Pitää olla vääntöä 3398Nm

4 kommenttia
  • Tuollaisella väännöllä saa auton jo "solmuun".

      
  • Vaikuttava vääntö !!! Mutta miksi kärry ei silti kiihdy paremmin, eikä huippunopeuskaan vakuuttava ole, vaikka meidän oloihin hyvin riittäisikin.

      
  • Siinähän ei ole mitään uutta, että epätahtisähkömoottori tuottaa pienellä pyörimisnopeudella suuren vääntömomentin. Ties vaikka tuossa olisi ihan standardi 110 kW 4-napaparinen oikosulkumoottori, jonka nimellispyörimisnopeus siten on 750 1/min ja nimellisvääntömomentti 1410 Nm. Tuon kokoluokan koneiden tyypillinen huippuvääntömomentti on noin 2,5-kertainen, mikä sopisi hyvin annettuun arvoon.

    Näin hitaasti pyörivälle moottorille tarvitaan vain kymmenen kertaa normaalia harvempi välitys, jolloin vetävillä pyörillä vaikuttaa edelleen saman luokan momentti ja tietysti myös teho, joka on se, mikä auton suorituskykyyn vaikuttaa.

      
  • Vaikuttaa lupaavalta. Erityisesti 480 km:n toimintasäde, joka on tähän asti ollut ongelmana sähkö / polttokennoautoissa.

    Eli kyllä ne oikeasti uuden sukupolven autot sieltä tulevat vielä. Ja kun siirtyvät massavalmistukseen, niin polttomoottorit ovat nopeasti historiaa - niin ylivoimainen sähkömoottori on ominaisuuksiltaan. Ja kaiken lisäksi edullinen ja yksinkertainen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit