Hankkiako ESP ?

29 kommenttia

Autoa vaihto alkaa taas olla edessä. Monissa testeissä on suositeltu ESP:n hankintaa. Miltä se talviajossa oikeasti tuntuu ? Olen kuullut siitä myös negatiivisia kommentteja, että ajo muuttuu ikävän nykiväksi ja vaikka autossa sellainen olikin monet kytkevät sen pois päältä.

  
  • Tuulilasi-lehti aikoinaan testasi erityyppisiä autoja talvioloissa, ja totesi ESP:n tuovan niihin selvän turvallisuuslisän. Testi löytyy kyllä lehden nettisivuilta, mutta vaatii rekisteröitymisen, joten en laita tähän linkkiä.
    ESP:n vaikutuksen rajuus riippuu auton perusajo-ominaisuuksista ja osin myös ESP:n kehittyneisyydestä. Viimeisimmät versiot huomioivat jopa perävaunun. Autonvalmistajilla on myös erilaisia käsityksiä siitä, miten herkästi ESP:n on ajoon puututtava.

    Joissakin autoissa ESP:n saa kytkimestä pois päältä, mutta esim. A-Mersussa ei. Jos A-Mersussa ottaa sulakkeen pois, auto muuttuu vaaralliseksi, koska jarruvoiman jako muuttuu.

    Enemmän on kiistelty ABS-jarrujärjestelmän toimivuudesta talvioloissa. TM:n testin mukaan ABS saattaa tietyissä oloissa kasvattaa auton jarrutusmatkaa reippaasti.

      
  • Audissa ESP ei puutu heti peliin, vaan sallii pienet luistotkin, eikä aktivoituessakaan tartu rajusti tilanteeseen, vaan tulee huomaamattomasti peliin mukaan. Samoin BMW. Muista merkeistä ei ole kokemusta ESP:in suhteen. Lukenut olen lehdistä, että jotkut muunmerkkiset puuttuvat vähän väliä ajamiseen liukkaalla alustalla. Tämä saattaa olla rasittavaa joillekin ja taas epävarmoille kuljettajille vieläkin pelottavampi kokemus, kun ESP valo vilahtaa silloin tällöin.

      
  • Itse suosittelen esp:n hankintaa, ellei siitä joudu maksamaan ihan älytöntä hintaa. Etenkin hätätilanteissa se on erinomainen varuste, kun pitää liukkaalla lähteä väistämään hirveä tai toista autoa esim. 100km/h nopeudessa. Vaikka kuski olisikin teknisesti taitava, tuleeko sitä oikeassa tositilanteessa reagoitua oikein ja tarpeeksi rauhallisesti, vai tuleeko rattiä riuhtastua hädissään liian rajusti ja auto karkaa lapasesta. Itse olen vienyt useita esp autoja äärirajoilla sekä jäällä, soralla ja asfaltlla, eikä voi todeta kuin että on hieno järjestelmä... Fysiikan lakeja se ei tietenkään kumoa, mutta esp auto pysyy kokemattomallakin hallinnassa ääritilanteissa.

      
  • Jos olet epävarma kuski, niin osta ihmeessä! :sunglasses:
    Meikäläiselle siitä on kyllä vain harmia! :innocent:

      
  • Saattaahan se ESP olla hyvä juuri niissä äkkinäisissä tilanteissa, joissa kuskin huomiokyky ei ole tarkimmillaan. Niitähän kyllä tulee vaikka kuski parhaimmillaan olisi miten taitava. Itsellä on takana autoilua ainakin 500000 km ja niistä puolet takavetoisilla autoilla, joten en nyt kovin epävarmana itseäni pitäisi. Jos ESP tosiaan toimii niin että se sallii pienet luistot ja puuttuu peliin vasta kun kuskin voi olettaa menettäneen hallinnan se olisi Ok. Jos se taas yrittää koko ajan holhota niin silloin se varmaan tulee kytkettyä pois päältä. Onkos jossain näkynyt vertailua ESP järjestelmistä ? Niiden valmistajia ei kai kovin montaa ole (?)

      
  • Kyllä ESP uusissa autoissa toimiessaan on hyvä varuste.
    Minä pelkään kuitenkin tätä suomen verotuksesta johtuvaa autojen ikärakennetta, tarkoitan siis että 15 vuoden kuluttua moni ajaa autoa jossa tuo ESP ei ehkä enään toimikkaan oikein (maantiesuola yms.).
    Pahin skenario mielestäni on se , että ESP tulkitsee auton olevan luistossa kun ajat moottoritietä max. nopeudella ja ESP päättää jarruttaa vasemmalla takarenkailla jotta auto 'oikeaa'!!!!
    :frowning:

      
  • Omat kokemukset ESP:stä positiivisia. Neliveto Passatissa sallii esim. perän irtoamisen hetkeksi ennen kuin puuttuu peliin.

    Ja saahan sen halutessaan pois päältä, vaikka koskaan en ole tuntenut tarvetta niin tehdä.

    Ymmärtääkseni löytyy tutkimuksia, joiden mukaan ESP lisää turvallisuutta.

      
  • Lainaus:
    24.09.2005 klo 00:23 Harzan kirjoitti

    Minä pelkään kuitenkin tätä suomen verotuksesta johtuvaa autojen ikärakennetta, tarkoitan siis että 15 vuoden kuluttua moni ajaa autoa jossa tuo ESP ei ehkä enään toimikkaan oikein (maantiesuola yms.).


    Todettakoon, että ESP sinänsä tarkoittaa lähinnä elektroniikkapiiriä, joka käyttää muita auton järjestelmiä, mm. ABS-jarruja. Harzanin kuvailemassa tilanteessa siis jarruissa olisi jotain vikaa, ja se on kyllä vaarallista, vaikka autossa ei ESPiä olisikaan.

    http://www.tuulilasi.fi/isokuva.html?kuva=/mediabank/images/230299.jpg&teksti=ESP

      
  • Hankin viime talvena uuden VW Golf Variantin ESP:llä. Edellisessä samanlaisessa pirssissäni ei varustetta ollut. Ensimmäisen talven kokemusten jälkeen suosittelen sitä lämpimästi.

    Ruotsalaisten tutkimusten mukaan (http://www.folksam.se/forskning) ESP on tämän hetken autojen merkittävin yksittäinen turvallisuusvaruste. Suora sitaatti: "Minskar risken för olyckor med personskada med över 50% vått väglag. I genomsnitt minskas olycksrisken med ca 20% för alla vägunderlag...."

    Vehje antaa (kuten kollegani "Tuota" yllä mainitsi Passatistaan) perän hieman luistaa ennen puuttumistaan auton kulkuun. Tämä tuntuu hyvältä (tuntuu siltä kuin kuljettaja säilyttäisi hallintansa ajoneuvon kulkuun), mutta luiston mennessä kyllin pitkäksi ESP puuttuu asiaan ja suoristaa ajoneuvon kulun ohjauspyörän osoittamaan suuntaan.

    Voin vain kuvitella (onneksi ei ole tullut käytännössä vastaan) esimerkiksi tilannetta, jossa hirvi tulee maantiellä eteen liukkaalla ajoradalla 80 - 100 km:n vauhdissa. Ilman ESP:tä väistö moisessa tilanteessa voi olla todella epätoivoinen. Kuten sanottua kokemuksia tästä ei ole, mutta olen yrittänyt kokeilla vastaavaa pienemmillä nopeuksilla ja ESP:n puuttuminen tilanteeseen hidastavasti ja sivuluistoa estäen on ollut miellyttävä ja ainakin turvallisuuden tunnetta lisäävä kokemus.



    [Mustapartainen mies muokkasi tätä viestiä 30.09.2005 klo 21:33]
      
  • Onhan se hyvä jos toimii oikein! :sunglasses:
    Joissain vaan saattaa hidastaa vauhtia tiukassa ohituksessa ja se on vaarallista! :innocent: Minä ainakin haluan itse päättää milloin jarrutan ja milloin kiihdytän, luistotkin oikaisee jos ei päästä perää edelle! :sunglasses:

      
  • "Joissain vaan saattaa hidastaa vauhtia tiukassa ohituksessa ja se on vaarallista!"

    Taitaa olla luistonesto mikä ohituksessa aktivoituu, ja etenkin loskavallia ylitettäessä vie pahimmillaan tehot pois kokonaan kun pyörät luistaa. Tunne kieltämättä on aika ikävä kun on puoliksi jo vastaantulijoiden kaistalla eikä auto reagoi mitenkään kaasupolkimeen.

      
  • Lainaus:
    01.10.2005 klo 00:13 JOXA kirjoitti
    Onhan se hyvä jos toimii oikein! :sunglasses:
    Joissain vaan saattaa hidastaa vauhtia tiukassa ohituksessa ja se on vaarallista! :innocent: Minä ainakin haluan itse päättää milloin jarrutan ja milloin kiihdytän, luistotkin oikaisee jos ei päästä perää edelle! :sunglasses:


    Ahaa - eli vika on ESP:n jos se jarruttaa menoa turvatakseen auton kulkua, ei kuljettajan joka lähti liian tiukassa paikassa ohittamaan :grin:

    Ei tuo hidastuminen ole kuin hetkellinen, joten kuljettajan vika, jos lähti liian tiukassa paikassa ohittelemaan, aina pitää olla sen verran pelivaraa, että voi reagoida moiseen.

    Se on vain niin tiukassa joillain ihmisillä usko siihen, ettei heitä voi auttaa mitkään 'apuvälineet'. He kun tietävät paremmin miten kaikki tehdään ja tietenkin osaavat tehdä kaiken paremmin - ainakin omasta mielestään :)


    Itsellä ei ole kuin hyviä kokemuksia ESP:stä. Ei jarruta tarpeettomasti menoa, vaan tasoittaa sitä. Paljaalla jäällä meno toki hidastuu, mutta ei mielestäni sutiminenkaan kovin nopeata etenemistä ole.
    Itse tilaan ESP:n aina tuleviin autoihini, toisessa nykyisistä (pakettiauto) ei ollut sitä vakiona, eikä sitä saanut vielä silloin kun autoa tilasin, mutta seuraavaan sen kyllä otan. Ilman olen pärjännyt, mutta valmis olen maksamaan siitä seuraavalla kerralla, jotta kulkuni olisi turvallisempaa. Itselläni kun on henk.koht. vain yksi henki, niin koitan pitää kiinni siitä kaikin tavoin :sunglasses:

    [mla muokkasi tätä viestiä 01.10.2005 klo 10:18]
      
  • Lainaus:
    01.10.2005 klo 09:45 Fiude kirjoitti
    "Joissain vaan saattaa hidastaa vauhtia tiukassa ohituksessa ja se on vaarallista!"


    Hidastaa vasta kun renkaiden pito on jo loppunut. Normaaliliikenteessä niin ei pitäisi koskaan tapahtua.

    Mutta kun vaikutat kovalta rattimieheltä niin kysymys: Osaatko jarruttaa vain yhdellä renkaalla halutessasi? Auttaa kääntämään autoa. ESP osaa.

      
  • Ei ole koskaan ollut tarvetta jarruttaa vain yhdellä renkaalla sillä minä pidän jarrut kunnossa! :innocent:
    Kahdella tulee kyllä joskus jarruteltua, varsinkin talvella! :sunglasses:
    Tarkoitin tosiaan, että JOISSAIN AUTOISSA ei toimi kunnolla, saman ovat testaajatkin huomanneet ainakin testikertomusten perusteella! :tongue:
    Minä hallitsen auton aina jos haluan, joskus kyllä tulee haettua "rajoja", mutta hyvin ne on tähän asti löytyneet! :sunglasses:

      
  • Toivon hartaasti, että en joudu JOXAn kanssa samaan aikaan samalle maantielle. Ainakaan silloin, kun on perhe kyydissä.

      
  • Tarvitseeko se erikseen hankkia? Jos mietit uutta autoa, missä ESP ei ole vakiovarusteena, et taida katsella autoja ollenkaan.

      
  • Ehdottomasti ESP. En ostaisi enää ikinä autoa, jossa sitä ei ole. Noihin puheisiin sen vaarallisuudesta en usko. Omat kokemukset kertovat ihan muuta.

    Miksi muuten vastaava luistonvalvonta/autonhallintajärjestelmä kiellettiin F1:ssä, jos se kerran on niin kurja suorituskyvyn kannalta???

    En ole ajanut yhdelläkään autolla, jossa ESP olisi puuttunut peliin "liian" paljon. Auton kun ei yleisillä teillä tarvitse käsittääkseni luistaa kylki edellä. Ainoa tilanne, jossa järjestelmän joutuu kytkemään pois päältä, on se, jossa auto ei lumen takia pääse liikkeelle tai jaksa edetä esim. autotallin luiskalla. Eli todella hitaista nopeuksista on kyse, mutta tässäkin kytkeytyy yleensä pois vain vetoluistonesto. Pari kertaa olen tuon joutunut tekemään, ja minulla on ollut järjestelmä jo kolmessa autossa.

      
  • Kumpi on Stallmannin mielestä huono juttu, sekö että pitää jarrut kunnossa vai sekö, että hallitsee auton? :innocent:

      
  • "Minä hallitsen auton aina jos haluan"... Ei sentään noin lapsellista saisi kirjoittaa edes nimimerkin suojissa!
    Kaikkihan me olemme keskivertoa parempia kuljettajia :smile:
    -ESP pyrkii korjaamaan kuljettajan tekemän virheen, joten ei siitä mitään haittaakaan ole virheettömälle kuljettajalle.
    -Minä jouduin odottamaan uutta autoani ESP:n vuoksi ylimääräiset 4kk. ESP ilman muuta, varmuuden vuoksi.

      
  • Kiitoksia kommenteista. Uusi auto ESP:llä varustettuna lähti tilaukseen. Hintaluokassa n. 25 ke ESP ei vielä yleensä ole vakiovaruste. Meillä on perheessä kaksi autoa käytössä ja kumpaakin vaihdetaan muutaman vuoden välein joten kalliinpaankaan hintaluokkaan ei ole varaa. Lisävarusteena ESP investointi ei ollut kuin muutaman satasen ja saattaa myöhemmin vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoonkin.

      
  • "Minä hallitsen auton aina", sanottiin tuossa edellä jossakin kirjoituksessa. Arkena ja sunnuntaina, mitä ilmeisimmin.

    Tulee hakematta mieleen ne 60-70 -lukujen rattijuopumusraja- ja turvavyökeskustelut joissa "hyvät ajajat" todisteli oikein TV:ssäkin että heidän reaktiokykynsä on kyllä pienessä maistissa paljon parempi kuin selvin päin, ja että kyllä riski mies sen verran kolarissa kojelaudasta kiinni pitelee ettei mitään turvavöitä tarvita joista ei pääse irtikään kun mälli tapahtuu.

      
  • Auton hallitsee jos ottaa KAIKKI tekijät huomioon! :sunglasses:
    Ajele ensin miljoona kilometriä ilman kolareita ja arvostele sitten! :innocent:

      
  • Lainaus:
    05.10.2005 klo 00:21 JOXA kirjoitti
    Auton hallitsee jos ottaa KAIKKI tekijät huomioon! :sunglasses:
    Ajele ensin miljoona kilometriä ilman kolareita ja arvostele sitten! :innocent:


    Huomaa JOXA, että aiempi kehityssuunta ( jos tuo 1.000.000 km ilman kolareita nyt on lähelläkään totuutta) ei kerro kuitenkaan mitään tulevaisuuden mahdollisista tapahtumista. Trendit taittuvat aina joskus...

      
  • Jep jep. Miljoona kilometriä takana. Ja hulluna hymiöihin...

      
  • Joo, lohduttaisko se omaisia, jotka arkkua kantaa, että ajoihan se sentään miljoonakilometriä ilman kolareita...

      
  • Oletko muuten miettinyt miten Omegasi liikkuisi jos yhtäkkiä siinä olisi ESP ja muut järjestelmät? Mihin suuntaan sekuntiluvut hiipuisivat?

      
  • Vakaa aikomus ajaa vielä toiset miljoona kilometriä ilman kolareja! :sunglasses: Hulluna hymiöihin kun ne tuo mieleen naiset ja naisten hymyt! :innocent:

      
  • Ei näköjään kukaan "provo" iskenyt mun viestin kimppuun! :sunglasses:
    Minä vaan tykkään kauniista naisista ja nopeista autoista, ajan kuitenkin aina varovasti, sillä olen ollut kyydissä monessa kolarissa ja siksi itse välttelen, siis kolareita! :smile:
    Ainoa heikkous kauniit naiset, miksei ne käytä kesälläkin tuulipukuja? :sunglasses:

      
  • esp jarruttaa vaikka yhtä pyörää kerralla. Siihen ei kuski pysty.
    Esp tulossa pakolliseksi Saksassa ja Ruotsikin harkitsee. Niissä maissa esp n 60-70 % uusissa autoissa. Suomi tässä(kin) jälkijunassa, mutta tulee varmasti. Eli esp ehdottomasti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit