Uusi Seat vs. käytetty MB

24 kommenttia

Xsara Hdi 110 täyttää keväällä 3 vuotta ja autonvaihto on ajankohtainen. Seat Leon Tdi 130 Sport olisi kiikarissa mutta toisaalta olen huomannut että samalla rahalla saisi jo vuoden 2001 C-Mersujakin, noin 200tkm ajettuja. Järki sanoo että osta uusi, ajamaton auto mutta jostain ihmeen syystä kiinnostaisi tuo "vanha" mersukin. Perhepiirissä niitä on ollut vuodesta 1982 asti 8 kappaletta (takseja) ja olen todennut ettei 200tkm vielä niissä tunnu juuri missään. Voisiko jopa kuvitella että kolmen vuoden päästä taas autoa vaihtaessa tuosta mersusta saa enemmän kuin Seatista? Ei kai.

Vaimoke on kyllä sitä mieltä että uusi ostetaan eikä tosiaankaan käytetystä autosta niin paljoa makseta. Itse olen aivan kahden vaiheilla ja voisinkin kuunnella millaisia mielipiteitä täällä ihmisillä on aiheesta. Eli kysymys kuuluu: 28000 euroa autosta, uusi Seat vai käytetty MB? Ja tiedän että 28000 eurolla saa muitakin dieseleitä kuin tuon Seatin mutta siihen nyt ollaan aika kovasti miellytty joten ei kannata mainostaa tässä kohtaa muita merkkejä... Vain aiheen mukaisia vastauksia ja jonkinlaisia perusteluja, kiitos.

  
  • 28 000€ 200 000 ajetusta autosta? Ei kuulosta hyvältä yhtälöltä. Mersunkaan laatu ei ole sitä, mitä myytit kertovat, kyllä siinä ongelmia on luvassa. Mainitsemanne Seat on varmasti kelpo peli takuineen kaikkineen ja näyttäväkin se on kun vähän lisäillään vannetta ja muuta. Kyllä sellainen automiehen pään kääntää ennemmin kuin arkinen, kutistettu taksi-Mersu. Uudessa autossa on kyllä enemmän kilometrejä jäljellä kuin tuossa Mersussa. Mersuillahan ajetaan paljon, mutta se ei ole todiste kestävyydestä, vaan siitä, että kyseessä on ylihinnoiteltu tuote, jota kannattaa korjata kun sillä on vielä jotain jälleenmyyntiarvoakin vaikka kyseessä on jo vanha sohlo. Käännä selkäsi 60-luvun mersumyytille, ajattele itse ja nauti uudesta autosta tuoksuineen ja takuineen! Muistakaa myös, että 200 000 ajetussa autossa on jo mahdollisesti kymmeniä tuhansia pieruja kuskin penkissä!

      
  • Unohda se mersu, myytti on lahonnut jo aikoja sitten. Jos uutena ostat auton, saat vieläpä takuun mukaan. Sitä vielä kannattaa miettiä, onko se auto todellakin Seat...ja vieläpä Leon.

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 12:16 Vito kirjoitti
    Sitä vielä kannattaa miettiä, onko se auto todellakin Seat...ja vieläpä Leon.


    Leon alkaa tosiaan olemaan melko vanhaa tekniikkaa. Saman merkin Altea ja emokonsernin Golf, A3 ja Octavia olisivat kaikki päivitetyillä perusratkaisuilla.

      
  • No se on kyllä totta, että jos rahaa on 28 000 niin kyllä silloin valikoimaa löytyy jo Seatinkin ulkopuolelta, vaikkapa www.toyota.fi

      
  • Ehkä kuitenkin uusi golf 2.0 tdi olisi tuohon rahaan parempi ratkaisu. Voi olla, että siitä joutuu pulittamaan tonnin tai pari enemmän kuin seatista, mutta se on isompi ja uudempi malli paremmalla koneella, joten ei mene rahat välttämättä hukkaankaan. Golfissa tilatkin on vähintään yhtä hyvät kuin siinä C-marsussa, joka kannattaa kyllä hylätä heti alkuunsa.

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 12:07 Anders-Simo kirjoitti
    Mainitsemanne Seat on varmasti kelpo peli takuineen kaikkineen ja näyttäväkin se on kun vähän lisäillään vannetta ja muuta. Kyllä sellainen automiehen pään kääntää ennemmin kuin arkinen, kutistettu taksi-Mersu.



    Muistakaa myös, että 200 000 ajetussa autossa on jo mahdollisesti kymmeniä tuhansia pieruja kuskin penkissä!

    Ei ole mitään intohimoa auton tuunausta kohtaan, päinvastoin... Eli en lisäile siihen vanteita enkä karvanoppiakaan. Tulen toimeen niillä mitkä tehdas on sopiviksi miettinyt.

    Ostan liikkeestä ja oletan että niitä on sen verran fiksattu ettei pierut haise.

    Muuten taidan itsekin olla sitä mieltä että uusi olisi fiksumpi. Tekee vaan mieli MB:tä ja uuteen ei ole varaa, tai miksei A...

    [mol muokkasi tätä viestiä 24.02.2005 klo 12:48]
      
  • Kyllä minä Sinua, mol, ymmärrän, onhan se kivaa ajella pröystäilyautolla! Itsekin harkitsin pitkään Audi A4:ää, sellaista 8 vuotta vanhaa, mutta sitten ostinkin muutaman tuhatta kilometriä ajetun Citroen C2 VTR:n. Puolensa varmaan kummassakin...

      
  • Eräillä tuttavillakin oli tässä taannoin auton vaihto edessä. He kävivät kokeilemassa jos mitä autoja Nissanista Skodaan. Mikään auto ei vain tuntunut hyvältä, (edellinen auto oli ollut juuri C-sarjan Mersu) vaikka kuinka etsittiin. Sitten eteen tuli pari vuotta käytetty Mersun C-sarjalainen. Kaupat tehtiin, tyytyväisiä ovat olleet.

    Suosittelen koeajamaan molemmat autot ja tekemään päätöksen sen perusteella. Itse sen kuitenkin lopulta tietää, mikä parhaiten sopii. Kyllä sen ymmärtää, jos Mersu houkuttaa... on siinä minunkin mielestä eroa onko se Mersu vai Seat. (Snobi mikä snobi...)

      
  • Mursu on kyllä pappaauto kannattaisi kyllä käydä vähän muitakin ajamassa Audi jne.
    Ja mursun ohjauskin on huono

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 13:50 Saint kirjoitti
    Eräillä tuttavillakin oli tässä taannoin auton vaihto edessä. He kävivät kokeilemassa jos mitä autoja Nissanista Skodaan. Mikään auto ei vain tuntunut hyvältä, (edellinen auto oli ollut juuri C-sarjan Mersu) vaikka kuinka etsittiin. Sitten eteen tuli pari vuotta käytetty Mersun C-sarjalainen. Kaupat tehtiin, tyytyväisiä ovat olleet.

    Suosittelen koeajamaan molemmat autot ja tekemään päätöksen sen perusteella. Itse sen kuitenkin lopulta tietää, mikä parhaiten sopii. Kyllä sen ymmärtää, jos Mersu houkuttaa... on siinä minunkin mielestä eroa onko se Mersu vai Seat. (Snobi mikä snobi...)


    Makuasioitahan nämä aika pitkälti mutta jotenkin se 200tkm ajettu mersu tuntuu vähän niinkuin pari pykälää paremman luokan autolta kuin moni uusi 30000 euron auto...

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 15:55 mol kirjoitti

    Makuasioitahan nämä aika pitkälti mutta jotenkin se 200tkm ajettu mersu tuntuu vähän niinkuin pari pykälää paremman luokan autolta kuin moni uusi 30000 euron auto...


    Eiköhän se sitten ala olla selvä :smile: ?!! Itsellehän se auto ostetaan, ei esim. naapuria tai TM: keskustelupalstalaisia varten. Eli ei niin kauheasti kannata miettiä sitä mitä muut ajattelee sun autosta, vaan tekee mikä oikealta tuntuu! Näkisin asian niin, että kun ostaa sellaisen auton mikä itsestä tuntuu hyvältä ja oikealta niin siihen on sitten paljon tyytyväisempi. Onnea vaan uuden auton hankintaan :smile: !

      
  • Nojoo mut kun uus olis 0 ajettu ja siinä olisi 2 vuoden takuu... Kakspiippuinen juttu.

      
  • Seatilla ei taida olla sellaista huoltosopimusta uuteen autoon kuten on esimerkiksi Peugeotilla?!! On meinaan aika kätevä... No, takuu on aina ihan hyvä, jos ongelmia/vikoja ilmenee. Huolloista saa kuitenkin kummassakin tapauksessa maksaa kohtalaisesti, oli sitten uusi auto tai vanha...

      
  • Kaverini oli innoissaan Leonissa kiva ajettavuus ja kivat penkit. Takatilat ovat vähän pienet yli 175 senttisille. Kuulemma potkua koneesta löytyy ja kulutus on pieni. Itse en ole ajanut vielä ajanut tuota, olen kyllä ihan mielelläni Seatissa istunut kiva auto.

      
  • Kyllähän se on niin, että Mersu ostetaan naapurille, Seat itselle. Kyse on vain siitä, kummalle auto 'tulee'.

      
  • A-S höpisee omiaan.
    Ymmärrän Mr. Molia tässä asiassa. Puhutaan fiiliksestä, tunnepuolesta. Auton omistaminen ja ajaminen on täynnä tunteita, mielikuvia ja myös nautintoja, itselle. Ei naapureita varten.

    Tunneseikat vetävät vahvasti Mersun hankintaan, järkisyyt Seattiin. Valinta voi olla vaikea jos pääsee menevään näin pitkälle. Jos ostat Seatin vaivaa sinua jatkuvasti Mersu, ja päinvastoin. Kun asia on oikein kimuranttinen moni päätyy toiseen autoon kokonaan. Sinulla on Citikka, kumpi antaa paremman vaihtohyvityksen? Et tainnut mainita sitä? Minäkin olen monen vaiheen/kysymyksen edessä, kuuntelenko sydäntä ja ostaa pamautan sittenkin Ruotsista uuden Mustang GT:n? Kuuntelenko järkeä ja ostan uuden Passatin/Audin tai jälleen käytetyn 530 TDi farkun Saksasta?

      
  • Kerran olen molempia käynyt katsomassa ja hintaeroa on ensimmäisten tarjousten jälkeen 100 euroa Seatin hyväksi. Ei tuolla satasella oikein vielä osaa perustella yhtään mitään. Vaikka saisihan sillä pari tankillista naftaa...

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 18:49 Anders-Simo kirjoitti
    Kyllähän se on niin, että Mersu ostetaan naapurille, Seat itselle. Kyse on vain siitä, kummalle auto 'tulee'.

    Ollapa tuollainen naapuri itselläni, minulle ostaisi Mersun ja itselleen Seatin :grin:

    Yllättävän sitkeässä on myytti, että Mersulla ajetaan vain sen, takia että voi pröystäillä. Väitän, että moni, varsinkin käytettyllä Mersulla ajava, on ostanut sen, jotta saa hyvän käyttöauton. Itse en ostaisi Seatia pelkästään sen takia, että se kääntäisi päitä liikenteessä enenmmän kuin arkinen, kutistettu taksi-Mersu. Minulle itselle merkitsee enempi itse ajosuorite, kun siirrytään paikasta toiseen, siinä Mersu on ihan hyvä, vielä vuosienkin jälkeen.

    Mutta alkuperäiseen kysymykseen Seat vai M-B, vastaus on oikeastaan selvä: Jos riskien välttäminen (=kulujen ennustettavuus)on tärkeää, valitset Seatin, muussa tapauksessa on myös M-B vaihtoehto. Tietenkin pitää koeajaa molemmat vaihtoehdot, jotta näkee miten ominaisuudet sopivat itselleen. Ei ne kaikki käytetyt Mersut ole sohloja, vaikka näin annetaan ymmärtää, joissakin tapauksissa saattaa olla tanakammassa kunnossa kuin uusi auto.


      
  • Mielestäni perusteellisen harkinnan jälkeen päätin ostaa Seatin. Loppupelissä eniten valintaan vaikutti se että vaikka nyt hintaero on vain 100 euroa niin kolmen vuoden päästä Mersu on jo 7 vuotias ja hintaero seuraavassa autonvaihdossa saattaa olla venynyt jo vaikka 4000 euroon.

    Joku täällä Golfia ehdotteli Leonin sijaan. Golffi oli yksi vaihtoehto mutta perusmalli on 1200 euroa kalliimpi kuin Seat. Siihen kun vielä rastii ilmastoinnin ja 5 ovea jotka Seatissa vakiona ero kasvaa vielä isommaksi.

    [mol muokkasi tätä viestiä 26.02.2005 klo 15:05]
      
  • Saksassa myydään jonkun verran alle 30'000€ kustantavia ja vielä alle 200'000km ajettuja C-mersuja. Taitaapa saada jostain n.100'000 ajetunkin alle 30'000 eurolla :smile:

      
  • Pitääkin sitten tuossa talvilomalla lähteä pyörähtämään Saksassa ja kysäistä paljonko pitää maksaa väliä eli mitä mahtavat hyvittää tuosta Xsarasta...

      
  • Koeajoitko mersua ollenkaan? Autohan on täysin erillainen kuin leon edes vetotapa ei ole sama. Parin leveän sladin jälkeen talvella olisit taatusti saanut vaimon kallistumaan mersuun, not.

      
  • Lainaus:
    01.03.2005 klo 01:09 SOIJU kirjoitti
    Koeajoitko mersua ollenkaan? Autohan on täysin erillainen kuin leon edes vetotapa ei ole sama. Parin leveän sladin jälkeen talvella olisit taatusti saanut vaimon kallistumaan mersuun, not.


    Ai... Eikös ne molemmat olekaan nelivetoisia? Oikeasti tähän ei edes pitäisi vastata mutta olkoon...

    Molemmat on koeajettu ja mersu oli kunnossa. Sladeja ei siis sillä saatu aikaan järjellisillä nopeuksilla, toisin kuin Seatilla jossa ei ole ajonvakautussysteemiä vakiona. Vaimoke nimenomaan ihastui siihen mersun esp:n toiminnasta ilmoittamaan mekkivaloon.

      
  • Taksimersut on yleensä takavetoisia, harvemmin 4-maticejä ja seat leon dieseliä ei tietääkseni ole saanu kuin etuvetoisena.
    En ole ikinä c-korista ajanut mutta jopa w124 200D(75hevosta) ja w210 220D(95hevosta) automaatti+asd menevät helposti luisussa jos vähän provosoi. Eli C 200cdi esp pois päällä menee aika iloisesti luisussa jos sattuu lapsettamaan. Jotkut tykkää jotkut ei, kauniimman sukupuolen edustajat yleensä järkyttyy ja saa takavetofobian.
    Nojoo aika offtopic mutta hain tällä sitä että leon ja C ovat kuin yö ja päivä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit