Hölmöä pistää rahat autoon

12 kommenttia

Mielenkiintoinen juttu osakemarkkinoista:
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=786314
"Kolme vuotta sitten ostettu korealainen auto olisi jo maksanut itsensä, jos ostaja olisi sijoittanut saman verran rahaa ostamansa auton valmistaneen yrityksen osakkeisiin."

Mielenkiintoinen laskelma on myös kohta:
"Automaailman ehdoton huippu on edelleen japanilainen Toyota. Sen valtavalla 141 miljardin euron markkina-arvolla saisi ostettua kilpailijat BMW:n ja DaimlerChryslerin (Mercedes ja Chrysler) ja kaupan päälle voisi ostaa vielä 60 miljardin arvoisen Nokian."

Monasti olen kuullut kehuttavan GM:n suuruutta, mutta kukaan ei ole kehdannut puhua markkina-arvosta mitään:
"Eniten kuralla on GM, joka omistaa eurooppalaisista automerkeistä Opelin, Saabin ja Vauxhallin. GM:nliikevaihto on Toyotaa suurempi mutta markkina-arvo on vain kymmenesosa Toyotasta. "

Alla olevan tietää varmaan moni, liekö korrelaatiota tuotteisiinsa
Italialainen Fiat on joukon surkimus. Fiatin autodivisioonan tulos kyntää tappiolla jo viidettä vuotta. Jos syyskuussa esitelty uusi Punto ei menesty, Fiatin itsenäinen tulevaisuus saattaa olla uhattuna. Fiat omistaa myös Ferrarin, Maseratin ja Alfa Romeon.

Autovalmistajien osakkeita voi ostaa Euroopan ja New Yorkin pörsseistä.

Täytyisikö ryhtyäkin ostamaan autotehtaan osia iänikuisten autojen sijaan?Hmmm...


:confused: :confused:

  
  • "Alla olevan tietää varmaan moni, liekö korrelaatiota tuotteisiinsa
    Italialainen Fiat on joukon surkimus."

    Voihan näin olla tai sitten ei. Sehän ei välttämättä tarkoita sitä, että jos tehdas ei menesty, että sen tuotteet olisi huonoja. Voihan olla myös niin, että tuotteille ei vain ole saatu riittävän korkeaa hintaa tai sen valmistus ei ole kilkailukykyistä.

    Toki tuotekehitys ja laatu saattaa kärsiä huonosti menestyvän yhtiön vuoksi...

      
  • On myös muistettava, että kenen selkänahasta rahat on revitty. -60 ja -70 luvulla autotehtaissa maksettiin työntekijöille palkkaa Euroopassa ja USA:ssa. Japanin miljardit eivät ole aivan puhdasta rahaa, riisiannoksilla ne on aikoinaan tuotetut. Mikään raha tai tuotto ei ole ilmaista, vertaa vaikka Kiina, Intia ja muut. Kaikki maksaa, mutta keneltä se on pois?

      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 17:57 SixPack kirjoitti
    On myös muistettava, että kenen selkänahasta rahat on revitty. -60 ja -70 luvulla autotehtaissa maksettiin työntekijöille palkkaa Euroopassa ja USA:ssa. Japanin miljardit eivät ole aivan puhdasta rahaa, riisiannoksilla ne on aikoinaan tuotetut. Mikään raha tai tuotto ei ole ilmaista, vertaa vaikka Kiina, Intia ja muut. Kaikki maksaa, mutta keneltä se on pois?

    Aika paha pinttymä tuo sinulla, SixPack. Kyllä ne Japanin autoteollisuuden nykyrahat on tuotettu aivan samalla tavalla kuin Euroopan autotehtaiden rahatkin. Ei se (Länsi-)Saksankaan siirtotyöläispolitiikka ole varhaisempina vuosina niin kovin suurta kiitosta kerännyt, turkkilaisethan siellä ovat autoja tehneet jo pitkään.
    Kiinan ja Intian elintaso ei ole lähelläkään länsimaista, ja palkatkin ovat sitä myötä alhaisia. Mutta mitäpä sanoi Nokian paikallisjohtaja Kiinan palkkojen kehityksestä viime aikoina? Ovat nousseet räjähdysmäisesti. Lisäksi Kiinan suurimmat autotehtaat ovat yllättäen jotenkin sidoksissa VAG-konserniin! Eurooppaan VAG tuo autoja yhä lisääntyvässä määrin "halpamaista".

      
  • Tottakai olisi viisaampaa sijoittaa rahansa hyvin menestyviin osakkeisiin mutta ei niillä osakepapereilla paljoa tavaraa kuljeteta.Ja jos huonosti käy on osakkeiden arvo parin vuoden päästä romahtanut,on tietysti autonkin arvo pudonnut mutta sillä kuitenkin pääsee liikkumaan.Jos tuottavien osakkeiden osto olisi yhtä helppoa kuin auton osto, olisimme jo kauan sitten olleet miljonäärejä koko joukko,onneksi näin ei ole.

      
  • Typerää on sijoittaa rahat osakkeisiin; niiden kanssa voi käydä todella hassusti! Sen sijaan jos ostaa auton, viinaa, tupakkaa ja tuhlaa naisiin niin ainakin saa mitä tilaa. Ja jos osakkeilla voittaakin niin mitä iloa siitä on, ellei osaa tuhlata kunnolla ja iloita elämästä??

      
  • Fiksusti sijoittamalla voi todellakin saada huikeita arvonnousuja rahoilleen.

    Sijoittamisessa on se hyvä puoli, että menettämisen maksimi on tasan 100%. Tuotolla sitävastoin ei ole mitään ylärajaa.

    Olen omistanut niinkin "tylsää" ja yllätyksetöntä osakepaperia kuin Marimekko n. 5 vuotta. Osakekurssi on noussut tuossa ajassa n. 1000%.

    Ostohinta oli alle 1,5 euroa - kun osakkeen hinta huitelee nyt jossain 17 euron kieppeillä. Olisipa tullut tuolloin hankittua osaketta vaikkapa 10 000 eurolla :wink:
    Osakekurssin arvonnousun päälle on saanut joka vuosi vielä mukavat osingot.

    Marimekko ei edes ole pörssin parhaiten menestynyt osake - esim. saunalahden arvo on noussut kolmessa vuodessa tuon 1000 %.
    Viimeisen vuoden aikana ollaan nähty useampia yli 100% arvonnousuja. Suurin arvonlasku sitävastoin on vuoden aikana ollut n. -50% (TJ-group)

    Sijoittamalla kaikki varansa esim. uudehkoon autoon menettää varmasti pääomaansa huikeaa vauhtia - arvonnousun mahdollisuutta ei kertakaikkiaan ole.
    Itse ainakin tulen pysymään uskollisena osakesäästäjänä - jollei joku romahdus satu väliin - jolloin rahat on syytä pistää kiireenvilkkaa tilille talteen.

    [Engineering muokkasi tätä viestiä 08.10.2005 klo 22:26]
      
  • Ei paljoa hyödytä ostaa osakkeita jos ei töihin pääse, siis jos se kiinni omasta autosta? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    08.10.2005 klo 23:51 JOXA kirjoitti
    Ei paljoa hyödytä ostaa osakkeita jos ei töihin pääse, siis jos se kiinni omasta autosta? :sunglasses:


    No pöhkömmällekin on selvää, että välttämättömyydet menee pelailun edelle, eli "First things first".

    Mutta jos pitäisi valita osakesäästämisen ja liian hyvään (paremman kuin tarvitsee) autoon panostamisen väliltä * niin itse kyllä tinkisin kärryn "ylimääräisestä" laadusta ja panostaisin ko. rahan sijoitussäästämiseen. Kaikkia munia ei kannata autoon kiinnittää jos ei ole pakko.

    [Engineering muokkasi tätä viestiä 09.10.2005 klo 02:04]
      
  • Lainaus:
    07.10.2005 klo 17:57 SixPack kirjoitti
    On myös muistettava, että kenen selkänahasta rahat on revitty. -60 ja -70 luvulla autotehtaissa maksettiin työntekijöille palkkaa Euroopassa ja USA:ssa. Japanin miljardit eivät ole aivan puhdasta rahaa, riisiannoksilla ne on aikoinaan tuotetut.


    Kerta toisensa jälkeen saamme lukea samalta nimimerkiltä samoija kummallisia näkemyksiä Japanin palkansaajien asemasta. Historia ei varmasti ole täysin puhdas yhdelläkään teollisuusmaalla.
    Kannattaisiko vaikkapa oikeasti tutustua Japanin työmarkkinoihin? Tietoa jakaa esim. ulkoasiainministeriö.

      
  • Lainaus:
    09.10.2005 klo 14:35 PPi kirjoitti
    Lainaus:
    07.10.2005 klo 17:57 SixPack kirjoitti
    On myös muistettava, että kenen selkänahasta rahat on revitty. -60 ja -70 luvulla autotehtaissa maksettiin työntekijöille palkkaa Euroopassa ja USA:ssa. Japanin miljardit eivät ole aivan puhdasta rahaa, riisiannoksilla ne on aikoinaan tuotetut.



    Kerta toisensa jälkeen saamme lukea samalta nimimerkiltä samoija kummallisia näkemyksiä Japanin palkansaajien asemasta. Historia ei varmasti ole täysin puhdas yhdelläkään teollisuusmaalla.
    Kannattaisiko vaikkapa oikeasti tutustua Japanin työmarkkinoihin? Tietoa jakaa esim. ulkoasiainministeriö.


    Olin vuosia Japanissa töissä reilu kymmenen vuotta sitten joten omasta mielestäni tiedän jotain paikallisesta työkulttuurista. UM:n sivuilta tuskin löytyy aivan objektiivista tietoa tai ainakaan siellä ei kerrota kaikkea. Kyse on sentään Suomen virallisesta näkökannasta.
    - Japanissa on paljon hienoja juttuja, mutta kasaan tähän muutaman, jotka pistää länsimaalaisen silmään, ns. ei-niin-positiivisena, voivat silti olla täydellisiä japanilaisten mielestä.
    - Japanissa on erittäin vahva tiimi-kulttuuri. Tämä on vain osittain työelämään liittyvä. Tietyt kahleet ajatella samalla lailla kuin kaikki ympärillä olevat miljoonat ihmiset vaikuttavat 24h/365pv. Pelko porukan ulkopuolelle sulkemisesta on niin suuri, että hillitsee erilaisuutta tehokkaasti. Olisi suuri häpeä, jos töissä ei saisikaan istua oman porukan kanssa samassa ruokapöydässä. Jos vaimo tai suku saisi tietää, seurauksena olisi avioero tms.
    - tästä on työnantajille paljon hyötyä. Tuotantotekniikan saa hiottua juuri optimaaliseksi, eikä kukaan ikinä poikkea omille teilleen ja tuota vaikkapa huonoa laatua.
    - Japanissa ei juuri lakkoilla esim. palkkojen vuoksi. Kaikki ymmärtävät että työnantaja maksaa juuri sopivasti eikä lisärahoille olisi edes käyttöäkään. Ne viikon lomat joita on muutaman kerran vuodessa on kaikilla 120 miljoonalla ihmisellä samaan aikaan eikä lomamatkoja riitä kuin osalle.
    - Koreassa meininki on jo ihan toista, vaikka ovatkin kopioineet paljon Japanista.
    - Japanissa kasvaa valtava nuoriso, joka ei hyväksy tätä vanhojen aikojen muottia. On mielenkiintoista nähdä miten poliitikot osaavat luikerrella äänestäjien edessä ja saada poliittisesti vaikeat uudistukset läpi. Postilaitos saadaan yksityistettyä mutta siihen vaadittiin hallituksen hajoittaminen ja uudet vaalit.
    - roskalainapankkeja ja firmoja pidetään edelleen pystyssä tekohengityksellä. Ei ole uskallusta pistää laitoksia konkkaan ja ihmisiä siten kadulle koska sosiaaliedut ovat työnantajien järjestämät ja ilman työtä olet ilman asuntoa ja puiston penkillä muutamassa kuukaudessa ellei vaimo elätä.
    - riisinviljely on valtion suojeluksessa koska viljelijäkulttuurissa on vahvat äänestäjät. Riisin tuontitullit on satoja %.
    - Japani ei oikeasti toipunut koskaan 1990 alun lamasta. Osa firmoista toki porskuttaa komeasti.
    - työkulttuuriin kuuluu olla kiireinen ja tehokas. Monissa firmoissa tämä tarkoittaa nettisurffailua toimistossa iltasella jotta vaimo ymmärtää perheen pään olevan kiireinen töissä.
    - -70-luvun puolivälissä 1 USD = 300 JPY. Nykyään 1 USD=100 JPY. Tulee nopeasti mieleen nykyinen valitus Kiinan valuutan heikosta arvosta ja liian helposta viennistä.
    - Toyotat ovat toki laatuautoja luokassaan.

    Japanilaisilla on huononpuoleinen maine kaikissa naapurimaissa. Jostain syystä eivät halua tunnustaa muutamaa ylilyöntiä sotaponnisteluissa 2. maailmansodan aikana. Kiinassa on suurimmat ongelmat. Japanilaiset poliitikot pitävät yllä myyttiä (koulukirjat mukaanlukien) että kiinalaiset itseasiassa pyysivät hyökkäämään sinne ja vähentämään nuppilukua muutamalla sadallatuhannella. Vaikeuttaa pisnestä merkittävästi. Kukaan Kiinassa ei halua olla japanilaisten kanssa missään tekemisissä. Vastavetoja japanilaiset on blokannut valkosipulin tuonnin Kiinasta. Muut kiinalaiset tavarat ei ole ikinä kelvanneet Japanilaisille. Jos jollakin on joskus tilaisuus käydä Akihabarassa (elektroniikan mecca Tokiossa), niin kokeilkaapa ostaa sieltä jotain mikä on edullista mutta valmistettu muualla kuin Japanissa. Myyjä melkein kieltäytyy myymästä ja sinun täytyy vakuuttaa myyjä että olet ymmärtänyt että tuote on esim. Malesiasta ja asia on OK. Kukaan japanilainen ei olisi ikinä niin tyhmä että ostaisi muuta kuin Japanissa valmistettua...

    Ei liittynyt kovin paljon autoihin, mutta jotta ymmärrettäisiin kokonaiskuva, näitäkin juttuja on hyvä miettiä. Eli Sixpack on joissakin kohdissa ihan oikeassa.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 09.10.2005 klo 17:43]
      
  • Lainaus:
    09.10.2005 klo 17:40 Jorma 1 kirjoitti
    Olin vuosia Japanissa töissä reilu kymmenen vuotta sitten joten omasta mielestäni tiedän jotain paikallisesta työkulttuurista...

    Jos jollakin on joskus tilaisuus käydä Akihabarassa (elektroniikan mecca Tokiossa), niin kokeilkaapa ostaa sieltä jotain mikä on edullista mutta valmistettu muualla kuin Japanissa...

    ... Eli Sixpack on joissakin kohdissa ihan oikeassa.


    Valtaosa mainitsemistasi epäkohdista on puhtaasti kulttuurisidonnaisia, mutta toki varmasti täysin paikkansa pitävää. Onhan työnteon kulttuuri täysin erilainen jo Euroopan eri valtioiden kesken ja vastaavasti myös Yhdysvalloissa.
    Et kommentoinut miten mielekästä on rinnastaa Japani halpatuotantomaihin, kuten Kiinaan ja Intiaan. Näinhän Sixpack on tavannut vihjailla.

    Itse olen Japanilaisten kanssa ollut tekemisissä eri tuotekehitysprojekteissa ja maassa olen toistaiseksi vieraillut vain kerran. Eurooppalaisen yrityksen Japanin toimipisteessä ei varmastikaan täyttä kuvaa maan tavoista saa. Ulkomaisiin yrityksiinhän (yleensä) alemmasta palkkatasosta huolimatta hakeutuvat suurelta osin mainitsemasi nuoret, jotka eivät perinteisessä Japanilaisessa työyhteisössä ole kotonaan.

    Niin ja Akihabarassa tuli tietenkin käytyä ja Filippiineillä valmistettu Japanilaismerkin digikamera ostettua. Kaupanteon yhteydessä toki muistutettiin, että laite ei ollut Japanissa koottu :smile:

      
  • Yhdyn edellisiin mielipiteisiin,Japanista ei löydy tuomisia halvalla, mutta en kadehdi yhtään reisukavereitani, jotka innostu Tokion sijaan Honkhonkissa ostaan "Rolexia" ja "Cannonia" tuliaisiks.Ihmettelen vaan miten aikuinen ihminen voi olla niin tyhmä, että ostaa vain siksi että saa sikahalvalla!Jos en väärin muista ,makso Rolexit 80mk/kpl ja kaksi satasella ja kamerahinnat oli samaa luokkaa.
    Japanilaisia on yleensä aina kehuttu ahkeriksi jne,mutta ympäristön paineista ei juuri puhuta, itsemurhaluvutkin taitaa olla pahempia kuin Suomessa.Eli mitallilla on puolensa.
    onneksi heillä eläkeläisenä tuntuu olevan varaa reisata mm Pohjoismaissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit