Cayenne on kaunis!

9 kommenttia

Olen varmaan ainoa ihminen, jonka mielestä Porsche Cayenne on kaunis auto. Sitä vastoin erityisen ruma vempele on esim. Audi A4. Farkkunakin se on hirveä. Näin juuri yhden äsken huoltoasemalla ja piti oikein jäädä katsomaan sitä - niin ruma möhkö se oli. Audin kuski kai luuli, että ihailin hänen autoaan.. Yleensä nämä ovat makukysymyksiä, mutta kyllä se on ihan fakta, että A4 on ruma kuin #&%£$!*.

  
  • Top Gear mm. haukkui Cayennen muotoilun lyttyyn, mutta tässä tuli ensimmäisiä niitä asioita, joissa olen samaa mieltä. Itsekin pidän Cayennea erittäin tyylikkäänä.

    A4:n kanssa kommentit menevätkin sitten taas jo enemmän ristiin. Ehkei se ole maailman kaunein auto, mutta tiettyä "möhköeleganssia" siitä löytyy...

    Ja nämähän ovat makukysymyksiä, eikä niitä voi kukaan faktoiksi muuttaa...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 31.07.2004 klo 14:03]
      
  • Niin, saahan niitä mielipiteitä olla, vaikka olisi yksin niiden kanssa!

      
  • Kyllähän Cayennekin ulkonäkö menettelisi jos tuota maskia saataisiin enemmän tukkoon. Tällainen facelift tosin on jo tulossa ensi vuoden alussa.. jutun mukaan tuolloin tulee saataville myös Audin peruja oleva 4.0-litrainen TDI.

    http://www.autobild.de/aktuell/neuheiten/artikel.php?artikel_id=5966

      
  • Olipa ruma facelift! Cayennessä on kaunista juuri se suuri, irvistävä grilli, joka nielee pikkuautot.

      
  • Sekä uusi että nykyinen mielestäni ruma - se on vaikea soveltaa 911:n kaunista sporttimuotoilua korkean maasturin naamaan!

      
  • Cayenne on kaunis, kaunein maasturi minkä tiedän (A4 on machoauto, hieno ja ajaton, siis mun mielestä :smile: ). Cayenne on onnistunut pitämään maasturissa kauniin Porschelookin. :smile:

      
  • Kauneus on katsojan silmässä. Maku myös muuttuu vuosien mittaan. Kuulemma etikkapunajuuri alkaa maistua neljänkympin tietämissä... saas nähä sitten...

    Porschen designereillä on ollut lähes mahdoton työ siirtää 50-luvulta periytyvän urheiluauton muotokielen jatkumo valtaisaan möhkö-monsteri-maasturiin. Tässä on kuitenkin onnistuttu, Cayennen saattaa tunnistaa Porscheksi näkemättä logoa.

    Kun ensi kertaa näin luonnossa Cayennen, se herätti ristiriitaisia tunteita. Autohan on valtavan suuri ja kun muotoilussa on tosiaan tätä urheiluautomallien näköä, tuli vaikutelmaksi kuin joku olisi piloillaan rakentanut sellaisen stadionien murskaaja-monsteriauton tavallisesta urheilu-Porschesta. Vaikutelmani on edelleen sama, paikallisen pikkukadun parkkiruudussa paikallisen rakennuspohatan Cayenne näyttää edelleenkin minusta erittäin koomiselta. Taakse parkkeerattu S-mersu on kovin matala ja vaatimaton kulkine, katto yltää niukin naukin Cayennen vyötärölinjalle.

    Autovalmistajanhan on tehtävä voittoa, ja kun taloudellisesti menestynyt tai muuten velanottokykyinen jenkki haluaa ajaa yli kaksitonnisella maasturilla, joka kiihtyy nollasta sataan eikun kuuteenkymmeneen (mailiin) alle kahdeksassa sekunnissa niin semmoisia niille pitää sitten valmistaa. Ja kun pitää erottua massasta, on muotokielen viestittävä Porschen brändiä.

    Ennen autoahan kulkuneuvona oli hevonen tai useampi. Mitä komeampi heppa tai valjakko, sitä menestyneempi isäntä.

    Minusta etenkin Volvolla on ollut paljon helpompaa tämän SUV-vimman kanssa. XC90 on juuri sitä mitä odotan, Plasto-leikkiautojen turvallisen pyöreä muotokieli on kuin kotonaan tässä erittäin isokokoisessakin mallissa. Sitä ei kukaan ota turhan vakavasti, korkeintaan sisällä istuja(t) ovat hartaana turva-arvo-Volvossaan.

    Onnistunut muotoilu sitten ? Minä pidän ns. understatementista, hillitystä tyylikkyydestä, joka ei pröystäile, ja jonka arvo selviää vain vähän pidemmälle ehtineelle tuntijalle. Tällaisia autoja ei tällä erää uutena kaupasta tahdo saada, kaikenlaisen kiiltävän ja pramean perään olevat harakat ovat nyt muotoilijoiden kohderyhmän kärjessä.

    Pahimpia tapauksia (kalliimmista) autoista, joiden muotoilu on karannut käsistä täysin ovat minusta mm. seuraavat:

    Range Rover (ennen aristokraatti, nyt isojen poikien action-man auto)
    Jaguar S-type (jatkuva tylsistäminen on pilannut alunperin tyylikkäästi erilaisen tosin retro-pohjaisen mallin)
    BMW 5- ja 7-sarjat, molempien muotoilu täydellistä ostajan aliarviointia
    Audi A6, keula kuin Hannu Hanhen arpajaisvoittoautosta (ks. jokin Aku Ankka 70-luvulta) Audi A8 (vielä ilman suurta yhtenäismaskia) on sen sijaan mieleeni.
    jne. jne. näitähän riittää.

    Mercedes-Benzhän on pitänyt yllä tosi hevosmiesten sukupolvi sukupolvelta suosiman linjansa johdonmukaisimmin. "Tyyliä pitää olla vaikka peXXe ruvella", tosin saksan kielellä ilmaistuna ("Steil muss Mann haben ebenso mit den ArXXh auf Blutigen Schaden" tai jotain tällaista), on siellä muotoiluosastolla messinkitauluun kaiverrettuna seinätauluna vuosikymmen ja vuosisatakin toisensa jälkeen.

    Tämmöisiä ajatuksia täältä vähän etelämpää, hotellin baarin WLAN näyttää toimivan. Ja tarjoilukin vähän.

      
  • http://www.autoweek.nl/ --> Gechopte Cayenne. Hurlumhei?

      
  • Range Rover on mielestäni hieno komea auto. Bemari 5-ja 7-sarjalaiset ovat hienoa uutta linjaa. 3-sarjalainen on mielestäni vanhentunut. Uusi A6 on hieno! Jaguar S-Type on hieno, paitsi ei se Poliisin valkoinen. X-Type on ehkä vähän sellainen rumempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit