Auton Luovutustappio

5 kommenttia

Kylläpä on taas verenpaine korkealla verottajan ohjeita lueskellessa. Siis jos autokauppaa tehdessä luovutusvoitosta joutuu verolle, niin miksi siitä syntynyttä tappiota ei saa vähentää?

Sellaista ihmettä kun voitollista autokauppaa ei ole tapahtunut, vaan asuntokauppa. Tosin samana vuonna olen tehnyt tappiollisen autokaupan.

Tässä asuntokaupassakin on se hauska puoli että ostaessani asuntoa maksoin varainsiirtoveron koska se oli vuokrattuna kauppaa tehdessä vaikka kyseessä oli ensiasunto. Nyt kun myin sen ja ostin uuden, en saanutkaan käyttää tätä varainsiirtoverosta vapautusta koska olin jo omistanut asunnon!

Hip hei ja hurraa suomen verolaki!! Enpä tiedä onko tämä oikea foorumi mutta jossain on pakko vaahdota, prkl!

  
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 22:27 Aasiaa kirjoitti
    Kylläpä on taas verenpaine korkealla verottajan ohjeita lueskellessa. Siis jos autokauppaa tehdessä luovutusvoitosta joutuu verolle, niin miksi siitä syntynyttä tappiota ei saa vähentää?

    Sellaista ihmettä kun voitollista autokauppaa ei ole tapahtunut, vaan asuntokauppa. Tosin samana vuonna olen tehnyt tappiollisen autokaupan.

    Tässä asuntokaupassakin on se hauska puoli että ostaessani asuntoa maksoin varainsiirtoveron koska se oli vuokrattuna kauppaa tehdessä vaikka kyseessä oli ensiasunto. Nyt kun myin sen ja ostin uuden, en saanutkaan käyttää tätä varainsiirtoverosta vapautusta koska olin jo omistanut asunnon!

    Hip hei ja hurraa suomen verolaki!! Enpä tiedä onko tämä oikea foorumi mutta jossain on pakko vaahdota, prkl!


    Ja siellä taitaa vielä lukea, että kun on omistanut yli 50% asunnosta, niin se lasketaan ensiasunnoksi.

    Olisit ostanut jonkin harvinaisen auton, niin olisit voinut myydä sen voitolla ilman myyntivoittoveroja.

      
  • Jos yksityinen myy autonsa, ei sitä käsittääkseni tarvitse ilmoittaa verottajalle, eli luovutusvoittoveroa ei tarvitse maksaa. Verottajalla on mielestäni jokin suuntaa antava raja, montako autoa voit vuoden aikana omistaa ilman että sitä katsotaan autokaupaksi.

      
  • Jos olet omistanut viisi (5) autoa kalenterivuoden aikana, sinut luokitellaan elinkeinoharjoittajaksi. Sehän tarkoittaa sitä, että kuluttajasuojalaki astuu voimaan kohdallasi (tuotevastuu). Sen takia kannattaa aina verrata myyjän ja auton papereita, ettei se auton todellinen omistaja ole myyjä 3 v tyttö...

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 09:43 individual kirjoitti
    Jos yksityinen myy autonsa, ei sitä käsittääkseni tarvitse ilmoittaa verottajalle, eli luovutusvoittoveroa ei tarvitse maksaa. Verottajalla on mielestäni jokin suuntaa antava raja, montako autoa voit vuoden aikana omistaa ilman että sitä katsotaan autokaupaksi.


    Verottajan näkemys on aika tiukka: Autoja ja veneitä sekä arvokkaita tauluja ja taide-esineitä tai muita sijoituskohteita ei pidetä tavanomaiseen
    koti-irtaimistoon kuuluvina. Niistä saadut luovutusvoitot ovat kokonaan veronalaista tuloa.

      
  • Onneksi nuista tulee tappiota aina, siis ainakin minulle! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit