Kopiointi oikeuteen

33 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    15.12.2004 klo 09:31 HäRVeli kirjoitti

    Jotenkin tuntuu että aina kun Japanilainen yritys nousee kärkipäähän jossain tutkimuksessa, syitä haetaan tutkimuksen tarkoitushakuisuudesta, mielipiteiden muokkailusta ym. Jos paikalla olisi Saksalainen niin kaikki ovat hiljaa tyytyväisinä...aivan kuin asia olisi itsestäänselvyys.

    En usko, että tällä palstalla ollaan sokeita Japanilaisten suhteen.
    Tutkimuksista minun oli aivan pakko heittää tuo kommentti, tilastollisesti arvioidessa jotakin, joka ei perustuu lukuun, täsmälliseen numeroon, on niin helkkarin helppo vääntää kuhunkin tarpeeseen sopivaksi. Onko vihreä vaaleanvihreä, tummanvihreä, keskivihreä, jotain näiden välistä etc. ?
    Huomaat ehkä itse miten ymmärrät minun tekstiä. Aivan kuin antaisin ymmärtää, että japanilaiset ovat esim. huonoja autoja, eikö?
    Silti olen selvin sanoin kirjoittanut monessa lauseessani, etten väitä enkä pidä autoja huonoina! Päinvastoin toin esille Kiinalaisten epäkohdan, suora 1:1 kopiointi! Tämä on väärin, näin ei saa tehdä, se kertoo sen porukan luovuustaidosta, innovatiivisuuden puutteesta. Olkoonkin, että Kiinalaiset keksi joskus ruudin, se vain ei enää riitä.

      
  • Sixpack, olen kanssasi kyllä samaa mieltä että 1:1 kopiointi on törkeää jos ei mukana ole edes yrittämistä tekniikan tai muotoilun edelleen kehittämiseksi ja parantamiseksi.

    Luin eilen Exelin vientiaikeista Kiinaan artikkelin jossa todetttiin tämä nykyinen buumi eri toimialojen tuotannon siirtämisestä Kiinaan. Kiinassahan on tähän asti ollut laki, joka kieltää ulkomaisomistuksessa olevien yritysten viennin Kiinan markkinoille ilman valmistusta maan rajojen sisällä. Vasta nyt tuo laki poistuu ja markkinat ulkolaisille tuotteille todella vapautuvat.
    Eli toisin päin ajateltuna Kiinalaisten aikaisemmin halutessa jonkun eurooppalaisen tuotteen on heidän näköjään ollut helpompi valmistaa kopio jota tuottaa omille markkinoille...tästä kai se kopiobuumi on jotenkin viestinyt.

    Toisaalta muiden maiden autovalmistajien ryntäyksen Kiinan markkinoille ymmärtää, jos edes puolet Kiinalaisista päättäisi hankkia uuden auton...autovalmistajille tulisi jopa toimitusvaikeuksia. :smile:

      
  • Lainaus:
    14.12.2004 klo 11:39 jalkkis kirjoitti

    Ja sama juttu accordin ja Mazda 6:n kanssa, keuloissa ei ole liikaa eroja. Onkohan se mazda, joka on japanilaisista valmistajista kovin kopiokone?


    Enpä tiedä, mutta Mazda kopioi uudessa mallistossaan aika räikeästi Alfan designia... Eipä tuo minua sinäänsä haittaa, hyvä on ollut strategia kun autot menevät kaupaksi...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit