Onhan mersun mainonnassa ennenkin ollut tosi typeriä tempauksia (kuten vähän aikaa sitten tämä:
auton tärkein ominaisuus on sen jälleenmyyntiarvo), mutta nyt syyllistytään lähes suorastaan valehteluun :
uusin mainos kuuluu, että EURO-NCAP testasi perheautot, ja mersun C sai ainoana luokassaan 5 tähteä. Tosin sopivasti lueteltiin vain niiden kolmen muun tulokset, jotka saivat 4 tähteä (S60, BMW 300 ja Audi A4. Eli siis ainoana luokassaan 5 tähteä.
Unohdetaan kertoa, että samassa luokassa euro-NCAP on testannut 5 tähteen myös seuraavat : Laguna, Avensis, Prius, 407, 9-3 SS ja S40. Kyllä, nämä ovat samassa luokassa euro-ncap:ssa.
Hyvä esimerkki siitä, että hieman valikoivalla muistilla saadaan mersusta ainut 5 tähden auto omassa luokassaan.
Pilkunviilaamistako ? Kenties, mutta kun kyseessä on mersu, niin odottaisin minosmiehiltä hieman totuudenmukaisempaa otetta
Vertailukohtana olivat muut suurinpiirtein samankokoiset premium-luokan autot.
Luokkajako EuroNCAPin ja 'premium' sarjan kesken on eri asia, onko todellisuudessa näin, siihen en sano mitään. Mutta C,3,S60 ja A4 ovat kilpakumppaneita keskenään, Lagunat, Mazdat ja muut eivät ole verrokkina näihin, riippumatta fyysisestä koosta ym.
Btw, ihan hyvä kun painotetaan medialukutaitoa koulutuksessa. Mainokset eivät ole totuus. Jos uskoo mainoksia joka sanasta voi samantien lakata tilaamasta TM:ää ja luottaa oman kulkineensa merkkilehteen.
Mainos on jo ihmetyttänyt ja ärsyttänyt minuakin jo pitkään, mutta lienee niin, että kun kaikki muut onstit on käytetty ja merkin uskollisimmatkin kannattajat (taksikuskit) ovat jo huomanneet sen, että mersu ei ole enää sitä, mitä se joskus oli, jolloin tuolla keulamerkillä todella oli jotain merkitystä. Tämän päivän autonvalmistus on ihan jotain muuta, kuin mitä se oli 30 vuotta sitten ja merkkien väliset erot ovat kaventuneet joka suhteessa huomattavasti. Hyvänä esimerkkinä asiasta on esim. se, että muistissani ei ole yhtään mitään autotestiä Tekniikan Maailmassa, jossa mersu olisi testin voittanut, oli sitten kysymyksessä edustusluokan-, talvi-, kesä- tai minkään muun autoluokan testaus. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Tuossa EURO NCAP:n testauskuviossa on mielenkiintoista esim. juuri C-sarjan mersun kohdalla se, että auto sain tuon viidennen tähden silloin, kun alettiin antaa yhdestä kahteen ylimääräistä pistettä, jos autossa oli jonkinlainen ilmaisin turvavöiden käyttämättä jättämisestä, jollain on ollut mm. vanhassa Saabissa jo kaiketi muutaman vuosikymmenen.
Omituiseksi käytännön tekee mielestäni se, että miten auton passiivista turvallisuutta parantaa se, että huomautetaan mahdollisesta turvavyön käyttämättömyydestä, koska kyllä vyön käyttö on jokatapauksessa kuljettajasta kuitenkin kiinni? Todella kummallinen käytäntö.
Pisteiden perusteella ainoa tuon ajan (jolloin C-sarja testattiin) todellinen viiden tähden auto, joka sai täydet tähdet samassa kokoluokassa ilman ko. ylimääräisiä turhia pisteitä, siis todellisesta menestymisestä sekä etu- että sivutörmäyksessä oli Renault Laguna.
Ja tuossa mainitussa mainoksessa mainitut ajoneuvot kaikki saisivat viidennen tähden, kun niihin asennettaisiin piippauslaite, joka piippaa tai vilkuttaa punaista pientä valoa, jos huolimaton kuljettaja ei ole MUISTANUT laittaa jo pelkästään terveen järjen ja lain edellyttämää turvavyötä kiinni.
Täytyy vaan ihmetellä tosiaan, mitä mainosfirmaa mersun maahantuoja käyttää, kun alentuu moiseen sanahelinään. Vaikea olisi kuvitella, että kukaan muu samassa saksalaisessa kategoriassa alentuisi moiseen.
Ja joka tapauksessa Saab 9-3 SS kuuluu tuohon samaan kategoriaan eli premium-merkkeihin, halusipa mersu-omistaja sitä tai ei. Ei valhetta mitä valhetta. Saab 9-5 olisi saanut samoilla kriteereillä jo vuoden 1999 kolaritestin ansiosta 5 tähteä, kun muistuttimet lisätään pisteisiin....
Ja jos nyt joku tosiaan haluaa kuvitella, että maksamalla mersusta ylimääräistä verrattuna muihin saman kokoluokan autoihin saa yhtään paremman tai kestävämmän auton, niin hyvä että edes itselleen uskottelee niin.
Tottahan tuo on. Mitä taas tulee noihin sanahelinöihin, sitä kyllä mielestäni harrastavat muutkin kuin Mercedes. Vai ärsyttääkö Mersun mainos kenties jostain muusta syystä?
Näissä automainoksissa suoranaisen valehtelun lisäksi on kaksi asia myös, jotka ärsyttävät aika lailla, eli jo mainittu valikoiva muisti ja sitten suurentelu/vähättely.
Räikein esimerkki tästä lienee Mazda, kun kuutonen tuli markkinoille. Testivoittoja tuli, yleensä markinaalisia, mutta mainoksissa sai sellaisen käsityksen, että muut merkit tulivat kaukaa perässä. Valikoivasta muistista kertoi se, ettei muistettu mainita TM:n talvitestistä, jossa tuli 15. sija, jostain syystä se unohtui. Onneksi sen talvitestin voittaja Vectran maahantuoja ei lähtenyt samaan typeryyteen, esimerkiksi tähän malliin: "Mazda on ihan hyvä kesäauto, vähän kyllä kallis"
Sama uho oli kolmosen ilmstyessä, kysyttiin Why Golf. Sitten kun tuli vertailu toisensa jälkeen siipeen Golfiin verrattaessa, uhoaminen onneksi loppui. Minusta kyseessä oli kaikkien aikojen typerin mainoskampanja, jossa oli kuvia Avensiksesta tai Vectrasta tai Golfista. Tämän takia on Mazda-liikkeiden ovet jääneet avaamatta. vaikka Mazda on varamasti hyvä auto.
Samoin aikanaan huvitti Mondeon mainos testivoittajasta, olihan se testivoitto, mutta jaettu sellainen kahden muun auton kanssa.
No näin. Onko ihmisten mielessä muuten hauskoja tai muuten onnistuneita automainoksia?
Mazda 6 mainokset olivat tosi hyviä. Uudenlainen lähestymistapa "käy koeajamassa Opel" tai jotain sinnepäin. Se oli tosi raikasta. Samoin sanaleikit olivat hyviä "miksi haluta jotain muuta, kun voi saada sex". Nykyään autot ovat varmaan kaikki hyviä ja erot ovat tosi pieniä. Painotukset ovat välillä makuasioita. Mutta, jos jonkun testin voittaa, niin kyllä siitä voi hehkuttaa. Asiakkaiden omassa harkinnassa on se kuinka paremmuuteen suhtautuu. Monesta testistä täytyy lukea muualta kuin lopputähdistä ne omat hyvät ja tärkeät asiat.
Olisihan se tietysti makeeta laittaa Mazdan kylkeen isolla, että :
JAG TÄNKER PÅ 6 HELA TIDEN !!!
Se on tietenkin miten kukin asian ottaa, minun mielestäni kunkin auton kannattaa esittää mielummin omia hyviä puolia, eikä ruveta vertailemaan toisiin autoihin, saattaa uskottavuuden kanssa olla ongelmia. Mazdan tapauksessa lienee kaiken takana se, että se on vihdoin saanut kilpailukykyisen auton (muunkin kuin kestävyyden suhteen), jolloin tekee mieli käyttää jopa dopingia, jotta erottuu kunnolla. Sinänsä asia on ok, on yksi hyvä automerkki lisää valittavana.
"Unohdetaan kertoa, että samassa luokassa euro-NCAP on testannut 5 tähteen myös seuraavat : Laguna, Avensis, Prius, 407, 9-3 SS ja S40."
Olisihan noloa kertoa mainoksessa, että ainoana ns. premium-luokassaan Mersu sai viisi tähteä. Sen sijaan tusina-autojen sarjassa yhtä hyviä suorituksia on useampia. Huomaa, että turvallisuus on tärkeä myyntivaltti. Niin tärkeä, että epätoivoisimmat syyllistyvät tällaisiin rimanalituksiin.
No joo, olihan ne Mazda6 ja Mazda3 mainokset varsin huvittavia ja varsin röyhkeitä. Mazda3:a mainostettiin tosiaan lauseella "Why Golf if you can have sex" ja kutosta mm. lauseella "Tee oma vertailutesti- koeaja uusi Mazda6 ja Opel Vectra"
Näistä huvittavuuksista on artikkelikin ja se löytyy osoitteesta:
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/kieroa%20mainontaa.htm
Joo, pitääpä muistaa sitten joskus jos ajaa kolarin niin ajaa viittäkymppiä betonipossuun kuskin etukulma edellä - tyypillinen kolari tappajarekkojen ja rattijuoppojen täyttämässä Suomen tieliikenteessä.
Jos autolehtien testituloksiin ja muihin rapotteihin on uskomista niin VW voisi mainostaa Golffia vaikka näin (ja jutuilla on totuusperää vaikkakin ehkä hieman venytettynä):
"Miksi Mazda3, kun voit ajaa ilman korvatulppia" (vrt. meluisuus)
tai
"Miksi Mazda3, kun samoilla käyttökustannuksilla ajat ainakin 50 % pidemmän matkan" (Golfilla selkeästi halvemmat ylläpitokustannukset ainakin paperilla)
tai
Miksi Mazda3, kun pääset samalla bensamäärällä 20 % pidemmän matkan" (Golffin polttoainetalous parempi)
jne.
Noh, jos olisin VW:n markkinointipäällikkö, en ehkä käyttäisi noita fraaseja... hmm ... tai, lyödään sittenkin takaisin...
En usko että mersu on kauan ainoa viiden tähden auto, asia korjaantuu kun muista autoista tulee uudet mallit... paitsi Audi uudistuu vasta 2007.