Uusi Car an Driver vertailu 2

87 kommenttia
2
  • Lainaus:
    21.09.2005 klo 16:04 MatLog kirjoitti
    Kirjoitin alunperin: "Mielenkiintoista: Lexuksen sisätilojen laatuvaikutelmaa kehuttiin, sen sijaan BMW:n sisustusta moitittiin. Eikös sen pitänyt olla toisinpäin??"

    Mikä siinä on niin vaikeaa, Individual??


    Jankataan nyt sitten, kun se on niin vaikeaa, ettet ymmärrä puhuvasi eri asioista. Kirjoitin itse alunperin Lexuksesta: "halvan näköinen viimeistely pistää miettimään uudestaan." En puhunut mitään kojelaudan suunnittelusta vaan viimeistelystä eli laatuvaikutelmasta. Vertailun tekstissä haukuttiin Bemarin kojelaudan suunnittelua, mutta kehuttiin viimeistelyä. Itse en ole ainakaan missään vaiheessa kehunut uusien Bemareiden kojelaudan suunnittelua ja muotoa, mutta viimeistely on edelleen hyvää, samaa mitä kehuttiin vertailussa. Selkiskö?

    Itsehän en ole tietenkään nähnyt uuden IS:n kojetaulua, minkä viimeistelyä kehuttiin, luonnossa, mutta isoveljen kojetaulun olen nähnyt. Jos Is on todellakin laatuvaikutelmaltaan isoveljeään edellä, siinä voi hyvinkin olla seuraava autoni, 2,5 litarainenkin riittää kuitenkin tarpeiseeeni. Toinen asia mikä tuossa myös ärsyttää, on se, ettei vertailun mukaan ajovakauden hallintaa saa pois päältä. Toivottavasti tuo muuttuu Eurooppaversioihin. Toisaalta, olen ollut tuonkin vertailun voittajamerkkiin tähän asti erittäin tyytyväinen, joten ainut mikä puhuisi Lexuksen puolesta on lupaus paremmasta palvelusta jälkimarkkinointiin liittyen. PK-seudulla Laakkonen on ihan ok, muttei erinomainen. Kuitenkin Lexus on koeajettava kun se tänne saapuu.

      
  • Lainaus:
    22.09.2005 klo 11:41 individual kirjoitti

    Jankataan nyt sitten, kun se on niin vaikeaa, ettet ymmärrä puhuvasi eri asioista. Kirjoitin itse alunperin Lexuksesta: "halvan näköinen viimeistely pistää miettimään uudestaan." En puhunut mitään kojelaudan suunnittelusta vaan viimeistelystä eli laatuvaikutelmasta. Vertailun tekstissä haukuttiin Bemarin kojelaudan suunnittelua, mutta kehuttiin viimeistelyä. Itse en ole ainakaan missään vaiheessa kehunut uusien Bemareiden kojelaudan suunnittelua ja muotoa, mutta viimeistely on edelleen hyvää, samaa mitä kehuttiin vertailussa. Selkiskö?

    Lienemme myös yhtä mieltä seuraavasta: autoista kertovassa yhteenvedossa BMW ei saanut sisustastaan/kojelaudastaan Highs -puolelle mitään mainintaa, eli auto ei siinä mielessä ole erinomainen verrattuna muihin koeajettuihin; sen sijaan Lows-puolelle tuli merkintä sisustuksen designistä. Lexus taas sai sisustuksensa laadusta maininnan Highs-puolelle, mutta ei mitään negatiivista mainintaa sisustuksestaan Lows-puolelle.
    Voimme siis sanoa, että koeajajat tuntuivat paremmin viihtyvän Lexuksen kuin BMW:n sisällä.

    Minulle sinänsä on yksi hailee, mikä ao. turhiksissta on paras ja mikä huonoin missäkin suhteessa. Kaiken lisäksi minä yleensä katselen autossa istuessani akkunasta ulos - jo liikenneturvallisuuden vuoksikin. Muutenkin tympisi kilometrista toiseen tuijotella samaa sisustusta, kun ulkopuolella sentään maisemat vaihtuvat, omaan autoonsahan "leipääntyy" oston jälkeen muutamassa viikossa.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 22.09.2005 klo 14:18]
      
  • Lainaus:
    22.09.2005 klo 14:18 MatLog kirjoitti
    Lienemme myös yhtä mieltä seuraavasta: autoista kertovassa yhteenvedossa BMW ei saanut sisustastaan/kojelaudastaan Highs -puolelle mitään mainintaa, eli auto ei siinä mielessä ole erinomainen verrattuna muihin koeajettuihin; sen sijaan Lows-puolelle tuli merkintä sisustuksen designistä. Lexus taas sai sisustuksensa laadusta maininnan Highs-puolelle, mutta ei mitään negatiivista mainintaa sisustuksestaan Lows-puolelle.
    Voimme siis sanoa, että koeajajat tuntuivat paremmin viihtyvän Lexuksen kuin BMW:n sisällä.

    Minulle sinänsä on yksi hailee, mikä ao. turhiksissta on paras ja mikä huonoin missäkin suhteessa. Kaiken lisäksi minä yleensä katselen autossa istuessani akkunasta ulos - jo liikenneturvallisuuden vuoksikin. Muutenkin tympisi kilometrista toiseen tuijotella samaa sisustusta, kun ulkopuolella sentään maisemat vaihtuvat, omaan autoonsahan "leipääntyy" oston jälkeen muutamassa viikossa.


    No niin, nyt puhumme samaa kieltä. Koeajajat tosiaan viihtyivät paremmin Lexuksen sisällä, en tiedä onko kyseessä Lexuksen hyvyys, Bemarin huonous vai jenkkien hiukan eurooppalaisesta eroava maku.

    Juuri sen takia sisusta pitää olla viihtyisä ja hyvin viimeistelty, että siellä viihtyy, itse ainakin kulutan sen verran paljon aikaa autossani, vaikka katselenkin sieltä ulos. Tosin en halua kotiinikaan mitään Sotkan huonosti tehtyä sohvaa tai lastulevystä tehtyä kirjahyllyä. Samoin kuin Sixpack sano, on minulle paljon tärkeämpää miltä auto näyttää sisältä kuin ulkoa, koska siellä sitä itse on suurimman aikaa. Itselle se viihtyisyys auton sisällä tulee nappanahka sporttipenkeistä, hyvästä viimeistelystä, myrttisistä jalopuukoristeista, antrasiitin värisestä kattoverhoilusta, kojelautaa pimeässä valaisevista punertavista oransseista tunnelmavaloista ja tietysti hyvälaatuisista stereoista.

      
  • Mitä on se paljon puhuttu eurooppalainen maku...ja onko se sitten kaikessa suhteessa aina ainut ja oikea...itselleni ei ainakaan.
    Uskoisin että Lexus:ssa löytyy myös näitä individualin toivomia narsistisen kuskin ominaisuuksia.

    Muuten...itse en nahkapenkkejä autooni ottaisi...hiostavat kesällä ja kylmät talvella...tämä siis vain oma mielipiteeni. Tosin ihmisiähän on erilaisia ja takapuolituntumia sen mukaan :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.09.2005 klo 11:47 HäRVeli kirjoitti
    Mitä on se paljon puhuttu eurooppalainen maku...ja onko se sitten kaikessa suhteessa aina ainut ja oikea...itselleni ei ainakaan.
    Uskoisin että Lexus:ssa löytyy myös näitä individualin toivomia narsistisen kuskin ominaisuuksia.

    Muuten...itse en nahkapenkkejä autooni ottaisi...hiostavat kesällä ja kylmät talvella...tämä siis vain oma mielipiteeni. Tosin ihmisiähän on erilaisia ja takapuolituntumia sen mukaan :sunglasses:


    Ei varmaankaan mikään maku ole ainut ja oikea. Ainut millä tuota eurooppalasita makua voi edes yrittää selitellä on se, että niiden "tavalliset" autot ovat lähimpänä maailman kalleimpien autojen sisustoja ja siihen pyrkii myös esim Lexus ja Cadillac. Esim Caddy mainitsee melkein joka mallin esittelyn yhteydessä, että he pyrkivät tekemään eurooppalaiseen makuun sopivan auton.

    Tiedätkö mitä narsisti tarkoittaa? Itse en pidä itseäni todellakaan narsistina, vaan haluan vain investoida omaan viihtyvyyteeni. Todennäköisesti näin tekee meistä jokainen omien mahdollisuuksiensa rajoissa. Itse en huvikseni istunut koulunpenkillä kittuuuttamaassa vaikka kuinka kauan syöden pastaa, halusin että elämästä on myöhemmin pystyttävä nauttimaan. Silti en aja kovin kalliilla autolla, koska en halua siihen investoida suuhteettoman paljoa kokonaisvarallisuudesta, haluan myös veneillä, matkustella, mökkeillä, moottoripyöräillä ja asua hyvin. Tästä syystä olen melkein aina ajanut vähän käytetyllä autolla.

    Nahkapenkkejäkin on monenlaisia, toiset hiostavat pahasti, toiset eivät käytännössä yhtään, riippuu nahan laadusta. Siinäkin toimii se, että mitä kalliimpi, sen parempi. Jos panostat nappanahkaan tai puhvelin nahkaan, hiostaminen on huomattavsti vähempää. Toinen vaihtoehto on hankkia tuuletetut penkit.

    Lexuksesta löytyy paljonkin minun arvostamia piirteitä autossa, siksihän sitä seuraavaksi harkitsenkin, pahimmat puutteet on ainakin tähän asti ollut muovinen halvan näköinen sisusta luokassaan ja uuden Is:n luistoneston poiskytkemättömyys. Erittäin hyviä puolia ovat takaveto, suora tehokas kuutonen, hiljaisuus(?), laatu ja ilmeisesti jälkimarkkinoinnin hyvät taso (huolto, takuu, yms).

      
  • Lainaus:
    23.09.2005 klo 12:29 individual kirjoitti
    Lexuksesta löytyy paljonkin minun arvostamia piirteitä autossa, siksihän sitä seuraavaksi harkitsenkin, pahimmat puutteet on ainakin tähän asti ollut muovinen halvan näköinen sisusta luokassaan ja uuden Is:n luistoneston poiskytkemättömyys. Erittäin hyviä puolia ovat takaveto, suora tehokas kuutonen, hiljaisuus(?), laatu ja ilmeisesti jälkimarkkinoinnin hyvät taso (huolto, takuu, yms).

    Niin, vertailussahan Lexuksen hyviksi ominaisuuksiksi mainittiin "The quiet horsepower king", tosin Lexus on luopunut aikaisemmin käyttämistään epäkäytännöllisistä rivikutosista, ja siirtynyt V-moottoreihin.

      
  • Lainaus:
    23.09.2005 klo 12:38 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    23.09.2005 klo 12:29 individual kirjoitti
    Lexuksesta löytyy paljonkin minun arvostamia piirteitä autossa, siksihän sitä seuraavaksi harkitsenkin, pahimmat puutteet on ainakin tähän asti ollut muovinen halvan näköinen sisusta luokassaan ja uuden Is:n luistoneston poiskytkemättömyys. Erittäin hyviä puolia ovat takaveto, suora tehokas kuutonen, hiljaisuus(?), laatu ja ilmeisesti jälkimarkkinoinnin hyvät taso (huolto, takuu, yms).

    Niin, vertailussahan Lexuksen hyviksi ominaisuuksiksi mainittiin "The quiet horsepower king", tosin Lexus on luopunut aikaisemmin käyttämistään epäkäytännöllisistä rivikutosista, ja siirtynyt V-moottoreihin.


    Vanhasta suorasta kuutosesta olikin aika luopua. Se kulutti yksinkertaisesti liikaa. Uusi suorasuihkutteinen Dual VVT-i V6 on varmasti kaikin puolin parempi.
    Ajonvakautusta ei voi missään Toyota-konsernin nykyisessä mallissa kytkeä pois päältä. Luistoneston voi. Sama linja taitaa olla myös Mercedeksellä.
    Hiukan harmittaa ettei uudenlaista VDIM-ajonvakautusta saa bensamalliin (bensamallissa perinteinen VSC), vaan ainoastaan dieseliin.
    Huvittava yksityiskohta on uusi Twin Chamber-turvatyyny joka näyttää ihan Jennifer Lopezin pe....ltä.
    http://www.japanesecarfans.com/news.cfm/newsid/2050908.001/lexus/1.html

      
  • Lainaus:
    23.09.2005 klo 17:05 olmi kirjoitti
    Vanhasta suorasta kuutosesta olikin aika luopua. Se kulutti yksinkertaisesti liikaa. Uusi suorasuihkutteinen Dual VVT-i V6 on varmasti kaikin puolin parempi.
    Ajonvakautusta ei voi missään Toyota-konsernin nykyisessä mallissa kytkeä pois päältä. Luistoneston voi. Sama linja taitaa olla myös Mercedeksellä.


    Voi olla että vanhasta suorasta kutosesta tuli luopua, mutta olisivat nyt kehittäneet uudemman suoran kuutosen, se on kuitenkin kiistämättä kaikin puolin muuten parempi konstruktio, paitsi tilankäytöltään. Sen yksi parhaista puolista on jäljittelemätön ääni ja käynnin silkkisyys. Vaikka muuten arvostan hiljaista autoa, saa mielestäni suoran kuutosen ääni kiihdytyksessä jonkinverran kuulua sisälle varsinkin korkeammilla kierroksilla, samoin kuin bokserikuutosen, V8:n ja V12:n ääni. Nykyisessäkin autossa tuo koneen laulu on ehkä aavistuksen liian hiljainen, mutten siihen todellakaan viitsi mitään putkistoa tuon takia rueta vaihtamaan. Noh olen varannut GS:n koeajon, joten palaan tuohon Lexuksen V6:een sitä kokeiltuani, nyt vaan taas tuntuu olevan yksi syy vähemmän valita Lexus, vaikka se hiljainen varmasti onkin. Mb teki saman virheen jo aiemmin siirtyessään pois hienoista suorista kuutosista, pitikö Lexuksen matkia sitäkin? Ei noita turhaan kehuta jokaikisen koeajon yhteydessä ja valita maailman parhaiksi moottoreiksi kokoluokassaan.

    Mercedeksessä voi kytkeä ajovakaudenhallintajärjestelmän pois kaikissa muissa nykymalleissa, paitsi etuvetoisissa malleissa (A & B-sarja). Tuo on ehdottomasti huono puoli, enkä ymmärrä miksi tuota mahdollisuutta ei tarjota, onko alustan suunnittelussa jotain heikkoa? Itse ajan mielelläni välillä tuo poiskytkettynä, vaikka sitä pidänkin yleensä päällä. Lisäksi olen sen verran lapsi, että käyn yleensä jääradalla ainakin kerran vuodessa, jonka lisäksi yritän käydä liukkaan kelin harjoitteluissa. Noissa tilanteissa tuon poiskytkeminen on ehdotonta. Vanhaan IS:ään sai lisäksi sport-paketin mukana lukkoperän, nyt tuotakaan ei vissiin tarjota? Se olisi yksi tärkeimmistä varusteista, tosin sitä ei nykyään saa moniin Bemareihinkaan sporttimalleja lukuunottamatta.

    [individual muokkasi tätä viestiä 26.09.2005 klo 10:45]
      
  • No nyt on sitten GS300 koeajettu ja hiukan ristiriitaiset ajatukset jäi, osa odotuksista ylitty, osa alittu huomattavasti. Palvelu oli jopa odotettua parempaa, tankki täynnä ja oma parkkipaikka nimellä suoraan oven edestä, yms. Auto oli jopa parempi ajaa kuin odotin, ohjaus oli paras sähköisellä ohjaustehostimella mitä olen kokeillut ja alusta saksalaistyylisen jämäkkä. Auto näyttää kauniilta, mutta.. Osa sisustuksen osista oli erittäin laadukkaita (esim tikatut nahkaiset kojelaudan sivut), osa taas suoraan Corollasta 80-luvulta, esim kojelaudan digitaalikello, mikä on ollut samanlainen jo yli 20 vuotta, samoin kuin osa napeista ja esim aurinkolasikotelo. "Jalopuu" suoraan Etolan muovihyllystä, ainut mikä toi mieleen jalopuun oli ruskea väri. Kojelaudan yläosa oli koeajoautossa musta, joten ei ollut niin halvan näköinen, kuin vastaava vaalean sisustuksen yhteydessä tuleva hiiren harmaa. Auto oli tyhjäkäynnillä ja hiljaisissa nopeuksissa todella hiljainen, mutta rengasmelu maantiellä ihan älytön. Kone kävi pienillä kierroksilla kauniisti ja värinättömästi, mutta suuremmilla kierroksilla raa'asti, meluisasti ja siitä kuului ihme vinkuna. Automaatti-ilmastointi toimi muuten hyvin, mutta välillä löi itsekseen automaatti-asennossa jumalattoman kylmää jaloille, vaikka ulkona oli +8, jolloin piti säätää lämpötila 25 asteeseen, sitten taas kohta toimi normaalisti, kunnes sama rumba alkoi alusta. Ajettaessa reippaammin mutkapätkää, perästä kuului välillä ihme klonksahdus, kun jarrulta siirsi jalan takaisin kaasulle vähänkin reippaammin. Lähivalot tosi huonot xenoneiksi, pitkät valot taas hyvät.

    Kokonaisuudessaan auto oli pettymys, tuohon hintaan saa jo autoja, missä nuo asiat ovat kunnossa. Ehkä Lexusta on täällä niin hehkutettu, että odotukset oli liian korkealla, mutta siitä jäi mieleen ristiriitainen olo, toisaalta laadukas, varusteltu ja hyvä ajaa, toisaalta halvalla tehty ja yksityiskohdat todella paljon perässä muita saman tason merkkejä. Vieläpä kun ajonvakautusta ei todellakaan saa pois päältä, tippui kyllä uusi IS:säkin vaihtoehdoistani pois, vaikka sitä varmaan käynkin vielä kokeilemassa. Nyt ainakin tuntuu sen ainoiksi todellisiksi vahvuuksiksi jäävän nätti muotoilu ja autoliikkeen hyvä palvelu.

    [individual muokkasi tätä viestiä 29.09.2005 klo 14:38]
      
  • Lainaus:
    29.09.2005 klo 14:32 individual kirjoitti
    ohjaus oli paras sähköisellä ohjaustehostimella mitä olen kokeillut ja alusta saksalaistyylisen jämäkkä


    Itse olen ajanut aika monilla autoilla (Lexusta en ole kokeillut), ja täytyy sanoa, että paras sähköisesti tehostettu ohjaus löytyy monen kalliiden "laatuautojen" ystävän kauhistukseksi (lasken itseni mukaan näihin), huomattavasti halvemmista ranskalaisista. Ei osaa germaani eikä japski vieläkään tehdä niin hyvää ohjausta... :sunglasses:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 29.09.2005 klo 14:40]
      
  • Lainaus:
    29.09.2005 klo 14:32 individual kirjoitti
    No nyt on sitten GS300 koeajettu ja hiukan ristiriitaiset ajatukset jäi, osa odotuksista ylitty, osa alittu huomattavasti.


    Jokainen tekee omat havaintonsa omien painotusten ja mieltymysten mukaan.
    Lexus oli Auto Zeitungin vertailussa 120 kilometrin nopeudessa 4 db Bemaria hiljaisempi, mikä asettaa sinun kommenttisi kauheasta melusta hiukan outoon valoon.
    Toivottavasti muistit kääntää ajovalot päälle asentoon ennen valovertailua. Tätä ei tule tehtyä automaattisesti kun mittaristo on taustavalaistu. Päivätilassa valoille syötetään muuten alennettua jännitettä.

      
  • Lainaus:
    29.09.2005 klo 19:45 olmi kirjoitti
    Jokainen tekee omat havaintonsa omien painotusten ja mieltymysten mukaan.
    Lexus oli Auto Zeitungin vertailussa 120 kilometrin nopeudessa 4 db Bemaria hiljaisempi, mikä asettaa sinun kommenttisi kauheasta melusta hiukan outoon valoon.


    Auto Zeitung = Saksa, individual = Suomi. Tuo maantieteellinen ero voi hyvinkin selittää rengasmelua. Ja toisaalta melu on subjektiivinen kokemus ainakin joissain määrin, eli ei ne db-lukemat ihan kaikkea merkitse.

      
  • Lainaus:
    29.09.2005 klo 19:45 olmi kirjoitti
    Jokainen tekee omat havaintonsa omien painotusten ja mieltymysten mukaan.
    Lexus oli Auto Zeitungin vertailussa 120 kilometrin nopeudessa 4 db Bemaria hiljaisempi, mikä asettaa sinun kommenttisi kauheasta melusta hiukan outoon valoon.
    Toivottavasti muistit kääntää ajovalot päälle asentoon ennen valovertailua. Tätä ei tule tehtyä automaattisesti kun mittaristo on taustavalaistu. Päivätilassa valoille syötetään muuten alennettua jännitettä.


    Jalkkis on oikeilla jäljillä, koska kun Lexuksella ajoi ihan uudella asvaltilla niin, että kuudes vaihde oli kytkeytyneenä ja kierroksia noin 2000 rpm, auto kulki hiljaisesti, mutta heti kun siirtyi normaalille suomalaiselle asvaltille, melu kasvoi ihan älyttömästi. Huomasin sen heti kun lähdin Hämeenlinnan väylälle likkeestä, koska olin sinne tullut samaa tietä omalla autolla. Lexuksessa oli 17" renkaat, kun itsellä on 18" ja silti Lexus oli Suomalaisella rupu asvaltilla äänekkäämpi. Mutta kuten sanoin, uudella asvaltilla ja kaupungissa hiljaa ajaessa auto on todella hiljainen, tyhjäkäynnilläkään ei kuulu juuri mitään. Mb:n E-sarja ei ole mikään luokkansa hiljaisin, mutta silti kyydissä ollut kaveri sanoi moottoritiellä meteliä olevan huomattavasti enemmän kuin hänen autossaan, en tiedä onko sitten kotiinpäin vetoa vai mitä, mutta suomalaisella motarilla joutui jo korottamaan ääntään aika reilusti ja meteli oli erittäin häiritsevää.

    Valokytkin oli automaatti-asennolla, en kiinnittänyt siihen enempää huomiota, myyjä vain sanoi lähtiessäni että ne kannattaa pitää siinä aina. Meneekö muka pitkät valot päälle päiväasennossa? Ajelin meinaan aika pitkän pätkän pimeää tietä pitkilläkin ja on aika hölmö systeemi, jos valot pitää jotenkin osata asettaa tehokkaammalle "asetukselle". Uskon kuitenkin, että ajelin ihan oikealla modella, mutta osa muistakin toiminnoista oli sen verran epäloogisia, ettei kai tuokaan ole mahdotonta. Esim ovien automaattinen lukitus ja sulkeminen ei toiminut ihan odotetusti ainakaan ilman ohjekirjaan tutustumista, vaan auto jäi välillä piippaamaan todella ikävästi sisään mennessä. Jotenkin tuntuu, että autossa on jenkkityyliin paljon varusteita, mutta niiden toimivuuteen ja logiikkaan ei ole panostettu. Esim kun kääntyvät ajovalot (AFS) piti kytkeä päälle, niin pimeässä piti ensin etsiä valaisemattoman luukun avauskytkin (nappi piilossa luukun alla), jonka jälkeen piti löytää juuri oikea nappi vasemmalta alhaalta, jolloin oli pakko irrottaa katse tiestä pitkäksi aikaa. Luukkua ei taas voinut pitää koko ajan auki, muuten se olisi osunut koko ajan ikävästi polveen. Kun taas halusit vaihtaa laatikon vaihtamisohjelmaa, rullasit ensin käden tuen pois edestä, jonka jälkeen etsit oikealta todella sivusta naurettavan näköisen (varmaan suoraan 80-luvun corollasta, johon oli laitettu uusi tarra päälle) napin irrottamalla taas katseesi ihan eri suuntaan tiestä.

    EDIT: Mistä muuten Olmi löysit vertailua noiden kahden välillä? Auto Zeitungin nettisivuilta en sitä löytänyt ja olisi muutenkin mielenkiintoinen lukea vertailu..

    [individual muokkasi tätä viestiä 30.09.2005 klo 09:45]
      
  • Uusimmassa Tuulilasi -lehdessä (Lokakuu 2005) oli joku lukija huomannut, että nk. Corolla-luokan farkkuvertailussa (TL toukokuu)esimerkiksi juuri farkku-Corollan melulukemat olivat PIENEMMÄT kuin myöhemmin (TL elokuu) vertailussa olleiden Audi A4:n ja BMW 320i:n lukemat.

      
  • Poiminta Helsingin Sanomien toukokuussa Suomessa tekemästä koeajosta.

    "Parhaiten Lexuksen yleellisyys ilmenee kuitenkin ajossa. Vauhdin kiihtyminen näkyy mittareissa, muttei tunnu missään. Moottorin käynti on todella hiljainen eikä rengasmelusta voi valittaa millään."

    Tämän perusteella voisi kuvitella että individual ja Hesarin toimittaja ovat istuneet aivan eri autoissa.
    Hyvä osoitus siitä että eri ihmisten käsitykset voivat vaihdella paljonkin.
    Auto on muuten Koeajo.tv:n testissä huomenna Nelosella.

    EDIT: Koeajoraportti on näköjään jo luettavissa ohjelman nettisivuilla. Tukee Helsingin Sanomien käsitystä.
    http://www.koeajo.tv/koeajo.php?id=435

    [olmi muokkasi tätä viestiä 30.09.2005 klo 15:57]
      
  • Niinhän se tuli koeajotv:n toimittajan suusta sanottua; Lexus on auto jonka pienine puutteineenkin haluaisi omakseen ja sai kiitosta erityisesti hiljaisuudestaan ja moottorin ominaisuuksista.

    Eli ilmeisesti Indi ja hesarin / koeajotv:n toimittajat ovat ajelleet eri autoilla :grin:

    Tai sitten Lexukselta puutuu se yksi oleellinen lisävaruste...BMW:n tai Audin logo keulalta. Tosin esim keulan kauneuden osalta se kyllä hakkaa vaikka uusikoppaisen A6:n kuusi nolla :sunglasses:

      
  • No tuonkin hiljaisuus riippuu siitä mihin sitä vertaa, mutta 80.000 euron autoksi tuota ei voi suomalaisella asvaltilla pitää hijaisena matka-/moottoritieajossa, kun taas kaupunkinopeuksissa siististi ajettaessa tuo on todella hiljainen, melkein aavemainen. Kuitenkin esim 500-sarjalainen ja E-sarjan Mb ovat hiljaisempia matka-ajossa. Samoin niin kuin sanoin, tulin omalla autolla hakemaan koeajoautoa ja kun lähdin, kiinnitin molemmilla kerroilla huomiota siihen, että Hämeenlinnan väylällä 90 km/h ajettaessa oma auto oli paljon hiljaisempi, olisin odottanut tilanteen olevan päinvastoin. Lisäksi jommassa kummassa, TM:n tai Tuulilasin esittelyssä tuotiin myös huonona puolena melu esille, joten hajontaa on myös eri lehtien välillä. Samoin jommassa kummassa haukuttiin sisustan muovisuutta, kun taas toisissa on kehuttu viimeistelyä.

    Koeajo.tv:n raporteille en hirveästi anna arvoa, niin sokeasti ne kalliimpia autoja kehuvat, katso esim C-mersun tai 700-bemarin koeajo. Muutenkin tuo on lähinnä pinnallista viihdettä. Hesaria pidän parempana lähteenä, mutta toissa viikonloppuna menin koeajamaan Cadillac STS:n, koska Hesari ylisti sitä, mutta auto oli tuohon hehkutukseen nähden pettymys. Esim Hesarissa ei puututtu myös Caddyä vaivaavaan meteliin, vaikka melkein kaikissa muissa jutuissa tuo on tuotu esille (ainakin Ilta Sanomat ja Tuulilasi). Samoin koelaudan muovisuutta on hakuttu muissa lähteissä, tuossa taas kehuttiin. Kuitenkin kun olet itse ostamassa autoa, on parempi itse koeajaa ja vetää omat johtopäätökset, kuin lukea joku auton esittely. Ainut mikä antaa mielestäni parempaa kuvaa, on vertailut ja esim TM:n asiantuntemuksella tehty laaja koeajo.

    Esim moottorin ominaisuuksissa tuo Lexus ei todellakaan ole niin hyvä, kuin Koeajo.tv:ssä annetaan ymmärtää. Esim jo numeroarvot häviävät parhaimmille kilpalijoille, eikä siinä ole todellakaan suoran kuutosen tuomaa sivistyneisyyttä, vaikka värinättömästi ja hiljaisesti tyhjäkäynnillä käykin. Tai itse asiassa kone ei käy, mutta se on eristetty korista niin hyvin, että päästään hyvään lopputulokseen tyhjäkäynnillä. Numeroarvoissa samankokoinen Bemarin kolmelitrainen kiihtyy nopeammin, kulkee lujempaa, on enemmän tehoa, kuluttaa vähemmän ja erityisesti käy nätimmin myös korkeilla kierroksilla. Tuo vaan aina riippuu siitä, mihin vertaa.

    Varmasti Lexuksen haluaisi omakseen, samoin kuin minkä tahansa 80.000 euron auton, vaikka sen Caddyn. Mutta kun olet omalla rahalla ostamassa, minun kriteereihin löytyy samalla rahalla parempiakin autoja, jonkun toisen taas ehkä ei. Lexuksen kohdalta olen ne viat, mitkä minulle merkitsee, tuonut esiin. Joka tapauksessa tuossa luokassa ei täydellistä autoa mielestäni olekkaan (Vaikka aika monessa lähteessä 500-sarjan Bemaria on maailman parhaaksi autoksi kutsuttukkin), jokaisessa on omat vikansa.

    En oikeen usko myöskään Härvelin ehdottamaan puuttuvaan lisävarusteeseen, koska yksi syy miksi olen/olin Lexuksesta kiinnostunut, on sopivasti erilainen merkki, se ei aiheuta muissa autoilijoissa niin vahvoja tunteita kuin vaikka Bemari. Se tulee hyvin esiin myös tällä palstalla, aika harvalla on puolueettomia ajatuksia/arvioita merkistä.

      
  • Lainaus:
    03.10.2005 klo 12:09 individual kirjoitti
    Kuitenkin esim 500-sarjalainen ja E-sarjan Mb ovat hiljaisempia matka-ajossa.


    Niin, tuo on siis sinun mielipiteesi joka ei oikein vastaa autolehtien mittaustuloksia. Kaivoin tuon aikaisemmin mainitsemani AutoZeitungin nr 17/2005 esiin ja 130 km/h nopeudessa Lexus oli 5 db E-sarjaa ja 6 db BMW:tä hiljaisempi, mikä tietenkin on todella iso ero. Kun suomalaisia mittautuloksia ei ole saatavilla on tyydyttävä tuohon.

    BMW:n kulutusta olen ennenkin kommentoinut ja toistettakoon taas että BMW:n ilmoittamat kilpailijoita alhaisemmat lukemat sortuvat vertailutesteissä.
    Teknikens Världin vertailuun osallistuivat BMW 530iA, Cadillac Seville 3,6, Lexus GS300 ja Mercedes E350. Ilmoitettujen lukujen valossa BMW:n pitäisi olla taloudellisin, mutta käytännössä Mercedes kulutti vähiten, Lexus oli toinen ja BMW/Cadillac kuluttivat eniten. Ilkeä voisi nyt kysyä minkälaista se BMW:n tekniikka oikein on kun Cadillac jossa on 0,6 litraa isompi moottori ja tässä luokassa hiukan vanhahtava 5v-automaatti pääsee samaan kulutukseen?

    Niin ja vertailun loppuarvostelussa Lexuksen kuvan päälle oli pistetty semmoinen tarra jossa luki "Bästa köp", mutta sen täytyy olla painovirhe..
    GS on muuten Ruotsissa hinnoiteltu selvästi (60 000 kruunua) 500-sarjalaista kalliimmaksi. Käsittämätön hinnoittelutaktiikka.

      
  • Ei pitäisi osallistua keskusteluun, kun ei ole aivan selvä muiden vaikuttimista. Kommentoidaan nyt kuitenkin muutamaa esille tullutta asiaa. EU-kulutus mitataan puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, jotka EU hyväksyy. Ilmoitetut arvot eivät siis ole tehtaiden itsensä ilmoittamia.

    Lexusksen ja BMW:n hinnoittelusta en osaa sanoa Ruotsissa mitään, mutta tämä uusi Lexus on hinnoiteltu ensi kerran Suomessa kilpailukykyisesti. Edellisen mallin tultua markkinoille v. 2000 auton hinta oli 130 000 mk. kalliimpi kuin vastaavan BMW:N. En nyt muita hintaa tarkasti, mutta muutamalla satasella ylittyi 500 000 mk:n maaginen rajapyykki.

    Koska Auto Zeitung on ollut vertailuineen tapetilla, tutustuin lehden verkkosivuihin ja löysin tällaisen vertailutestin:
    http://www.autozeitung.de/index.php?page=3er-vergleichstest&action=detail&id=1262&tb=8&current=3

    Jossa ei nyt ole ikävä kyllä Lexusta on siellä kuitenkin aikaisemmin mainitut BMW ja Mersu. Vertailukulutuksessa näyttäisi tässä testissä olevan 2 litraa eroa BMW:n hyväksi Samaten näyttäisi mitatut lukemat melussa olevan BMW:ssä pienemmät. Tosin melun ärsyttävyydestä eivät pelkät luvut kerro kaikkea.

    Sinänsä on mukava huomata, että Lexus saa paljon kannatusta, ja miksi ei saisi sillä kyseessä on varmasti hieno auto. Toivottavasti kiinnostus kulminoituu Suomessa suurempiin myyntilukuihin.

      
  • Lainaus:
    03.10.2005 klo 19:34 olmi kirjoitti
    Lainaus:
    03.10.2005 klo 12:09 individual kirjoitti
    Kuitenkin esim 500-sarjalainen ja E-sarjan Mb ovat hiljaisempia matka-ajossa.



    Niin, tuo on siis sinun mielipiteesi joka ei oikein vastaa autolehtien mittaustuloksia. Kaivoin tuon aikaisemmin mainitsemani AutoZeitungin nr 17/2005 esiin ja 130 km/h nopeudessa Lexus oli 5 db E-sarjaa ja 6 db BMW:tä hiljaisempi, mikä tietenkin on todella iso ero. Kun suomalaisia mittautuloksia ei ole saatavilla on tyydyttävä tuohon.


    Niinpä.. Nyt vaan voin omasta kokemuksesta sanoa että Saksalaiset tiet ovat huomattavasti hiljaisempia kuin Suomalaiset. Ja rengasmeluun johon individual viittasi vaikuttaa juuri tie.

    Olin saksassa autoreissulla uudella vuokra-Golfilla ja oli järkyttävää huomat, miten hiljainen auto oli! Suomessa ei moottorin ääneen kiinnitä huomiota koska suurin melu tulee alustasta ja renkeista. Saksassa ja etelä-euroopassa oli toisin. Moottorin ääni olikin se suurin melunlähde.
    Siksi en tyrmäisi testaajan omia kokemuksia jollain saksalaisilla mittaustuloksilla. Ja kuten todettiin ei desibelit aina kerro kaikkea, myös melun laatu ratkaisee.

    [2mies muokkasi tätä viestiä 04.10.2005 klo 16:40]
      
  • Lainaus:
    03.10.2005 klo 19:34 olmi kirjoitti

    Niin, tuo on siis sinun mielipiteesi joka ei oikein vastaa autolehtien mittaustuloksia. Kaivoin tuon aikaisemmin mainitsemani AutoZeitungin nr 17/2005 esiin ja 130 km/h nopeudessa Lexus oli 5 db E-sarjaa ja 6 db BMW:tä hiljaisempi, mikä tietenkin on todella iso ero. Kun suomalaisia mittautuloksia ei ole saatavilla on tyydyttävä tuohon.

    BMW:n kulutusta olen ennenkin kommentoinut ja toistettakoon taas että BMW:n ilmoittamat kilpailijoita alhaisemmat lukemat sortuvat vertailutesteissä.
    Teknikens Världin vertailuun osallistuivat BMW 530iA, Cadillac Seville 3,6, Lexus GS300 ja Mercedes E350. Ilmoitettujen lukujen valossa BMW:n pitäisi olla taloudellisin, mutta käytännössä Mercedes kulutti vähiten, Lexus oli toinen ja BMW/Cadillac kuluttivat eniten. Ilkeä voisi nyt kysyä minkälaista se BMW:n tekniikka oikein on kun Cadillac jossa on 0,6 litraa isompi moottori ja tässä luokassa hiukan vanhahtava 5v-automaatti pääsee samaan kulutukseen?

    Niin ja vertailun loppuarvostelussa Lexuksen kuvan päälle oli pistetty semmoinen tarra jossa luki "Bästa köp", mutta sen täytyy olla painovirhe..
    GS on muuten Ruotsissa hinnoiteltu selvästi (60 000 kruunua) 500-sarjalaista kalliimmaksi. Käsittämätön hinnoittelutaktiikka.



    Olmi ei nyt tunnu ymmärtävän sitä, että netistä löytää varmasti aina omaa näkemystä tukevan testin, niin paljon hajontaa on. Kokeile oikeasti itse autoja, niin huomaat eron testien välillä ja eri autojen välillä. Kun/jos on autoa itselleen ostamassa, ei kannata luottaa sokeasti ulkomaisiin testeihin, vaan kokeilla itse. Ammatinikin puolesta joudún/saan koeajaa lukuisia eri autoja, jolloin syntyy jonkinlainen vertailupohja.

    Viittasit testiin jossa Mb E350 kulutti vähiten, kun taas Justerin postaamassa testissä 530ia kulutti huomattavasti vähemmän kuin E350. Tämä tukee loistavasti väitettäni testien eroista. Syytät aina Bemaria lukemien kaunistelusta, mutta kun se ei ole Bmw joka ilmoittaa esim Eu kulutus lukemat. Sitä paitsi esim Lexukseen verrattuna parempi suorituskyky ei pitäisi syntyä tyhjästä, loogisesti Bemarin pitäisi kuluttaa enemmän, mutta näinkään ei ole. Bemarin moottori on vain kaikilta ominaisuuksiltaan Lexuksen vastaavaa parempi ja olminkin olisi syytä hyväksyä faktat, jos ei muuten niin itse kokeilemalla. Ei niitä varmaan ihan huvikseen valita monien kymmenien 26 eri maasta tulevien autotoimittajien toimesta maailman parhaiksi moottoreiksi luokassaan. Toyotakin on voittanut joitain luokkia, mutta ylivoimaisesti menestynein on Bmw.

    Meluunkin pätee samat asiat mitä tässä on tuotu esiin. Suomalainen asvaltti on ihan eri asia kuin saksalainen asvaltti. Uskon että Lexus on siellä hiljainen, sama tuli esiin kun ajoin noin 3 km matkan ihan uutta asvalttia, autosta ei kuulunut juuri mitään. Tuota kun harmi vaan on aika vähän Suomessa.. Itse ajoin oman autoni Saksasta Suomeen ja ero melussa oli järkytys, ajattelin omani olevan super hiljainen, mutta se olikin vain saksalainen ja itävaltalainen asvaltti. Rengasmelu kasvoi älyttömästi, mutta on edelleen Lexusta hiljaisempi tai ainakin melun luonne on korvaa vähemmän ärsyttävä. Kuten olen jo sanonut, minua ärsyttää rengasmelu ja suhina yli kaiken, kun taas suoran kuutosen laulu saisi kuulua enemmänkin. Tuon takia en oikein itse arvosta Lexuksen piirrettä olla aavemaisen hiljainen hitaissa nopeuksissa, vieläpä kun koneesta kuuluu joko ei mitään tai sitten todella ruma raaka ääni suurilla kierroksilla ja ihme vinkuna. Joku toinen on taas varmaan eri mieltä.

    Kysyin jo aikaisemmin mikä oli Auto Zeitungin testin lopputulos? Itse en testiä ole löytänyt.

    [individual muokkasi tätä viestiä 05.10.2005 klo 13:39]
      
  • Eikös tuo koeajo.tv:n Lexus-koeajo tehty Suomessa????
    Siinähän kehutaan nimenomaan äänieristystä.

    Se tosiasia, joka tässä - ja monessa muussa - keskustelussa on ohitettu, on että nk. Premium-luokan auton valintaperusteina ei useimmiten ole laatu tai laatuvaikutelmakaan, sen paremmin kuin ajo-ominaisuudet tai joku objektiivinen sisämeluarviointikaan.

    Tärkein valintaperuste on MIELIKUVA - minkä mielikuvan ao. automerkki omassa itsessä ja (kuvitellusti) muissa ihmisissä aiheuttaa. Tällainen auto siis hankitaan itsetunnon kohottajaksi, ja BMW:n mielikuvamarkkinointi on ollut (jo 60-luvulta) paljon tehokkaampaa kuin esimerkiksi Lexuksen.

    Siksi Lexukset eivät Suomessakaan saa sellaista suosiota kuin BMW:t, Mersut tai Auditkaan, oli itse auto millainen tahansa.

      
  • Indi totesi:
    minua ärsyttää rengasmelu ja suhina yli kaiken, kun taas suoran kuutosen laulu saisi kuulua enemmänkin. Tuon takia en oikein itse arvosta Lexuksen piirrettä olla aavemaisen hiljainen hitaissa nopeuksissa,


    Noh...makuja on monia. Itse ainakin hiljaisilla nopeuksilla esim. tämän hintaluokan autolla ajellessani nauttisin vaikka hyvän äänetoistolaitteiston kautta kunnon äänentoistosta ilman 6-koneen laulua :smile:

    Oletko muuten varma ettei esim. bemun rengasmelu ole ihan samaa luokkaa...seassa on vain moottorin ääntä lexusta enemmän joka hämää korvaa ollen eri taajuudella ja saa vaikutelman hiljaisemmasta autosta.

      
  • BMW:n moottori on todennäköisesti viritetty kulkevaksi ja ajettavaksi ehkä enemmän kuin vertailuautojen. Jos aikoo pitää kaikki teho hereillä ja tallella on polttoainetta myös syötettävä riittävästi. Hyvä esimerkki on esim. FSI-puolella. Alfan suoraruisku 3.0 vie kaupungissa 19,7 l/100 bensaa, muttei olla haluttu puuttua mielikuvaan eikä suorituskykyyn. FSI-puolella on paljon helpompi todeta syyt kulutukseen kuin "tavallisessa" ruiskussa. Samoin dieselpuolella, korkeammat ruiskutuspaineet, suurempi ahtopaine = teho, ja vääntää alhaalta. Bensa-autojen puolella olisi kyllä kohta kiire siirtyä suoraruiskutustekniikkaan leveämmällä rintamalla. Massatuotantoautoissa suuntaus on supistaa moottorin kokoa, ja pitää tehot tallessa FSI-llä ja turboilla. Dieselpuolella suurinpiirtein sama. MB esittää piakkoin uuden 2500 barin CRD:n.

      
  • Kummallista havaita Lexus GS:n saavan moitteita juuri niistä asioista, joissa merkki on perinteisesti ollut vahvoilla. Esimerkiksi TM on kiitellyt auton ajo-ominaisuuksia, moottorien ominaisuuksia (erit. GS 300), hiljaisuutta ja laadukkuutta, joka Lexuksen kohdalla merkitsee muutakin kuin hyvän viimeistelyn kautta syntyvää, erittäin vaikeasti määriteltävää laatuvaikutelmaa. Lexus tarjoaa omistamisen iloa vielä takuuajan päätyttyäkin. Eurooppalaiset "huippumerkit" taas ovat nykyään laadussa heikompia kuin Opel! Tästä todistaa mm. MB:n E-sarjan ja BMW 300-sarjan surkea sijoittuminen laatututkimuksissa. Mersun kohdalla on iän myotä odotettavissa myös puhkiruostuvat pellit (ylimielisen pitkästä ruostetakuusta huolimatta). Itselleni oli aikanaan erittäin suuri pettymys havaita, että laadukkaiden Mersujen valmistus päättyi W124:n jälkeen. Nykyisen E-sarjan hiljaisuudesta en ole myöskään vakuuttunut. TM moitti testaamaansa E 500-mallia nimenomaan voimakkaasta rengasmelusta, joka ei 100000 euron autoon kuulu. BMW 500-sarjan melutasoa on sen sijaan kiitelty tien pinnan laadusta riippumatta, mutta mikään täydellinen auto ei sekään ole. Mainittakoon sen kohdalla mm. vain keskinkertaiset ajo-ominaisuudet ja nykyautolle täydellinen epäonnistuminen Euroncap:n törmäystestissä ( vasta uusintatestistä neljä tähteä vrt. esim. GS 300, joka osoittautui luokkansa turvallisimmaksi). Mielestäni kaikkien aikojen paras BMW oli edellinen 500- sarja (1995-2003).

    Mielestäni Lexuksen uusiutuva mallisto on todella kilpailukykyinen, varsinkin sen jälkeen, kun uusi IS ja myöhemmin LS saadaan Suomen markkinoille. Saa nähdä miten kauan Lexuksen omistajat saavat ajaa autolla, jota ei naapurilta löydy. Euromerkkejä riittää jokaiseen kadunkulmaan.

      
  • Ero muihin laatuautoihin on, että Toyta Lexuksen on todistettava joka kerta olevansa yhtä hyvä kuin muut kilpailijansa tai parempi. Löytyy muovista Corollaa kojetaulua yms. pientä häikkää. Muodot ovat kyllä Ok koska ne on kopioitu pitkälti BMW, Audi lookista, jo -97-00 mallistosta, joten siinä ei ole mitään uutta. Ilman muotoilua Lexuksesta tuskin olisi mihinkään. Ei luxus/leksus autoa rakenneta noin vain kopioimalla muita. Tästä on väännetty jo paljon aikaisemmin. Joten herää kysymys: Mihin Lexusta tarvitaan? Aivan oikeasti, ei mihinkään, japsi mikä japsi, niille jotka tarvitsevat Japanilaista autoa pönkittämään itsetuontoa jostain syystä tämä voi olla paikallaan.

    Montako Lexusta Suomessa on vert. Audi, BMW, MB, Volvo ym.?

      
  • Lainaus:
    05.10.2005 klo 19:48 SixPack kirjoitti
    jotka tarvitsevat Japanilaista autoa pönkittämään itsetuontoa jostain syystä tämä voi olla paikallaan.

    SixPack on oikeassa: Audi, BMW, MB Volvo ym. pönkittävät paremmin, ne ovat oikein Superpönkittäjiä, ehkä tästä uusi nimike nk. Premium-luokalle.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 05.10.2005 klo 20:05]
      
  • Ei Lexusta eikä muitakaan pönkitysautoja välttämättä mihinkään tarvita. Ovatpahan vain jotkut meistä tasa-arvoisempia kuin toiset ja haluavat sen myös näyttää.Ja japanilaiset haluaa viisaana miehenä osansa rahoista ja myös kunniasta jos saavat hyvin myytyä.Erottivat kuitenkin Lexuksen Tojotasta omaksi firmakseen,mutta Tojotan ostajat varmaan pönkittää Lexusta vielä pitkään ja paljon.

      
  • Hmmm...jotenkin tuo sixpack:n viimeisin heitto sai taas karvat hiukan nousemaan pystyyn :neutral: Osoitus siitä että kaikki eivät ole edelleenkään valmiita siirtymään ajattelutavoissa japanilaisista autoista 2000-luvulle vaan polkevat edelleen jossain 70-luvun riisikuppi-tasolla...valitettavaa :cry:

    Noh...eipä meikäläisen ajatusmaailmaa paljon hetkauta...itsetunto kun ei logoja kaipaa...varsinkaan niitä yleisesti perinteisiä :sunglasses:

      
  • Minulle ainakin mielikuva Lexuksesta on varsin hyvä. Vaikka en koskaan ole omistanut jappaanilaista, niin pidän Lexuksen imagoa ainakin yhtä hyvänä, osin jopa parempana kuin parhaimmilla euromerkeillä. Tietenkin joku Bentley, Rolls ovat omassa kategoriassaan. Tarvetta itsellä ei ole pröystäilyyn, mutta jos tarvitsisin autoa luokassa 50-10 teuroa, olisi Lexus aika vahvoilla. Paskaa puhutaan paljon ilman mitään pohjaa; miettikää sitä pojat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit