Uusi Car an Driver vertailu 2

87 kommenttia
13»
  • Sitä paitsi, mikä kriteeri on se, että joka lippalakkijäbällä on BMW, Volvo tai MB. Eikö ole upeaa, että Lexus on Suomessa harvojen huvia, kuten Bentley tai Rolls?

      
  • Lainaus:
    05.10.2005 klo 19:48 SixPack kirjoitti
    Ero muihin laatuautoihin on, että Toyta Lexuksen on todistettava joka kerta olevansa yhtä hyvä kuin muut kilpailijansa tai parempi. Löytyy muovista Corollaa kojetaulua yms. pientä häikkää. Muodot ovat kyllä Ok koska ne on kopioitu pitkälti BMW, Audi lookista, jo -97-00 mallistosta, joten siinä ei ole mitään uutta. Ilman muotoilua Lexuksesta tuskin olisi mihinkään. Ei luxus/leksus autoa rakenneta noin vain kopioimalla muita. Tästä on väännetty jo paljon aikaisemmin. Joten herää kysymys: Mihin Lexusta tarvitaan? Aivan oikeasti, ei mihinkään, japsi mikä japsi, niille jotka tarvitsevat Japanilaista autoa pönkittämään itsetuontoa jostain syystä tämä voi olla paikallaan.

    Montako Lexusta Suomessa on vert. Audi, BMW, MB, Volvo ym.?


    Mistä nämä sinun valtavat ennakkoluulot japseja kohtaan ovat oikein lähteneet liikkeelle? Ihan yhtä järkevä kysymys sinulle: mihin kalliita autoja tarvitaan kun halvoillakin pärjää oikein hyvin? Eiks kuulostakki järkevältä? Lexus on aivan yhtä hyvä kuin mikä tahansa sen kilpailijoista. Se, että sinä et sitä ymmärrä, niin sille ei voi mitään. Suosittelen silmien avaamista, se ainakin saattaa auttaa, mutta takuuseen en mene.

    Asia on valitettavasti niin, että toiset automerkit ratsastavat sillä maineellaan, jonka ne ovat luoneet ja silloin itse tuotteella ei ole niinkään väliä. Toisilla merkeillä taas on siten, että vaikka tuote olisi miten hyvä tahansa, niin sitä ei arvosteta, koska se maine puttuu. Eli sen autonhan voi ihan hyvin ostaa pelkän merkin perusteella. Ei ominaisuuksilla ole mitään väliä, vaan se merkki on tärkein.

    Katso vaikka ajankulukseei tulevaa Lexus LS600h -mallia http://forums.autoweek.com/servlet/JiveServlet/download/31-21014-468905-18970/LEXUS.jpg

      
  • Lainaus:" Mihin Lexusta tarvitaan? Aivan oikeasti, ei mihinkään, japsi mikä japsi, niille jotka tarvitsevat Japanilaista autoa pönkittämään itsetuontoa jostain syystä tämä voi olla paikallaan."

    Tunnen tosiaan monta henkilöä, jotka pönkittävät itsetuntoaan autolla. Jostain syystä tähän tarkoitukseen hankitut autot valmistetaan useimmiten huomattavasti lähempänä kuin Japanissa...

      
  • Tämä on kyllä mennyt aika hauskaksi koko keskustelu. Ihan yksinkertainen kysymys, kuinka moni Lexusta kommentoinut on ajanut kyseisellä autolla? Kuinka moni niistä on ajanut myös jonkin muun merkkisellä vastaavan luokan autolla? Itse olen, toivottavasti myös muut. Muuten kommenteillanne ei ainakaan minulle ole mitään painoarvoa.

    Puutuin tähän keskusteluun alunperin sen takia, että nähdessäni uuden GS300:n ensimmäistä kertaa ajattelin, että Lexuksessahan (joko GS tai uusi IS) voisi olla minulle seuraava auto hienon muotoilun, harvinaisemman merkin, hyvän palvelun ja minun arvostamien ominaisuuksien takia. Kuitenkin GS oli minun arvostamissa ominaisuuksissa pettymys, vaikka siinä oli paljon hyvääkin. Odotukset olivat vain ilmeisesti liian kovat. Tuossa luokassa ei ole odotuksiini täydellistä autoa, mutta Lexusta paremmin sopivia on. Piste. Ilmeisesti olen teidän mielestä väärässä, mutta vaikea minun on perustella itselleni sitä, että hankkisin itselleni huonommin sopivan auton, vain koska ihmisillä on mielikuva sen hyvistä ominaisuuksista, joka ei pohjaa omiin kokemuksiin.

    TurboD:lle sen verran, että nykyinen autoni on Adacin testin mukaan laadukkaampi kuin esim Avensis. Tuo on täysin riittävä laatutaso minulle ja olen ollut Bemarin laatuun tyytyväinen. Tuo ei ole siis syy vaihtaa merkkiä, vaikken Lexuksenkaan laatutasoa kritisoi. Ainut, että vikoja niihinkin voi tulla, kuten koeajoauton huonosti toimiva automaatti-ilmastointi hyvin osoitti. Se ei meinaan voi olla tarkoitettu toimimaan niinkuin se nyt toimi.

    Tm:n esittely muuten loppui jotenkin näin, että vaikka Lexus on hyvä auto, on vaikea keksiä siitä mitään, mitä ei esim Audi A6 tai 530ia Bemari tarjoaisi.



    [individual muokkasi tätä viestiä 06.10.2005 klo 15:09]
      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 14:38 individual kirjoitti
    Tämä on kyllä mennyt aika hauskaksi koko keskustelu. Ihan yksinkertainen kysymys, kuinka moni Lexusta kommentoinut on ajanut kyseisellä autolla? Kuinka moni niistä on ajanut myös jonkin muun merkkisellä vastaavan luokan autolla? Itse olen, toivottavasti myös muut. Muuten kommenteillanne ei ainakaan minulle ole mitään painoarvoa.

    Puutuin tähän keskusteluun alunperin sen takia, että nähdessäni uuden GS300:n ensimmäistä kertaa ajattelin, että Lexuksessahan (joko GS tai uusi IS) voisi olla minulle seuraava auto hienon muotoilun, harvinaisemman merkin, hyvän palvelun ja minun arvostamien ominaisuuksien takia. Kuitenkin GS oli minun arvostamissa ominaisuuksissa pettymys, vaikka siinä oli paljon hyvääkin. Odotukset olivat vain ilmeisesti liian kovat. Tuossa luokassa ei ole odotuksiini täydellistä autoa, mutta Lexusta paremmin sopivia on. Piste. Ilmeisesti olen teidän mielestä väärässä, mutta vaikea minun on perustella itselleni sitä, että hankkisin itselleni huonommin sopivan auton, vain koska ihmisillä on mielikuva sen hyvistä ominaisuuksista, joka ei pohjaa omiin kokemuksiin.

    Tm:n esittely muuten loppui jotenkin näin, että vaikka Lexus on hyvä auto, on vaikea keksiä siitä mitään, mitä ei esim Audi A6 tai 530ia Bemari tarjoaisi.

    Ammattimaiset koeajajathan noita näkyvät ajaneen -eri medioissa, myös suomalaisissa.

    Olet varmasti omalta kannaltasi oikeassa autovalintojesi suhteen, makuasioitahan ne ovat, mutta toisaalta: mitä merkitystä niistä sinun mielipiteistäsi on meille muille???

    Voisihan sanoa näinkin, että vaikka BMW ja Audi ovat hyviä autoja, on vaikea keksiä mitään, mitä ei esim. Lexus tarjoaisi.

      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 15:09 MatLog kirjoitti
    Voisihan sanoa näinkin, että vaikka BMW ja Audi ovat hyviä autoja, on vaikea keksiä mitään, mitä ei esim. Lexus tarjoaisi.


    No sehän tässä on pointti, että minun ei ole vaikea keksiä, Lexus ei tarjoa samaa hiljaisuutta suomalaisella asvaltilla kuin Bmw, se ei tarjoa yhtä hyvää ja sivistynyttä moottoria, sen lähivalot ovat huonot, se tarjoa yhtä laajaa väri/sisusta yhdistelmien määrää ja se ei tarjoa ajovakautuksen poiskytkentämahdollisuutta. Lisäksi osa osista on naurettavan halvan näköisiä, vaikkei uusin Bemarikaan ole tuossa suhteessa paras esimerkki.

    Niinkuin sanottua, on siinä Bemarissakin omat huonot puolensa, mutta niitä on minulle vähemmän kuin tuossa Lexuksessa. Lisäksi Lexus ei ole ollut missään suomalaisessa lehdessä kunnon koeajossa, vaan palkässä esittelyissä, missä yleensä pelkästään kehutaan autoa kuin autoa.

      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 15:09 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    06.10.2005 klo 14:38 individual kirjoitti
    Tämä on kyllä mennyt aika hauskaksi koko keskustelu. Ihan yksinkertainen kysymys, kuinka moni Lexusta kommentoinut on ajanut kyseisellä autolla? Kuinka moni niistä on ajanut myös jonkin muun merkkisellä vastaavan luokan autolla? Itse olen, toivottavasti myös muut. Muuten kommenteillanne ei ainakaan minulle ole mitään painoarvoa.

    Puutuin tähän keskusteluun alunperin sen takia, että nähdessäni uuden GS300:n ensimmäistä kertaa ajattelin, että Lexuksessahan (joko GS tai uusi IS) voisi olla minulle seuraava auto hienon muotoilun, harvinaisemman merkin, hyvän palvelun ja minun arvostamien ominaisuuksien takia. Kuitenkin GS oli minun arvostamissa ominaisuuksissa pettymys, vaikka siinä oli paljon hyvääkin. Odotukset olivat vain ilmeisesti liian kovat. Tuossa luokassa ei ole odotuksiini täydellistä autoa, mutta Lexusta paremmin sopivia on. Piste. Ilmeisesti olen teidän mielestä väärässä, mutta vaikea minun on perustella itselleni sitä, että hankkisin itselleni huonommin sopivan auton, vain koska ihmisillä on mielikuva sen hyvistä ominaisuuksista, joka ei pohjaa omiin kokemuksiin.

    Tm:n esittely muuten loppui jotenkin näin, että vaikka Lexus on hyvä auto, on vaikea keksiä siitä mitään, mitä ei esim Audi A6 tai 530ia Bemari tarjoaisi.

    Ammattimaiset koeajajathan noita näkyvät ajaneen -eri medioissa, myös suomalaisissa.

    Olet varmasti omalta kannaltasi oikeassa autovalintojesi suhteen, makuasioitahan ne ovat, mutta toisaalta: mitä merkitystä niistä sinun mielipiteistäsi on meille muille???

    Voisihan sanoa näinkin, että vaikka BMW ja Audi ovat hyviä autoja, on vaikea keksiä mitään, mitä ei esim. Lexus tarjoaisi.

    Eikö tämä ole nimenomaan keskustelupalsta, jossa puhutaan omista mielipiteistä, eli saattaa niissä olla, jos ei merkitystä, niin ainakin mielenkiintoa.

    Tässä tapauksessa oli vielä henkilökohtaisesti koeajottu auto, ja perusteltu, mikä mielytti ja mikä ei. Se on aika paljon näillä palstoilla, joilla monet perustavat kokemuksensa siihen, että naapurin setämiehen uuden Mersun kaikki ovet olivat kuulema ruostuneet.

      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 15:56 Jouko Kokko kirjoitti
    Eikö tämä ole nimenomaan keskustelupalsta, jossa puhutaan omista mielipiteistä, eli saattaa niissä olla, jos ei merkitystä, niin ainakin mielenkiintoa.

    Tässä tapauksessa oli vielä henkilökohtaisesti koeajottu auto, ja perusteltu, mikä mielytti ja mikä ei. Se on aika paljon näillä palstoilla, joilla monet perustavat kokemuksensa siihen, että naapurin setämiehen uuden Mersun kaikki ovet olivat kuulema ruostuneet.

    Jep, mielipiteistään voi aina kirjoitella, mutta myös autotoimittajat ajavat henkilökohtaisesti autoja, ja heillä on enemmän vertailupohjaa väittämilleen. Kovasti edelleenkin ihmetyttää nimim. Indiviualin ja esimerkiksi aikaisemminkin esillä olleen linkin:
    http://www.koeajo.tv/koeajo.php?id=435
    välinen ristiriitaisuus. Kuten joku jo kirjoitti, tuntuu kuin kyse olisi kokonaan eri autoista.

    Ettei vaan se Individualin koeajo ollut sellainen, jossa tuulilasinpyyhkijöitä tarvitaan lasin sisäpuolelle??


      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 16:03 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    06.10.2005 klo 15:56 Jouko Kokko kirjoitti
    Eikö tämä ole nimenomaan keskustelupalsta, jossa puhutaan omista mielipiteistä, eli saattaa niissä olla, jos ei merkitystä, niin ainakin mielenkiintoa.

    Tässä tapauksessa oli vielä henkilökohtaisesti koeajottu auto, ja perusteltu, mikä mielytti ja mikä ei. Se on aika paljon näillä palstoilla, joilla monet perustavat kokemuksensa siihen, että naapurin setämiehen uuden Mersun kaikki ovet olivat kuulema ruostuneet.


    Jep, mielipiteistään voi aina kirjoitella, mutta myös autotoimittajat ajavat henkilökohtaisesti autoja, ja heillä on enemmän vertailupohjaa väittämilleen. Kovasti edelleenkin ihmetyttää nimim. Indiviualin ja esimerkiksi aikaisemminkin esillä olleen linkin:
    http://www.koeajo.tv/koeajo.php?id=435
    välinen ristiriitaisuus. Kuten joku jo kirjoitti, tuntuu kuin kyse olisi kokonaan eri autoista.

    Ettei vaan se Individualin koeajo ollut sellainen, jossa tuulilasinpyyhkijöitä tarvitaan lasin sisäpuolelle??


    Miksi pitäisi olla samaa mieltä kuin joku autotoimittaja? Yksikään autotoimittaja ei tiedä mitä minä autosta haen ja miten minä tietyt asiat koen. Ja mitä tulee esim. tuo koeajo.tv:n "asiantuntijaan", kaveri on minusta enemmänkin puuhastelija, jonka kommenteilla on minulle lähinnä viihdearvoa.

    Individual on mielestäni täysin kiihkottomasti todennut auton hyviä ja huonoja puolia hänen omista lähtökohdista käsin, joten miten kukaan muu, jolla ei ole vastaavaa, omakohtaista kokemusta ko. autosta voi kyseenalaistaa hänen mielipiteensä?

    Hyväksykää Lexus-fanit nyt vaan se, että auto ei ole kaikkien mielestä täydellinen :sunglasses:

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 06.10.2005 klo 18:15]
      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 18:12 jalkkis kirjoitti
    Ja mitä tulee esim. tuo koeajo.tv:n "asiantuntijaan", kaveri on minusta enemmänkin puuhastelija, jonka kommenteilla on minulle lähinnä viihdearvoa.

    Individual on mielestäni täysin kiihkottomasti todennut auton hyviä ja huonoja puolia hänen omista lähtökohdista käsin, joten miten kukaan muu, jolla ei ole vastaavaa, omakohtaista kokemusta ko. autosta voi kyseenalaistaa hänen mielipiteensä?

    Hyväksykää Lexus-fanit nyt vaan se, että auto ei ole kaikkien mielestä täydellinen :sunglasses:

    Ja mitä tulee esim. tuo "Individual", kaveri on minusta enemmänkin puuhastelija, jonka kommenteilla on minulle lähinnä viihdearvoa.

    Koeajo-tv:n toimittaja on mielestäni täysin kiihkottomasti todennut auton hyviä ja huonoja puolia hänen omista lähtökohdista käsin, joten miten kukaan muu, jolla ei ole vastaavaa, omakohtaista kokemusta ko. autosta voi kyseenalaistaa hänen mielipiteensä?

    Hyväksykää BMW- ja Audifanit nyt vaan se, että auto ei ole kaikkien mielestä täydellinen :sunglasses:

      
  • Olisi ehkä aika päättää tämä kiistelyksi mennyt keskustelu. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Yksikään auto ei nykypäivänä ole kovinkaan huono, on vain hyviä ja vielä parempia. Tämä pätee erityisesti kalliimpiin hintaluokkiin.

    Keskustelun aiheeseen liittyen mainitsen vielä eräästä itse tekemästäni havainnosta. Ihmettelen suuresti kotimaisen autolehdistön (erit. Tuulilasin) negatiivista suhtautumista Lexukseen. Kielteinen suhtautuminen ilmenee selvästi koeajoartikkeleissa. Muun muassa Lexuksen kojetaulun puukoristelu näyttää lehden mielestä aina "kaamealta muovipuulta". Tästä asiasta ei huomauteta vaikkapa Volvojen kohdalla, vaikka niissä "puukoristelu" on todellakin jäljitelmää (poislukien XC 90). Suosittelenkin autoalaa seuraavien lukemaan myös muiden maiden autolehdistöä. Esimerkiksi brittiläinen "Car" on kerrassaan mainio alan julkaisu. Erittäin kattava ja hyödyllinen kotimainen autosivusto löytyy osoitteesta www.ajovalo.net. Siellä on mm. uudet autot sijoitettu paremmuusjärjestykseen ja käytetyistäkin löytyy laajoja tietopaketteja.

      
  • Tämä keskustelu on surullinen tapaus TMnetin historiassa.

    Ensin Individual käy koeajamassa Lexuksen. Sitten hän kirjoittaa oman raporttinsa tänne. Koska hänen havaintonsa poikkeavat suuresti HS autoliitteen ja Koeajo TV:n mielipiteistä tuon tämän esiin.
    Sitten täällä alkaa käsittämätön HS autoliitteen ja Koeajo TV:n havaintojen kyseenalaistaminen. Nuo koeajotraportit perustuvat sentään noin viikon aikana saatuihin kokemuksiin.
    Individual on useita kertoja toistanut ainoana totuutena omia mielipiteitään melutasosta ja moottorista. Eikö olisi asiallista myöntää että nämä muut autoa Suomessa ajaneet ovat olleet täysin päinvastaista mieltä? Tämä ei tietenkään tarkoita että Individual olisi väärässä. Kaikkien olisi hyvä sisäistää se ettei mitään ehdotonta totuutta ole olemassa ja siksi onkin hyvä että markkinoilta löytyy useita vaihtoehtoja myös tässä luokassa.

    Lainaus:
    05.10.2005 klo 19:48 SixPack kirjoitti
    Joten herää kysymys: Mihin Lexusta tarvitaan? Aivan oikeasti, ei mihinkään, japsi mikä japsi, niille jotka tarvitsevat Japanilaista autoa pönkittämään itsetuontoa jostain syystä tämä voi olla paikallaan.


    Tuo Sixpackin kirjoitus sisältää rasistisia elementtejä ja olen pettynyt ettei ylläpito ole poistanut tuota. Samanlaisia ajatusmalleja esitti myös eräs saksalainen diktaattori ja Etelä-Afrikan hallitus Apartheidin aikana.
    Eikö kuitenkin nyky-yhteiskuntaan kuulu se että kuka tahansa (kansallisuudesta, rodusta tai uskonnosta riippumatta) voi tuoda oman tuotteensa markkinoille kunhan se on säännösten mukainen?

    Meillä on ollut kaksi BMW:tä, aikaisemmin 318i ja nykyään 525iA (vuosimalli 2004). Olen usein kehunut BMW:tä ja maininnut esim ettei autoissa ole ollut yhtään teknisiä vikoja, vaikka toki olen edelleen sitä mieltä että toinen automme (Toyota Avensis) on mukavampi ajaa. Tämän palstan BMW-omistajien ajatusmaailmaa seuratessa olen kuitenkin päätymässä siihen ratkaisuun että seuraava auto on mahdollisesti Cadillac tai Jaguar (ja Avensis vaihdetaan Lexus IS-malliin). En missään nimessä halua itse vähemmistön edustajana (selviää tuolta profiilistani) samaistua tuollaiseen fanaattisuuteen.

      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 20:42 olmi kirjoitti
    Tämä keskustelu on surullinen tapaus TMnetin historiassa.
    ...
    Tuo Sixpackin kirjoitus sisältää rasistisia elementtejä ja olen pettynyt ettei ylläpito ole poistanut tuota. Samanlaisia ajatusmalleja esitti myös eräs saksalainen diktaattori ja Etelä-Afrikan hallitus Apartheidin aikana.


    ... ja tässä vaiheessa tämä keskustelu on viimeistään menetetty.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Hitlerkortti


    [PPi muokkasi tätä viestiä 06.10.2005 klo 22:21]
      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 22:20 PPi kirjoitti
    ... ja tässä vaiheessa tämä keskustelu on viimeistään menetetty.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Hitlerkortti


    Pääsi sentään aika pitkälle, liikenne-osiossa kortti lävähtää pöytään viimeistään viidennessä viestissä.

      
  • Kiinnitin Olmi sanoihin: ”meillä on ollut kaksi BMW:tä” Meillä kotona lapset käyttää samaa sanaa. Aikuisethan käyttää sanaa minulla tai minusta ym., kun puhutaan omasta mielipiteestä. Oletko Olmi mahdollisesti teini?

      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 16:03 MatLog kirjoitti

    Jep, mielipiteistään voi aina kirjoitella, mutta myös autotoimittajat ajavat henkilökohtaisesti autoja, ja heillä on enemmän vertailupohjaa väittämilleen...


    Minusta näiden ylistämiesi ammattitoimittajien juttuihin kannattaa suhtautua vähintään kriittisesti. Kyllä ne jutut on usein tehty hyvin pintapuolisesti ja kun ajaa paljon autoja, ei välttämättä keskity niihin aivan samalla tavalla kuin sellainen, joka on vakavissaan laittamassa omia rahojaan autoon. Ja on aika naiivia uskoa toimittajien olevan jotenkin objektiivisempia mielipiteenmuodostuksessaan, autoistahan ei tänä päivänä juuri löydy merkityksellisiä eroja mitattavissa arvoissa, mielikuvajuttujahan sielläkin "mittaillaan".

    Toimittajan mielikuvaan saattaavat ennakkoasenteiden lisäksi vaikuttaa aika paljon se, järjestetäänkö koeajot lämpöisessä etelässä, mitä siellä tarjotaan, paljonko ko. merkki sponsoroi lehteä jne. Ja ennenkaikkea, lehdessä on pakko ajatella lukijakuntaa: kun kerran Suomessa aika suuri lukijajoukko ajaa Toyotalla tai VW:llä, niin ei niitä nyt kovin paljon kannata lähteä lehdessä haukkumaan, jos ei halua menettää lukijoita...

      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 09:17 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    06.10.2005 klo 16:03 MatLog kirjoitti

    Jep, mielipiteistään voi aina kirjoitella, mutta myös autotoimittajat ajavat henkilökohtaisesti autoja, ja heillä on enemmän vertailupohjaa väittämilleen...


    Minusta näiden ylistämiesi ammattitoimittajien juttuihin kannattaa suhtautua vähintään kriittisesti. Kyllä ne jutut on usein tehty hyvin pintapuolisesti ja kun ajaa paljon autoja, ei välttämättä keskity niihin aivan samalla tavalla kuin sellainen, joka on vakavissaan laittamassa omia rahojaan autoon. Ja on aika naiivia uskoa toimittajien olevan jotenkin objektiivisempia mielipiteenmuodostuksessaan, autoistahan ei tänä päivänä juuri löydy merkityksellisiä eroja mitattavissa arvoissa, mielikuvajuttujahan sielläkin "mittaillaan".

    Toimittajan mielikuvaan saattaavat ennakkoasenteiden lisäksi vaikuttaa aika paljon se, järjestetäänkö koeajot lämpöisessä etelässä, mitä siellä tarjotaan, paljonko ko. merkki sponsoroi lehteä jne. Ja ennenkaikkea, lehdessä on pakko ajatella lukijakuntaa: kun kerran Suomessa aika suuri lukijajoukko ajaa Toyotalla tai VW:llä, niin ei niitä nyt kovin paljon kannata lähteä lehdessä haukkumaan, jos ei halua menettää lukijoita...

    Itse asiassa - olen jokseenkin samaa mieltä AkiK:n kanssa.

    Sponsoroinnista en ole kovin varma, mutta olen huomannut, että esim. Premium-merkkejä ei arvioida esimerkiksi ajo-ominaisuuksien, sisätilojen tms. suhteen yhtä tiukasti kuin nk. Golf-luokan tai Mondeo/Avensis-luokan autoja. Siihen liene jokin syy, ehkä ei haluta suututtaa ao. autojen omistajia, jotka ovat ostaneet autonsa nimenomaan mielikuvien pohjalta - ja maksaneet niistä maltaita.

    Kuitenkin: lienee suht varmaa, että autotoimittajat ovat ao. autot todella koeajaneet. Ja kaiken lisäksi: mittatikun Premium-autoille antavat ne "vanhat merkit", jotka ovat olleet jo kauan olemassa. Suomessa niitä ovat "Premium-volyymiautot" etenkin Audi, BMW ja Mercedes-Benz, mahdollisesti Volvo, joihin uudempia merkkejä verrataan.

      
  • No olen ensimmäisen kerran tässä keskustelussa MatLogin kanssa samaa mieltä, jokaisesta premium merkistä löytyy vikoja vaikka kuinka paljon ja niinkuin olen tuonut esiin, niitä ei kerrota muissa kuin laajoissa vertailutesteissä ja kunnon koeajoissa, esim TM:n numerossa oleva yksi päätesti.

    Ja kuten olen aiemminkin sanonut, TM:n tai Tuulilasin GS300:n testissä haukuttiin rengasmelua, joten menee ne kommentit ihan samallalailla ristiin eri toimittajillakin. Smoin kuin Tuulilasi ja minä haukutaan Lexuksen muovilta näyttävää puuta, jotkin taas kehuvat. Myös koeajo.tv:n kehuma hiljaisuus riippuu siitä mihin vertaa, he eivät esim ole koeajaneet yhtään muuta saman luokan autoa, joten en edelleenkään anna juuri painoarvoa tuolle. Lukekaa sieltä ihan minkä tahansa muunkaan auton koeajo, kaikissa pelkkää kehumista. Lähdekritiikkiä ihmiset.. Erityisesti jos Olmi ei ole jonkun epäilemä lapsi tai teini, olen hänen kommentteihinsa pettynyt. Jos kaveri on koulutukseltaan mitä väittää, hänen pitäisi olla ensimmäisenä oppinut lähdekritiikin käyttö. Jos on tarkoitus tehdä kevyttä viihdettä saadakseen mahdollisimman suuri yleisöjoukko siinä on tulos.

    Olmi väittää Avensista 500-sarjan Bemaria paremmaksi autoksi ajaa. Itse olen tuostakin eri mieltä, mutta ei minulla ole mitään tarvetta ampua tuota alas. Löytäisin varmasti koeajon, jossa kehutaan Bemarin ajo-ominaisuudet maasta taivaaseen ja haukutaan Avensis. Onko Olmi siis täysin väärässä?

    Lexus näyttää aiheuttavan paljon kuumia tunteita puolesta ja vastaan. Täällä porukka kehuu sitä maasta taivaaseen pelkkien mielikuvien perusteella vailla minkäänlaista kokemusta autosta ja päinvastoin. Sama kuin pikkupoika kertoisi isälleen, miltä seksi tuntuu, pelkän miestenlehden jutun perusteella!! :sunglasses: Sanon edelleen, kokeilkaa niitä autoja itse!!

    [individual muokkasi tätä viestiä 07.10.2005 klo 10:59]
      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 10:15 individual kirjoitti
    Lexus näyttää aiheuttavan paljon kuumia tunteita puolesta ja vastaan. Täällä porukka kehuu sitä maasta taivaaseen pelkkien mielikuvien perusteella vailla minkäänlaista kokemusta autosta ja päinvastoin. Sama kuin pikkupoika kertoisi isälleen, miltä seksi tuntuu, pelkän miestenlehden jutun perusteella!! :sunglasses: Sanon edelleen, kokeilkaa niitä autoja itse!!

    Individual peräsi lähdekritiikkiä liittyen koeajoselostuksiin.
    Lähdekritiikkiä voi harrastaa myös keskustelijoiden koeajoselostuksiin - lienevätkö ne todella objektiivisempia kuin lehtien tai muiden medioiden koeajoselostukset ???

    Olen siis samaa mieltä Individualin kanssa - kokeilkaa autoja itse!!
    Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, Lexuksella menee vielä aikaa, ennen kuin se alkaa saada merkittävää myyntiosuutta Euroopassa ja Suomessa. Näitä autoja kun ei osteta samoin perustein kuin arkiautoja, vaan "leluiksi", ja Premium-automerkin markkinaosuus kertoo, miten hyvin auton mielikuvamarkkinointi on onnistunut.

      
  • Kylläpä yksi henkilö voikin saada omakohtaisen mielipiteensä jostakin autosta ilmaistessaan melkoiden maaottelun, Saksa - Japani. Kun mukaan vedetään jo Hitlerkin, niin...

    Itselläni tuskin tulee olemaan koskaan tilannetta että pystyisin Lexuksen tasoisen auton ostamaan, mutta on se kuvissa vaan niin hyvän näköinen että jos vaikka lotossa...
    Mutta näytti hieman myös ettei siihen meikälaisen kokoinen TV-toimittaja oikein mahtunut kunnolla istumaan... Ei taida olla Finskeille tarkoitettukaan?

      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 18:24 Arthur kirjoitti
    Mutta näytti hieman myös ettei siihen meikälaisen kokoinen TV-toimittaja oikein mahtunut kunnolla istumaan... Ei taida olla Finskeille tarkoitettukaan?

    Lexus on alun perin tarkoitetu jenkkimarkkinoille, niinkuin Infinitikin, siellä niiden päämarkkinat ovat edelleenkin. Ja jenkeillä on keskimäärin huomattavasti leveämpi ahteri kuin eurooppalaisilla. Muutenkin jenkeillä on eri maku esim. autojen jousituksen suhteen - siellä suositaan pehmeää kulkua.
    Muistan vanhan jutun englantilaisesta Triumph-urheiluautosta, joka piti vetää nopeasti pois USA:n markkinoilta muutoksia varten - jenkit eivät saaneet takamustaan mahtumaan kapeisiin istuimiin!!

    Lexus kyllä tarkasti vertailee autojaan saksalaismerkkeihin - esim. uuden LS-mallin testiajosaattueessa on mukana sekä Mersun S-sarjan auto että BMW:n 7-sarjainen. Eri asia sitten on, säätävätkö he Lexuksen siten, että se jenkeistä tuntuu paremmalta ajaa vai siten, että se on eurooppalaisten mielestä parempi?

      
  • sanottava tuohon ahterin leveyteen. Kilpailemme brittien kanssa tasapäisesti maailman toiseksi lihavimman kansakunnan tittelistä. Ja Triumphin aikoihin niin britit kuin jenkit oli hoikkia poikia.
    --
    Tähän jatkoksi - kun katsotaan Car & Driver vertailun autoja eurooppalaisittain mielekkäästi moottoroituna ja järkevällä vertailuryhmällä - että uudessa AMS:ssa on keskiluokan diesel suurvertailu, jossa ylivoimainen voittaja oli BMW 320d. Seuraavat olivat MB, A4, Passat, ... sitten pitkä lista muita, ... ja viimeiset Toyota Avensis, sekä hännänhuippuna veljespari Opel Vectra ja Saab. Toyotan suoritus on siis unglaublich heikko (tv mainoksen kielellä).

      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 18:59 Nunchaku kirjoitti
    että uudessa AMS:ssa on keskiluokan diesel suurvertailu, jossa ylivoimainen voittaja oli BMW 320d. Seuraavat olivat MB, A4, Passat, ... sitten pitkä lista muita, ... ja viimeiset Toyota Avensis, sekä hännänhuippuna veljespari Opel Vectra ja Saab. Toyotan suoritus on siis unglaublich heikko (tv mainoksen kielellä).

    Vertasitko hintoja - siis Saksan perushintoja. Hintaerot ovat ihmeen pienet - eivätkä japsimerkit toki ole kaikkein halvimpia. Että niin siellä. En kyllä saanut samaa käsitystä Avensiksen ominaisuuksista.
    EDIT: Jos Avensiksesta haluaa keskustella, kannattaisi ehkä aloittaa uusi aihe...

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 07.10.2005 klo 20:23]
      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 08:35 juster kirjoitti
    Kiinnitin Olmi sanoihin: ”meillä on ollut kaksi BMW:tä” Meillä kotona lapset käyttää samaa sanaa. Aikuisethan käyttää sanaa minulla tai minusta ym., kun puhutaan omasta mielipiteestä. Oletko Olmi mahdollisesti teini?


    :smile:

    Ymmärrän hyvin ettet ole seurannut kovin tarkasti kirjoitteluani. Olisi väärin käyttää sanaa "minun" kun Bemarit ovat vaimoni autoja. Kuten olen joskus aikaisemmin täällä todennut ei hänellä ole ollut juuri edes muita vaihtoehtoja mielessä.

    Olisin mielelläni teini-ikäinen, löytyykö sinulta mahdollisesti jotain nuorentavaa seeriumia?

      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 10:15 individual kirjoitti

    Ja kuten olen aiemminkin sanonut, TM:n tai Tuulilasin GS300:n testissä haukuttiin rengasmelua, joten menee ne kommentit ihan samallalailla ristiin eri toimittajillakin.

    Erityisesti jos Olmi ei ole jonkun epäilemä lapsi tai teini, olen hänen kommentteihinsa pettynyt. Jos kaveri on koulutukseltaan mitä väittää, hänen pitäisi olla ensimmäisenä oppinut lähdekritiikin käyttö. Jos on tarkoitus tehdä kevyttä viihdettä saadakseen mahdollisimman suuri yleisöjoukko siinä on tulos.

    Olmi väittää Avensista 500-sarjan Bemaria paremmaksi autoksi ajaa. Itse olen tuostakin eri mieltä, mutta ei minulla ole mitään tarvetta ampua tuota alas. Löytäisin varmasti koeajon, jossa kehutaan Bemarin ajo-ominaisuudet maasta taivaaseen ja haukutaan Avensis. Onko Olmi siis täysin väärässä?



    Tuo meluväite on vääristelty. Melua ei haukuttu vaan todettiin sitä olevan Suomen teillä enemmän kuin Keski-Euroopassa.

    Ikävä kuulla että olen tuottanut pettymyksen.

    Minun Avensis kommenttini ja sinun kommenttiesi välillä on se hiuksenhieno ero, että minä mainitsin kyseessä olevan minun henkilökohtainen mielipiteeni. Moni muu on varmasti toista mieltä ja siihen heillä on täysi oikeus.

    Sinä olet tuonut mielipiteesi julki hyvin jyrkkään ja absoluuttiseen sävyyn, mikä toki on meille suomalaisille hyvin tyypillistä.

    Kuten tuli jo aikaisemmin todettua on tämän keskustelun anti pääpiirteissään siinä että kaikki ovat huomanneet kuinka monta eri mieltä yhdestä ja samasta autosta voi olla.
    Toivon arvon herrojen muistavan tämän myös seuraavan kerran kun Anders-Simo kertoo omia koeajokokemuksiaan, niin ettei häntä lynkata kuten tuossa toisessa topicissa jossa hän kertoi omia kokemuksiaan BMW:n ohjauksesta.




    [olmi muokkasi tätä viestiä 07.10.2005 klo 20:40]
      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 18:59 Nunchaku kirjoitti
    sanottava tuohon ahterin leveyteen. Kilpailemme brittien kanssa tasapäisesti maailman toiseksi lihavimman kansakunnan tittelistä. Ja Triumphin aikoihin niin britit kuin jenkit oli hoikkia poikia.
    --


    Äh, kaikesta sitä tulee väiteltyäkin Uudet Autot -palstalla.

    http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=162319&search=liikalihavuus



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 07.10.2005 klo 21:05]
      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 10:15 individual kirjoitti
    Ja kuten olen aiemminkin sanonut, TM:n tai Tuulilasin GS300:n testissä haukuttiin rengasmelua, joten menee ne kommentit ihan samallalailla ristiin eri toimittajillakin. Smoin kuin Tuulilasi ja minä haukutaan Lexuksen muovilta näyttävää puuta, jotkin taas kehuvat. Myös koeajo.tv:n kehuma hiljaisuus riippuu siitä mihin vertaa, he eivät esim ole koeajaneet yhtään muuta saman luokan autoa, joten en edelleenkään anna juuri painoarvoa tuolle.


    Itsellä sattuu olemaan harrasteautona Alfa 164 Super tuolta vuosikymmenen takaa ja vaikka kojelauta näyttääkin karulta lentokoneen ohjaamolta ilman hyvin istuvia ekopuita ja aidraiveja, ovat kaikki kyydissä olleet todenneet vanhuksen olevan todella äänettömän jos nyt ei lasketa mukaan kuutosen ääniä isoilla kierroksilla. -Ei rengasmelua, ei liiemmälti tuulensuhinoita. Alla on 205/55-16 kuluneet kesäkumit, eli ei sieltä korkeammasta päästä.
    No, pienenä kurioisiteettinä pitää tietysti mainita TM:n koeajo joskus vuonna -88, jolloin 164:n ensimmäinen painos mitattiin kaikkein hiljaisimmaksi ikinä mitatuista autoista poislukien silloinen Rolls-Royce Silver Shadow, joka pääsi samoihin desibeleihin. Mutta silti, mikä ihme siinä on, että uusissa pirsseissä pitää edetä Lexus 400 / mersun S-luokkaan jos haluaa äänetöntä kulkua? Kehitys kehittyy mutta varsinkin rengasmelun torjunnan osalta nykysuunnittelijat tuntuvat jatkuvasti menevän sieltä mistä aita on matalin.

    MatLog kirjoitti:
    "Sponsoroinnista en ole kovin varma, mutta olen huomannut, että esim. Premium-merkkejä ei arvioida esimerkiksi ajo-ominaisuuksien, sisätilojen tms. suhteen yhtä tiukasti kuin nk. Golf-luokan tai Mondeo/Avensis-luokan autoja. Siihen liene jokin syy, ehkä ei haluta suututtaa ao. autojen omistajia, jotka ovat ostaneet autonsa nimenomaan mielikuvien pohjalta - ja maksaneet niistä maltaita."

    Ei voi sanoa muuta kuin, että naulan kantaan!
    Olen täälläkin ihmetellyt joskus sitä, kuka ihme ostaa esim. Volvo V50 1,6:n? Perusvarusteilla auto maksaa jotakuinkin vajaat 28000€!!!
    -ei ESP:tä, pieni, kulmistaan kutistettu kori ja mopovoortin kone jossa huimat 102 hv! (isompikoneiset ovat eri juttu, esim T5 on hyvinkin kilpailukykyinen hinnan / ominaisuuksien puolesta)
    Ajo-ominaisuksiltaan yhtä hyvän, ellei paremman eli Focuksen farkun, vähintäänkin samoilla varusteilla saa n. 6000! € halvemmalla. Tai miksei kuluttaja ostaisi sitten vaikka Mazda 3:n 2 -litran koneella, mikä tiloiltaan vastaa jotakuinkin 320 litran persuksen omaavaa Volvon "urheilufarmaria". Nämä kaikki autot kun ovat kuitenkin perusrakenteeltaan samasta puusta veistettyjä. Huoh...mutkuei, Volvo se pitää katsos olla...ihan naapureidenkin takia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit