Nissan Maxima

12 kommenttia

Maximaa ei ollut enää TL:n autohinnastossa, viittaakohan uuden mallin tuloon? Mikä tulee Eurooppaan, Teana, USA:n Maxima vai Gloria (takavedolla)? Onko tietoa?

  
  • Tämä on jo vanha uutinen. Samoin se, että Japanin markkinoilla olevasta Nissan Teanasta (sama pohja kuin USA:n Maximassa, hiukan pienempi) ollaan asiasta tihkuneiden tietojen mukaan kehittämässä uutta Euroopan Maximaa, dieselmoottorikin on asialistalla.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 04.03.2005 klo 11:45]
      
  • Lainaus:
    04.03.2005 klo 11:02 ändy kirjoitti
    Maximaa ei ollut enää TL:n autohinnastossa, viittaakohan uuden mallin tuloon?


    Vanhan Maximan valmistushan loppui jo viime vuonna. Täkäläinen maahantuoja osti tuolloin suurehkon erän varastoon autoja, jotka ovat nyt ilmeisesti loppuneet. Seuraajasta ei liene "Matlogin" viestissä mainittua enempää julkista tietoa.

      
  • Toisivat mieluummin aidon (usa) maximan, tuo teana ei ole yhtään paremman näkönen (ei kyllä paljon huonompikaan). Ja tietty sillä 3.5 koneella, joka ei näköjään näihin nykyisiin suomimaximoihin ikinä eksynyt. Tai ehkä joku muu nissan sopisi paremmin eurooppaan huippumalliksi, esim jdm skyline.

      
  • Kuten "PPi" totesi, maahantuojan varastot ovat myyty loppuun. Autokeskuksen mukaan uutta mallia ei näillä näkymin ole tulossa Eurooppaan. Tieto on noin kuukauden vanha.

    Toivottavasti Eurooppaan ja myös Suomeen saataisiin uusi malli.
    Maxima tuo tuohon kokoluokkaan varteenotettavan kilpailijan kalliimmille kilpailijoilleen. Tai ainakin niille, jotka eivät vaadi MB:n imagoa.

      
  • Sellaisenkin näkökohdan (tämä ei perustu mihinkään uutiseen, vaan on yksityisajattelua) voisi esittää, että Renault ja Nissan jakavat tulevaisuudessa Euroopan markkinat. Uuden Primeran tuotantopäätöstä ei ole vielä tehty, ehkä siksi, että nykyinen malli ei koko Euroopan mittakaavassa ole ollut mikään myyntimenestys. Laguna sen sijaan on myynyt ihan hyvin.
    Toisaalta Renaultin iso malli, Vel Satis on ollut melkomoinen myyntifloppi. Ei paljon allianssia haittaisi, vaikka lopettaisivat Vel Satis-mallin kehittelyn ja toisivat Euroopan markkinoille ison Nissanin.

      
  • Matlogin ajattelussa on kyllä pointtia sikäli, että suuren Renaultin suunnittelussa on aina riskinsä. Ellei se myy niin investointi oli turha ja tappiollinen. Sen sijaan allianssi voisi Euroopassa hyvin myydä suurta Nissan-mallia, koska sille löytyy markkinoita aina USA:ssa ja Aasiassa, ellei Euroopan myynti niin kaksista olisikaan.

    Primera saa kyllä uskoakseni seuraajan, joskin se perinteisten sedan-mallien suosion hiipumisen myötä saattaa olla jonkinlainen crossover-malli, kuten vaikkapa Seatin Toledo - samankaltaista konseptia on huhujen mukaan Nissan tekemässä tulevan Almeran kanssa, joka on ehkä lähempänä Golf Plussaa kuin perinteistä Almeraa.

    Toisaalta - jos Eurooppaan tulee iso Nissan, voisi Renault vääntää siitä ison Rellun. Kyllä sitä ainakin Ranskassa myytäisiin, kunhan ei tehdä niin tökerön näköistä kuin vaikkapa Vel Satisista. Esimerkkiä sopii ottaa vaikka Citroenin uudesta C6:sta.

      
  • Lainaus:
    04.03.2005 klo 17:10 Anders-Simo kirjoitti
    Kyllä sitä ainakin Ranskassa myytäisiin,


    Puhut nyt EUROOPAN myydyimmästä automerkistä, jonka kasvu on ollut vakaata niin Länsi- kuin Itä-Euroopassa, Venäjällä kuin Turkissakin jne. Voittoakin Rellulle on kertynyt ihan mukavasti, toisin kuin monille kollegoille. Eli tuskin se myynti nyt ihan pelkästään Ranskan varassa on, helpompi Rellua Keski-Euroopassa on myydä kuin Nissania...

      
  • Lainaus:
    04.03.2005 klo 21:06 AkiK kirjoitti


    Puhut nyt EUROOPAN myydyimmästä automerkistä, jonka kasvu on ollut vakaata niin Länsi- kuin Itä-Euroopassa, Venäjällä kuin Turkissakin jne. Voittoakin Rellulle on kertynyt ihan mukavasti, toisin kuin monille kollegoille. Eli tuskin se myynti nyt ihan pelkästään Ranskan varassa on, helpompi Rellua Keski-Euroopassa on myydä kuin Nissania...


    Renaultin menestys on kyllä tullut ihan eri hintaluokassa. Luxusluokassa on tosi vaikea menestyä, varsinkin Euroopassa. Ainoa järkevä ratkaisu on tuoda Infiniti-merkki tänne. Nämä isot Nissanit myyvät kuitenkin muuaalla maailmassa, mikä antaa mahdollisuuden kärsivällisesti odotella myynnin kasvua täällä. Odottavan aika voi tosin käydä pitkäksi. 14 vuoden jälkeen Toyota kyllästyi Lexuksen huonoon myyntiin Euroopassa ja päätti täksi vuodeksi viisinkertaistaa mainosbudjetin sekä polkaista pystyyn 150 uutta jälleenmyyjää.
    Mielenkiintoista nähdä minkälaisen lähestymistavan Nissan valitsee Infinitin suhteen kun myynti lähivuosina alkaa.

      
  • Lainaus:
    05.03.2005 klo 03:29 olmi kirjoitti
    Renaultin menestys on kyllä tullut ihan eri hintaluokassa. Luxusluokassa on tosi vaikea menestyä, varsinkin Euroopassa. Ainoa järkevä ratkaisu on tuoda Infiniti-merkki tänne.


    Totta kyllä, mutta Vel Satis ei varsinaisesti ole luksusluokan auto, enemmänkin kilpailija ylemmälle perheautoluokalle. Jos Renault tekee onnistuneen mallin Vel Satisin tilalle, niin miksi se ei myisi hyvin esim. Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa jne? Tuollahan merkillä on ilmeisen hyvä maine, koska sitä myydään kuin siimaa. Ottaen huomioon myös merkin panostuksen ja tulevan menestyksen esim. F1:ssä, niin miksi hyvää urheilullista mallia "F1-tekniikalla" ei saisi kaupaksi?

    Saksan markkinoiden suhteen olen skeptinen molempien merkkien suhteen. Nissanin myynti on kaiken kaikkiaan olematonta, japsidesign ei iske saksalaisiin eikä Rellulla siellä ole juuri mitään mahdollisuuksia kilpailla isompien autojen luokassa. Ja täysin tuntemattoman Infinitin tuominen perinteisiin nojaaville, vanhentuvan väestön ja taantuvan luksussegmentin markkinoille on todella vaikeaa. Parempi liene panostaa kasvaville Itä-Euroopan ja Aasian markkinoille.

      
  • Lainaus:
    06.03.2005 klo 21:21 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    05.03.2005 klo 03:29 olmi kirjoitti
    Renaultin menestys on kyllä tullut ihan eri hintaluokassa. Luxusluokassa on tosi vaikea menestyä, varsinkin Euroopassa. Ainoa järkevä ratkaisu on tuoda Infiniti-merkki tänne.



    Totta kyllä, mutta Vel Satis ei varsinaisesti ole luksusluokan auto, enemmänkin kilpailija ylemmälle perheautoluokalle. Jos Renault tekee onnistuneen mallin Vel Satisin tilalle, niin miksi se ei myisi hyvin esim. Ranskassa, Belgiassa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa jne? Tuollahan merkillä on ilmeisen hyvä maine, koska sitä myydään kuin siimaa. Ottaen huomioon myös merkin panostuksen ja tulevan menestyksen esim. F1:ssä, niin miksi hyvää urheilullista mallia "F1-tekniikalla" ei saisi kaupaksi?

    Saksan markkinoiden suhteen olen skeptinen molempien merkkien suhteen. Nissanin myynti on kaiken kaikkiaan olematonta, japsidesign ei iske saksalaisiin eikä Rellulla siellä ole juuri mitään mahdollisuuksia kilpailla isompien autojen luokassa. Ja täysin tuntemattoman Infinitin tuominen perinteisiin nojaaville, vanhentuvan väestön ja taantuvan luksussegmentin markkinoille on todella vaikeaa. Parempi liene panostaa kasvaville Itä-Euroopan ja Aasian markkinoille.

    Renault on kehittänyt F1-kisoihin kilpailukykyisiä moottoreita, joten allianssin bensakoneiden kehittäjäksi valittiin luonnollisesti - Nissan!
    Niin vähän on F1-moottoreilla tekemistä arkiautoilun kanssa.
    Renault kehittelee puolestaan dieselmalleja allianssille - jakohihnojen riemujuhlaa odotettavissa...

    "Japsidesignista" - tarkennettakoon, että Nissanilla on Design Center Lontoossa - pääosa muotoilijoista on eurooppalaisia. Kyseessä on esim. Primeran suhteen mitä suurimmassa määrin "eurodesign".
    Muotoilulinja oli vain liian rohkea - japanilaisautojen täytyisi muistuttaa muiden eurooppalaisautojen perinteisempiä muotoja menestyäkseen Keski-Euroopassa. Muutenkin tämä muotoiluasia on hauska: Korealaisautoja ovat italialaisstudiot Giugiaro ja Pininfarina muotoilleet jo pitkään - niin kauan että ao. muotoilu on alettu yhdistää nimenomaan korealaisautoihin. Kun Fiat vastikään näytti Giugiaron muotoilemaa isoa Fiatia lehdistölle, mm. Tuulilasi-lehdessä moitittiin muotoja "korealaistila-auton näköisiksi"!! Tottumus on toinen luonto.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 07.03.2005 klo 07:20]
      
  • Lainaus:
    06.03.2005 klo 21:21 AkiK kirjoitti
    Totta kyllä, mutta Vel Satis ei varsinaisesti ole luksusluokan auto, enemmänkin kilpailija ylemmälle perheautoluokalle.


    Kyllähän tuo Ranskassa joutuu edustustehtäviinkin. Useimmilla ranskalaisministereillä näyttää TV-välähdyksissä olevan Safrane tai Vel Satis virka-autona.
    Toisaalta eipä Suomessakaan ministereillä ole Saab 9-5:ttä kummempaa kalustoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit