Golf GT 1.4 TSI, VW -konsernin moottorit ja hinnat Suomessa

9 kommenttia

Kommentteja, kysymyksiä ja mielipiteitä VW -konsernin bensiinikäyttöisistä moottoreista ja niiden hinnoista.

Golf GT on tullut markkinoille ja nyt odotellaan mielenkiinnolla TM:n testejä ja kommentteja aiheeseen. Autossahan on pieni kuutiotilavuus (1.4 TSI), josta tehoa kuitenkin otetaan peräti 170hv yhdistelmäkulutuksen ollessa luokkaa 7.2l/100km. Auton alkaen hinta on 32.390 €.

TSI -moottori kuitenkin vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta: tehokas, vääntöä laajalla alueella ja tämä kaikki kohtuu kulutuksella. Ensimmäisenä tulee mieleen, että mitenköhän mahtaa tällainen kone kestää!? Mutta eipä kait Volkswagen uskaltaisi tuoda uutuutta tuotantoon, ellei luottoa kestävyydestä olisi. Vielä enemmän kysymyksiä herättää auton hinnoittelu Suomessa. Tuntuu aikas lailla kovalta. Sama on tosin mielipiteeni myös Golf GTI:stä.

Itse vertaan tuota GT:n hintaa vapaastihengittävällä 2.0 FSI moottorilla varustettuun Golfiin (150hv). Tätä 2.0 FSI moottoriahan on kovasti autolehdissä kehuttu. Olin kuitenkin lukevinani jostain, että 2.0 FSI moottorin tuotantokustannukset on niin kovat, ettei valmistusta tulla enää jatkamaan pitkiä aikoja? Mahtaakohan pitää paikkaansa? Ja mikä 2.0 FSI moottorin tulee korvaamaan? Kumman moottorin itse valitsisit uuteen Golfiisi: 1.4 TSI vai 2.0 FSI?

Onko muuten autolehdissä ollut juttua, mihin VW -konsernin malleihin 1.4 TSI moottori on tulossa ja millaisella aikataululla?

Täytyypä tässä lähipäivinä käydä tutustumassa Golf GT:hen, kun en viikonloppunäyttelyyn ehtinyt. Kiinnostaa myös, että mitä kaikkia hienoja urheiluvarusteita paketti pitää sisällään! :sunglasses:

Vielä Volkswageniakin "järjettömämpää" on Audi A3 Sportbackin hinnoittelu Suomessa. Kun verrataan 1.6l (1.6 FSI ei Suomen tuontiohjelmassa) ja 2.0 FSI Sportbackien hintoja on eroa peräti 6290 €!! Ei ihme, että jälleenmyyjät ovat onnistuneet myymään ainoastaan muutamia 2.0 FSI Sportbackeja! :innocent:

  
  • Kuinkahan suuri kynnys auton hankinnalle on tuo takaluukussa oleva merkintä moottoritilavuudesta? Kestääkö suomalainen ego sen, että moottori on "vain" 1400-kuutioinen? (Vaikkakin siinä on tehoa ja vääntöä ihan riittävästi.)

      
  • Tuo GT-malli on kyllä todella törkeästi hinnoiteltu. Mitä olen testejä kyseisestä koneesta lukenut, niin luvattu kulutus on kyllä ylittynyt todella reilusti. Seat Leon TFSI olisi valintani jos vastaava auto pitäisi saada.

    -3200 GT-

      
  • Olematta tekniikan asiantuntija kuulostaa kuitenkin oudolta että kahdella ahtimella varustettu moottori olisi edullisempi valmistaa kuin vapaastihengittävä perinteinen kaksilitrainen.

    Ilmoitettu kulutuslukema on myös testeissä ylittynyt reippaasti. Teknikens Världin tilaajana lueskelin pari viikkoa sitten ilmestyneen numeron vertailua jossa tämä 1,4 litrainen kulutti saman verran kuin Golf GTI.

      
  • Ainakin Ruotsissa TSI korvaa mallistossa FSI:n.

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=33386

      
  • On melkolailla mielenkiintoista, miten tiukassa monissa istuu mielikuva siitä että litratilavuuudella on jotain tekemistä koneen keston kanssa. Tietysti vapaastihengittävien koneiden osalta vääntömomentti on aikalailla suoraan sidoksissa iskutilavuuteen. Sitä voidaan vähän nostaa lähinnä keventämällä konetta, avaamalla hengityskanavia ja nostamalla puristussuhdetta mutta raja tulee melko nopeasti vastaan. Toisaalta vääntöhuippu on varsin helppo hilata korkealle käyntinopeudelle jolloin huipputeho vastaavasti kasvaa. Tuloksena on pahimmillaan kone joka on mahdoton ajettava normaliliikenteessä ja jonka kestävyys kyseenalaistuu kun on jatkuvasti käytettävä korkeita kierroksia.

    Sen sijaan ahdetuissa moottoreissa pieni litratilavuus ei missään tapauksessa tarkoita kompromisseja kestävyyden suhteen, varsinkaan silloin kun rakenne suunnitellaan alun perin suurta tehoa ja pientä iskutilavuutta ajatellen. Pieni iskutilavuus merkitsee parempaa tilaa jäähdytyskanaville jne. Esim. Volvo on usein käyttänyt samaan lohkoon tehdyissä ahdetuissa tehoversioissaan pienempää iskutilavuutta kuin vastaavissa vapaastihengittävissä versioissa.

    Olisi kiva kuulla arvailuja siitä mitkä komponentit tuossa 1.4 litraisissa ensinnä hajoaisivat korkean tehon vuoksi ;)

    2.0 FSI:llä olen ajanut ja se tuntui suorastaan hengettömältä ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Pikapuoliin aion käydä ajamassa GT:tä mutta hinta tuntuu silti aika kovalta verrattuna 1.6 litraisiin. Varusteita on vain nimellisesti enemmän verrattuna sportlineen. Tämä siis Golfin osalta.

      
  • Harvoin nykypäivänä itse perusmoottori sanoo työsopimuksen irti,on se sitten 1,4 tai 2.0 tilavuudeltaan.Sitäkin enemmän tuntuu olevan huolia kaikista niistä apulaitteista jotka lohkon kylkeen on pultattu eikä tämä vw 1.4 kaksoisturbo sikäli oikein luottamusta herätä.Varsinkin kun muistaa kirjoitukset aiemmista vw mekaanisista ahtimista jotka meni remonttiin 160tkm kohdilla.

      
  • [quote title="24.05.2006 klo 15:43 olmi kirjoitti"]
    Olematta tekniikan asiantuntija kuulostaa kuitenkin oudolta että kahdella ahtimella varustettu moottori olisi edullisempi valmistaa kuin vapaastihengittävä perinteinen kaksilitrainen.

    Ilmoitettu kulutuslukema on myös testeissä ylittynyt reippaasti. Teknikens Världin tilaajana lueskelin pari viikkoa sitten ilmestyneen numeron vertailua jossa tämä 1,4 litrainen kulutti saman verran kuin Golf GTI.
    Jossain autoja verotetaan kuutiotilavuuden mukaan.

      
  • Lainaus:
    25.05.2006 klo 11:26 Jousi-mies kirjoitti

    Ilmoitettu kulutuslukema on myös testeissä ylittynyt reippaasti. Teknikens Världin tilaajana lueskelin pari viikkoa sitten ilmestyneen numeron vertailua jossa tämä 1,4 litrainen kulutti saman verran kuin Golf GTI.
    Jossain autoja verotetaan kuutiotilavuuden mukaan.


    Johtuneeko kulutuslukemien ylitys moottorista vai siitä, että sen ominaisuudet houkuttelevat vedättämään sitä? Epäilen jonkin verran, osaako moni hyödyntää tällaisen moottorin vääntövaroja taloudellisesti, kunnon väännöt kun lähtee jopa selvästi alempaa kuin esim. monissa dieseleissä. Kun motti sitten on muulta luonteeltan kunnon bensakone ja kiertää iloisesti todella korkealle, niin tuleehan niitä kierroksia varmaan käytettyäkin. Jopa testeissä. Tuo TSI:hän tarjoaa - aivan kuin VW:n saksalaisissa mainoksissa luvataankin - eläimellisen paljon hauskaa.

    Jos yhtään vanhat merkit paikkansa pitävät, niin tuolla ilmoitetulla kulutuksella luulisin pääseväni käytännön ajossa jonkin verran alle 7 litran yhdistettyyn kulutukseen. Bemareillakin ajelee ilmoitetuilla kulutuksilla ja niiden allekin ihan hyvin, vaikka joistain testeistä voi lukea että ne jotenkin automaattisesti veisivät enemmän.

    Itse aion käydä ajamassa TSI:n, sittenhän sen näkee.

      
  • Tuli sitten ajettua tuo GT ja samalla todettua että kyseessä on erittäin mielenkiintoinen laitos.

    Moottori ei tunnu millään tapaa yliampuvalta. Tunnelmat vaan ovat vähän sekavat vaihteiden kanssa, kun vetoa riittää aika tuhdisti noin 3000-7000 kierroksen välillä. Missään vaiheessa ei tunnu siltä että nyt mennään, ennen kuin kaasun nostaa jalalta.

    Kovin urheilullinen ei ajotuntuma ole. Tuntuu enemmänkin siltä että tällainen moottori kuuluisi jokaiseen autoon. Vauhtia riittää ihan kiitettävästi joka tilanteessa.

    Tämä moottori, neliveto ja DSG...mitä enää puuttuu? No ehkä hintaa ja rengasmelua vähän vähemmän.


      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit