Uusi Croma, kokemuksia?

3 kommenttia

Minkälaisia kokemuksia uudesta Cromasta? Lähinnä kiinnostaa talvitoimivuus - sähkölaitteet, lämmmityslaite? Helmi-maaliskuussa oli muutamia suht tiukkoja pakkasia ja autoja oli silloin jo Suomessa ainakin muutamia. Objektiivisia vastauksia, kiitos.

  
  • Croman (business-varusteinen 2,2 automaatti) tyytyväinen käyttäjä ilmoittautuu. Sain auton käsiini tammikuun puolivälissä ja kilometrejä on kertynyt hiukan päälle 12000.

    Talvitoimivuudesta yksi miinus: n. 25 asteen pakkasissa ilmeisesti takaovien lukkomekanismien voiteluaineet jähmettyivät niin, etteivät ovet auenneet ensimmäisellä kaukosäätimen painalluksella. Ovet sai kyllä auki tuplaklikkaamalla ne ensin "takalukkoon" ja sitten uusi avauspainallus. Muuten kaikki toimi talvellakin niin kuin pitää, automaatti-ilmastointi piti ikkunat kirkkaina ja lämpö nousi nopeasti. ESP:tä jotkut koeajajat moittivat liian innokkaaksi, mutta minun ajotyylilläni se ei ilmoittanut olemassaolostaan muulloin kuin sen toimintaa erikseen provosoiden testatessani. Polttimoiden vaihto näyttäisi vaativan gynekologin käsiä.

    TM:n koeajon olet varmaankin lukenut, voin yhtyä Sukavan havaintoihin. Alusta on mukava, melutaso sivistynyt, tilaa ihmisille runsaasti, varustelu runsasta ja toimivaa. Ohjaustunto ei ole huippua taajamanopeuksissa, mutta paranee maantienopeuksissa vähintään tyydyttäväksi. Ohjauspyörän asento on hiukan liian kalteva, huomaan laskeneeni otetta kymmentä vaille kahdesta varttia vaille kolmeen. Suuntavakavuus on hyvä. Automaatin toiminnasta voit lukea alkuvuodesta testatun automaatti-Vectran tutustumisajosta (suosittelen automaattia, sopii Croman luonteeseen).

    Joitain farmarimallisen auton tarvitsijoita voi häiritä Croman tavaratilan lyhyt, mutta korkea muoto ja pienehkö kantavuus. Vakiona tulevista kiinnitys- ja suojaverkoista plussaa.

    Sirisevän ja rämisevän C-MAXin jälkeen Croman hälyäänettömyys on tehnyt erityisen vaikutuksen, muutenkin osien sovitukset ja laatuvaikutelma ovat hyvällä tasolla. Kori on viisioviseksi harvinaisen jäykkä ja joustot tapahtuvat pyöräntuennoissa.

    Croman jälleenmyyntiarvo ei varmasti ole korkein mahdollinen, mutta jos haluaa tämän kokoisen, tehoisen ja vastaavasti varustellun auton, saa muista ei-premium -merkeistäkin maksaa 10000 - 15000 EUR enemmän. Arvostaako sitten enemmän arvonmenetysprosentteja vai euroja, se on itse kunkin oma valinta.

    Arvonmenetyspelon ja todellisten automiästen tunteman huonon maineen ansiosta Croma on sitä paitsi vallan persoonallinen valinta. Ei näitä joka päivä tule vastaan.

      
  • Kiitos vastauksestasi. Olen Croman pariinkin otteeseen koeajanut myönteisten havaintojen kera, mutta juuri tuo pidemmän ajan talvitoimivuus eniten askarruttaa, sitä kun ei koeajon puitteissa pysty toteamaan. Oletko laskenut poikkeaako talviajan kulutus kesälukemista? Testeissähän Croma on todettu hieman janoiseksi, ja näillä (yhä kohoavilla) bensan hinnoilla sillä alkaa olla merkitystä.

      
  • Kesä- ja talvikulutuksilla ei juuri tunnu olevan eroa. Tasaisella maantievauhdilla 80 - 100 km kulutus on ilahduttavan alhainen (7 - 7,5 l / 100 km), mutta kaupunki/moottoritieajossa liikutaan 9,5 - 10 l / 100 km lukemissa. Ainakin automaatissa viitosvaihde on pitkä ja kierrokset satasen vauhdissa vain hiukan päälle parin tuhannen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit