Miksi Megane on hyvä!

43 kommenttia
2»
  • lainaus Isaskar:
    "Näitä hinauksia ja lavalla tuonteja on etupäässä kahdella merkillä erittäin paljon.Aikoinaan oli myös saksalaisen takavetoisen eräällä sarjalla niin pahasti asiat,etteivät korjaamolle vietäessä uskaltaneet edes käynnistää moottoria kun äänet "remmistä"olivat sitä luokkaa."

    Minä kerroin, että ranskalaiset on pullollaan pikkuvikoja.
    Sinä sitävastioin tuot kokoajan esille yksityiskohtia joissa on kaiketi iso vika: jätti tielle.

    Puolusteletko tyypillisesti kaikille ranskalaisille ominaista alttiutta pikkuvioille tuomalla esille muutaman ei ranskalaisen autoyksilön tiellejättämisen?
    Tokihan kaikki voi hajota, mutta jos vikoja on lähes kaikissa ( vaikkakin pieniä ) yksilöissä, niin silloin on syytä huolestua autotehtaan vastuusta ja laadukuudesta / laaduttomuudesta.
    Ja tulevana tai omistajana valmistauduttava, että ranskalaisessa autossa on jatkuvasti jotakin "pientä laittoa".

      
  • Ostin Citroen BX 16 TRS -ajokin vuonna 1989 uutena. Ajoin sillä noin 10 vuotta ja yli 300 000 km. Yhden kerran se jätti minut tien päälle vesiletkun haljettua. Kaksi kertaa jouduttiin vaihtamaan lämmityslaitteen puhaltimen moottori. Loppuaikoina tuli vaihdettua autoon jousituspallot. Muuta remonttia ei ollut koko aikana. Jousituspallojen vaihdon yhteydessä tarkistettiin myös auton alusta ja todettiin se täysin ruostettomaksi, tosin ei sillä oltu etelän suolateillä paljoa ajettukaan. Lähti luotettavasti käyntiin ja toimi yli 40 asteen pakkasillakin (lohkolämmitintä aamusella käyttäen).

    Sitikan jälkeen auto vaihtui Volkswagen Golfiksi. Sillä olen ajanut noin 5 vuotta. Volkkari on jouduttu jo 4 kertaa kuljettamaan kuorma-auton lavalla maantieltä pajalle - kolmesti huohotinjärjestelmän jäätymisen vuoksi ja kerran jakopään hihnan kiristysrullan rikkouduttua. Muuten Golf on ollut mukava auto ja noistakin murheista huolimatta tilasin muutama viikko sitten uuden Golfin Saksan tehtaalta (Golf 1,9 TDI Comfortline).

      
  • Puolustelen ranskiksien pikkuvikoja?
    En kait!Kerroin vai niistä vioista jotka jättävät todella tielle.

    Nykyautossa tälläinen vanha köriläs pelkää pirusti tuota elektroniikkaa joka on jatkuvasti altis kosteudelle ja pölylle.En tiedä onko el.-vikoja enemmän ranskalaisissa merkeissä vai muissa merkeissä!Autothan kasataan missä se halvimmaksi tulee.

    Audinomistajakin (jokainen)ajelee Unkarissa kasatulla moottorilla.Mersujen moottorit kootaan osittain Espanjassa(joka on kyllä erittäin tekninen maa,ainakin siellä tehdyt työstökoneet ovat erittäin laadukkaita).

    Luulen kuitenkin,että niitä "pikkuvikoja"esiintyy nykyautossa merkissä kuin merkissä,niin ovat yli-hienoja nykyisellään näihin Suomen olosuhteisiin!Myös Toyotat ja Nissanit,Ladasta en tiedä enkä Jaltasta!

    Ehkä me kohta JOUDUMME ajamaan Venäjällä kootulla Volvolla,ainakin se on hyvin mahdollista :open_mouth:

    [Isaskar muokkasi tätä viestiä 17.06.2004 klo 20:26]
      
  • Lainaus:
    17.06.2004 klo 20:23 Isaskar kirjoitti
    Puolustelen ranskiksien pikkuvikoja?
    En kait!Kerroin vai niistä vioista jotka jättävät todella tielle.

    Nykyautossa tälläinen vanha köriläs pelkää pirusti tuota elektroniikkaa joka on jatkuvasti altis kosteudelle ja pölylle.En tiedä onko el.-vikoja enemmän ranskalaisissa merkeissä vai muissa merkeissä!Autothan kasataan missä se halvimmaksi tulee.

    Audinomistajakin (jokainen)ajelee Unkarissa kasatulla moottorilla.Mersujen moottorit kootaan osittain Espanjassa(joka on kyllä erittäin tekninen maa,ainakin siellä tehdyt työstökoneet ovat erittäin laadukkaita).

    Luulen kuitenkin,että niitä "pikkuvikoja"esiintyy nykyautossa merkissä kuin merkissä,niin ovat yli-hienoja nykyisellään näihin Suomen olosuhteisiin!Myös Toyotat ja Nissanit,Ladasta en tiedä enkä Jaltasta!

    Ehkä me kohta JOUDUMME ajamaan Venäjällä kootulla Volvolla,ainakin se on hyvin mahdollista :open_mouth:


    Ottamatta nyt kantaa Renaultiin, Megane Sedanista puhumattakaan (yhdestä automallista on taitettu peistä mielestäni jo tarpeeksi), ei ole niin tärkeää, missä maassa auto on kokoonpantu, vaan:
    1) Miten ja minkälaisiin olosuhteisiin auto on suunniteltu
    2) Minkälaiset laatuvaatimukset on annettu alihankkijoille
    3) Millaisissa olosuhteissa ja miten laajasti on protojen testit tehty
    4) Millaiset tuotantokoneistot teollisuuslaitoksissa on
    5) Miten tehtaiden työntekijät on koulutettu ja motivoitu tehtäviinsä

    Nykyauto (Ladoja ja Volgia yms. lukuunottamatta) koostuu
    moduleista; merkkikorjaamo ei enää korjaa juuri muuta kuin peltivaurioita, muuten toiminta koostuu modulien vaihdosta. Tämä koskee elektroniikkaakin. Hyvä puoli on, että vika saadaan nopeasti korjattua (poikkeuksena pirulliset CAN-väyläongelmat), huonot puolet tulevat esiin takuuajan jälkeen: modulit maksavat maltaita.

    Paljon puhuttu totuus on, että vuosikymmenen kuluttua ei juuri kannata pitää "halpaa vanhaa autoa", koska nyt uusien autojen korjaukset tulevat silloin maksamaan enemmän kuin mitä auton arvo on. Elektroniikkayksiköt on hyvä esimerkki; myöskään esimerkiksi hammas- tai raidetankoa ei moniin uusiin autoihin saa yksittäisenä osana, vaan pakettiin kuuluu myös ohjausvaihde ja -tehostin. Vuotavaan tehostimeen ei saa tiivisteitä, vaan koko em. paketti on hankittava jne.

      
  • Matlog!
    Muuttaisinko tuon otsikon,kun en enää itsekkään viitsi puhua Meganesta.Sensijaan ranskalaisita,saksalaisista ja japanilaisista voinee puhua!?

    Ei kait ole tarkoitus,että nyt uutena ostetua autoa pidetään pidemää kuin tulevaan ensimmäiseen katsastukseen saakka!
    Tämä lienee myös,niin kuluttajien kuin valmistajien tavoite.

    Erillaiseen autonpitoon meidän on totuttava se lienee selviö.Niin tai sitten ostettava joku 80-lukulainen Saab tai Volvo :open_mouth:

    Tuosta modulirakenteesta ja sen seurauksista olen kanssasi aivan samaa mieltä.Opittu ns.tuottavalta koneenrakennusteollisuudelta,jossa tietokoneen,kodinkoneen,lentokoneen tai työstökoneen odotetaan kuolettavan hankintakustannuksensa määräajassa!
    Mutta miten tuo kuoletus tapahtuukaan huvikäyttöön tarkoitetussa henkilöautossa?
    Etteivät vain valmistajat pissaisi omille kintuilleen :blush: .

    [Isaskar muokkasi tätä viestiä 18.06.2004 klo 08:10]
      
  • No. Kaikki ovat tosi tapahtumia. Mutta kylllä ranskiksella voi ajaella jos on ottanut sen huoltoturvan ja on eläkkellä niin on aikaa

      
  • Tämä Megane-keskustelu on muuttunut jo lähes uskonasiaksi. Jommankumman seuraavista olettamuksista on pakko olla oikea:
    1. Megane on niin erinomaisen hyvä auto, että se tuotakoon suurella äänellä julki koko maailmalle!
    tai
    2. Meganen valinta osoittautuikin virheeksi, eikä sitä pysty myöntämään, vaan yritetään todistella auton hyvyyttä kaikille, myös itselle!

    Ei se Megane nyt ihan niin huippuauto ole. Olen koeajanut 2-litraisen breakin, jossa eniten häiritsivät:
    - liikaa vaihteita (6); kuutonen saisi olla normaaliviitosen yläpuolella
    - kaasupoljin kolossa; talvikenkä kokoa 46 ei oikein meinaa mahtua
    - ainakin Authentique-tason verhoilu halvan oloinen
    - ohjauksen vaste ihmeellinen "heiluri"
    - takapenkin selkänoja jää kaadettaessa turhan kaltevaan asentoon

    Mm. näiden syiden vuoksi päädyin kilpailevaan ranskalaismerkkiin. Sekin on kaukana täydellisyydestä ja varmasti monessa suhteessa Meganea huonompikin, mutta vastaa omia kriteereitäni paremmin kuin Megane. Yllä luetellut seikat eivät kaikkia häiritse, mutta minua häiritsevät.

    Olen omistanut kymmenkunta autoa, sekä uutena että käytettynä hankittuja, ja lähes jokaisessa on jokin asia ollut toteutettu paremmin kuin muissa, olkootpa sitten uudempia tai kalliimpia. Yleensä nämä ominaisuudet ilmenevät vasta parin kuukauden käytön jälkeen.

    Ikivanha totuus on se, että mikä tahansa tuote - myös auto - on (tarpeeksi) hyvä, jos se vastaa käyttäjänsä tarpeita. Ei tässä hintaluokassa (n. 26 000 e) voi mistään absoluuttisesta hyvyydestä vielä oikein puhua.

    Hyvää jatkoa kaikille meganisteille. Autonne on siis hyvä, jos se täyttää tarpeenne. Suurin osa autoilijoista ajaa kuitenkin jollain muulla merkillä ja mallilla.

      
  • Huhhei, johan käyvät tunteet kuumina!

    Tämä keskustelu osoittaa oikeastaan vain ja ainoastaan sen, että auton valinta on 90 %:sti tunneasia. Aika harvaan suomalaiseen autonomistajaan olen törmännyt, joka on vilpittömään avoimesti haukkunut omaa autoansa - etenkin jos kyseessä on uutena hankittu.

    Antakaa hyvät ihmiset "Meganistien" nauttia autoistaan, jos kerran ovat sitä mieltä, että hyvän ovat hankkineet. Sehän on hieno homma, jos näin onnellisesti on autonvalinnassa käynyt.

    Hyviä kesänjatkoja! :sunglasses:

      
  • Samoin hyvää kesää! :sunglasses:
    En edellenkään usko että auton osto on tunneasia suomalaisille muttei myöskään järkiasia vaan enemminkin "tyhmyysasia". Kun kuulee mielipiteitä miksi on ostanut auton... esim. kaikki piip-maalaiset autot ovat hyviä siksi uskalsin ostaa tämän. Kaikilla muillakin on tällainen. En uskalla ostaa tätä autoa koska pelkään mitä muut sanovat.

      
  • [quote title="11.06.2004 klo 08:54 Isaskar kirjoitti"]
    Siihen kuuluu 24h:n tiepalvelu Suomessa ja Euroopassa 5:n vuoden ajan veloituksetta.
    Sijaisauto,hotellit,asuinpaikkaan palaamine tai matkan jatkaminen,korjatun auton hakeminen I-luokassa.Neuvontapalvelut sun muut.

    Nuo tulevat todella tarpeeseen kun ranskiksen hankkii! :grin:

      
  • Tuolta löytyy melkoista hehkutusta Rellun sedanista -->
    http://www.wheels24.co.za/Wheels24/RoadTests/0,,1369-1373_1484518,00.html

      
  • Lainaus:
    04.07.2004 klo 19:27 -Jani- kirjoitti
    [quote title="11.06.2004 klo 08:54 Isaskar kirjoitti"]
    Siihen kuuluu 24h:n tiepalvelu Suomessa ja Euroopassa 5:n vuoden ajan veloituksetta.
    Sijaisauto,hotellit,asuinpaikkaan palaamine tai matkan jatkaminen,korjatun auton hakeminen I-luokassa.Neuvontapalvelut sun muut.

    Nuo tulevat todella tarpeeseen kun ranskiksen hankkii! :grin:


    No mitä ihmeellistä tuossa on? Miltei joka merkillä on nykyään tuollainen paitsi Ladalla ja esim VAG:n vastaava palvelu on elinikäinen... (mm. Audi, Seat, Skoda, VW)

      
  • Lainaus:
    06.07.2004 klo 11:50 karipv kirjoitti
    Tuolta löytyy melkoista hehkutusta Rellun sedanista -->
    http://www.wheels24.co.za/Wheels24/RoadTests/0,,1369-1373_1484518,00.html


    Kirjoittelin kerran, että mitä etelämpänä ollaan, sitä suurempi on ranskalaisautojen arvostus. Edellä oleva "hehkutus" on Etelä-Afrikasta. M.O.T.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit