Volkswagen Passat 2005

85 kommenttia
«13

Kuten kaikki autoasioita vähänkään seuraavat varmasti tietävät on Passat uudistunut melkoisesti ja uudistusten hedelmistä pääsee nauttimaan Suomessakin jo keväällä. Haluaisinkin kysyä palstan ihmisiltä mielipititä koskien Passatin ulkomuotoa ja tekniikkaa. Vakuuttaako teidät Passatin uusi versio? Entä onko kenelläkään vielä tietoa uuden Passatin hinnoista Suomessa?

Alla olevan linkin kautta pääsee tutustumaan hieman pintapuolisesti uuteen Passattiin...

http://www.ultimatevw.com/etusivu/?cmd=uutinen&id=84

  
  • Lainaus:
    09.02.2005 klo 23:44 Autoton kirjoitti
    Kuten kaikki autoasioita vähänkään seuraavat varmasti tietävät on Passat uudistunut melkoisesti ja uudistusten hedelmistä pääsee nauttimaan Suomessakin jo keväällä. Haluaisinkin kysyä palstan ihmisiltä mielipititä koskien Passatin ulkomuotoa ja tekniikkaa. Vakuuttaako teidät Passatin uusi versio? Entä onko kenelläkään vielä tietoa uuden Passatin hinnoista Suomessa?

    Ulkomuoto on ainakin kuvien perusteella valovuosia edellistä mallia edellä. 100% selvästi kuvista näkee että Audi ja Passat tehdään osittain samoista osista.. Jos tuo maski ei sitä paljasta niin ei sitten mikään.

    Jos muu laatuvaikutelma on lähellekään A6:n tasoa, mutta hinta pysyy (varusteltunakin) alempana, niin melkoinen hitti on luvassa...

      
  • Komeahko auto, on kyllä! Mutta miksi ihmeessä siihen on otettu Skoda Fabian kojetaulu?

      
  • Suuria muutoksia tuloksia. Nykyinen Passat perustuu samalle pohjalle Audien kanssa, mutta uudessa on enemmän yhtäläisyyttä Golfiin. Moottorit tulevat olemaan poikittain ja nelivetojärjestelmä vaihtuu torsenista haldexiin.

    Akseliväli kasvaa yllättävän vähän verrattuna muuhun kasvuun. Eli VAG:lle tyypilliset suuret etu- ja takaylitykset korostuvat. Mielestäni ruman näköistä.

    Nykyinen autoni on Passat, mutta kasvanut 300-sarja nousee vaihdon tullessa vaihtoehdoksi. Uusi Passat jättää kylmäksi.

      
  • Todella hieno auto, pientä luxustakin on ulkonäössä. Mitä todennäköisemmin todella tilava auto ja tavaratilakin on mahtava.

      
  • Kaikin puolin tyylikäs auto, jossa on harmoniset muodot, silti näkee välittömästi, että on uusi auto kyseessä. Muodot tulevat myös kestämään.
    Ainoa häiritsevä tekijä näin ulkoapäin katsoessa on liian suuri VW:n logo keulassa. Kaikilla merkeillä näyttää sama suuntaus olevan muodissa. Merkki suurenee vuosi vuodelta.

      
  • Moottorin "kääntäminen" poikittain lupaa todella suuria sisätiloja - eihän se nykyPassatkaan mikään ahdas ole. Varmasti hyvä vaihtoehto maantieajoon - kaupunkipyörittelyssä ja parkkipaikoilla pituus tekee Passatin jo kömpelöksi.

    "Kaikki dieselit tulevat vähitellen tarjolle hiukkassuodattimella varustettuna". Hyvä juttu, vai mitä, SixPack?

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 11.02.2005 klo 16:45]
      
  • Ulkonäössä on menty selvästi modernimpaan/parempaan suuntaan. Sisustus on konservatiivisen/vaatimattoman näköinen.
    Pakko ottaa kantaa asioiden vääristelyyn ja selvään valehteluun joka on liian yleistä automainonnassa (tuon linkitetyn sivun alareunassa lukee: "lähde: Volkswagen").
    "Automaattinen etäisyyden valvonta, jonka Volkswagen esitteli jo Phaetonissa, on nyt myös saatavilla Passattiin – jälleen kehitystä tähän autosegmenttiin."
    Mistä kehityksestä on kyse kun vastaava varuste on ollut saatavana joihinkin kilpailijoihin (esim. Nissan Primera) jo vuodesta 2000?

    Tässä yhteydessä on pakko kiittää Vehoa joka on ollut aktiivinen ja haastanut kilpailijoita oikeuteen. Volvo Auto on ainakin kerran tuomittu Korkeimmassa Oikeudessa korvauksiin. Silloin oli kyse esim. "ekopuu"-termin käytöstä ja väitteestä jonka mukaan Volvo S80 on maailman turvallisin auto.

    Anteeksi että meni vähän ohi alkuperäisen aiheen.

      
  • Lainaus:
    10.02.2005 klo 00:27 Anders-Simo kirjoitti
    ... Mutta miksi ihmeessä siihen on otettu Skoda Fabian kojetaulu?


    Tämä oli minunkin reaktioni :wink: Historiaan siirtyvät pitkittäismoottorin jatkeena Torsen-muunnin kaksipyörävetoa varten ja tilalle tulee Haldex tms. viritys. Tässä pieni puoltosyy vaihtaa uuteen 'vanhaan' malliin nyt (kun niitä on vielä saatavilla). Ei tuo tietenkään seuraavan auton vaihtotilanteessa arvoa nosta, jos auto on korimallinsa viimeisiä yksilöitä, eikä tietysti tälläkään hetkellä, kun uusi malli on jo esitelty.

    Kasvaneita ulkomittoja en arvosta (ainakaan leveyttä), koska nykyinenkin on aivan tarpeeksi iso moniin vanhoihin parkkiruutuihin ja -halleihin. Kasvaneet sisätilat (lähinnä farmarin kontissa) kyllä kelpaisivat.

      
  • Lainaus:
    11.02.2005 klo 20:32 mikahe kirjoitti
    Tämä oli minunkin reaktioni :wink: Historiaan siirtyvät pitkittäismoottorin jatkeena Torsen-muunnin kaksipyörävetoa varten ja tilalle tulee Haldex tms. viritys. Tässä pieni puoltosyy vaihtaa uuteen 'vanhaan' malliin nyt (kun niitä on vielä saatavilla).

    On ne audin ja volkkarin insinöörit tyhmiä kun sillai menevät vaihtamaan mahtavan Torsenin ankeaan Haldexiin. Onneksi tällä palstalla on vielä päteviä autonsuunnittelijoita jotka olisivat tienneet paremmin.

    Eräässä toisessa threadissa tästä jo väiteltiin.. Niin se vain on että vanha ja aikansa elänyt tekniikka väistyy ja uutta parempaa pannaan tilalle.

    http://www.auto-innovations.com/actu-news/045.html

      
  • Lainaus:
    12.02.2005 klo 00:16 Hezaurus kirjoitti
    On ne audin ja volkkarin insinöörit tyhmiä kun sillai menevät vaihtamaan mahtavan Torsenin ankeaan Haldexiin. Onneksi tällä palstalla on vielä päteviä autonsuunnittelijoita jotka olisivat tienneet paremmin.

    Eräässä toisessa threadissa tästä jo väiteltiin.. Niin se vain on että vanha ja aikansa elänyt tekniikka väistyy ja uutta parempaa pannaan tilalle.

    http://www.auto-innovations.com/actu-news/045.html

    Minulla on seitsemäs talvi menossa Torsenin avustuksella. Kuinkas paljon Sinulla on kokemusta Haldexista?

    Luulisinpa, että VW:n päätöksen takana ovat ennemmin ekonomit kuin autoinsinöörit. Mutta ehkä nämä määrätään jonakin päivänä tekemään myös sähköisesti ohjattu tasauspyörästö kaikkiin malleihin, jos ekonomit saavat sellaista päähänsä.

    Tuskin Lantikkakaan laittaa Haldexia Defenderiin ja muihin oikeisiin maastoajoneuvoihin, ennemmin tasaisen tien mukamaastureihin, joissa hinta on ratkaisevampi ominaisuus kuin toimivuus. Ja asiakkaan kuvittelemissa käyttötarkoituksissa toimivuudella ei ole niin suurta väliä kuin oikeissa tarpeissa.

      
  • Muistelen lukeneeni syyt tuohon moottorikonfiguraation ja nelivetotavan muutokseen. Eli näin valmistaja perustelee:
    - taloudellisuus, kun merkin sisällä voidaan käyttää samoja moduleja (Passat/Golf)
    - nykyinen Passat on liian lähellä Audeja, eli halutaan tehdä hajurakoa

      
  • Lainaus:
    12.02.2005 klo 00:16 Hezaurus kirjoitti
    On ne audin ja volkkarin insinöörit tyhmiä kun sillai menevät vaihtamaan mahtavan Torsenin ankeaan Haldexiin.

    Kohta on pakko ärähtää! Haluaisin välttää täällä sanaa tyhmä. Mutta Torsen - Haldex järjestelmästä on keskusteltu paljon, täällä on kerrottu mikä määrää kulloinkin minkäkin vetotavan. Nyt on pakko kysyä - eikö luettu asia mene kaaliin? Ei mitenkään! Onko todella näin surkeasti? Moottorin sijoitustapa määrää vetotavan. Nyt uudessa VW:ssa se on poikittain, Haldexia on järkisyistä käytettävä, jos moottorin sijoitustapa on pitkittäin, on Torsen järkevä vaihtoehto.

    Vetotavat valitaan järkisyistä - ei tyhmyydestä!

      
  • Itse tuossa murisin aikaisemmin tuosta haldex - torsen asiasta. Uudessa TM:ssä oli maistit GOLF 2.0 TDI 4 motion haldexista ja siinä kommentoitiin haldexin ja ajonvakautusjärjestelmän yhteensopivuutta hyväksi. Täytyypä käydä koeajamassa jos vielä nälle lumille saisi, niin voisi päättää odottaako uuden passatin V6 TDI 4 motion automaatin tuloa markkinoille joskus vuoden päästä, vai hankkisiko jonkin muun. Onko tuo mainitsemani Golf versio jo Suomessa?

    BTW Kolleegani hankki juuri A6 3.0TDI quattro ja tein pitkän koeajon. Tiedä häntä ohjasiko silmitön kateus arvostelukykyäni, mutta reissun jälkeen lähdin kyllä passatilla mielelläni kotiin.

      
  • Lainaus:
    11.02.2005 klo 20:32 mikahe kirjoitti
    ... Tässä pieni puoltosyy vaihtaa uuteen 'vanhaan' malliin nyt (kun niitä on vielä saatavilla).


    Tarkemmin ajateltuna mittarin nollaus ja uuteen vuosimalliin siirtyminen ei kiinnosta yhtään, koska farkkua ei saa Suomesta dieselillä ja kaksipyörävetoisena automaatilla. Saksassa olisi tarjolla koneeksi 2,5 V6 TDI. Sama mylly lienee Suomen tuontiohjelmassa Audi Allroad Quattron vaihtoehtona, mutta sillä rahalla saakin jo kaksi Passatia.

      
  • [quote title="12.02.2005 klo 09:26 wxyz kirjoitti"]
    Itse tuossa murisin aikaisemmin tuosta haldex - torsen asiasta. Uudessa TM:ssä oli maistit GOLF 2.0 TDI 4 motion haldexista ja siinä kommentoitiin haldexin ja ajonvakautusjärjestelmän yhteensopivuutta hyväksi. Täytyypä käydä koeajamassa jos vielä nälle lumille saisi, niin voisi päättää odottaako uuden passatin V6 TDI 4 motion automaatin tuloa markkinoille joskus vuoden päästä, vai hankkisiko jonkin muun. Onko tuo mainitsemani Golf versio jo Suomessa?

    Käy kysymässä kaupasta... :smile:

    [vok muokkasi tätä viestiä 12.02.2005 klo 22:09]
      
  • Mitä enemmän katselen ja tutustun VW:n muotoihin ja vertaan niitä A6:n, niin silmä lepää kauemmin VW:n muodoissa. Auto on suurikokoinen, silti siron oloinen ja hyvin varusteltu. Hintaerokin lienee melko suuri vr. A6 malliin.

      
  • A6 on komeapi ja aggressiivisempi kuin Passat. Passat on ehkä hiukan tylsempi. Pidän siis aakutosesta enemmän, tosin mielestäni Passatkin on hyvännäköinen auto.

      
  • Jään odottelemaan miltä Passat näyttää, kun sen näkee perusversiona. Olemassa olevissa kuvissahan on kaikki mahdolliset lisävarusteet matkassa ja todennäköisesti myyntiversio näyttää aivan muulta. Sisustukset ovat minusta pettymys, jotenkin ankeahkot (jos ottaa huomioon että kuvissa on lienee joku High-Line versio...)

    Ulkoapäin tuo auto näyttää minusta enemmän Phaetonilta kuin Audi A6:lta.

      
  • Lainaus:
    13.02.2005 klo 12:33 AkiK kirjoitti

    Ulkoapäin tuo auto näyttää minusta enemmän Phaetonilta kuin Audi A6:lta.

    Hyvä asia Passatin ostajille, huonoa asia Phaetonin omistajille.

      
  • Lainaus:
    12.02.2005 klo 03:49 mikahe kirjoitti
    Tuskin Lantikkakaan laittaa Haldexia Defenderiin ja muihin oikeisiin maastoajoneuvoihin, ennemmin tasaisen tien mukamaastureihin, joissa hinta on ratkaisevampi ominaisuus kuin toimivuus. Ja asiakkaan kuvittelemissa käyttötarkoituksissa toimivuudella ei ole niin suurta väliä kuin oikeissa tarpeissa.

    Haldexilla varustettu auto vie vähemmän menovettä kuin Torsen 'serkkunsa' siitä yksinkertaisesta syystä ettei neliveto ole jatkuva. Tuo on eräs erittäin hyvä syy valita 'city maasturiin' Haldex torsenin sijasta.

    Kuten jo aiemmin mainitsin niin Haldexin uusin versio on nopettanut tuota momentinjakoa niin että se on jo käytännössä lähes jatkuvan nelivedon tasalla. (Aiemmassa versiossa pyörähti vetävä pyörä 1/7 osa kierrosta ennenkuin momentti alkoi siirtyä). Uusimmassa versiossa Haldex on kytketty älykkäämmin auton muihin datajärjestelmiin niin että esim. siinä tilanteessa kun kuski iskee lämän tiskiin nostaa myös Haldexin paineet ylös jotta momentin siirto voisi tapahtua heti. (Eli tavallaan ennustetaan lisämomentin tarve auton muun käyttäytymisen perusteella, jolloin se neliveto onkin käytössä heti, eikä vasta sekunnin murto-osan kuluttua)

    Kaikkien aikojen 'tykeimpään' sarjatuotanto audiin, eli tulevaan Audi RS3:een tulee nelivetotavaksi Haldex. Varmaankin siksi että moottori on poikittain??

    Myös Lamborghini Gallardo:ssa on nelivetojärjestelmänä Haldex. Siinä se on perinteisestä poiketen toisinpäin, eli auto on takatuuppari niin kauan kunnes pito loppuu, jolloin etupyörätkin liittyvät mukaan. (Mikä ei näillä hevosvoimilla 500HP/510Nm ole ilmeisesti harvinainen asia..)

      
  • Kertokaahan joku uuden passatin hinnoista mikäli tietoa löytyy? Nykyäänhän halvimman passatin hinta liikkuu pikkasen alle 30 tonnissa. Jos faktatietoa puuttuu nii laittakaahan veikkauksia mihin hinta asettunee?

      
  • Tuohonhan taitaa tulla 1,6-litrainen kone, edellinenkin Passat oli iso ja tuo kone siihen liian pieni. Nyt on isompi auto, ei noin pientä konetta saisi olla Passatissa vaihtoehtona. Niin ja Audi A4:ssakin on 1,6, aika pelleilyä.

      
  • Saksassa uudelle Passatille on hinnat alkaen € 21.800,-
    http://www.automotorundsport.de/d/72802

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 16.02.2005 klo 22:14]
      
  • Hinta-arvaus Suomeen:

    Passat 1,6 FSI Comfortline 28,800e
    Passat 2,0 FSI Comfortline 32,900e

    Kuukauden sisällä saamme varman tiedon, kun ennakkomyynti Suomessa alkaa.

      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 08:51 wxyz kirjoitti
    Hinta-arvaus Suomeen:

    Passat 1,6 FSI Comfortline 28,800e
    Passat 2,0 FSI Comfortline 32,900e

    Kuukauden sisällä saamme varman tiedon, kun ennakkomyynti Suomessa alkaa.


    Jos arvauksesi pitää kutinsa, niin aika kallis pirssi se tulee olemaan. Tuohonhan pitää laskea vielä se Volkkarin hinnoittelutaktiikkaan "pakollinen" varustepaketti, jota ilman se ei suunnilleen eteenpäin mene :grin: . Jos ajattelee kilpailijoita, niin 30.000 - 31.000 on parilitraisen hinta. Pari tonnia enemmän on todella paljon. Ja varmaan kun farmari ilmestyy, niin koiraverkostakin saa edelleen maksaa "huokeat" 400 euroa :grin: .Diesel-markkinoilla VW on kilpailukykyisempi, sen bensan ja dieselin hintaero on pienempi kuin monilla muilla.

    Jonkun Passat-mallin hinta on kuitenkin aina ollut aika tiukka jotta se on saatu sopivaksi työsuhdeautojen verotusarvoa ajatellen, jää nähtäväksi mikä malli se nyt tulee olemaan.

    Jos ajattelee eteenpäin, niin useimmista muista saa paremmin varustellun farmarin samalla rahalla kuin VW:ssä saa perusmallin porrasperän. Näin on ollut nykyisenkin Passatin kohdalla. Mutta varmaan se tulee käymään kaupaksi hyvin joka tapauksessa, ja varmasti se on myös hyvä auto.

      
  • Mitä vakiovarusteita siinä ihan perusmallissa on? Automaatti-ilmastointi? Muut?

      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 10:52 Tuomas kirjoitti
    Mitä vakiovarusteita siinä ihan perusmallissa on? Automaatti-ilmastointi? Muut?


    Raaskiikohan VW nyt sentään ihan automaatti-ilmastointia perusmalliin laittaa...kaksialueista nyt ei ainakaan. Voipi olla että perusversiossa on karvalakki-ilmastointi tai jopa jos oikein anteliaaksi heittäytyvät niin 1-alueinen automaatti (!) ja sitten varustelupaketin mukana tulee vähän parempi. Näin on toki monessa muussakin. Tähän asti ovat puuttuneet myös pelkääjän puolen penkin korkeussäädöt, ehkä ne on nyt jo saatu perusmalliinkin mukaan...

    Varmasti tulee puuttumaan:
    - vakionopeussäädin
    - nahkainen ohjauspyörä
    - aluvanteet
    - jonkin mystillisen paketin mukana tulevat korinväriset listat, sisävalot, lisäsäilytyslokerot, lämmitettävät peilit, sumuvalot jne

      
  • Kiitos vastauksesta. Toivottavasti tuo automaatti-ilmastointi tulisi vakioksi edes kaksi litraisessa versiossa.

      
  • Eiks volkkarien karvalakkimalli oo "firstline". Ja comfortline pikkasen parempi varusteluiltaan. Mihis uusimman passatin firstline-malli on kadonnu?

      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 15:06 Autoton kirjoitti
    Eiks volkkarien karvalakkimalli oo "firstline". Ja comfortline pikkasen parempi varusteluiltaan. Mihis uusimman passatin firstline-malli on kadonnu?


    En ole tutustunut asiaan. Ehkä ne ovat vihdoin jättäneet tuon omituisen pakettihinnoittelun jossa firstline maksaa jotain ja käytännössä on ostettava kuitenkin comfortline. Ja voihan sitä miettiä, kuinka moni ostaisi Passatia firstline-versiona?

    Tai sitten sitä karvalakkiversiota ei vaan tuoda Suomeen lainkaan, kuten ei Golfissakaan (ainakaan aiemmin) tuotu sitä kalleinta HighLine -versiota.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit