Uusin törmäystesti

5 kommenttia

Arvostettu amerikkalainen IIHS teki uuden rajun sivutörmäystestin 16:sta alemman keskiluokan autolle. Autonvalmistajat jäivät kiinni housut kintuissa koska yksikään malli ei saanut arvosanaa "Good". Valmistajat ottavat selvästi huomioon vain olemassa olevat testit ja uudentyyppinen testi paljastaa heti, että parannettavaa riittää.
CBS:n sivuilta voi katsoa videolta miten asiaa käsiteltiin uutisissa. Vähän käy Mitsubishia sääliksi, yhtiö on muutenkin ongelmissa ja nyt testaaja kertoo Lancerin sivutörmäyssuojauksen olevan suurin piirtein huonoimman jonka hän on nähnyt.
http://www.cbsnews.com/stories/2005/03/07/earlyshow/living/main678434.shtml
http://www.iihs.org/news_releases/2005/pr030605.htm

  
  • Nykyisten törmäyskokeiden nopeuksia pitäisi nostaa ainakin tuplaten, niin antaisivat edes hiukan lähempänä todellisuutta olevia tuloksia. Euro Ncapin testeissä ajetaan kuuttakymppiä esteeseen, kylkikolarikokessa kelkka täräyttää viittäkymppiä kylkeen, ja sitten vielä kolmeakymppiä ovi edellä tolppaan... Sanomattakin on selvää, etteivät näin alhaisilla nopeuksilla tehdyt kokeet kerro mitään todellisesta tilanteesta, kun auto lähtee käsistä sataa petäjikköön.

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 14:15 pkj kirjoitti
    Nykyisten törmäyskokeiden nopeuksia pitäisi nostaa ainakin tuplaten, niin antaisivat edes hiukan lähempänä todellisuutta olevia tuloksia.
    ...
    Sanomattakin on selvää, etteivät näin alhaisilla nopeuksilla tehdyt kokeet kerro mitään todellisesta tilanteesta, kun auto lähtee käsistä sataa petäjikköön.


    Euro NCAP:n törmäykset on mallinnettu tilastollisen aineiston mukaan ja edustavat yleisimpiä törmäystyyppejä. Suuremmilla nopeuksilla tehdyt tömäykset toki lisäisivät kattavuutta ja toisivat varmasti enemmän eroja esiin autojen välillä.

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 14:15 pkj kirjoitti
    Sanomattakin on selvää, etteivät näin alhaisilla nopeuksilla tehdyt kokeet kerro mitään todellisesta tilanteesta, kun auto lähtee käsistä sataa petäjikköön.


    Myöskin on selvää, että jos auto lähtee satasta petäjikköön ja osuu tarpeeksi suureen Karjalan mäntyyn, niin ei siitä selviä hengissä vaikka olisi mitkä turvavimpaimet. Hidastuvuus on yksinkertaisesti liian suuri eli sisuskalut hajoaa vaikka olisi mikä airbag ja auto säilyisikin ehjänä. Reilusti yli 80km/h vauhdeissa tapahtuvia onnettomuuksia on sikäli turha testata.

      
  • Pitää paikkansa. Lisäksi suuri nopeuksille tehdyt ratkaisut voivat haitata pienemmän nopeuden törmäyksissä. Rajana on silti ihmisen elimistö, jossa elinten hidastuvuus aiheuttaa tuhoja, vaikkei auton kuori täysin rusentuisikaan.

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 09.03.2005 klo 10:10]
      
  • Ihmiskeho kestää suuriakin hidastuvuuksia jos ei tule äkkipyähdystä. Yksinkertainen ja halpa keino turvallisuuden lisäämiseksi on vanha kunnon 4-pistevyöt ja kypärä. Eri asia on taas mukavuuden kannalta kuka viitsii ensinnäkin vetää kypärää päähän vyöttää itsensä sekä toiseksi ajaa tiukoissa vöissä potta päässä satoja kilometrejä. Siispä joudumme tyytymään kalliisiin mutta tehottomampiin turvajärjestelmiin mukavuudenhalumme takia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit