Eilen julkistettiin tieto Geneven autonäyttelyn alla GM:n operatiivisen Euroopan päällikön, Carl-Peter Forster, johdolla, että Cadillacin uusin malli BLS, kootaan Saab Automotiven tehtailla Trollhättanissa. Tuotanto lienee siinä 10000 kpl / vuosi, hinta 22000 alkaen.
Samalla voinee kuopata kaikki spekulaatiot Kiinalaisten ostoaikeista koskien Saabia jonkinlaisena "ankkana".
Samalla alettiin odottaa vahvistusta tiedoille yhtiön päätöksestä, jonka mukaan Saab 9-3 -mallin seuraaja tehdään v:sta 2007 alkaen Vectran tuotantolinjoilla Rüsselsheimissa.
Ei ehkä kannata enää puhua Opelin ja Saabin tehtaista, vaan Trollhättanista ja Rüsselsheimista, molemmat GM:n eurooppalaisia tehtaita.
Kutakin automallia valmistetaan siellä, missä se on taloudellisesti kannattavinta. Koska Vectra ja 9-3 perustuvat samaan perusrakenteeseen, ei niiden valmistamisessa samalla linjalla ole mitään ihmeellistä. Tämä vapauttaa kapasiteettia Trollhättanista ja siellä voidaan alkaa valmistaa jotain muuta mallia, tässä tapauksessa siis esim. Cadillacia.
Saab myynnistä sen verran, että tuskinpa kyse on Saabin myynnistä sellaisenaan nykymallineen kaikkineen. GM haluaa ehkä lopettaa huonosti kaupaksi käyvän merkin ja jos siitä samalla jotain rahaakin saa, niin sen parempi. Eipä nuo Saabin nykymallit niin kovin Saab-sukuisia kuitenkaan enää ole, 9-5 nyt ehkä vielä jotenkin.
Samaan Epsilon-rakenteeseen Vectran ja 9-3:n kanssa tuo BLS:kin perustuu.
Jube: Eipä nuo Saabin nykymallit niin kovin Saab-sukuisia kuitenkaan enää ole, 9-5 nyt ehkä vielä jotenkin.
9-5 taitaa itse asiassa perustua edellisen korimallin Vectraan.
Kutakin automallia valmistetaan siellä, missä se on taloudellisesti kannattavinta.
Jube osui naulan kantaan - ja laajemminkin: ei kannata puhua Daewoon tehtaista (Korea), Chevroletin tehtaista (USA), Holdenin tehtaista (Australia) vaan GM:n Korean, USA:n, Australian jne. tuotantolaitoksista. GM:n eri maiden/paikkakuntien tuotantolaitoksissa valmistetaan niitä malleja, jotka parhaiten ao. tuotantolaitoksiin tuotannollisesti, taloudellisesti ja logistisesti sopivat. Siispä Opel-malleja voi tulla Koreasta, USA:sta, Saksasta jne., kuten Cadillacia tulee Ruotsista, Chevroletia Koreasta tai Saabia Saksasta ja USA:sta. GM menee kaavailuissaan vielä pitemmälle: esimerkiksi Saabia ei enää suunnitella pelkästään Ruotsissa, Opelia Saksassa jne. Tulevaisuudessa "Korean Chevroletit"kaan tuskin enää ovat Koreassa suunniteltuja.
Toi uusi Chevy näytti keulasta ja sivuprofiilin puolesta aikalailla Opel Vectralta.
Ruotsalaiset varmaan kääntävät tämänkin asian kotiinpäin ja väittävät että Saab osti Cadillacin.
Mitäköhän kyseinen malli tulee maksamaan Suomessa? Noin 35000 ?
On Cadillacin nimen häpäisemistä, että sitä tuotetaan jostain Saabin osista Ruotsissa!
Joillekin suuryhtiöiden hankintaketjujen ymmärrys näyttää olevan hyvin vaikeaa. Ei ole olemassa mitään Saabin osia tai Cadillacin osia. Komponentit tulevat samoilta alihankkijoilta (moottorin ohjauselektroniikka, audiolaitteet jne.) tai valmistetaan omilla tai partnereiden tuotantolinjoilla (moottorit, vaihdelaatikot jne.).
Mitä taas tulee tuotantolinjaan, niin Cadillacien viimeistelyn taso ei ole vuosikymmeniin ollut Eurooppalaisten tai Japanilaisten kilpailijoidensa tasolla. Myös käytetyt materiaalit ovat Eurooppalaisilta journalisteilta saaneet murskakritiikin kalleimman XLR-avomallia Bvlgarin muotoilemaa sisustusta myöten.
Tämä on ikävä kyllä jenkkien heikko kohta. Ilmeisesti juuret juontavat pitkälti hinnoitteluun, ja aikoihin jolloin auto ei maksanut paljon. Maissa jossa koko elämä menee yhden auton ostamiseksi omaksi omilla rahoilla, ei leasinkipeli, yritysauto tms., vaaditaan tottakai paljon enemmän. USA:ssa auto palvelee x-vuotta ja romikseen, tai kiertoon. Arkikäyttöön tarkoitettu ajoneuvo on edelleen vain kulkuväline, ei palvonnan kohde.
Itse asiassa Cadillacin laatu vaikuttaa olevan huippuluokkaa viime vuoden JD Power-tutkimuksen mukaan. Sivua ei voi linkittää aivan suoraan, mutta kohdasta "Press Release" löytyy tarkat tulokset.
http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/winners.asp?StudyID=854&CatID=1
Jotkut täällä taas olivat niin tietävinään, miten laadullisesti surkeita Cadillacit ovat Euro-autoihin verrattuna. No, mitenkä todellisuus lienee? Ylläoleva JD Power - linkki tiesi kertoa tutkimuksesta, jossa paljastui merkkikohtainen vikojen määrä SATAA autoa kohden.
PARAS oli Lexus: vain 87 ongelmaa 100 autoa kohden. TOISEKSI tuli Cadillac: 93 ongelmaa 100 autoa kohden.
Sitten on välissä useita merkkejä, ja esim. BMW tulee sitten tuloksenaan 109 vikaa 100 autoa kohden. KESKIARVO on 119/100.
Se teidän loistava Saabinne on kerännyt puolestaan 133 vikaa 100 autoa kohden, Porsche 159(!!!) ja Volkswagen 164...
Eli kovin laaduton se Cadillac kyllä on, eikös vain, pojat?
Ja mitä tulee johonkin eurooppalaistoimittajien nurinaan Caddyn ohjaamon muotoilusta, niin siitähän on helppo keksiä vikaa, kun kyse ei ole objektiivisesta, mitattavasta asiasta. Pakkohan niiden eurokansallistunnossaan on jotakin keksiä, ja kun asiasta ei ole mitään sanottavaa niin keksitään sitten näitä 'musta tuntuu' - puutteita....
Mitä esim. kojetaulun designiin tulee niin kyllä Caddyt ovat aina olleet tyylikkäitä. Toista on vaikkapa BMW:n ja Mersun kohdalla: rumaa ja tylsää, tylsää ja rumaa vuoroin...
Laatu käsitteenä tuntuu olevan vaikea ymmärrettävä. Vikojen määrä autossa on vain yksi tekijä muiden joukossa laatukäsityksen muodostuksessa. Laatu tarkoittaa yksikäsitteisesti tuotteen tai palvelun kykyä vastata odotettuun tarpeeseen. Suurta osaa koettuun laatuun vaikuttavista tekijöistä ei voida mitata numeerisesti.
Tutkimuksen merkkikohtaiset vikamäärät 100 autoa kohden ovat varsinkin alkupään kohdalla niin lähellä toisiaan, että ne eivät sanottavasti vaikuta koettuun laatuun.
Sen sijaan varsinkin vaativalle Eurooppalaiselle kuluttajalle näinkin kalliista hyödykkeistä puhuttaessa halvantuntuiset materiaalit sisustuksessa sekä Saksalaisten ja Japanilaisten millintarkkoihin osien sovituksiin tottuneille Amerikkalainen suurpiirteisyys vaikuttavat koettuun laatuun huomattavan paljon.
Eri merkkien asiakassegmentit poikkeavat toisistaan oleellisesti. Kyseinen tutkimushan on tehty Amerikassa. Cadillacin asiakkaista valtaosa on eläkeiän kauan sitten ylittäneitä (ostajien keski-ikä ennen viime aikojen radikaaleja uudistuksia oli yli 60 nykyään todennäköisesti luokkaa 50+). Ajosuorite on varsin alhainen. Saman yhtiö Saab-tuotemerkin asiakkaat taas ovat valtaosin itärannikon "älymystöä" (stereotyyppinen saabisti Amerikassa on yliopistohenkilökuntaa). Porschen tai Suzukin asiakaskunta taas poikkeaa huomattavasti näistä molemmista jne.. Koska käyttäjäkunta ei ole homogeenista, ei autojen laadusta voi tehdä edes vikatilastojen valossa suoraviivaisia päätelmiä. Mitattavissakin olevat laatuun vaikuttavat tilastoidut tekijät voivat olla harhaanjohtavia.
Tuossa aidan takana seisoo Caddy STS 4.6 Northstar -98 ja Corvette C5 -01. Cadillacissa oli kerran tuulilasinpyyhkijöiden kanssa jokin häikkä, ei muuta. Normaalit huollot tottakai. Päivittäisessä liikenteessä. Corvette seisoo talvet. Caddy ei suhise, ei vetele, ei kolise, äänetöntä tehokasta kyytiä, compuutterin mukaan keskikulutus talvella 11,8 pääkaupunkiliikenteessä. Napista 3 jäykkyyssätöä alustalle, istuinlämmittimet myös takapenkillä. Rattinapeista hoituu Bose soundsystem ym. Onnistunut kokonaisuus.
Tuo JD Powerin "Initial Quality"-tutkimus eroa merkittävästi eurooppalaisista laatututkimuksista. Tutkimus tehdään kun auton ostosta on kulunut vain 90 päivää, joten luotettavuus ei joudu koetukselle. "Vika" voi olla mikä tahansa ominaisuus, joka ei ostajan mielestä toimi kunnolla. Kyse voi olla yhtä hyvin mukitelineen kuin vaihteiston toiminnasta. Kaikki merkitään tarkasti kaavakkeelle.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että Cadillacin omistajat löytävät toiseksi vähiten huomautettavaa autostaan!
Jos auto ei vastaa odotuksia niin kaupasta lähtee seuraavalla kerralla suurella todennäköisyydellä erimerkkinen auto.
Mistäköhän tuo käsitys on otettu, PPi kirjoittaa asian aivan totena.
Itseäni ei koko auto kiinnosta, mutta koska silmääni osui lehti jossa suuri testi tehty, niin luin huvikseni eilen illalla AMS:in koko 6 sivuisen testin XLR-mallista, lehti 10, April -04. Lehden historian kautta lähes vähiten miinuksia jota autossa on havaittu. Sisusta alumiinia ja pähkinäpuuta - no, se on makuasia.
- pieni tavaratila katon ollessa alaslaskettuna
- nopeassa ajossa suuri kulutus
- ei täytä Eur4 päästöarvoja (kuka sanoi Kaliforniassa olevan maailman tiukimmat?)
- suuret käyttökustannukset
- mahdollisesti arvonalenema nopeampi kuin vastaavilla?
Kaikesta tekniikasta, korista, kokoonpanosta, laadusta, ajettavuudesta, jarruista, turvallisuudesta jne. jne. on pelkästään + merkkejä. Tämä Euroopan suurimman autolehden toteama.
Saabin kohtalo ratkeaa tänään !(eli perjantaina 4.3.)
Tuulilasi-lehden nettisivujen mukaan Saab menettäisi paitsi Saabin 9-3:n valmistuksen , myös tutkimus- ja tuotekehitystoiminnat! Lisäksi GM "kiristää" Ruotsin valtiolta rahaa Trollhättaniin.
Tuulilasi-lehden nettisivujen mukaan Saab menettäisi paitsi Saabin 9-3:n valmistuksen , myös tutkimus- ja tuotekehitystoiminnat! Lisäksi GM "kiristää" Ruotsin valtiolta rahaa Trollhättaniin.
No niin, Saksaan meni tulevan 9-3:n (ja Vectran) valmistus. GM turvaa silti Trollhättanin tulevaisuuden vuoteen 2010 saakka. Mitä automalleja siellä tullaan tuottamaan (eo. Cadillacin lisäksi) nykymallien uusiutuessa, ei ole vielä tiedossa.
Yleisesti Cadillacien, erityisesti SUVien, viimeistelyn ja varsinkin käytettyjen materiaalien laatua verrattuna eurooppalaisten vastaaviin on kritisoitu kaikissa lukemissani Eurooppalaisissa arvioissa. Läheskään kaikissa arvosteluissa kritiikki ei tietenkään ole ollut yhtä voimakasta, kuin esimerkiksi poimimani Stephen Bayleyn XLR:lle antama kritiikki tämän vuoden tammi- tai helmikuun CAR-lehdessä.
Göran Persson myönsi jo syksyllä -04 Trollhättanin tehtaille 2 miljardin kruunun tukipaketin valtion budjetista, jotta tuotanto, kilpailukyky ja työpaikat säilyisivät Trollhättanissa.
Tarkoittaako "lehti/lähde" tämän lisäksi vielä sijoituksia?
Tarkoittaako "lehti/lähde" tämän lisäksi vielä sijoituksia?
Mitään tarkempaa tietoa minulla ei lisäsijoituksista ole, mutta jonkinlaisen osviitan antaa niinikään Tuulilasin verkkosivuilla oleva uutinen, jonka mukaan itsenäiseksi jääneen Volvo Ab -kuorma-autovalmistajan pörssiarvo on ylittänyt maailman suurimman autoalan yhtiön, GM:n pörssiarvon! Aikamoista kerjäämistä ja uhkailua taitaa GM:n toiminta Euroopassa(kin) olla - jos ette tue meitä, ajamme alas autotuotantomme maassanne!
Ilmiö josta en ole täysin selvillä. Voidaan verrata telakkatukeen. Muissa maissa valtiot tukevat telakoita, joten Suomessakin. Kuitenkaan mikään telakka ei tappiolla ainakaan tietoisesti laivoja valmista, jos +-0, onko tuki veronmaksajien pussista suoraan telakan kautta osakkeenomistajien kukkaroon? Jos, kuinka läheltä tämä sivuuttaa laitonta "rahanpesua", tässä vain siirretään valtion rahaa yksityisten tileille? +-0% tarkoittaa omavaraisuusaste ja työllisyys on hyvä, vaikka voittoa ei tullut, mutta laskut, palkat ja verot maksettu!
Rönsyili Cadillacia jämerämpään ja kalliimpaan kalustoon ja laatuun, mutta ollaan nyt ylpeitä omista risteilijöistämme!