Mikäs on näkemyksenne, vaihtaako Pösö 307 SW:n riittävät takatilat virtaviivaiseen muotoiluun 308:ssa, kuten teki 407 vs. 406 tapauksessa, vai ottiko tuosta oppia?
Hakemalla "308 SW" löytää netistä hieman erinäköisiä kuvia joiden lopullisuudesta en osaa sanoa.
Oma 406 GW 5 on mallia 1997 kevät ja pitäisi alkaa suunnittelemaan seuraavan auton ostoa, Peugeotin valikoimasta. Voi olla että odottelen parikin vuotta, vanha kun on hyvässä kunnossa ja aikanaan ruostesuojattukin, vasta n. 170 tkm.
407 SW olisi kyllä kiinnostava mutta kun ovat pienentäneet peräpuolta... pitäisi kai tehdä vertailutesti tavarakuorman kanssa 406:een. Havaitseeko muuten normaaliajossa ESP:n mukaantuloa häiritsevässä määrin?
t. "Tarttis tehrä jotain"
407 SW olisi kyllä kiinnostava mutta kun ovat pienentäneet peräpuolta... pitäisi kai tehdä vertailutesti tavarakuorman kanssa 406:een. Havaitseeko muuten normaaliajossa ESP:n mukaantuloa häiritsevässä määrin?
En usko että 308 on ainakaan pienempi kuin 307. Linja on ilmeisti se, että 308 tulee olemaan tila-automaisempi ja 407 enemmän urheilullisemman näköinen. 207 on luokkansa suurin ja jo vanhan 306:n kokoinen, joten siitä voi jotain päätellä.
Itselläni on 407 SW.
407 on taka- ja tavaratiloiltaan 406:tta pienempi, mutta etutiloiltaan selkeästi väljempi. Takapenkkitilat ovat lapsiperheelle kuitenkin aivan riittävät ja kyllä siellä aikuinen istumaan mahtuu. Ei tavaratilakaan minusta käyttäjänä ole niin pieni kuin jostain testeistä voisi päätellä. Pienempi se kuitenkin on kuin edeltäjässä, tosin korkeutta kontilla on ihan hyvin mikä ei näy mittauksissa. Katolle ei mahdu täysimittainen suksiboksi johtuen takaluukun aukeamistavasta.
ESP toimii autossa hyvin. Ei ole ollut valittamista sen toiminnasta edes kitkarenkailla. Kitkarengaskommetti siksi, että renkaat vaikuttavat todella paljon kaikkien ajonhallintajärjestelmien toimintaan. Kitkoilla toiminta on äkkinäisempää kuin nastoilla. Kesäkelissä järjestelmää ei huomaa jollei joudu äkkinäiseen väistöön tai vesiliirtoon.
Kaiken kaikkiaan olen autoon tyytyväinen. Se on mukava, hiljainen, turvallinen, hyvin varusteltu, tyylikkään näköinen ja aivan riittävän tilava. Paino sanalla mukavuus. Vikoja ei ole ollut lainkaan, 60tkm alkaa olla mittarissa.
Pieneksi on luokkansa suurin jäänyt. Kävin istuskelemassa 207:ssa muutama päivä sitten. Totta on, että edessä on viihtyisät tilat. Mutta kun säädin kuskin paikan kokoiselleni (180cm/78kg) sopivaksi, ei toivoakaan, että mahtuisin takapenkille. Jalkatilaa takapenkin ja kuskin selkänojan välillä varmaan joku 10 cm. Ei kait tuossa ole mitään säädettävää takapenkkiä? Nykyinen pikkukinnerini (VW Polo vm. 03) on takatiloiltaan selvästi väljempi.
Eli edellä mainittuun, 406 -> 407:een ja ko. tehtaan muotoilijoiden puheisiin (muotoilu yli kaiken) viitaten, 308 tulee olemaan nykyistä 307 pienempi. Tämä siis oma mielipide/arvaus.
EDIT: Isäni ajelee 406:lla. Autoa hankittaessa 407 oli jo saatavilla mutta se oli tiloiltaan siinä määrin epäkäytännöllisempi, että se jäi kauppaan.
Aloittaja kysyi: "Havaitseeko muuten normaaliajossa ESP:n mukaantuloa häiritsevässä määrin?"
Oma käsitykseni on, että ESP:tä ei normaaliajossa huomaa. Sehän korjaa vain virheitä. Itselläni on ESP ottanut ohjat käsiinsä käsittääkseni vain kerran viimeisen vuoden aikana (ja samalla maksanut itsensä...) Siis normaaliajossa.
207 on luokkansa suurin ja jo vanhan 306:n kokoinen, joten siitä voi jotain päätellä.
Minulla on vielä tuollainen muinaisjäänne; 306.
Ulkomitoiltaan 207 ja 306 ovat tosiaa samankokoiset, mutta varmaankin nykyaikaiset turvallisuusvyöhykkeet jne. ovat tehneet sen että sisätiloiltaan 306 on tilavampi.
Vastaavat sisätilat (korkeutta lukuunottamatta) tarjoaa 307.
Muutenkin tuo 'iso 207' jätti nimenomaan tilojen suhteen aika vaisun vaikutelman.
Muuten varmaan hyvä auto.
Kyllä ainakin Peugeotin taksimarkkinat tuli ruminalla alaspäin, kun tuo 407 tuli markkinoille. 406 sai jo aika mukavan jalansijan, mutta nyt taitaa markkinaosuus karista...
No, se nyt ei sinänsä pösön taloutta heiluta, mutta sääli sinänsä, että nyt pitää ranskalaisista valita sitten se citikka....ei millään pahalla.
Pieneksi on luokkansa suurin jäänyt. Kävin istuskelemassa 207:ssa muutama päivä sitten. Totta on, että edessä on viihtyisät tilat. Mutta kun säädin kuskin paikan kokoiselleni (180cm/78kg) sopivaksi, ei toivoakaan, että mahtuisin takapenkille.
Väkisinkin tästä tulee mieleen, että onko 207:n kokoiseen autoon sitten tarkoitus mahtua 4-5 aikuista??? Kyseessähän on kuitenkin pikkuauto.
Lienee suunnittelussa kuitenkin aika tarkoin tutkittu sitä, millaiset ihmiset tämän luokan autoa ostavat. Usein se on kakkosauto, tai sitten kaupunkiauto.
EU:n autokauppaa ajatellessa mielenkiintoinen kysymys on väestön ikääntyminen ja rahojen jakaantuminen. Auton ostajien keski-ikä on selkeässä kasvussa samalla kun yhteiskuntien painopiste siirtyy kokonaisuudessaan yli 50-vuotiaisiin + nuorempiin lapsettomiin ihmisiin. Ostovoima keskittyy samalla entistä enemmän vanhempiin ikäluokkiin. Syntyvyys on myös esim. Ranskassa ja Saksassa siirtolaisia lukuunottamatta olematonta. Japanissa vielä vähäisempää. Ei varmaan voi olla vaikuttamatta autoihinkaan?
Pieneksi on luokkansa suurin jäänyt. Kävin istuskelemassa 207:ssa muutama päivä sitten. Totta on, että edessä on viihtyisät tilat. Mutta kun säädin kuskin paikan kokoiselleni (180cm/78kg) sopivaksi, ei toivoakaan, että mahtuisin takapenkille.
Väkisinkin tästä tulee mieleen, että onko 207:n kokoiseen autoon sitten tarkoitus mahtua 4-5 aikuista??? Kyseessähän on kuitenkin pikkuauto.
Lienee suunnittelussa kuitenkin aika tarkoin tutkittu sitä, millaiset ihmiset tämän luokan autoa ostavat. Usein se on kakkosauto, tai sitten kaupunkiauto.
EU:n autokauppaa ajatellessa mielenkiintoinen kysymys on väestön ikääntyminen ja rahojen jakaantuminen. Auton ostajien keski-ikä on selkeässä kasvussa samalla kun yhteiskuntien painopiste siirtyy kokonaisuudessaan yli 50-vuotiaisiin + nuorempiin lapsettomiin ihmisiin. Ostovoima keskittyy samalla entistä enemmän vanhempiin ikäluokkiin. Syntyvyys on myös esim. Ranskassa ja Saksassa siirtolaisia lukuunottamatta olematonta. Japanissa vielä vähäisempää. Ei varmaan voi olla vaikuttamatta autoihinkaan?
Niin peugeothan mainitsi jo 407:kaa julkistaessaan, että kohderyhmänä on vanhempi väestö, joka ei sitä tilaa niin hirveästi vissiinkään tarvitse. Itse en kyllä hahmota, mitä järkeä on tehdä ulkomitoiltaan (varsinkin etuylitys) noin iso auto, jonka tavaratila on todella pieni. Lisäksi varsinkin farmarina tuo on tarkemmin katsottuna todella epätasapainoisen näköinen. Suuri etuylitys, pieni takaylitys ja liian leveä suhteessa korkeuteen
Niin peugeothan mainitsi jo 407:kaa julkistaessaan, että kohderyhmänä on vanhempi väestö, joka ei sitä tilaa niin hirveästi vissiinkään tarvitse. Itse en kyllä hahmota, mitä järkeä on tehdä ulkomitoiltaan (varsinkin etuylitys) noin iso auto, jonka tavaratila on todella pieni.
Isoihin ulkomittoihin on kyllä selityksensä (muotoilun lisäksi).
- turvallisuus (parhaita autoja etutörmäyksessä, vertaat sitten mihin vain)
-ajettavuus
- mukavuus ja tilat etumatkustajille
- auton pitää olla iso, vaikka ei käytännöllistä tavaratilaa paljon tarvitsekaan (muutamia esimerkkejä: sedan-mersut, Jaguarit, Lexus GS joka lienee se äärimmäinen esimerkki, kaikki perinteiset jenkit jne)
Sama kehitys näkyy monissa muissakin autoissa, esim. Audissa, Volvossa, BMW:ssä jne. Ulkomittojen kasvun myötä ei näihinkään ole ainakaan merkittävästi lisää tilaa tullut.
Ei Pösön tavaratila nyt niin hirvittävän pieni ole. Reilut 400 litraa riittää useimmille kuitenkin, yleinen konttikoko on juuri tuossa 400 ja 500 litran välillä. Eikä sedan-malleissa paljoa enempää pysty ahtaitten luukkujen takia missään autossa hyvin hyödyntämäänkään. Itselläni ei farmaria hankkiessa ollut tarkoituskaan hankkia sinänsä sedaneita isompaa tavaratilaa, tilan monikäyttöisyys ja farmarin iso takaluukku olivat farmarin valinnan perusteena.
Isoihin ulkomittoihin on kyllä selityksensä (muotoilun lisäksi).
- turvallisuus (parhaita autoja etutörmäyksessä, vertaat sitten mihin vain)
-ajettavuus
- mukavuus ja tilat etumatkustajille
Tuon turvallisuuden allekirjoitan, mutta ajettavuuteen suurella etuylityksellä on lähinnä negatiivisiä vaikutuksia, eikä tilaakaan tule etumatkustajille pätkääkään lisää tuosta tyhjästä tilasta moottorin ja etupuskurin välissä. Mukavuustekijäksi voisi luokitella myös parkkeerauksen, mahtaa olla mukava pyöritellä tuota jossain parkkihallissa.
Lienee suunnittelussa kuitenkin aika tarkoin tutkittu sitä, millaiset ihmiset tämän luokan autoa ostavat. Usein se on kakkosauto, tai sitten kaupunkiauto.
Aha, nyt en sitten ymmärrä. Peugeot mainostaa autoa mm. seuraavin sanakääntein:
- Se on suuri myös kooltaan...
- Reilusti väljää tilaa...
Kattokaas vaikka: http://217.77.196.91/peugeot/207/intro/
Eli eikös tuolla luoda mielikuvaa siitä, että autossa olisi kokoluokka huomioiden hyvin tilaa? Puhdasta markkinointip.skaa, sanon minä. Jos autolla on yli 4 metriä mittaa ja painoa 1130kg, niin luulisi siihen saavan tilaa myös takapenkille. Esim. oma Poloni on 3,9m pitkä ja takatilat ovat ihan siedettävät jopa 2 normaalikokoiselle aikuiselle.
Jos 207 on pikkuauto, niin mikä on 107?
Muutoin auto vaikuttaa hyvinkin mielenkiintoiselta mutta se on pilattu käyttökelvottomalla takapenkillä.
ajettavuuteen suurella etuylityksellä on lähinnä negatiivisiä vaikutuksia, eikä tilaakaan tule etumatkustajille pätkääkään lisää tuosta tyhjästä tilasta moottorin ja etupuskurin välissä. Mukavuustekijäksi voisi luokitella myös parkkeerauksen, mahtaa olla mukava pyöritellä tuota jossain parkkihallissa.
Miten pääosin olemattoman painoisista muovilisäkkeistä ja alumiinisista törmäysprofiileista muodostuvasta etuylityksestä on haittaa ajettavuudelle? Autohan on etupainoinen, se on totta. Mutta ei se tuosta ylityksestä sinänsä johdu, koska kone siinä on etuakseliin nähden jotakuinkin samalla paikalla kuin muissakin vastaavisssa vehkeissä. Bemarin 50-50 painojakaumaan ei toki lähimainkaan ylletä, mutta ei siihen yllä mikään muukaan vastaavan luokan auto. Eikä siihen Suomen nopeuksilla ole liene tarvettakaan.
Etumatkustajilla on kyllä ruhtinaallisesti tilaa, käy vaikka istumassa. Ohjaamo on valoisimpia ja mukavimpia joissa olen istunut. Vertailukohtana käytän niitä autoja joita minulla on ollut: MB, BMW, Audi, Ford, VW... Yksikään ei mukavuudessa pärjää 407:lle, Mersu pääsee lähimmäs.
Parkkeeraus ei Pösön vahvin valtti, mutta hyvinhän se on ilman vaikeuksia tähän asti parkkiin kolhuitta mennyt. Verrattuna I-autoomme C-mersuun tämä on toki kömpelö. Eipä tuo ketteryys juuri ole minkään tämän kokoluokan auton vahva puoli. Kaikki ajamani etuvetoiset ovat kokoluokissaan hyvin kömpelöitä verrattuna takavetoisiin Mersuihin ja Bemareihin. En ole havainnut tämän poikkeavan joukosta siinä mitenkään erityisesti.
Mutta se siitä. Itse olen ollut autoon erittäin tyytyväinen. Se on persoonallinen ja kaikkien ei siitä tarvitsekaan pitää. Toisten pitää tietysti moittia ranskalaisia jo ihan periaatteestakin. Minun kohdallani auto on vastannut täysin odotuksiani, auton käyttötarkoitusta ja sitä tuntumaa jonka perusteella koeajon jälkeen päätin sen ostaa. Hintakin on varusteisiin ja ominaisuuksiin nähden jotakuinkin kohdallaan.
Anteeksi vaan häiriköinti tässä 207-keskustelussa, mutta onkohan kukaan tietoinen onko esim. linkin: http://www.autotitre.com/forum/Peugeot-308-50847p1.htm
308-kuvat täysin kuvitteellisia vai onko niissä enemmänkin todellisuuspohjaa kuin lehden taiteilijan mielikuvitus?
Tuosta on vaikea sanoa 308 SW:n kokoa paitsi että matalammaksi näyttää olevan menossa.
Vesa
308-kuvat täysin kuvitteellisia vai onko niissä enemmänkin todellisuuspohjaa kuin lehden taiteilijan mielikuvitus?
Tuosta on vaikea sanoa 308 SW:n kokoa paitsi että matalammaksi näyttää olevan menossa.
Vesa
Auto Motor und Sport http://www.auto-motor-und-sport.de/d/97074 kertoo, että autosta olisi tulossa pidempi mutta aavistuksen matalampi kuin 307 on. Mataluus ei kuitenkaan välttämättä koske farmaria. Takaistuimet ovat säädettävät kaikissa versioissa.
"Die Länge der Karosserie legt um vier Zentimeter auf 4,25 Meter zu, die Höhe wird bei den Zwei- und Viertürern leicht reduziert, um die Schrägheck-Silhouette schnittiger wirken zu lassen. Der Radstand dürfte leicht wachsen, da Peugeot beim 308 eine komplett neue, modular nutzbare Plattform-Architektur für noch mehr Geräumigkeit im Innenraum nutzt. Der Clou daran: Ein Teil der Nebenaggregate wie die Klimaanlage wird zur besseren Gewichtsverteilung Richtung Fond verlagert. Das reduziert den Bauraum vorn und schafft Platz für verfeinerte Crashsicherheit. Die Rückbank soll sich bei allen Versionen der Länge nach verschieben lassen"
Autosta tehdään myös tila-auto / SUV -henkinen malli.
Ja Babelfish-käännös tuosta englanniksi on:
Viertuerern = neliovinen
Crashsicherheit = kolariturvallisuus
The length of the body adds by four centimeters on 4.25 meters, which height reduced with the two and Viertuerern easily, in order to let the diagonal tail silhouette work more schnittiger. The wheel base might easily grow, there Peugeot with 308 a completely new, modular usable platform architecture for still more roominess in the interior uses. The Clou to it: A part of the Nebenaggregate like the air conditioning system is shifted for better weight distribution direction rear. And creates place for refined Crashsicherheit reduces the building area in front. The back bank is to be movable with all versions after the length
Vesa