Mazda 5: luokkansa paras

17 kommenttia

Uusin Autocar - lehti testaa Mazdan tila-auton, Viitosen. Erityisesti kiitellään vaihteistoa, jarruja, ajettavuutta, taloudellisuutta, istuinten säätömahdollisuuksia, kojelaudan järjestelyjä, varustelua, muunneltavuutta, turvallisuutta, hinta-laatusuhdetta ja laatuvaikutelmaa.

Ei ihme, että Autocar valitsee Mazda 5:n luokkansa etevimmäksi. Taakse jäävät mm. Renault Grand Scenic ja uusi Opel Zafira.

  
  • Muuten hyvä auto on pilattu älyttämällä kikkailulla toisella penkkirivillä. Keskipaikka on todella ahdas. Olisivatpa malttaneet vielä ottaa mallia vaikkapa touranista tai corolla versosta ja laittaneet erillisistuimet tuon virityksen sijaan.

      
  • Mazda 5 ja kaikissa uusissa Mazdoissa tästä lähtien otetaan käyttöön elektroninen huoltokirja. Idea on kopsattu lentokoneteollisuudesta, mutta hyvä huomio. Jokaisen huollon, tarkastuksen tai muun toimenpiteen jälkeen, saa asiakas tulosteena autonsa koko huoltohistorian. Ei vain pelkkä leima, että OK 60tkm huolto on tehty.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 12.09.2005 klo 09:58]
      
  • Lainaus:
    12.09.2005 klo 09:58 SixPack kirjoitti
    Mazda 5 ja kaikissa uusissa Mazdoissa tästä lähtien otetaan käyttöön elektroninen huoltokirja. Idea on kopsattu lentokoneteollisuudesta, mutta hyvä huomio. Jokaisen huollon, tarkastuksen tai muun toimenpiteen jälkeen, saa asiakas tulosteena autonsa koko huoltohistorian. Ei vain pelkkä leima, että OK 60tkm huolto on tehty.


    Mielenkiintoistä nähdä vähentääkö elektroninen huoltokirja ns. valohoidon määrää. Tuo järjestelmä ei kuitenkaan estäne toimimasta perinteisen autohuollon tapaan (merkataan tehdyksi tekemättä mitään)?

    Ja toisaalta itse en välttämättä haluaisi, että kaikki tehdyt toimenpiteet näkyvät huoltohistoriassa julkisesti. Oma koslani kävi takuuaikana yli 20 kertaa pajalla, joista suurin osa on huollon kyvyttömyyttä. Toki korjattavaakin on ollut ihan tarpeeksi mutta vain yhden varsinaisen huollon. Myyntihetkellä tuommoinen tuskin on meriitti, vaikka auto on täysin kunnossa.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 12.09.2005 klo 11:14]
      
  • Elektroniseen huoltokirjaan lienee liitetään "kuluttajaystävällisiä" lisätoimintoja, kuten se että auto pysähtyy jos kirjaan ei merkkailla tiettyja asioita "edullisessa" merkkihuollossa.

    Kunhan tuollainen laite ilmestyy saksalaisiin autoihin, niin eiköhän ala Saksasta löytyä myynnistä huoltokirjan päivityspaketteja, joilla rehellinen käytetyn kauppias voi asentaa auton tietokoneelle ihan ne huollot mitkä haluaa...

      
  • Huoltokirja ei liity mitenkään itse autoon. Joissakin maahan tulleissa Mazda 5:ssä oli paperinen huoltokirja mukana ennenkuin ne revittiin. Tiedot tallennetaan huollon päätteillä keskitettyyn tietokantaa, mistä niistä tulostetaan "huoltokirjoja". Jos ostaa suoraan käytettyä, niin koko historian sisältävä huoltokirja on tosi hyvä. En kuitenkaan yllättyisi vaikka autoliikkeessä voitaisiin tulostaa huoltokirja valikoiduin tiedoin.

      
  • Ainakin se Mazda 5:n mainos on ihan tajuttoman hyvä. Just silleen sopivasti erilainen eli erottuu edukseen. :sunglasses:

      
  • Lehtiä on monia.
    Minulle tuli tänään Teknikens Värld. Vertailussa Mazda 5, Zafira, Grand Scenic ja Touran.

    Lopputulokset.

    1. VW Touran 2,0 77 pistettä

    Hyvää
    - Parhaat ajo-ominaisuudet
    - Hyvää näkyvyys
    - Moottorin pehmeä ja värinätön käynti
    - Paras tavaratila viiden hengen kuormalla
    - Parhaat istuimet
    - Selkeä mittaristo ja hallintalaitteet
    - Varustelu
    - Paras passiivinen turvallisuus
    - Paras ääritilannekäytös

    Huonoa
    - Hinta

    2. Renault Grand Scenic 2,0 68 pistettä

    Hyvää
    - Moottorin sitkeys
    - Paras tavaratila seitsemän hengen kuormalla
    - Halvin hinta
    - Parhaat jarrut

    Huonoa
    - Huonoin kiihtyvyys
    - Peilien koko
    - Ylivoimaisesti ahtain kolmas istuinrivi
    - Surkea mittaristo
    - Kalleimmat käyttökustannukset

    3. Mazda 5 2,0 63 pistettä

    Hyvää
    - Peilien koko
    - Kolmannen istuinrivin muunneltavuus
    - Liukuovet
    - Varustelu

    Huonoa
    - Suuntavakavuus
    - Moottorin melu
    - Huonoimmat istuimet
    - Sikamaisen kalliit varaosat

    4. Opel Zafira 2,2 59 pistettä

    Hyvää
    - Paras kiihtyvyys
    - Moottorin sitkeys
    - Halvimmat huollot

    Huonoa
    - Raskas ja nihkeä ajettavuus
    - "Hysteerisen" huono näkyvyys
    - Peilien koko
    - Moottorin, vaihteiston ja kytkimen erittäin huono yhteispeli
    - Istuimien surkea tuki yläruumiille
    - Korkein melutaso kaikilla nopeuksilla
    - Epämukavin jousitus
    - Vaatimaton varustelu
    - Ohjauksen toiminta ääritilanteissa

    Hyvää- ja huonoa-kommentit ovat omia poimintojani loppuarvostelun tekstistä.

    Seuraavaksi täytyykin suunnistaa Opel-liikkeeseen ja katsoa onko uusi Zafira todella noin huono auto.

      
  • Tilasin vast tos toissa päivänä 5.Millanen mahtaa olla?

      
  • Luinpa minäkin tuon Teknikens Världin vertailun. Ei tuo Zafira kyllä noin huono ole, päinvastoin. Tuli ajettua taannoin ja esimerkiksi ajomelu on taatusti pienempi kuin Volkkarissa. Ruotsalaisten suuresti moittima vaihteiston ja moottorin yhteistoimintakin oli ajamassani autossa kunnossa. Ajoin myös Mazdan ja se ei kyllä vakuuttanut. Melua on todella paljon moottoritienopeuksissa ja auto on käytännössä 4-paikkainen kahdella lisäpenkillä. Zafirassa on kyllä mielestäni ainesta luokan kärkipaikalle, jos ei ruotsissa niin täällä :sunglasses:

      
  • Mazda 5 sai EuroNCAP -törmäystestissä täydet 5 tähteä, jos se nyt sattuu jotakuta kiinnostamaan. :tongue:

      
  • sinä et oo ajanut sitä autoo sä oot hihhih...

      
  • Kun autokuumetta alkaa olemaan, kävin koeajaan Mazda 5. Moottori 2.0. Tilat on loistavasti suunniteltu. Tosin neljä isoa miestä siinä autossa,,, niin ei muita tarvi.
    Ajolleen hieman meluisa ( toyo renkailla ). Sivutuuliherkkä, hakee uria, puoltaa kovasti. Myyjä vaan totesi: auto kulkee suoraan, ei puolla mihinkään. Hieman aneminen auto. No onhan siinä paljon hyvääkin esim hinta ja varusteet.
    On siinä vaan valovuosia matkaa ajolleen euroautoihin. Tosin Suomessa ei ehkä tarvita autoa joka on loistava ajaa. Mutta kumminkin, jospa kuitenkin. Eipä ajettavuus kaikkea merkitse...onhan siinä muutakin.

      
  • Lainaus:
    11.09.2005 klo 12:23 Anders-Simo kirjoitti
    Uusin Autocar - lehti testaa Mazdan tila-auton, Viitosen. Erityisesti kiitellään vaihteistoa, jarruja, ajettavuutta, taloudellisuutta, istuinten säätömahdollisuuksia, kojelaudan järjestelyjä, varustelua, muunneltavuutta, turvallisuutta, hinta-laatusuhdetta ja laatuvaikutelmaa.

    Ei ihme, että Autocar valitsee Mazda 5:n luokkansa etevimmäksi. Taakse jäävät mm. Renault Grand Scenic ja uusi Opel Zafira.

    Uudessa Tuulilasin numerossa tämä luokkansa paras jäi viimeiseksi vertailutestissä, edellä olivat mm. juuri nuo edellä mainitut autot, voittaja oli Corolla Verso.

    Koska Corolla Verso ei taas aikanaan pärjännyt Focus C-Maxille, voidaanko päätellä kenties, että C-Max on paras Suomessa myytävä tila-auto :smile:

      
  • Mahtaako noihin testeihin olla kovinkaan luottamista??
    TM on väittänyt että testit on eri vuosiltakin vertailukelpoisia keskenään.Vähän kyllä epäilen ,ainakin puhuttaessa mittauskelvottomista arvoista,eli makuasioista.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 30.09.2005 klo 11:44]
      
  • Lainaus:
    30.09.2005 klo 11:44 salo-m kirjoitti
    Mahtaako noihin testeihin olla kovinkaan luottamista??
    TM on väittänyt että testit on eri vuosiltakin vertailukelpoisia keskenään.Vähän kyllä epäilen ,ainakin puhuttaessa mittauskelvottomista arvoista,eli makuasioista.


    Jokaisen TM testin arvosteluperusteiden yhteydessä varoitetaan vertailemasta eri testejä keskenään. Mittaustuloksetkin ovat testikohtaisia mutta suuntaa ne toki antavat.

      
  • luin myös tuulilasin testin ja olen sitä mieltä että testi oli ok. kenties olisi voinut painottaa joistain asioita toisin ja eritavalla mutta tulos nyt on mikä on.
    itselläni on verso 1.8 sol varustuksella ja ajoin kaikki muut paitsi 5 ja uuden zafiran ja tilojen muunneltavuuden ja entisen 02 käyttökokemuksien perusteela päädyin saman merkkiseen. edellisellä autolla ajoimme 3 vuotta ja 58 tkm ilman ongelmia kaikki huotokulut olivat 660 e kyseiseltä ajalta sisältäen ensihuollon. kulutus on sama tällä uudella ja vanhalla eli matkaajossa 93 km/h keskimimäärin 6.3-6.7 l/100km. lisäksi auton hyvitys hinta oli kohtuullinen 22.000 e ja rellu tarjosi vielä enemmänkin mutta olisi tullut loppupelissä kalliimmaksi samalla varustuksella. näin 4 kk käyttökokemuksella uskallan suositella. :smile:

      
  • Kyllä Masa on hyvä auto! :smile:
    Ollut kaksi, viimeisin 10v ja ei kertaakaan korjaamolla, pelkät huollot riitti! :sunglasses: Eli ei huoltohinnoilla ja kulutuksella ole mitään merkitystä jos autoa pitää seisottaa pajalla! :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit