No nyt sen kertoo jo Kauppalehtikin 8.5.06 s. 17:
VOLKSWAGEN VOI UHRATA AUDIN ITSENÄISYYDEN
Kun Volkkarin Wolfsburgin tehtaalla kapasiteetista on vain 70 % käytössä, suunnittelee emo tekevänsä tulosta yhdistämällä A3 ja Golfin tuotantolinjat jollekin samalle tehtaalle.
Nyt se on sitten todistettu. Audi on vain kalliimpi Volkkari, jossa on oma logonsa.
Mitenkähän hinta muuttuu; A3 halpenee ja Golf kallistuu - veikkaan...
Jaa, vai niin. Oliko siinä uutisessa mitä muuta uutta ja ihmeellistä? Tuo kertomasi uutinen on viime vuosituhannelta.
Kaikkihan on tienneet, että A3 ja Golf IV on yli 70% sama auto.
Mitenkähän hinta muuttuu; A3 halpenee ja Golf kallistuu - veikkaan...
Onhan ne tähänkin asti aika paljon yhteisiä osia jakaneet, mutta eivät ole samalta linjalta sentään tulleet.
Liiketaloudellisesti ratkaisu on lähinnä järjetön - Wolfsburgin tehtaat lienevät tuottamattomimmat koko maailmassa.
Hintaveikkauksesi saattaa olla oikea tai sitten ei, nimittäin Audien tuotanto Audin omalla tehtaalla on selvästi edullisempaa kuin VW:n tehtailla. Voi olla että ratkaisulla saadaan joitakin tuotannollisia etujakin, mutta esim. työvoimakulut Wolfsburgissa ovat keskimäärin yli 40 eur/tunti kun ne Baijerissa jäävät noin 25 euroon. Baijerissa tai Brysselin tehtailla toiminta on myös selvästi joustavampaa.
Oma veikkaukseni on, että kokoonpanon laatu laskee (katsokaa vaikka sisätilojen asennuksia nykyisellään VW vs Audi).
Helpotus kaikille, Skodaa ei vielä tehdä samalla linjalla!
Uudessakaupungissa on tehty samalla linjalla avo-Saabia, Porsche Boxteria ja Euro-Samaraa eikä autoissa ole yhtään yhteistä osaa! Ei samalla tuotantolinjalla valmistamisesta voi vetää johtopäätöstä että Golf ja A3 olisivat samoja autoja. Toki niissä on paljon yhteistä, mutta ei samasta tuotantolinjasta johtuen.
Ai onkos niissä sellastakin :-)
Mitenkähän hinta muuttuu; A3 halpenee ja Golf kallistuu - veikkaan...
Oma veikkaukseni on, että kokoonpanon laatu laskee (katsokaa vaikka sisätilojen asennuksia nykyisellään VW vs Audi).
Veikkaukseni on, että niin Audin A3:n kuin Golfinkin laatu laskee. Audin vaativammat moottorit ja automallit (mm. TT, Q7) tehdään jo nyt Unkarissa ja Slovakiassa, jossa on saatavilla hyvän työmoraalin omaavaa motivoitunutta työvoimaa kohtuullisilla palkkakustannuksilla.
Onkos tuossa jotain erikoista muka, siis että erinimisiä/-mallisia Volkkareita tehdään samalla linjalla?
Hmmm... Kun oman A3:ni ostin 2004, oli jo silloin mahdollisuus siihen, että auto tulisi Volkkarin tehtaalta Brysselistä Ingolstadtin sijaan, koska osa malleista oli juuri siirretty sinne tuotettavaksi.
Ja muutamia vuosia sitten, kun edellisen korimallin Seat Toledo esiteltiin, valmistettiin se ja sisarmallinsa VW Bora samalla linjalla Belgissa...