic vaihdelaatikko kuulemma. Olen ajanut sillä noin 160,000km (uutena hankittu ja "täydellinen huoltokirja" löytyy) ja aloin oudoksumaan matkanopeudessa vaeltavaa moottorin käyntinopeutta, automekaanikko kun en ole, niin vein auton merkkikorjaamolle tutkittavaksi.

Tuomio oli, että Tiptronicista on lamellit palaneet ja vaihdelaatikko tulee vaihtaa (koska korjaus osineen ja töineen tulee yhtä kalliiksi). Hintalappu 5000 euroa, kiitos. Voitte kuvitella, että ei naurata. Olin tuossa vielä alkukesästä odottelemassa vesi kielellä uutta 3,2 FSI 4MOTION Passattia, vaan en ole enää.

Joskus näen täälläkin keskusteltavan vastaavista Saksan tuliaisista, varatkaa auton oston päälle toi kyseinen summa, niin ei matka lopu.

Ai niin ja mitä sanoi maahantuoja, "Tack och adjö, ei kuulu meille", että silleen.


SORI ETTÄ TULI UUSIEN AUTOJEN LISTALLE, KYSESSÄHÄN ON VANHA ROMU!

[wxyz muokkasi tätä viestiä 24.08.2005 klo 15:43]
  
  • Älä vaihdatuta siellä, irrottaa voit tuolla merkkiliikkeessä, mutta lähetytä laatikko matkahuollossa automaattivaihteistoja korjaavaan liikkeeseen. Hinta tippuu aika roimasti.

      
  • Ja vielä enemmän, kun annat vanhan vaihdossa ja tilalle saat takuukunnostetun laatikon. Näin automaateilla on ollut tapana tehdä. Sitä ne eivät huollossa kerro.

    Powermatic, vanhan Lahdentien varrella, Vantaa, Kerava?
    Jaska Husso, Helsinki/Vantaa, siinä rajoilla.
    Kylmälä, Kirkkonummi, Bo Holmström, Car Matic. Huoltanut ja remontoinut vain ja ainoastaan automaatteja 25 v. ajan. Puh on (09) 256 4630/anna soida pitkään.
    Kyllä paikkoja ja keinoja löytyy, ilmaisia ne eivät ole, muttei tuollaisia hintoja. Holmström antaa myös vinkkejä ja neuvoja puhelimessa mitä kannattaa tehdä.

      
  • Juu, niin loppui. Oma surullinen tarina liittyy transportteriin vuosimallia 2003, ainoa hyvä puoli on että takuu on vielä vähän
    aikaa voimassa. Takuuseen mennyt akku, loppui puhti viime talvena. Etupäässä epämääräinen välys, vaihdettiin etuiskarit, ei auttanut, seuraavaksi vaihdettiin koko ohjausakselisto, välys hävisi. Takaluukun lukko ei meinaa niin millään pelata talvella, vaihdettu 2 kertaa. Viimesin vika oli loppuun kuluneet raidepään tangot (nivelet). Onhan autolla tosin ajettu jo mahtavat 16 000 km! Noh takuuseehan ne on asiallisesti menneet, mutta on ruvennut aika rankasti v....taa paikallisessa konttoorissa ravaaminen. Kuin myös on vähän k..si sukassa mitä vielä tulleepi vastaan kun tuo takuukin rupeaa olemaan viime metreillä.

      
  • wxyz: Eihän tuohon kannata 'alistua'. Aina merkkiliike koittaa korjauttaa kaiken asiakkaan piikkiin, jollei pane hanttiin. Kysy merkkiliikkeestä, että onko tosiaan niin ettei heidän mielestään laatikko kestä kuin 3v ja kysy sitten mielipidettä kuluttaja-asiamieheltä. Lisäksi voit kysellä maahantuojalta mikä on heidän kantansa asiaan.

    Yleensä asiallisesti keskustelemalla alkaa löytyä muitakin maksajia tuolle kustannukselle. Ei tietenkään voi oiettaa saavansa ilmaiseksi uutta laatikkoa, mutta hinta voi alentua kummasti.

      
  • Omalta kohdaltani vastaava Passatti vaihtuu myös toiseen merkkiin. Syynä tosin Stockan auto, jonka kanssa en halua jatkossa asioida...

    Yksi selitys tuohon maahantuojan suhtautumiseen saattaa olla tulevat muutokset. Huhutaan Keskon menettävän VW:n maahantuonnin ja valmistajan ottavan sen omiin käsiinsä. Tästä syystä Keskon VW-auto on ostanut itselleen myyntipisteitä eli jatkanee vähittäismyyjänä.

    Toivottavasti laskee jatkossa niin VW:n kuin Audinkin hintoja.

      
  • heh heh! kuullostaa todella tutulta... itse jo aijemmin kirjoittelin tuonne tojotan laskeneeseen laatuun oman tarinani, mutta laitetaan se tännekkin. Itsellä 21.8.02 käyttöön otettu passat pwd automaatti ja runkonumeron perusteella 03 mallia. paikalla ollut vaihteisto antautui jo takuun aikana ja tilalle laitettiin uusi vaihteisto joka ilmeni vasta vuoden päästä/ 15tkm ajettuna vialliseksi! maahantuoja todellakin tuumasi voi voi ja osta uusi omaan laskuun. 4000e ja työt päälle olisi kustannukset :cry: muutenkin omituista tuon maahantuojan toiminta, eivät saaneet lähettää maahantuojan vastausta minulle millään tavalla, mutta puhelimessa sentään lukivät mikä oli mt. virallinen vastaus asiaan. uskon todellakin vaihtavani merkkiä pelkästään todella huonosti toimivan huollon/maahantuojan takia. auto kun tuntuu välistä jopa hyvältä :tongue:

    [sellieri muokkasi tätä viestiä 25.08.2005 klo 08:54]
      
  • Kiitoksi neuvoista ja kannustuksista veljet!

    Olen pyytänyt tarjouksen "tehdaskunnostetusta" vuoden takuulla olevasta vaihtolaatikosta (suoratuonti Saksasta), katsotaan mitä se maksaa. Keskustelu jälleenmyyjän kanssa jatkuu, täytyy sanoa, että yrittävät kaikkensa ja tarjoavat eri vaihtoehtoja esim. auton vaihtoa johonkin muuhun heidän edustamaansa automerkkiin ja vaihtohyvityksessä huomioitaisiin myös puolet remonttikustannuksesta, mutta tuon arvoa tai määräähän on täysin mahdotonta arvioida. Palailen asiaan kun saan tarjouksen vaihtolaatikosta.

    Erityiskiitos SixPackille noista firmojen yhteystiedoista, on tosi kiva, että asiantuntemusta ja kontakteja jaetaan kun niitä tarvitsee!

    jos päädyn vaihtamaan auton onko Audin laatikot samoja/yhtä kehnoja? Jotta voisi turvallisin mielin autoilla, pitääkö vaihtaa kokonaan konsernia?

      
  • Lainaus:
    25.08.2005 klo 11:06 wxyz kirjoitti
    Jotta voisi turvallisin mielin autoilla, pitääkö vaihtaa kokonaan konsernia?


    Kyllä :sleepy:

      
  • Niin

    Tuossa on ilmiselvästi käynyt suunnittelijoille moka josta sitten kärsivät muutamat ostajat. Minusta on päivän selvää että joku VW:llä on unohtanut että eihän se tiptronic kestäkään kun maksimissaan 1.8T moottorin väännön. Sitten kun tehtiin tehokkaampia malleja V6 ja tehokkaammat TDI:t, niin tuli ongelmia. Että näin, inhimillinen virhe, ikävä mutta sattuuhan noita, tai jos joku sanoo että ei satu niin valehtelee.

      
  • Lainaus:
    25.08.2005 klo 11:06 wxyz kirjoitti
    jos päädyn vaihtamaan auton onko Audin laatikot samoja/yhtä kehnoja? Jotta voisi turvallisin mielin autoilla, pitääkö vaihtaa kokonaan konsernia?


    VW ei tee itse automaattivaihteistoja. Vaihteisto on ZF:N valmistetta. Samaa vaihteiston valmistajaa käyttää Audi, BMW, Jaguar ym. Itselläni oli aikoinaan eräs toinen automerkki sekä nelivetoisena ja kaksivetoisena manuaalivaihteistolla. Autoissa oli samanlainen diesel- moottori ja kytkimen kestolla oli huomattava ero. Nelivetoisen kytkin kesti ajomatkaa noin puolet kaksivetoisen vastaavasta. Syynä tähän oli kuulemma nelivedon parempi pito ja voimansiirron suuremmat tehohäviöt.

      
  • Hyvät Veljet, päivitys tilanteeseen.

    Siis merkkikorjaamosta uusi aski töineen 5000 e / 2v takuu.
    "Harmaatuonti" askit töineen 4500 e / 1v takuu. (Eikä heidänkään mielestä ask ikannata korjata)

    Eli kuusessa (lue yhdellä u:lla), jäljelle jää vaihto uuteen autoon ja yrittää löytää autojauppias, joka hyvittää parhaiten tietäen että aski hajalla.

    Budjetti on n. 65,000e ostanko esim.

    Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro lähes kaikilla mausteilla.
    Audi A6 3.0 TDI sedan Quattro xenonit ja kääntyvät etupyörät.
    BMW 525xiA kuten yllä.
    Jeep G Cherokee 3.0 CRD Limited kaikilla herkuilla.
    Volvo V70 AWD 2.5T A kailla himmeleillä.
    Tai sitten jonkun muun?

    Kaikki ovat n. saman hintaisia "give or take" muutama tonni. Ajokilometrimääräni ovat jatkossakin n. 60tkm / vuosi ja vapaa autoetu.

    Voi veljet, jos joskus olen kaivannut näkemyksellisiä kommentteja teiltä, niin en koskaan niin kuin nyt.

    T. WXYZ

      
  • Maasturi jos moista tarvittet. En usko?
    Pikkuaudi puolikoneella ja nelivedolla, luulis kestävän. Ei tuo mylly niin paljoa voimaa linkoa. Tosin järki mukaan, nelivedolla lähtöihin saa ikäviä rasituspiikkejä voimansiirtoon. Volvo jos haluat tuolla ajomäärällä hassata huoltoihin saman rahan mitä uuden vaihdelaatikon ostoon nyt tuohon autoosi. BMW jos siltä tuntuu.

    Jos nuo on ne valintaryhmä, en osaa oikein muuta sanoa. Jos se on laajempi niin koska ryhmässä on A4 Audi niin C-sarjan Mercedes taka- ta nelivedolla ja hyvillä varusteilla, bensakoneella jos nelikko, diesel jos takaveto. E-sarjaa on vasta dieselnelivetona, mutta se menee hintahaitaristasi yli.

    Mutta kaikista järkevin voisi olla sen vanhan laittaminen kuntoon, myyt sitten siellä 300tkm nurkilla pois, aika pitkään se auto on taivaltanut sitten muutenkin jos se nyt kesti 160tkm.

    Lisäys: Cadillac CTS 3.6?
    Edit: Jos sitä Anders Simpan 'avointa näkemyst' uskallat noudattaa niin pyydä tarjois neliveto hyrsleristä farkkuna 3.5 litran bensana. Dieselkin taisi olla jo ovella. Nelivetojärjestelmä on suoraan 4-Matic Mersuista kuten muutkin voimansiirron osat.

    [Mie Ite muokkasi tätä viestiä 27.08.2005 klo 12:41]
      
  • "Tuomio oli, että Tiptronicista on lamellit palaneet ja vaihdelaatikko tulee vaihtaa"

    Uh, en tiennytkään että tiptronicissakin on lamelleja. Mutta ainakin VAG:n multitronicissa on lamellihihna jossa on 400 lamellilevyä. No, oppia ikä kaikki.

      
  • Lainaus:
    27.08.2005 klo 09:02 wxyz kirjoitti
    Budjetti on n. 65,000e ostanko esim.

    Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro lähes kaikilla mausteilla.
    Audi A6 3.0 TDI sedan Quattro xenonit ja kääntyvät etupyörät.
    BMW 525xiA kuten yllä.
    Jeep G Cherokee 3.0 CRD Limited kaikilla herkuilla.
    Volvo V70 AWD 2.5T A kailla himmeleillä.
    Tai sitten jonkun muun?

    A6 Tdi Quattro tai Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD.
    Jompikumpi näistä. Riippuu mihin oikeasti autoa tarvitset. Vaikka Jeep on maasturi on sen maantieajo-ominaisuuksin panostettu todella. Ja jos maastoon haluaa mennä, kannattaa olla sellainen peli joka myös kulkee siellä ja sieltä pois. Ei mikään Lexus "maasturi", jonka sähkömoottorit eivät jaksa työntää autoa mikäli etupyörä sutii.

    Chrysler 300 C 3.0 CRD:llä on takuulla mielenkiintoinen auto. Koska nyt 4.s Audi menossa, on tod.näköistä, että seuraava auto tulee vain vaihteen vuoksi olemaan joku muu. Ongelmia Audien kanssa ei ole ollut.

      
  • Mielipide pitää saada esille minunkin.

    Itte en ehkä ottas maasturia jos tulis noin paljon kilsoja maantieajossa. Ajelin kerran vastaavalla ajokilla 600 km ja oli hiukan outoa tuulessa ja tuiskeessa kun oli tottunu matalaan ja henkilömalliseen autoon. Mutta kai siihen tottuu ja onhan siinä maasturissa tosi paljon hyviäkin puolia.

    Ehkä sittenkin ottasin sen maasturin enkä A6-Audia tai A6:n... :wink:

      
  • Jo piti SixPackin taas johtaa harhaan. Tarkoitit varmaan Lexuksen hybridiä tuolla "maasturi" kommentilla. On siellä Lexus-mallistossa muitakin kun hybridejä - ihan nelikkoja "tavankin" huipputekniikalla... ja jos kunnon herrasmaasturia kaipaa niin LandCruiser on siihen erinomainen valinta. Muita vaihtoehtoja Lexuksille ja maasturi-Toyotille lähtisin hakemaan ehkä BMW:n ja MB:n suunnalta. Miksei myös Volvon AWD-mallit.

    Olisiko Subaru Legacy mainiona ajettavana mustana hevosena?

    p.s. Audien ja Volsujen laatikot samaa "laatua". Eli niitä suosittelen välttämään jos kestävyyttä haetaan.

      
  • Lainaus:
    05.09.2005 klo 22:14 A Tapio kirjoitti
    Jo piti SixPackin taas johtaa harhaan. Tarkoitit varmaan Lexuksen hybridiä tuolla "maasturi" kommentilla. On siellä Lexus-mallistossa muitakin kun hybridejä - ihan nelikkoja "tavankin" huipputekniikalla...

    Se oli esimerkki siitä, että löytyy "maastureita" joilla maastossa ei juuri tee mitään. Tai sinne pääsee, muttei pois. Nyt wxyz:llä oli Grand Cherokee listattuna, joka käy hintahaarukkaan. Ja se kulkee oikeastaan mihin vain - kuskin kantti loppuu ennenkuin auton. Perinteinen Lexus menee sitten ilmeisesti yli hintahaarukan. Grand Cherokeen saa uudella MB:n V6 3.0 CRD dieselillä, ne valmistetaan Itävallan Grazissa Euroopan markkinoille, keskikulutus oliko 8,1 ? Maantieajo-ominaisuudet erittän hyvät, TM. Auto Bild, AMS jne. Olen ajanut vastaavalla bensa V8:lla, maantie 18 l ja maastossa varmaan yli 30 l. Neula kuitenkin laski silmissä, eikä se jollain bensa-V6:lla laske paljonkaan hitaammin.

      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 11:05 SixPack kirjoitti
    Grand Cherokeen saa uudella MB:n V6 3.0 CRD dieselillä, ne valmistetaan Itävallan Grazissa Euroopan markkinoille, keskikulutus oliko 8,1 ? Maantieajo-ominaisuudet erittän hyvät, TM. Auto Bild, AMS jne. Olen ajanut vastaavalla bensa V8:lla, maantie 18 l ja maastossa varmaan yli 30 l. Neula kuitenkin laski silmissä, eikä se jollain bensa-V6:lla laske paljonkaan hitaammin.


    Yhdistetty kulutus uudella GC:llä dieselinä on 10,2 l/100 km.

    Olisi kyllä oma valintani näistä, eipä tarvitse stressata talvioloissa keleistä pätkän vertaa ja on auto isolla A:lla. Kyllähän se kuluttaa, mutta jotenkin ymmärtäisin, että polttoainekulut eivät vie kuitenkaan alkup. kysyjää konkurssiin.

      
  • Muistin ilmeisesti maantiekulutuksen, mutta jos threadin aloittaja ajaa 60.000km vuodessa, lienee siitä maantieajoa 90%, joten voi olla, että lähellä 8,5 l kuljetaan. Jenkkiautossa ei sitten ole laatikkomurheita, 5 pyk. automaatti, mutten tiedä onko MB:n? Quattro lähtee myös liukkaasti valoista oli jäätä, lunta mitä vain, mutta Grand Cherokee saattaisi hyvinkin olla noista esimerkeistä myös minun valintani. Lähinnä Lapissa tarvitsen joskus oikeasti maavaraa.

      
  • Konserni käyttää emon vaihteistoja isoimmissa malleissa ja dieseleissä, en usko kestävuusongelmiin. Ilman vahvistuksiakin tuo loota kestää lastuttamisen 600Nm paikkelle ja ~50hv lisää potkua Jeepin pellin alle jos pelkää, että meinaa jalkoihin jäädä. Kustannus ei ole suuri lisä enää hankintahintaan...

      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 12:56 Zilo kirjoitti

    Olisi kyllä oma valintani näistä, eipä tarvitse stressata talvioloissa keleistä pätkän vertaa


    Mainio asenne. Ilmeisesti saksalais-amerikkalainen insinöörityö on vihdoin onnistunut kumoamaan fysiikan lait :grin: :sunglasses:

      
  • Kyllä se vaan niin on, että noi automaatit on volkkareiden heikkoja kohtia, jos niistä vahvoja kohtia edes löytyy. Asiakaspalvelua volkkarilla ei edes hyvällä tahdolla etsien löydy. Aina se on vaan ostajan vastuulla (takuuta verrattiin yhden kerran polkupyörän omistamiseen!!!) nim. yhdestä ainoasta volkkarista viisastunut

      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 22:14 AkiK kirjoitti
    Mainio asenne. Ilmeisesti saksalais-amerikkalainen insinöörityö on vihdoin onnistunut kumoamaan fysiikan lait :grin: :sunglasses:



    No, tarvitsee tietenkin liukkaudesta stressata myös Jeepillä. Varsinkin jarrutuksissa ja kaarreajossa.

    Asioita jotka näillä autoilla ovat helpompia ovat etenemiskyky, lumi-/jääpaakkujen väistely (ei tarvitse väistellä), syvissäkään urissa spoileri ei höylää tietä takanatulevan hyväksi ja jatkuvan nelivedon tuoma ajon vakaus (on tosin myös Audeissa, mutta se maavara, oisko jopa 10 cm. :cry: )... Sinänsä tuota kautta linjan muotina olevaa alustojen madultumista en millään jaksa ymmärtää, mitä sillä saavutetaan (varsinkaan suomalaisissa olosuhteissa)? Rata-autoilun harrastajat kun eivät kuitenkaan yleensä kelpuuta tehtaan alustaa sellaisenaan vaan haluavat muokata sen makunsa mieleiseksi.

    Kaikki nämä helpottavat tekijät antavat autoilijalle paremmat mahdollisuudet keskittyä olennaiseen eli liikenteeseen ja siinä omaan ja muiden selviämiseen. Kun välineet ovat kunnossa on helppo suhtautua talven haasteisiin rauhallisin mielin.

    Audeista muuten Allroad on ok talviautoksi.


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 09.09.2005 klo 08:54]
      
  • Lainaus:
    06.09.2005 klo 22:14 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    06.09.2005 klo 12:56 Zilo kirjoitti

    Olisi kyllä oma valintani näistä, eipä tarvitse stressata talvioloissa keleistä pätkän vertaa

    Mainio asenne. Ilmeisesti saksalais-amerikkalainen insinöörityö on vihdoin onnistunut kumoamaan fysiikan lait :grin: :sunglasses:


    Hei!

    Onkos kenelläkään tietoa Jeepin ruostesuojauksesta / herkkyydestä ruostua? Ajattelin ostaa Grand cherogeen ja pitää sitä 15 v. Investointi panee miettimään kun lähipiirissä ei ole Jeepistä kokemuksia. Onkos teillä? Vastailkaa.

      
  • Ilman muuta kannattaa suorittaa täydellinen ruostesuojaus mikäli suunnitelmissa todella on pitää auto 15v. Tiedustele myyjältä tietääkö hän mitkä osat ovat galvanoidut korissa. Liikenteessä en ole nähnyt ruostevammaisia Jeeppejä. Teetä jokatapauksessa suojaus, kotelot, kaikki.

      
  • Vaikeusaste kasvaa tämän auton oston kanssa. Olin perjantaina tilaamassa tuota Audi A4 Avant 2.0TFSI Quattro Tiptronicia kaikilla mausteilla ja luin sanomalehteä ja silmiin osui uuden BMW 3-sarjan touringin viikonloppuesittely. No ei kun eilen baijerin kauppaan ja hittolainen, olipas komea auto.

    Tilaa selkeästi enemmän kuin A4 avantissa,xi versiona nelivetoinen, 2.5 koneella suurinpiirtein sama suorituskyky, mutta autohan on uusi, joten voisi kuvitella, että teknisesti tuo olisi modernimpi kuin A4, jolla jo mallivuosia takana useita (lienee uusi tulossa parin vuoden sisällä). Hinnaltaan autot ovat noin samaa luokkaa, BMW:n automaatti tosin on kallis, mutta hieman Audia kevyemmin varusteltuna sopii tuohon mun budjettiin.

    Kommentteja veljet, painanko Audin tilausnappia, vai väännänkö kaupat baijerilaisesta?

      
  • Jos olisin housuissasi ostaisin bemarin mutta yrittäisin neuvotella kauppaan lisähelyjä tai lisätakuita. Ja jos rahoitus on kunnossa (=käteiskauppa?) pitäisi vielä alennuskin olla mahdollista.
    Työkaveri sai Mersun hintaa kummasti putoon kun kilpailutti muutamaa mersukauppiasta keskenään,kilpailussa oli mukana myös Volvo ja BMW.
    Jokainen suullinen lupaus kattavammasta takuusta ym on sitten saatava myös paperille,muutoin se unohtuu.
    Äläkä pidä kiirettä!

      
  • Vaikea paikka - on tunnekysymys jos et tarvitse itse maksaa huoltokuluja.

    Oletetaan, että maksat.
    Silloin haluaisin BMW:n tapauksessa saada nähdä itse moottorin nykyisten suojakoppien alta (en pelkästään esitteiden avulla), miten vetotapa edessa on toteutettu. Muistan, että veto otetaan lamelliketjulla vaihteistosta ? eteen ja vetoakselit menevät öljypohjan läpi koska kutonen on pitkittäin eikä tilaa muihin vetoratkaisuihin xi:ssä ole. En väitä, että ratkaisu on huono tai kestävyydessä ole sanomista, mutta jos maksan itse huollot haluaisin jotain selvyyttä siitä sekä numeroita paperille niistä.

      
  • Uuden auton ostajan kannattaa lukea Tuulilasin "Kysy Ketoselta"-palstalta vastauksen jonkun lukijan kysymykseen, miten eri seikat (lehtien testit yms.) vaikuttavat auton ostopäätökseen. Vastaajana ei ole Ketonen, vaan Merkkien Merkki-tutkimuksesta vastaava tutkija.

    Samalla voi miettiä mielessään, millä perusteella itse kukin on autonsa valinnut.

    PS. Ao. palsta vaatii rekisteröitymisen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit