Autobildin huumoritesteistä

15 kommenttia

Auobild, tuo Iltalehden auto-osan ja Tuulilasin väliin tullut "autolehti" teki taas mukavan vertailutestin.
Huomasitteko miten Autobild omassa vertailussaan testaa olevinaan ensin asioita ja sitten laittaa pisteet päinvastoin kuin
mitä oikea järjstys olisi osoittanut, tässä muutama esimerkki vertailusta Audi, Jagge, Mese ja Volvo:

1. Tilat edessä: Audi ja Jagge leveimmät edestä ja jalkatilaa on tuon kokoluokan autoissa kaikilla 10 arvoisesti, mutta silti
Mese sai 25 maksimipisteestä 25 ja Audi vain 22, eiköhän muuteta pisteet siten kuin mittanauha sen kertoo eikä
arvailla eli Audi 25, Jagee 22 ja Mese 18 eli muutetaan pisteet ihan niin kuin mittanauha kertoo.

2. Tilat takana. Kuten Autobild istumatestaa takapenkin niin Jaggessa se on suurin ja Mesessä A4:sen kanssa samalla tasolla, mutta
Mese sai silti 3 pistettä enemmän kuin A4 ja vain pisteen vähemmän kuin jagge. No tämä voinee olla aika lähellä totutta.

3. Tavaratilan suuruus. Autobild mittaa tilan litroina ja antaa pisteet muilla perusteilla, miksi? Eiköhän nyt kuitenkin anneta suurimmasta min/max-summasta
ne pisteet eli suurin litratilavuus voittaa eikä Mersu eli Jagge 12, Mese 10, Audi 9 ja Volvo 8.

4. Kantavuus onkin sitten mukavasti laitettu. Ensin kerrotaan kilot ja sen jälkeen Mersulle annettiin ylimääräiset pisteet. Suurin kantavuus oli Volvossa ja toiseksi suurin Audissa, mutta
yllätys on suuri kun Volvo saa eniten pisteitä ja Mersu toiseski eniten. Miksi ihmeessä Autobild on mitannut yhtään mitään kun tulos on aina päälaelleen?
Annettaisiinko nyt kuitenkin mittarin osoittamat pisteet eli Volvo 8, Audi, 7, Mersulle 6 ja Jagelle 5.

5. Sisämelu, tässä on sitä jotain. Loppupisteiden vieressä on taulukko, jonka mukaan Jagge on hiljaisin kaikissa nopeuksissa ja A4 selvästi kovaäänisin, mutta miten meni pisteet. No Mese voitti. Eiköhän muuteta
pisteet siten kuten 3 eri nopeudessa desibeli-mittari osoitti eli jagge 10, Mese 9, Volvo 7 ja Audi 5

6. Kulutus. Onko nyt ihan varmasti järkevää pitää tuon hintaluokan autojen vertailussa koko testin paino kulutuksessa varsinkin kun autot ovat dieseleitä ja kulutuserot ovat muutamia desejä per 100 km:a?
Diesel maksaa tätä nykyä noin 70 senttiä litra, joten ero on huima.

  
  • On tietenkin aivan luonnollista, että Mersulle annetaan ylimääräisiä pisteitä - eihän sillä muuten olisi mitään mahdollisuuksia pärjätä Jaggea vastaan.

      
  • Autobildissä on todella vakavasti otettavia testejä... heheheh :grin:
    Olen lukenut lehteä ja mielestäni se on aika huono lehti, ainakin jos vertaa TM:ään, Tuulilasiin tai Moottoriin. Autobild taitaa olla enemmänkin kohulehti tai puolueellinen lehti. :confused:

      
  • Kun joskus yli 10 vuotta sitten eli premium autoista testi, jonka voitti Saab 9000:n ja Mersu oli sielllä jälkijoukossa, TM:n miehet totesivat lopussa jotenkin näin "jos testin jäkeen testaajat saisivat valita minkä tahansa testiautoista, ensimmäisenä lähtisi Mersu" :grin:

    Taitaa siinä Mersussa jotain taikaa olla, varsinkin saksalaisperäisessä julkaisussa.

    Testeissä ei voi vetää suoraan mitta-arvoista joktopäätöksiä esim. melu (melun sävy) tai tavaratilan koosta (tilan muoto, nostokorkeus)

      
  • Alfa Romeossakin on sitä taikaa testeissä melkeinpä viimeisenä mutta tunteella ajateltuna selvä ykkönen. :smile:

      
  • No, seuratkaapa vaan saksalaisia autolehtiä muutenkin. Kyllä se vain saksalainen auto yleensä on paras oli autoluokka mikä hyvänsä.

      
  • Warcraftilla heittää päässä.

    Voisi yrittää lukea sen lehden ennenkuin kirjottelee tänne.

    Tiedä mitä sillä on Autobildiä vastaan, kun yrittää kehittää jotain ihmeen kotiinpäinvetosyytteitä.

      
  • Lainaus:
    05.07.2004 klo 23:28 RT-bemari kirjoitti
    Warcraftilla heittää päässä.

    Voisi yrittää lukea sen lehden ennenkuin kirjottelee tänne.

    Tiedä mitä sillä on Autobildiä vastaan, kun yrittää kehittää jotain ihmeen kotiinpäinvetosyytteitä.



    Ei minulla ole mitään Autobildiä vastaan vaan luen lehteä ja yritän ymmrätää asioita. Lehden tilaajana täytyy sanoa, että tilausta en jatka, sillä moista populistista värittynyttä ns testaamista en ole missään toisessa autolehdessä nähnyt, tuollaisella julkaisulla ei ole paikkaa Suomessa, sillä roskaa täällä on jo muutenkin tarpeeksi. Taisi joku Autobildin toimituksesta herätä väärällä jalalla :grin:

      
  • Eikö vain osa jutuista ole suomalaisia, pääosin ne ovat joittenkin ulkomaalaisten kirjoittamia...

      
  • Lainaus:
    07.07.2004 klo 14:12 Tuomas kirjoitti
    Eikö vain osa jutuista ole suomalaisia, pääosin ne ovat joittenkin ulkomaalaisten kirjoittamia...


    Saksalaisesta alkuperäislehdestä suomennettuja tekstejä... :confused:

      
  • Eräässä Auto nimisessä lehdessä on harrastettu samaa. Itse asiassa vain lukijan posti ja pääkirjoitus taisi olla ainoa oma juttu. :neutral:

      
  • AutoBild on OK!
    Tartteeko näitä hommia niin kuolemanvakavasti ottaa.

      
  • Autobild on tehty minunlaisella asiantuntemuksella eli huono lehti. :frowning:

      
  • Vaikkei noita testejä liian vakavasti saisi ottaa niin minusta tuo mersun voitto oli suoraansanoen törkeä kotiinpäinveto. Kummasti se facelift teki autosta ylivoimaisen vaikka A4 on korjannut potin tähän saakka lähestulkoon kaikissa testeissä. Warcraft esitti hyviä esimerkkejä missä on pahasti ristiriitoja. No, testi on tehty oli se lopputulos mikä oli.

    [J Takala muokkasi tätä viestiä 15.07.2004 klo 00:19]
      
  • Lainaus:
    15.07.2004 klo 00:17 J Takala kirjoitti
    Vaikkei noita testejä liian vakavasti saisi ottaa niin minusta tuo mersun voitto oli suoraansanoen törkeä kotiinpäinveto. Kummasti se facelift teki autosta ylivoimaisen vaikka A4 on korjannut potin tähän saakka lähestulkoon kaikissa testeissä. Warcraft esitti hyviä esimerkkejä missä on pahasti ristiriitoja. No, testi on tehty oli se lopputulos mikä oli.


    Faceliftissä on aika paljon muutoksia, ainakin Tuulilasin mukaan, esim, Auton alustarakennetta, ohjausta ja vaihteistoa yms. on kehitetty, eli kyseessä on muutakin kuin umpioiden uudelleen muotoilua. Kyllähän se mahdollista on, että kunnon facelift voi tilanetta muuttaa, jos verrataan vanhoihin meriitteihin (Audi).

    Mietinkin tässä vähän mitä jos Audi olisi voittanut, olisko kysessä ollut silloin, jos nyt ei törkeä, niin kotiin päin veto kumminkin
    :smile:

    Minu silmiini AB:n testeistä otti aikanaan vertailu, jossa oli vastakkain Mondeo, Vectra ja Passat, sain jutusta vähän sellaisen käsityksen, että Mondeo oli paras, mutta testivoittajaksi valitaan Passat.

      
  • Autobildissä on töissä kai ihan tavallisia "asiantuntijoita"...?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit