Mersun laatu?

23 kommenttia

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9287426.asp

Mersu voitti laatututkimuksen eli oli sen viimeinen. E-sarja oli siis jenkkien epäluotettavin ajoneuvo. Aikaisemmin oli puhetta VW:n surkeasta laadusta ja nyt iskee Mersu kunnolla. Jotenkin huvittavaa, että Ford taitaa olla keskiarvoisesti paras "saksalainen" automerkki, Auto Bildin 100 000 testeissä kaikki mallit kärjessä ja TUV:ssa aika korkealla ja Focus jopa välillä ykkönen jne.

  
  • Mersusta ja volkkarista on kyllä purnattu paljon.. Vikaa vian jälkeen..
    Velipojalla on focus eikä siitä ole pahaa sanottavaa..
    Vaikka uusi focus on meluisa!!!
    Opel oli paras saksalainen! :grin:
    Ja melko suu virneessä sai lukea vectran 100 000km kestitekstiäkin :sunglasses:

      
  • Saman linkin alla oli kiva lukea ruotsalaisten kommentit amerikkalaisesta testistä. Tuon alla on samankaltainen foorumi kuin tässä. Rohkeasti vain lukemaan ja elvyttämään ruostunutta kouluruotsia.

    Itse ihmettelen miksi MB on selvästi eniten myyty taksiauto lähes jokaisessa Euroopan maassa, ja miksi ammattilaiset valitsevat niin huonon auton?

      
  • Lainaus:
    09.03.2005 klo 22:38 SixPack kirjoitti
    Saman linkin alla oli kiva lukea ruotsalaisten kommentit amerikkalaisesta testistä. Tuon alla on samankaltainen foorumi kuin tässä. Rohkeasti vain lukemaan ja elvyttämään ruostunutta kouluruotsia.

    Itse ihmettelen miksi MB on selvästi eniten myyty taksiauto lähes jokaisessa Euroopan maassa, ja miksi ammattilaiset valitsevat niin huonon auton?


    Tuohon taksihommaan voinee sanoa sen, että brandi myy taksiasiakkaidenkin keskuudessa, sillä on paljon rehvakkaampaa istua Mersussa kuin vaikka Skodassa tai Volkkarissa. Lisäksi Mersulla taitaa olla ainoana merkkinä oma "taksilinja" eli huoltoja ei tarvitse odotella ja varaosia löytyy, ei tule niitä seisontapäiviä.

    Edit: Korjasin kirjoitusvirheen.

    [Katsastaja muokkasi tätä viestiä 09.03.2005 klo 23:30]
      
  • On se aika jännä juttu, Seatikin oli aika ylhäällä vaikka sitä on syytetty vikaiseksi autoksi ja samoin Opel, Opelhan on ollut vikainen auto tunnetusti.
    Mitä luotettavammaksi Opel on tullut sitä vähemmän sen myy. Uudet Opelit on luotettavia, mutta vanhat ei. Ja vanhat myi paremmin.

      
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 08:57 Tuomas kirjoitti
    On se aika jännä juttu, Seatikin oli aika ylhäällä vaikka sitä on syytetty vikaiseksi autoksi ja samoin Opel, Opelhan on ollut vikainen auto tunnetusti.
    Mitä luotettavammaksi Opel on tullut sitä vähemmän sen myy. Uudet Opelit on luotettavia, mutta vanhat ei. Ja vanhat myi paremmin.


    Mahtaisiko Opelin hinnoittelu vaikuttaa asiaan?? Ennen Opelista sai hyvät ominaisuudet ja varusteet kohtuuhintaan. Nykyään hintaetua ei ole, Opelit tahtovat olla kilpailijoitaan kalliimpia. Tietysti Volkkaria lukuunottamatta, jonka hinnoittelu on täysin posketonta.

      
  • Tottakai hinnoittelu vaikuttaa hyvin paljon muttei pelkästään. Ei ihmiset kumminkaan Opelin kohdalla olleet laadusta kiinnostuneita niin paljoa, kyllä varmaan hiukan. Ei se viattomuus ole ehkä ihan niin tärkeää ihmisille. Kun jossain erittäin luotettavissa autoissa on taas jumalattomasti huoltamokäyntejä.

      
  • Kuinka monella teistä on oikeasti kokemusta Mersusta??? Tähän ei lasketa jotain tutuntutuntuttuja tai miljoona kilsaa ajettuja vanhoja mesejä.

    Tämähän on tällainen ruikutuspalsta, valitetaan aina vaan vikoja autosta jos toisestakin, ikäänkuin niissä ei muita olisikaan kuin vikoja. Kumma kyllä, uudet autot merkistä riippumatta jättävät tien poskeen paljon harvemmin kuin vanhemmat mallit tekivät.

    Perheessä pari vuotta ja 80tkm C-sarjalaisella, eikä siitä juuri pahaa sanottavaa ole. Ainoa ongelma jota niissä tuntuu olevan, on takajousituksen laakerointi, alapallolaakerit tuntuvat menevän. Molemmille puolille on vaihdettu, mutta mitään muuta vikaa ei ole ollut. Sähkövikoja on kuulemma jonkin verran ollut, mutta omalle kohdalle / parille tuttavalle joilla Mersuja on niitä ei kylläkäään ole sattunut.

    Sinänsä ihmetyttää tuo jousituksen laakerointi/tukivarsiongelma, joka tuntuu vaivaavaan jokaista autoa tänä päivänä. Ajo-ominaisuudet ja äänettömyys ovat kyllä parantuneet huomattavasti, mutta keston kustannuksella. Eikä se riipu merkistä, kutsutaanhan Avensiksiakin takaisin etujousitusprobleeman takia.

      
  • Lainaus:
    09.03.2005 klo 23:28 Katsastaja kirjoitti

    Tuohon taksihommaan voinee sanoa sen, että brandi myy taksiasiakkaidenkin keskuudessa, sillä on paljon rehvakkaampaa istua Mersussa kuin vaikka Skodassa tai Volkkarissa. Lisäksi Mersulla taitaa olla ainoana merkkinä oma "taksilinja" eli huoltoja ei tarvitse odotella ja varaosia löytyy, ei tule niitä seisontapäiviä.

    Edit: Korjasin kirjoitusvirheen.


    Tuo taksilinja on totta, se on merkittävä tekijä.

    Mutta asiakashan ei Suomessa useinkaan valitse taksia jossa hän istuu, eli ei sillä brändillä nyt niin kovin paljon väliä ole. Se millä kuskit haluavat ajaa, on toinen asia. Mutta miksi ne ajaisivat mersuilla jos niissä ei olisi jotain ominaisuuksia joita he arvostavat? Onhan ihan yhtä hyvä ajaa Volvollakin, jolla myös huollot pelaavat hyvin. Japskit saattavat olla luotettavempia, mutta sisustukset, penkit, ovet, moottorivalikoima, usein automaatin puute sekä muu varustelu jne eivät muuten useinkaan vastaa ammattikäytön vaatimuksia. Merkittävää on myös Mersun jälleenmyyntiarvo paljon ajettuna. Muita ei juuri saa kaupaksi 300.000 ajettuna... Kokonaispaketti ratkaisee.

    Ruotsissa taksien valtamerkki on Volvo ja Saksassa Mersu. Saksassa se johtuu myös siitä, että MB tekee tehdasvalmisteisesti valmiita taksiautoja Saksaan.

      
  • Mersujen suosioon taksikäytössä on montakin syytä, tässä muutamia aikaisemmin mainittujen lisäksi:
    - Vehon nk. taksipalvelut ovat lyömättömät - tämän moni taksiautoilija sanoo suoraan hankinnan syyksi.
    - E-Mersujen ja niiden edeltäjien maine pitkäikäisinä ja luotettavina autoina on edelleen kova - viimeaikaisista takaiskuista huolimatta.
    - Mersujen huollettavuus ja korjattavuus on ollut hyvä - ainakin menneinä aikoina. Eli osat ja osakokonaisuudet on suunniteltu helposti vaihdettaviksi. Tämä on eräs pitkän kestoiän salaisuuksista. Nykytilannetta en tosin tiedä.
    - Taksien asiakkaat pitävät Mersujen ilmapiiristä - ehkä jonkinlainen kilpailutekijäkin.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 10.03.2005 klo 13:01]
      
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 12:40 AkiK kirjoitti
    Kuinka monella teistä on oikeasti kokemusta Mersusta??? Tähän ei lasketa jotain tutuntutuntuttuja tai miljoona kilsaa ajettuja vanhoja mesejä.


    En ole Mercedestä omistanut, mutta voin pistää mukaan oman "Mersu-tarinani". Kaveri pysähtyi alle vuoden ikäisellä C-luokkalaisellaan Helsingin Makkaratalon eteen liikennevaloihin ja kaikki vaikutti olevan ok. Mutta eipä lähtenytkään enää liikkeelle valojen vaihduttua vihreiksi. Automaattivaihteisto hajosi. Melko nolo paikka jäädä tielle ruuhka-aikana. Samanlaisia ongelmia on ollut senkin jälkeen, mutta ainakin automaattivaihteiston käsivalinta on viime aikoina toiminut joten auton on itse pystynyt ajamaan huoltoon.
    Eipä silti, samaisen kaverin vaimon Mini jätti ensimmäisen vuoden aikana tielle kolme kertaa (tottakai satojen kilometrien päähän Helsingistä) joten kyllä Mersu on aina Mersu Miniin verrattuna.

      
  • [quote title="10.03.2005 klo 08:57 Tuomas kirjoitti"]
    On se aika jännä juttu, Seatikin oli aika ylhäällä vaikka sitä on syytetty vikaiseksi autoksi ja samoin Opel, Opelhan on ollut vikainen auto tunnetusti.
    Mitä luotettavammaksi Opel on tullut sitä vähemmän sen myy. Uudet Opelit on luotettavia, mutta vanhat ei. Ja vanhat myi paremmin.

    Opelilta meni maine 90 luvulla luotettavuus ja ruostevikojen takia ja se maine on pirun vaikee saada takas!
    Vaikka opelilla laatu on parantunut huimasti niin myynti ei tahdo vetää kun maine on se mikä se on.. ja hintaakin on hivenen liikaa..
    Mutta laatu maksaa! :grin:

      
  • Consumer´s Report julkaisee myös "Best and Worst Used Cars"-listaa
    (eli parhaat ja huonoimmat käytetyt autot):
    http://www.consumerreports.org/main/detailv4.jsp?CONTENT%3C%3Ecnt_id=113417&FOLDER%3C%3Efolder_id=113261&ASSORTMENT%3C%3East_id=333137&bmUID=1110466938020

      
  • Taitaa olla niin, että mitä enemmän elektroniikkaa ja tietotekniikkaa autoissa on, sen vikaherkempiä ovat. Jos USA-listaa selaa, niin pääsääntöisesti vikaherkimmät ovat varusteita täyteen ladatut autot.

    Toinen äärilaita on vaikka meidän wanha Jetta -86. Siinä ei koskaan ole mitään vikaa, auto on tylsä kun vain kulkee ja kulkee, muttei siinä varusteitakaan saati sähkövempeleitä ole muuta kuin pakolliset valot eteen ja taakse.

      
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 18:10 SixPack kirjoitti
    Taitaa olla niin, että mitä enemmän elektroniikkaa ja tietotekniikkaa autoissa on, sen vikaherkempiä ovat. Jos USA-listaa selaa, niin pääsääntöisesti vikaherkimmät ovat varusteita täyteen ladatut autot.

    Onneksi Microsoft ei ole vielä päässyt autojen "ohjelmisto-toimittajaksi". Siinä sitä vasta oltaisiinkin keltaisessa liemessä... :wink: On joissain autoissa elektroniikkaa ja tietotekniikkaa liikaa. En nyt ole niin varma onko esimerkiksi lapsia varten tarpeellista hankkia DVD-soitinta ja pieniä "tv-ruutuja" autoon yms. Ilman on ennenkin pärjätty...

      
  • ainaki tunnettu mersu mies on vaiennu koko asiasta mun naapuril oli just uudes c-sarjan farkus siit oli menny vesi säiliö :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy:

      
  • mun isillä on e320cdi farmari automaatti avantgarde '04 :sunglasses: hyvin on pelannut, paitsi replicavanteet täristää. ei mitään vikoja ollut, vaikka pitäisi olla niitä vikaherkimpiä malleja. tosi laatupeli :wink:

      
  • C200CDi A -04. 28tkm takana. Mukavaa ja vaivatonta kyytiä. Odottelen ensimmäisiä vikoja.

    Edellinen BMW320d (115tkm). Oli myös erittäin hyvä auto. Hieno ajaa, hieman karu eikä yhtä mukavaa kyytiä kuin mersu.

    Palaillaan.

      
  • Eivät ne nuo premiumit taida kovin vikaisia autoja olla. Tosin ne eivät tietenkään mihinkään Toyota-sarjaan yllä. Mutta se on aika pientä jos kerran tai kaksi vuodessa joutuu oikean vian takia korjaamolla käymään.

      
  • Tämä kuuluisi ehkä otsikkoon käytetyt autot, mutta missä autossa on vikaa ajettaessa liikkeestä ulos?

    Se MB 200 D vanha taxi jolla oli ajettu 1.427.500 km ostaessani sen. 1 suihkuputki oli vaihdettava kerran Keravalla. Siinä minun aikana vika, kahden talven aikana. MB 500 SEC, jarrupalat oli vaihdettava. Joidenkin mielestä se on vika, toisille kulutusosa. Siinä vikalista n. 3 v. ajalta. Vika on joskus vaikea määritellä. Vika muuttuu suuren luokan asiaksi heti kun itse ei osaa tehdä autolle mitään. Vika johtuu yleensa osan kulumisesta, ja vielä suuremmaksi se muodostuu mikäli asialle ei tee mitään, auton omistaja laiminlyöö määräaikaishuollot, tai ei ymmärrä tekniikan päälle mitään, odottaa siihen saakka kunnes osa joko hajoaa, tai pysäyttää auton kokonaan. Auto ei sano vastaan - kato nyt tyhmä mitä sait aikaiseksi! Sähkö- ja elektroniikkapuolella nämä viat iskevät yllättäen ja niissä on moni neuvoton, pitkän päälle minäkin.

    Olisiko auton vika-alttius, paremmuus huollosta kiinni? Matlogin linkissä Brittien Car-lehteen viitaten, Toyota viettää huollossa lähes 2 kertaa pidemmän ajan kuin esim. Audi. Olisiko syytä myös Suomessa toimia näin? Suorittaa perusteellisempi huolto siitä huolimatta, että se maksaa enemmän, mutta säästyä vika-alttiudessa. Olisi mielenkiintoista nähdä jokin vastaava tilasto Suomessa huollossa käytetyistä tunneista laajemmin.



    [SixPack muokkasi tätä viestiä 12.03.2005 klo 21:53]
      
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 18:10 SixPack kirjoitti
    Taitaa olla niin, että mitä enemmän elektroniikkaa ja tietotekniikkaa autoissa on, sen vikaherkempiä ovat. Jos USA-listaa selaa, niin pääsääntöisesti vikaherkimmät ovat varusteita täyteen ladatut autot.


    Tuossa USA-listassa pisti silmään Lexuksien hyvä menestys. Niissä on vähintään yhtä paljon elektroniikkaa ja tietotekniikkaa kuin muissakin autoissa. Silti ne ovat siellä paremmalla puolella. Eli ei se elektroniikka & tietotekniikka tee autoa vikaherkemmäksi, vaan se, miten se on toteutettu.

      
  • Hain oikeastaan enemmänkin jonkinlaista vika-alttiuslistaa Suomesta. Ei HS:n jossa vikarunko on samanlainen joka autolle josta sitten erottuu haaroja. Itseäni ei oikeasti kiinnosta eikä vakuuta Kalifornian lämmössä tehdyt tutkimukset, ei engelsmannien, vaan esim. Suomessa käytetty aika korjaamoilla, ja vain varmasti 2002 ja uudemmat autot, jossa elektroniikkaa, antureita ym. on paljon. Kaikki muut "viat", kulumiset "korjaan" se on vaihdan tallissa itse. Välillä oikein mielelläni. Huomaan ajavani vanhalla diesel Jetalla, ei mitään tekemistä, netissä on ollut aikaa pitkin talvea tarinoida, työkalut pölyttyy. Avaan tietsikan ja täällä ruikutetaan tuttuun tapaan joka pikku asiasta!

    Veroista 2-3:a lukuun ottamatta kukaan ei valita tai kirjoita mielipiteitä!
    Tämä minusta on huolestuttava piirre. Palanut sulake kaataa maailman, muusta ei niin väliä.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 13.03.2005 klo 09:57]
      
  • Lainaus:
    12.03.2005 klo 14:49 Johtotähti kirjoitti
    C200CDi A -04. 28tkm takana. Mukavaa ja vaivatonta kyytiä. Odottelen ensimmäisiä vikoja.

    Edellinen BMW320d (115tkm). Oli myös erittäin hyvä auto. Hieno ajaa, hieman karu eikä yhtä mukavaa kyytiä kuin mersu.

    Palaillaan.


    C-luokka on ehdottomasti ainakin tätä "vanhaa" 300-sarjan Bemaria parempi auto. Monet autotoimittajat on eri mieltä, mutta jotenkin tuntuu, että he ovat vain kiinnostuneita mikroautomaisesta ohjauksesta. Mersussa saa ainakin jotain vastinetta "mainstream" merkkejä kalliimmalle hinnalle, esim. laadukkaan oloinen verhoilu ja mukava jousitus. Vaimolla oli ennen 318i (-01), se oli sisältä halvan oloinen ja takajousitus hypähti asvaltin saumoissa ihan niinkuin Nissan Primerakin. Omaan Avensikseen olisin siitä autosta ottanut vain stereot, niiden äänessä oli sellaista muhkeutta joka puuttuu Toyotan systeemeistä, enpä tosin ole kokeillut säätövaihtoehtoja.

      
  • Lainaus:
    14.03.2005 klo 14:06 olmi kirjoitti

    C-luokka on ehdottomasti ainakin tätä "vanhaa" 300-sarjan Bemaria parempi auto.


    Siksi Bemu vaihtuikin aikanaan Mersuun. Uuden kolmossarjan kohdalla valinta osuisi kylläkin todennäköisimmin siihen. Nykyinen C-sarja on kyllä ensimmäinen Mersu, jota en laske pappa-autoksi...

    Aika vähän on ollut juttua Mersun kompressori-moottoreista, jotka ovat olleet käytössä todella erinomaisia. On tehoa ja vääntöä ja pieni kulutus. Bemarin kuutoskoneet ovat toki jo sitten parempia, mutta kyllä minusta tuo MB:n kompressor on selkeästi noita Bemun nelipyttyisiä Valvetroniceja ja Audin pikkuturboja tai vapaasti hengittäviä parempi ajaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit