kokemuksia Primerasta?

5 kommenttia

Onko kenelläkään kokemuksia Primerasta? Itselleni Nissan merkkinä on aika outo. Hyvä sillä oli ajaa. Ajoin vm 2004 1.8 koneella, se on tosin taidettu jo myydä kun en heti osannut päättää, mut uusikin on tietysti vaihtoehto. Mikä siitä tekee halvemman kuin muut samankokoiset autot. ..jotain Avensiksen luokkaa mutta hinta huimasti halvempi. Halvallahan ei yleensä hyvää saa jne....

  
  • Markkinoille tullessaan Primera oli kallis auto. Olen lukenut jostain artikkelin, että kun Primeran myynti Keski-Euroopassa ei alkanut vetää, tehdas alkoi "dumpata" ylituotantoaan pienille markkinoille, mm. Suomeen, Norjaan ja Tanskaan. Keski-Euroopassa Primeran hinta ei vieläkään ole erityisen edullinen, vaikka sitä viimeisimmän "päivityksen" yhteydessä hiukan laskettiin samalla kun varustetasoa nostettiin. Ja edelleenkään Primera ei ole kovin myyty auto Keski-Euroopassa; oikeastaan japanilaisista vain Toyota on saanut itsensä läpi lähes koko mallistollaan. Mazda6 oli esim. Saksassa jonkun aikaa suosittu, mutta senkin myyntiluvut ovat sittemmin romahtaneet.

    Vaikka Primeran ulkomuoto muuttui radikaalisti vuonna 2002, sen tekniikka koki vain pienehköjä päivityksiä. Niinpä auton ominaisuudet ovat tuttua Nissania: luotettava, ominaisuuksiltaan keskiverto auto.
    Useimmille autoilijoille Primeran ominaisuudet riittävät hyvin; toki esimerkiksi ajettavuudeltaan tai jousitukseltaan mukavampiakin autoja löytyy, mutta niissä on taas omat huonot puolensa.

    Suosittelen Primeraa harkitseville: ottakaa auto esimerkiksi viikonlopuksi koeajoon ja tutustukaa siihen kunnolla. Kaikkia eivät poikkeavat kojetaulujärjestelyt jne. pidemmän päällekään miellytä, mutta useimmat kokevat Primeran lopultakin sympaattiseksi kulkuvälineeksi; tästähän kertovat Suomen myyntitilastotkin.

    Erityisesti huomattavaa on, että monet varusteet, joista muissa automerkeissä joutuu maksamaan ylimääräistä, ovat Primerassa vakiona; 1,8-litraisesta mallista lähtien jopa ESP.

    EDIT: Niin, vielä alkuperäiseen kysymykseen: minulla on Primera 1,8 vm 2003, ajettu kohta 45 tkm ilman ongelmia. Varsinainen kestävyys toki katsotaan vasta paljon suuremmilla kilometrimäärillä.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 24.09.2005 klo 14:42]
      
  • Lainaus:
    24.09.2005 klo 13:01 tyttöinssi kirjoitti
    Onko kenelläkään kokemuksia Primerasta? Itselleni Nissan merkkinä on aika outo. Hyvä sillä oli ajaa. Ajoin vm 2004 1.8 koneella, se on tosin taidettu jo myydä kun en heti osannut päättää, mut uusikin on tietysti vaihtoehto. Mikä siitä tekee halvemman kuin muut samankokoiset autot. ..jotain Avensiksen luokkaa mutta hinta huimasti halvempi. Halvallahan ei yleensä hyvää saa jne....



    MatLog antoi hyviä vinkkejä Primeran ostoon.
    Nissan on ollut Suomessa nelisenkymmentä vuotta, joten sillä on vahva jalansija täällä. Auto on pienikulutuksinen 5.5-7.0l /100 km. Perusmalli tarjoaa aika paljon vastinetta rahalle. Melkein samat kuin kalleimmat versiot. Moottoreista 1.6 ja 1.8 ovat lähes samanarvoisia tehioilleen. Isompi jaksaa hieman paremmin. 2.0 ja pienempi diesel on ollut murheita Pienemmillä renkailla on parempi ajetteva.

    Jos Primera ajolleen miellyttää, kannattaa vahvasti harkita. On siinä autoa moneksi vuodeksi. Perus japanilainen, luotettava peli.
    Minulla on 1.8 ja kyllä aivan toimiva auto, OK.

      
  • Bensiinikäyttöisen auton kulutuslukemat ovat yleensä paljon suuremmat kuin mitä omistaja haluaa myöntää. Maantielenkki on se mikä mielellään mielletään auton kulutukseksi. Todellisuudessa kulutus on aina suurempi. Sitä on itselleen vaikea myöntää. Diesel taas ei kuluta ilmoitettuja lukemia enemmän.

    Esim. Nissan Micran 100.000 km:n testi Saksalaisessa AMS-lehdessä näytti maantiekul. 5,8 ja koko testin keskikulutus oli 8,0 l/100 km. Tämä edellyttäisi Nissanin pienimmän mallin Micran vievän kaupunkiajossa n. 10 l/100 km. Ajoin 3 pv Toyota Yarista pääosin Helsingissä ja Kehäteitä. Kulutus oli yli 10 l/100 km. Isompi Nissan ei voi kuluttaa Micraa vähemmän. TM:n jokunen vuosi takaperin mittaama kupunkikulutus Opel Ecolle oli 9,3 l.

    www.automotorundsport.de/test_technic/fotoshows/dauertest:nissan_micra.91436.htm

      
  • Lainaus:
    25.09.2005 klo 10:30 SixPack kirjoitti
    Bensiinikäyttöisen auton kulutuslukemat ovat yleensä paljon suuremmat kuin mitä omistaja haluaa myöntää. Maantielenkki on se mikä mielellään mielletään auton kulutukseksi. Todellisuudessa kulutus on aina suurempi. Sitä on itselleen vaikea myöntää. Diesel taas ei kuluta ilmoitettuja lukemia enemmän.

    Varsinaista kaupunkikulutusta en ole autostani mitannut - koska en asu aivan kaupungin keskustassa, mukaan tulee aina "taajama-ajoa".
    Siis taajamakulutus on ollut 1,8-litraisella Primera sedanilla n. 8 l/100 (tankkauksesta mitattuja arvoja). Puhtaassa maantieajossa autoni kulutti uutena hiukan yli 7 l/100 km, mutta nyt näyttää kulutus laskeneen 6,5 - 6,8 l/100 tietämille. Talviajossa maantiekulutus ei paljon muutu, mutta jos ajaa talvisin "pätkäajoa", johon sisältyy paljon kylmäkäynnistyksiä, kulutus luonnollisesti nousee.

    Primerassa ajotietokone näyttää myös aikaisempien kulutusjaksojen keskikulutuksen - eli keskikulutuspylväikön. Jos tätä pylväikköä seuraa, välttyy aika hyvin itsepetokselta. Minä resetoin oman autoni kulutusmittauksen aina tankatessa.

    Nämä kulutusmittaukset ovat vertailukelpoisia luonnollisesti vain aikaisempien omistamieni autojen kanssa - siinä valossa olen tyytyväinen Primeran kulutuslukemiin. Muilla autoilijoilla saattaa olla erilaiset ajotavat, erilainen kuorma autossa, suhde kaupunkiajo/taajama-ajo/maantieajo on erilainen jne...

    Nykyaikaisten dieselmoottorien polttoaineenkulutus on selvästi pienempi kuin pieniruokaisimpienkin vastaavantehoisten bensakoneiden. Jokainen voi laskea bensa/diesellaskurilla, kannattaako omat ajot ajaa bensa- vai dieselautolla.
    Sellainen löytyy ainakin Tuulilasi-lehden nettisivuilta.



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 25.09.2005 klo 11:38]
      
  • Taisi olla niin, että kun autoveroa laskettiin siloin 2002/2003 vuodenvaihteessa, niin autojen hinnat laski merkistä riippuen, ja siihen asti suht hinnakas Primeran diesel tipautti hintaansa tosi rajusti, oliko peräti jossain 5-8 tonnin välillä. Vertailukohtana, Saab 9-3:n hinta, jota silloin oltiin ostamassa, taisi tippua huimat 300 euroa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit