Ennakkotietojen mukaan Opel Astra H 1.6 voitti AutoBild:in
'Supervergleich' -testissä Focuksen, Civicin, Kia Ceraton, Mazda3:n, Peugeot 307:n, Skoda Octavian, Corollan ja Golfin. Kolme parasta olivat Astra, Octavia ja Golf.
Testin alkuosa on www.autobild.de webissä, mutta kokonaan vain
lehden paperiversiossa. Tulee varmaan myöhemmin webiin.
http://www.motor-talk.de/t477777/f279/s/thread.html
Astran ponkaisulle 7. sijalle lokakuun myyntitilastossa on
näköjään syynsä. Hyvää kannattaa odottaa!
Mitäs sitten? Ostaisin kuitenkin noista Mazda 3:n enkä mitään tylsää Astraa tai rumaa Skodaa. Nykyautojen erot ovat marginaalisia ja yhä useammin koko vertailutulos on vain pistelaskun painotusten tai pistelaskun rakenteen tulos - tai "musta tuntuu"-fiiliksien kiteytymä.
Kun kaikki nykyautot ovat kutakuinkin yhtä hyviä, täytyykin painottaa entistä enemmän TODELLISIA eroja, jotka ovat: kestävyys ja ulkonäkö. Molempien puolesta valintani siis on Mazda. Tuskinpa huono on muissakaan vertailukohdissa....
Mikäs uudesta Astrasta tekee tylsän? Edelliset mallit olivat kieltämättä muotoilultaan hieman mitäänsanomattomia, mutta tämä nykyinen malli on ihan toista maata, imho tietenkin.
Tylsän jostakin autosta tekee ainoastaan myyntimäärät, eivät ominaisuudet. Mitä myydympi auto on sitä tylsempi se myöskin on. Näin olen antanut itseni ymmärtää.
Corolla on kieltämättä ulkonäöltään erittäin tylsä ja tällä hetkellä myydyin automalli, kokonaisuutena siis todella tylsä vehje
Tuosta tylsyydestä vielä sen verran, että se myöskin vaihtelee maittain. Muutama esimerkki. Ruotsissa Volvo ja Saab ovat tylsiä autoja, koska niitä myydään niin paljon siellä. Ranskassa Renault, Citroen sekä Peugeot ovat tylsiä autoja, koska niitä myydään siellä niin paljon. Saksassa Opel, Volkswagen, M-B, BMW sekä Audi ovat tylsiä autoja, koska niitä myydään siellä niin paljon. Suomessa Toyota ja Volkswagen ovat tylsiä autoja, koska niitä myydään täällä niin paljon jne.
Esim. USA:ssa BMW ei ole tylsä auto, mutta Saksassa on. Japanissa Peugeot ei ole tylsä auto, mutta Ranskassa on. Ranskassa Toyota ei ole tylsä auto, mutta Suomessa on. Ruotsissa Hyundai ei ole tylsä auto, mutta Etelä-Koreassa on jne.
Ja ei kai kukaan tosissaan osta autoa sen takia, että se voittaa jonkun testin ? Tai varmaan ostaakin, mutta ei pitäisi. Eiköhän jokaisen kannata autoa ostaessa koeajaa ne itseään kiinnostavat autot, ja tehdä omat johtopäätöksensä. Ei ole olemassakaan yhtä ainutta oikeaa testiä, jonka kertoisi mikä auto on kokoluokassaan paras. Mitattavat ominaisuudet ovat osa testiä, suurin osa on sitten sitä painotusta ja testaajien omia mieltymyksiä.
Yllättävän huonosti tämä suomaisten lemmikki Corolla pärjää näissä saksalaisten testeissä Meganekin pesee mennen tullen..
Anders, onko tämä sinun kehumasi Mazda 3 se sama rimpula joka kutsuttiin takaisin pajalle omia aikojaan laukeavien airbagien takia?
Se sama rimpula joka ensi paukuttelun jälkeen on sukeltanut myyntitilastoissa kuin U-571?
Edellinen "Mazda 3" (323) oli konttiperänä niin suora ulkonäöllinen kopio Astra G:n konttiperästä (takaapäin), että Auto Motor & Sportin vertailussakin oli menneet kuvat ja tekstin sekaisin.
Katoppa Anders sellainen elokuva kuin "Lost in Translation" ja mieti mitä on japanilainen kulttuuri ja sen tuotteet....
Onnittelut Opelille. Tuulilasin ja TM:n jobi kehua Mazdaa ja Toyoa vaikeutuu päivä päivältä. Ihmiset osaa nykyään kieliä ja lukevat sujuvasti vieraskielisiä julkaisuja - totuus tulee päivänvaloon!!!
Nimimerkki -Z-:lle tuli nyt useampia virheitä kirjoitukseensa. Kyllähän se on pojaat sillä tavaalla, notta jollain Ooppelilla on vielä valovuosien matka Mazdan laatuun. Ulkonäössäkin on valtava ero; Mazda on kuin design - tuote siinä missä Opel on innostava kuin halpahallista kiskaistu koiran p*askapussi.
Ja muuten, katsoin Lost in Translation - leffan jokunen päivä sitten. Olipa kerrassaan mitätön leffa; juoneton, sisällötön, huumoriton.. mutta varmaan miellyttää Opel - miehiä.
Olisit vain suoraan sanonut, Z, ettet ymmärrä mitään japanilaisesta kulttuurista tai ettet tunne sitä. Minä olen pienen ikäni harrastanut karatea sekä itämaista filosofiaa. Myös japanilainen maalaustaide on lähellä sydäntäni.
Mitä se saksalainen kulttuuri sitten on? Kaljan kittaamista polvihousuissa? Bordelleja? Hapankaalia? Kuuluisaa saksalaista huumoria? Natsismia? Opelkin on käytännössä turkkilainen auto, niin paljon turkkilaisia on duunissa sakuilla.
Ei ole minun vikani, jos olet katkeroittanut mielesi joutuessasi häpeämään oooppeliasi.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=trendit&article=116194
Eipä mene ooppelikaan kaupaksi. Se ei ole tuottanut voittoa sitten vuoden 99. Oikea GM:n murheenkryyni Saabin ohella. Liekö valmistus kokonaan lakkaa kun ei myy niin ei myy.
Eipä Mazda 3:lla Suomessa mitenkään erikoisesti mene. Eipä näkynyt autoa 30 eniten myydyn joukossa lokakuun tilastoissa eikä myöskään tammi-lokakuun tilastoissa. Astra sen sijaan näyttäisi olevan kohtuu hyvässä nousukiidossa vaikka takavuosien lentoon on vielä matkaa.
Hyvä, että A-S tykkää Mazda3:sta, ostakoon hän sellaisen seuraavaksi. Aluksi pidin ko. pelistä mutta mutta muotoilu ei enää pure. Jotenkin "lelumaista" minun makuuni.
Vertailuista: mitä h.lvetin merkitystä ylipäätänsä on jollain testillä? Kuinka paljon parempi auto A on, kun se voittaa auto B:n 2 pisteellä (tyyliin 310-308), varsinkin, kun monessa kohdassa kysymys on testaajan omasta mielipiteestä, ei mistään absoluuttisesta totuudesta? Vaikka esim. TM:n testien "karkeaa" pisteytystä kritisoidaan, mielestäni on parempi olla tekemättä väkisin eroja autojen välille, jos niitä ei ole tai ne ovat pikemminkin makuasioita.
Oma autoni on toisaalta voittanut testejä ja toisaalta sijoittunut huonommin, pitäisikö minun itkeä vai nauraa?
Myyntiluvuilla ja tuloksella ei ole välttämättä mitään tekemistä keskenään, Opelin myyntiluvut ovat kuitenkin Euroopassa hieman eri luokkaa esim. tuohon Mazdaan verrattuna.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=113848&page=2
Mielestäni Euroopan 4. myydyin ei ole huono saavutus ja tilanne parantunee entisestään kun uuden Astran myynti on viimein saatu käyntiin ja farkunkin toimitukset alkaneet.
Väittääkö "Bertone" että Opel ei ole viime vuosina tehnyt tappiota? Yhdyn Anders-Simon mielipiteeseen että Opel teki voittoa viimeksi vuonna 1999. Kyllä myynnillä ja tuloksella on tietty (eli aivan ratkaiseva) yhteys..
Opel Astra ei ole tylsä auto, ainakin jos tätä uusinta mallia katsotaan. Suosittu auto ei ole välttämättä tylsä. Fiat Bravo/Bravat jotka myivät hyvin eivät ollenkaan ollut tylsiä autoja. Toyota Corolla Verso ei ole tylsä auto, vaikka niitä paljon onkin. Mutta tavallinen Corolla onkin tylsä, ei se niistä myyntimääristä ole kiinni. Esimerkiksi Hyundait ovat kohtalaisen näköisiä ehkä hieman tylsännäköisiä ja niitä on aika vähän. Ei "harvinaisuus" tee autoa mielenkiintoiseksi.
En väitä, mistä niin päättelit? Pointtini oli se, että Opel myy erinomaisesti ja tuotteet ovat erinomaisia. Konsernin (tai Opelin) huono tulos ei välttämättä johdu huonosta myynnistä, vaan esim. huonolla hyötysuhteella toimivista tuotantolaitoksista, liian pienistä katteista tai huonoista alihankkijasopimuksista. Ja esim. liian pienet katteet ovat loppuasiakkaalle pelkästään positiivinen asia.
Ja Suomen myyntikin näyttää todennäköisesti aika hyvältä Opelin kannalta, kunhan Astran farmareita saadaan maahan. HB-mallillahan oli aluksi pahoja toimitusvaikeuksia kovan kysynnän vuoksi, mutta nyt niitäkin alkaa näkyä liikenteessä jatkuvasti.
Jos verrataan Astraa ja Mazda3:sta keskenään, niin omasta mielestäni autot on valmistettu aivan erilaisiin käyttötarpeisiin. Korimalleista yhteisiä ei käsittääkseni ole kuin tämä testattu 5 -ovinen. Mazda3:sta valmistetaan 5-ovisen lisäksi sedanina, Astran valikoimassa sedania taas ei ole, mutta on farkku ja keväällä 3-ovinen.
Omalta kohdaltani 5 -ovinen Mazda3 tipahti pois valintalistalta auton kokoon nähden käsittämättömän pienen tavaratilan (300 l) takia. 5 -ovisen Astran tavaratila (340 l) oli samaa kokoa kuin nykyisessä autossani, mikä ei enää minulle jatkossa riitä. Sedanin käyttökelvottomuus isoja tavararoita kuljetettaessa tipautti Mazdan sedanmallin pois listalta, Astrasta jäi valintalistaan jäljelle farkku.
Jokaisella on tietysti omat painotuksensa autoa hankittaessa, jolloin vaihtoehdotkin muuttuvat aina tapauskohtaisesti.
Hinta-laatu-suhteeltaan parhaan auton voi hyvinkin löytää sellaiselta merkiltä joka tekee huonoa taloudellista tulosta koska sen enempää talousteoriaa luettelematta on selvää että mielummin lasketaan hintaa eli pienennetään katetta kun leikataan tuotantoa. Niinpä Opelkin varmaan alkaa olla monelle taas mielenkiintoinen vaihtoehto.. Toyota Prius on päinvastainen esimerkki, hinta Suomessa 39800, hinta Saksassa 23000. Ei ole tarkoitustakaan myydä autoa Suomessa kun "jonotusaika" on muutenkin 8 kuukautta..
Ja Suomen myyntikin näyttää todennäköisesti aika hyvältä Opelin kannalta, kunhan Astran farmareita saadaan maahan. HB-mallillahan oli aluksi pahoja toimitusvaikeuksia kovan kysynnän vuoksi, mutta nyt niitäkin alkaa näkyä liikenteessä jatkuvasti.
Naulan kantaan. HB mallissa tuntuu olevan edelleenkin toimitusvaikeuksia, koska autoa saa odotella pitkälle ensivuoteen...
Opelin tuotantokustannuksista:
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/uutiset37.htm
Niin, Opelilla työn hinta on tällä hetkellä alan kalleinta tasoa...
Kun VW.n Wolfsburgin tehdas oli lakossa, johto lupasi osana
'tulevaisuuspakettia', että VW:n uusi kaupunkimaasturi rakennetaan
Saksassa eikä Tsekissä vaikka työkustannus per auto on Saksassa
400 EUR kalliimpi (HS:n artikkeli)
Jos oletetaan, että työ Tsekissä on 50% Saksan tuntihinnoista, niin tämähän osoittaa, että työnsuus autotehtaalla
uudesta autosta on Saksassakin vain 800 EUR! Tämä on aika
vähän vrt. esim uuden auton toimituskuluihin asiakkaalle, joista
suomalainen autokauppa veloittaa 600 EUR.
Joten vaikea on uskoa, että GM:n ongelmat varsinaisesti työn hinnasta Saksassa johtuvat vaan siitä, että modernin Russelsheimin tehtaan kapasiteetti on pahasti vajaakäytössä, jolloin tietenkin kiinteät kulut per auto ovat liian korkeita ja tulos kuralla.
Tämän GM:n johto myönsikin TM:n autonäyttelyhaastattelussa.
GM Europe onkin alkanut laittaa paukkuja myyntimäärien
kohottamiseen (tuulilasi.fi:n juttu jälleenmyyjästandardien alentamisesta, jotta saadaan lisää myyntipisteitä; lisääntynyt mainonta Suomessakin,..).
Mielenkiintoista seurata miten GM:n operaatiot onnistuvat,
tuotteet ovat mielestäni kunnossa.
A-S:lle
"Mazda on kuin design - tuote" ,niin kuten esimerkiksi vaikkapa vuoden 1988 Mazda 626 - kuka muistaa miltä se näyttää???
"Ja muuten, katsoin Lost in Translation - leffan jokunen päivä sitten. Olipa kerrassaan mitätön leffa; juoneton, sisällötön, huumoriton.. ",
Aivan, tätä juuri yritin sanoa, samanlainen kuin japanilainen auto, hyvä hyvä Anders San!
"Mitä se saksalainen kulttuuri sitten on? Kaljan kittaamista polvihousuissa? Bordelleja? Hapankaalia? Kuuluisaa saksalaista huumoria? Natsismia? Opelkin on käytännössä turkkilainen auto, niin paljon turkkilaisia on duunissa sakuilla."
Olisiko vastaava lista sitten japanissa: Saken kittaamista nelinkontin, Geishoja, raakaa kalaa, japanilaisia saippuasarjoja, kamikazeja. Ja kukas ne Corollat tekee - turkkilaiset ja loput sitten tehdäänkin englannissa, milliset ruuvit tuumaisilla vehkeillä...
"Ei ole minun vikani, jos olet katkeroittanut mielesi joutuessasi häpeämään oooppeliasi." Ei ole tullut sitä päivää ja tuskin tulee!
Minä muistan vallan hyvin miltä vuoden 1988 Mazda 626 näyttää. Olenhan sellaisella ajanutkin joltisenkin kilometrin. Hyvä auto, vaikka ikä tekikin tehtävänsä eli oli pakko luopua. Sakea Japanissa kyllä juodaan, mutta ei niin humalahakuisesti kuin Suomessa. Geishat kuuluvat olennaisena osana japanilaiseen kulttuuriin samoin kuin raaka kala eli sushi. Ei pidä kuitenkaan luulla, että Geisha olisi sama kuin prostituoitu. Jokunen saattaa kyllä sitäkin harjoittaa, mutta pääsääntöisesti eivät.
Paljastit juuri tietämättömyytesi, sillä Kamikazeja ei Japanissa enää ole. Ei ole ollut enää toisen maailmansodan jälkeen. Noista "saippuasarjoista" kannattaa ehdottomasti katsoa Great Teacher Onizuka - Live Action. Loistava sarja. Lisäksi sellainen sarja kuin Kimagure Orange Road on ehdottomasti näkemisen arvoinen.
Lisäksi kannattaa tutustua japanilaiseen musiikkin. X-Japan soittaa aivan loistavaa heavy-rockia. Älä kuitenkaan anna sen kielen häiritä, vaikka se saattaa tottumattomalle kuulostaa oudolta. Noriko Sakain balladeissa taas on tunnelmaa.
Suosittelen sinua tutustumaan Japaniin ihan avoimin mielin. Tiesitkö muuten sitä, että ennakkoluuloista voi päästä eroon? No nyt tiedät senkin. Eli ennakkoluulot pois ja avoimin mielin liikenteeseen. Kyllä se siitä lähtee.
'tulevaisuuspakettia', että VW:n uusi kaupunkimaasturi rakennetaan
Saksassa eikä Tsekissä vaikka työkustannus per auto on Saksassa
400 EUR kalliimpi (HS:n artikkeli)
Jos oletetaan, että työ Tsekissä on 50% Saksan tuntihinnoista, niin tämähän osoittaa, että työnsuus autotehtaalla
uudesta autosta on Saksassakin vain 800 EUR! Tämä on aika
vähän vrt. esim uuden auton toimituskuluihin asiakkaalle, joista
suomalainen autokauppa veloittaa 600 EUR.
Joten vaikea on uskoa, että GM:n ongelmat varsinaisesti työn hinnasta Saksassa johtuvat vaan siitä, että modernin Russelsheimin tehtaan kapasiteetti on pahasti vajaakäytössä, jolloin tietenkin kiinteät kulut per auto ovat liian korkeita ja tulos kuralla.
Tämän GM:n johto myönsikin TM:n autonäyttelyhaastattelussa.
GM Europe onkin alkanut laittaa paukkuja myyntimäärien
kohottamiseen (tuulilasi.fi:n juttu jälleenmyyjästandardien alentamisesta, jotta saadaan lisää myyntipisteitä; lisääntynyt mainonta Suomessakin,..).
Mielenkiintoista seurata miten GM:n operaatiot onnistuvat,
tuotteet ovat mielestäni kunnossa.
Ei nyt mennyt ihan putkeen noiden kustannusten osalta... Laskepa, kuinka paljon on GM Saksan vuosituotanto ja mieti uudelleen. Tehoton tuotanto (kun tehdas kulkee tarpeeksi suurella alikapasiteetilla, työn hinta on aina entistäkin kalliimpaa, niinkuin kerroitkin!) yhdistettynä työkustannuksiin (työntekijöiden palkat ja muut sivukulut) tekee jo loppupeleissä todella paljon. Et näköjään lukenut artikkeliani aiheesta, koska puhut 50% erosta, sillä työvoimakustannukset Puolassa (jossa Opel autoja myöskin kokoaa) on vain 15% Russelsheimin ja Bochumin työvoimakustannuksista! Laskeppa siitä, mitä yhden auton valmistuskustannus on. Ei tarvitse olettaa, kun virallista tietoakin on saatavissa!
Todellisuudessa yhden auton työvoimakustannukset Saksassa verrattuna edullisempiin maihin kokonaisuudessaan ovat moninkertaiset esittämääsi 800 euroon verrattuna.
Työkustannuksista vielä:
1) 50% ero perustui VW:n vertailuun Tsekki vs. Saksa, ei esittämääsi 15% Puolan työkustannuksiin. Tästä johdin arvauksen 800 EUR/auto
työkustannuksista.
2) Uudessa Tekniikka&Talouslehdessä SISUn toimitusjohtaja toteaa, että heillä työkustannuksilla ei ole merkittävää osuutta lopputuotteen hinnassa eli SISUN hinta ei alenisi siirtämällä
tuotanto Kiinaan. Pahin ongelma on kallistunut teräksen hinta.
3) Jos tehdas on vajaakapasiteetilla, sen ei pitäisi vaikuttaa
muuttuviin työkustannuksiin, tuskinpa työntekijöitä hihnalla tumput suorana seisoo, mutta kuten sanoin ylikapasiteetti vaikuttaa tuotanton kiinteisiin kuluihin ja sitä kautta valmistuskuluihin.
Mistähän saisi faktaa työkustannuksista kokoonpanotehtaalla per valmistettu henkilöauto ?
Onko sillä valmistusmaan kulttuurilla nyt niin suuria eroja autojen paremmuusjärjestykseen?