Paljonko alennusta uudesta autosta?

26 kommenttia

Olen ostamassa uutta Ford Focusta. Ei ole aikaisempaa kokemusta uuden auton ostosta, joten kertokaa joku paljonko voi odottaa saavansa alennusta listahinnasta? 6 % sain jo käteisalennusta, kun kävin pyytämässä tarjouksen, mutta onko se vähän/paljon?

  
  • Itse olen ostanut 2 autoa uutena ja kilpailuttanut eri jälleenmyyjät sillä periaatteella, että haen auton sieltä mistä halvimmalla saan.

    Molemmissa tapauksissa tuollainen 11% alkaa olla kipurajalla - ja sitä suurempia alennuksia ei kertakaikkiaan heru. Eri merkeillä voi toki olla eroavaisuuksia.

    Omassa tapauksessani kyseessä olivat Renault ja Audi. Säästöä listahintaan tuli yhteensä 9800 euroa, joten kyllä tuo tinkikierroksen tekeminen kannattaa.

    Tee ensin itsellesi tarkalleen selväksi millaisen auton ja millä varusteilla aiot hankkia. Sen jälkeen teet eri jälleenmyyjille selväksi, että ostat auton sieltä mistä saat parhaan tarjouksen. Tällä konstilla voit saada merkittäviäkin eroja jälleenmyyjien välille.

    Omassa tapauksessani huonoimman ja parhaan tarjouksen välillä oli Rellun kohdalla yli 3000 euron ero - ja Audin tapauksessa eroa tuli jopa 5000 euroa.

    Onnea kaupoille!

    [Engineeri muokkasi tätä viestiä 28.06.2005 klo 21:03]
      
  • Lainaus:
    28.06.2005 klo 21:01 Engineeri kirjoitti

    Tee ensin itsellesi tarkalleen selväksi millaisen auton ja millä varusteilla aiot hankkia. Sen jälkeen teet eri jälleenmyyjille selväksi, että ostat auton sieltä mistä saat parhaan tarjouksen. Tällä konstilla voit saada merkittäviäkin eroja jälleenmyyjien välille.


    Tuo toimii kai vain jos merkkiä myydään monessa eri ketjuun kuuluvassa liikkeessä. Saman ketjun liikkeiden välillä on nettiyhteydet joten muiden tekemät tarjoukset ovat tiedossa. Vai saitko tuollaisen 'kilpailutilanteen' syntymään kahden Stockmann Auton myymälän välille?

    Ketjun aloittajalle toivotan kärsivällisyyttä tinkimiseen. Focuksen hinnoista ei ehkä niin paljon olla valmiita tinkimään kun malli on uusi.

      
  • Saattaa olla, että myyntiketjujen sisäinen tiedonvaihto pelaa hienosti, mutta kyllä minä sain myös eri jälleenmyyntiketjujen sisältä erilaisia tarjouksia.

    Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että parhaat tarjoukset tulivat yksittäisiltä kauppiailta maakunnista - pääkaupunkiseudun myyntilukemat taitavat näyttää liian hyviltä, jotta kunnon tarjouskilpaan lähteminen olisi heille mielekästä.

    Positiivisena poikkeuksena eri ketjujen tarjoushalukkuudesta on mainittava Laakkonen, josta sain erittäin kilpailukykyisen tarjouksen Audin kohdalla. Lopullisen kaupan tein ko. liikkeen kanssa viimeisen soittokierroksen hinnanpudotuksen ansiosta.
    Mainitsemasi Stockmann-auton tarjoukset olivat suoraan sanottuna melko "hanurista" - taitaa olla niin, että myyjien kädet ovat siellä sidotumpia kuin monessa muussa liikkeessä.

    Renaultin tapauksessa kävi niin hauskasti, että huonoin tarjous tuli Hyvinkään Auto-Ilveksestä - ja paras saman putiikin Hämeenlinnan pisteestä! Hintaeroa ko. tarjouksilla oli n. 3000 erkkiä.

    Kun tarjoukset on saatu kannattaa soittaa ainakin niihin liikkeisiin joiden tarjoushinta on lähellä halvinta : "Terve, kiitän tarjouksestanne, mutta hintanne ei aivan riittänyt kauppoihin saakka"
    Tällä soitolla voi saada kokemukseni mukaan vielä hintaa hilattua mukavasti alemmas.

    Mitä tuohon uuden automallin ostoon tulee, niin kyllä itse ainakin sain hyvän alennuksen (-11%) Rellusta, joka oli tilauskirjaa allekirjoitettaessa niin uusi automalli, ettei sitä ollut vielä luovutettu kenellekään suomessa. Fordin kohdalla tilanne saattaa toki olla toinen. Kyse on kuitenkin siitä kuinka paljon jälleenmyyjä on valmis tinkimään katteistaan päästäkseen myyntitavoitteisiinsa.



    [Engineeri muokkasi tätä viestiä 29.06.2005 klo 13:49]
      
  • Pääkaupunkiseudulla aleprosentit ovat ilman sen kummempaa vänkäämistä 6-7 prosentin luokkaa.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 29.06.2005 klo 15:47]
      
  • Taidanpa tyytyä 8% alennukseen minkä sain tingattua... On sekin jo vähän enemmän mitä ne joka ostajalle tarjoaa...

      
  • Hyvin vinkkejä tinkimiseen. Ihan noin aktiivinen ei tullut oltua kun itse muutama kuukausi autoa ostin.

    Sen verran haluaisin lisätä että ainakin Volkkarin myyjät laskevat alennuksen sillä tavalla hauskasti että alennus lasketaan perusauton hinnasta. Haluamasi lisävarusteet sitten lasketaan tuohon päälle ja niiden hinnasta ei keskustella. Eli valitsemasi varusteet tavallaan "syövät" jo saamaasi alennusta.

    Itse sain rapiat 8 % alennusta perusauton hinnasta. Kokonaisalennus jäi varusteineen reiluun 7 %:iin. Niin ja 4...5 % alennus oli se jonka sai mistä tahansa liikkeestä kysymällä auton "oikeaa" hintaa.

      
  • Pyysin vaihtotarjousta netin kautta. Kyseessä ns. laatumerkki ja auto oli 8000km ajettu esittelyauto. Alennus verrattuna uuteen vastaavaan samoilla varusteilla 3,8%. En jatkanut yhteydenpitoa.

      
  • KUKA SILLÄ ALENNUS % ELÄÄ?

    Älkää hyvät ihmiset tuijottako pelkkää alennusprosenttia, kun kuitenkin suurimmalla osalla on joku käytetty auto mikä annetaan vaihdossa uuden auton myyjäliikkeeseen.

    Valitkaa ensin tarkkaan uuden auton merkki, malli ja varusteet, jotta vertailut ovat yhdenmukaisia.
    Kilpailuttakaa eri paikkakuntien automyyjiä ja tehkää kaupat sen kanssa, joka hyvittää parhaiten vanhasta autostanne. Itse sain samasta autosta 4000 Euroa paremman hyvityshinnan, kun toimin näin. Sillä osti aika paljon bensaa...

    :grin: :grin: :grin:

      
  • Taula, kyllä ne tingatut prosentit realisoituvat kaupantekohetkellä euroiksi joilla saapi sitten sitä voita leivän päälle.

    Oman kokemukseni mukaan vaihtoauton tyrkyttäminen liikkeeseen on eurojen heittämistä tuuleen. Autokauppiaalle vaihtoauto on ennemminkin riesa kuin mahdollisuus. Parhaat kaupat olen tehnyt AINA niin, että en ole antanut autoani vaihdossa liikkeeseen. Vaihtotarjoukset olen toki käynyt kysymässä joka ikinen kerta.

    Viimeisessä autokaupassani säästin yli 4000 euroa myymällä edellisen autoni itse - ja tinkaamalla uuden auton ostohinnan mahd. alas. Tuo tinkausmarginaali kun suurenee oleellisesti heti kun on suorasta kaupasta kyse (ilman vaihtoautoa siis).

    Niin että Taula - kyllä niillä prosenteillakin elää.

    Tiliä ei tehdä pelkästään palkkapäivänä - kyllä sitä voidaan tehdä myös ostaessa!

      
  • Lainaus:
    01.07.2005 klo 10:54 Engineeri kirjoitti
    Tiliä ei tehdä pelkästään palkkapäivänä - kyllä sitä voidaan tehdä myös ostaessa!


    Ja myös myytäessä. Aikoinaan, joskus toistakymmentä vuotta sitten, kun minulla oli Opel Kadett, ostin sen silloista valuuttaa 26 tmk:lla ja 1,5 vuoden päästä myin pois 30,5 tmk:lla. Oi noita aikoja...

    Itse asiassa, himputti vieköön, toistaikseksi olen voitolla auto- ja prätkähankinnoissa. Mutta kun nykyisen auton myyn, pakkaselle mennään ja roimasti...

      
  • [quote title="01.07.2005 klo 10:54 Engineeri kirjoitti"

    Niin että Taula - kyllä niillä prosenteillakin elää.

    Tiliä ei tehdä pelkästään palkkapäivänä - kyllä sitä voidaan tehdä myös ostaessa!



    Paitti että autokaupassa häviää aina!

      
  • Lainaus:
    01.07.2005 klo 11:42 HMT kirjoitti
    Paitti että autokaupassa häviää aina!


    No se on ihan varmaa että näin tapahtuu.
    Eri asia on se, että kuinka PALJON siinä häviää. Ja se, hyvä ystävä on merkityksellistä silloin jos sen auton meinaa hankkia joka tapauksessa.

    Taloudellisintahan olisi tietysti olla jalkamiehenä - mutta tämä tuskin oli tämän keskustelun aiheena, jossa kysyttiin mahdollisen alennusprosentin suuruutta. -Ei suinkaan sitä, että kannattaako autoa ylipäätään omistaa.

      
  • PARAHIN ENGINEERI!

    Kokemuksesta puhun tuossa vaihtoauton viemisessä liikkeeseen.

    Kyllä minäkin yritin myydä suoraan autoani yli 6 kk eikä kukaan tullut edes katsomaan vaikka oli 5 maksullista ja kuvallisiakin ilmoituksia useita. Eikä kyse ollut mistään ruosteisesta itäautosta vaan alle 4 vuotiaasta farkku Mondeosta.

    Jotenkin tuntuu niin säälittävältä, että käytetyn auton ostaja luulee, että se vanha auto jotenkin PARANEE, kun se menee vanhalta omistajalta liikkeeseen.

    :grin: :open_mouth: :grin: :open_mouth:

      
  • Lainaus:
    01.07.2005 klo 14:47 Tapio Taula kirjoitti
    PARAHIN ENGINEERI!

    Kokemuksesta puhun tuossa vaihtoauton viemisessä liikkeeseen.

    Kyllä minäkin yritin myydä suoraan autoani yli 6 kk eikä kukaan tullut edes katsomaan vaikka oli 5 maksullista ja kuvallisiakin ilmoituksia useita. Eikä kyse ollut mistään ruosteisesta itäautosta vaan alle 4 vuotiaasta farkku Mondeosta.

    Jotenkin tuntuu niin säälittävältä, että käytetyn auton ostaja luulee, että se vanha auto jotenkin PARANEE, kun se menee vanhalta omistajalta liikkeeseen.

    :grin: :open_mouth: :grin: :open_mouth:


    Kannattaa muistaa, että käytettyä autoliikkeestä ostettaessa kuluttajasuoja on aivan eri tasolla kuin kahden kuluttajan välillä kauppaa tehtäessä.

    Ostin oman autoni sillä ehdolla, että auto (autoliikkeen laskuun) kävi A-Katsastuksen kuntotestissä, ja löydetyt puutteet korjattiin (myös autoliikkeen laskuun).

      
  • Nyt hieman koetettiin sotkea alkuperäistä ajatusta, eli käteisalennusta. Et sinä vaihtokaupassa mitään käteisalennusta saa, vaan väliraha sisältää sitten ne alennukset uudesta autosta ja vaihtoauton todellisen hyvityshinnan ja paperilla olevan hinnan eron, jota ei vaihtokaupassa tiedä muut kuin myyjä.

    Jos sinulle esim. luvataan 20 tonnia vanhasta, se todellinen hyvitys ei ole 20 tonnia.

    Ja se, kannattaako vaihtoautoa viedä liikkeeseen, riippuu tietysti tapauksesta. Uudehkoille autoille ei käteisostajia tahdo juuri yksityisen myydessä löytyä, ja vähän ajettuna ja hyvin varusteltuna ne ovat kysyttyä tavaraa liikkeissä, itse ainakin sain sen verran hyvän hinnan, että vaikka olisin ruvennut suoraan myymään ja saanut jonkinlaisen käteisalennuksen uudesta, ei se olisi siitä paremmaksi muuttunut.

      
  • Juuri näin.

    Tapiolle : On totta, että auton myynti suoraan tuottaa harmaita hiuksia ja vaatii monasti aikaa.
    Itse myin autoni n. 3000 euroa halvemmalla kuin siitä olisi parhaimmillaankin tarjottu vaihtohyvitystä liikkeestä.
    Tämä kuitenkin kannatti, sillä käteisalennuksineen uuden auton hinnasta putosi himpun yli 7000 euroa pois. Jäin siis vieläkin voitolle yli 4000 erkkiä kun näin sen vaivan, että myin autoni itse ilmaisia kanavia pitkin.

    Tarkempi laskutoimitus :

    Paras vaihtotarjous :

    Uusi auto ................. 72 300
    Paras vaihtohyviytys... 14 800
    ----------------------------------
    Väliraha ....................57 500


    Itse myymällä :

    Uusi auto alennuksineen ....65 000
    Saamani hinta vanhasta .....11 600
    -----------------------------------------
    "Väliraha" ..........................53 400

    Yllä kuvaillun eron (4100 eur) säästäminen keskimääräisistä palkkatuloista vaatisi kuitenkin melko pitkän ajan - joten mielekkäämpää on tehdä tuokin raha mahdollisimman kokonaisedullisilla kaupoilla.

    [Engineeri muokkasi tätä viestiä 01.07.2005 klo 16:29]
      
  • VOI PYHÄ JYSÄYS TUOTA ENGINEERIN LOGIIKKAA!

    Olen ostanut 6 uutta autoa itselleni ja kyllä viimeiset vuodet olen aina saanut KIRJALLISEN tarjouksen autosta. Siitä ilmenee montako % annetaan alennusta autosta ja mitä koko hoito maksaa. Yleensä lisävarusteista saa pienemmän alennuksen, ja samaa autoa myyvät liikkeet ovat samoissa aleprosenteissa.

    Kenellä on KIRJALLISENA autofirmalta annettu tarjous, jossa uudesta autosta annetaan esim. 4% alennusta, kun tuo vaihdokaan, mutta 8 % jos ostaa suoraan? Olisi kiva kuulla millä autofirmoilla on kanttia näin tehdä.

      
  • En hoksaa mikä tuossa logiikassa mielestäsi mättää. Saadut, sitovat tarjoukset vaihtoauton kanssa tulivat minulle kalliimaksi kuin suora kauppa. Vanha auto kannatti myydä itse. Piste.

    Lainaus:
    05.07.2005 klo 13:53 Tapio Taula kirjoitti
    Kenellä on KIRJALLISENA autofirmalta annettu tarjous, jossa uudesta autosta annetaan esim. 4% alennusta, kun tuo vaihdokaan, mutta 8 % jos ostaa suoraan? Olisi kiva kuulla millä autofirmoilla on kanttia näin tehdä.


    Minä sain kyllä tinkikierroksellani ihan kirjalliset tarjoukset.
    Sekä vaihtotarjoukset, että myöhemmin (kun hoksasin, ettei vanhaa autoa ole järkevä antaa vaihdossa) - myös suoran kaupan tarjoukset. Esimerkiksi liike josta auton lopulta ostin (Tampereen Laakkonen) antoi minulle MOLEMMAT tarjoukset kirjallisena. Siis vaihtotarjouksen sekä suoran myyntitarjouksen.
    Samalla käynnillä noita tarjouksia en toki pyytänyt - väliä tarjousten pyytämisellä oli n. 3 viikkoa.
    Ja suoran kaupan tarjouksen pyysin samalta myyjältä joka oli vaihtotarjouksenkin antanut.

    Saahan vapaassa markkinataloudessa liiketoimintaa harjoittava yritys antaa vaikka 10 erilaista tarjousta joilla pyrkii edesauttamaan kaupan syntyä. Vai sotiiko se sinun oikeustajuasi vastaan jotenkin?



    [Engineeri muokkasi tätä viestiä 05.07.2005 klo 15:31]
      
  • Lainaus:
    01.07.2005 klo 14:47 Tapio Taula kirjoitti
    PARAHIN ENGINEERI!

    Kokemuksesta puhun tuossa vaihtoauton viemisessä liikkeeseen.

    Kyllä minäkin yritin myydä suoraan autoani yli 6 kk eikä kukaan tullut edes katsomaan vaikka oli 5 maksullista ja kuvallisiakin ilmoituksia useita. Eikä kyse ollut mistään ruosteisesta itäautosta vaan alle 4 vuotiaasta farkku Mondeosta.

    Jotenkin tuntuu niin säälittävältä, että käytetyn auton ostaja luulee, että se vanha auto jotenkin PARANEE, kun se menee vanhalta omistajalta liikkeeseen.

    :grin: :open_mouth: :grin: :open_mouth:



    no, kokemus sanoo, että alle 4 vuotias mondeo on kyllä aika ruosteinen...ja englannista katsottuna onhan se itäautokin :grin:
    ... ja se nyt vaan on vaikiaa saada vähänkin kalliimpi myytyä suoraan, kun tahtovat #&%£$!* kinuta osamaksua ja rahanomistajia ei taasen käytetyt kiinnosta (yleensä)

    mutta mitä kysymykseen tulee, niin 8 prossaa taitaa olla normaali omalla kohdalla. Kannattaisi kysyä hinta ilman vaihdokkia niin selviäisi senkin "oikea" hyvityshinta.

      
  • Lainaus:
    05.07.2005 klo 22:10 King Of The Road kirjoitti
    ... ja se nyt vaan on vaikiaa saada vähänkin kalliimpi myytyä suoraan, kun tahtovat #&%£$!* kinuta osamaksua ja rahanomistajia ei taasen käytetyt kiinnosta (yleensä)


    Minua on ihmetyttänyt vaihdokin omatoimimyynnissä uuden auton toimitusajan huomiointi. Löytyykö jostain käytetyn ostajia, jotka suostuvat odottamaan autoa esim. pari-kolme kuukautta vai katetaanko väliajan liikkumistarve kakkosautolla?

      
  • Uusista autoista saa käteisalennusta 5-10 %.
    Harva ostaa uutta autoa käteisellä tai antamatta vaihtoautoa.
    Vaihtoauton hinnoittelu on ratkaiseva tekijä.
    Myös rahoituksen todellinen korko kannattaa laskea tai laskettaa.

      
  • Toisaalta, jos on vara ostaa yli 70 tonnin auto, ei luulisi enää muutama tonni sinne tai tänne paljon merkkaavan...mutta viitseliäs säästää aina, näinhän se on.

      
  • Niin, kyllähän tuo alennusprosentti on hyvin paljon kiinni liikkeestä ja sen edustamista merkeistä. Ja, kuten mielestäni on selvästi tullut ilmi, auto kannattaa hankkia kokonaan käteisellä mikäli mahdollista, vaihtoauto kun yleensä tosiaan "syö" alennusprosentteja. Näin ainakin omalla kohdallani. Jos olisin vienyt vanhan auton vaihdossa ja käteistä, uusi autoni olisi maksanut

    vanha auto ( 15 800 ) + käteistä ( 13 200 ) = 29 000 €

    Kun sen sijaan vein liikkeeseen pankkikortin muodossa käteistä rahaa, uusi auto maksoi 27100 €. Vanhan autoni myin suoraan, siitä sain 17200 €, joten tämän summan lisäksi pankkitilini tyhjeni 9 900 euron verran. "Säästöä" tuli siten 13 200 - 9 900 = 3 300 €!

    Ok, kuten joku ihmetteli, olin sitten uutta autoa odotellessani autottomana 3 kuukautta. Mutta onhan noita muitakin menopelejä, itse kuljin moottoripyörällä, bussilla ja fillarilla - ja hyvin meni, varsinkin kun tiedostin, että pienillä kärsimyksillä säästin joka kuukausi 1 100 €....

      
  • Nostan tämän aiheen taas etusivulle, kun näyttää aiheeseen kiinnostuneisuutta löytyvän jälleen.

    [Engineering muokkasi tätä viestiä 09.10.2005 klo 17:44]
      
  • Lainaus:
    28.06.2005 klo 20:43 Ezbe kirjoitti
    Olen ostamassa uutta Ford Focusta. Ei ole aikaisempaa kokemusta uuden auton ostosta, joten kertokaa joku paljonko voi odottaa saavansa alennusta listahinnasta? 6 % sain jo käteisalennusta, kun kävin pyytämässä tarjouksen, mutta onko se vähän/paljon?


    Suosittelisin lopettamaan tuon alennusprosentteihin tuijottamisen, niillähän sitä ihmisiä vipuun vedetään.

    Ainoa asia, mikä ratkaisee, on se montako euroa joudut maksamaan. Eli katsot, millainen auto ja mitkä varusteet ja paljonko ostohintaa / välirahaa viivan alle jää maksettavaksesi. Aleprosentteja voidaan laskea ihan mistä hinnoista hyvänsä. Jos joku merkki voi luvata 10% alen listahinnasta, kertoo se vain yläkanttiin vedetystä hinnoittelusta eikä sinun hyvistä kaupoistasi. Hinta saattaa olla silti korkeampi kuin jonkun muun merkin, joka ei lupaa montaakaan prosenttia alennusta.

    Itse päätän etukäteen, millaisen auton haluan (siis koko, välttämättömät varusteet jne) ja valikoin muutamia vaihtoehtoja. Käyn sitten kyselemässä tarjouksia ja katson montako euroa homma maksaa. Punnitsen sitten eurojen ja autovaihtoehtojen suhdetta sen mukaan mikä miellyttää. Olen usein huomannut, että se merkki ja liike jossa luvataan huimia aleprosentteja, ei ole kuitenkaan euroissa laskettuna edullisin.

      
  • Täällä meillä on hyväksi osoittautunut tapa kilpailuttaa saman merkin myyjiä eri paikkakunnilta keskenään.Pitäisi kyllä toimia teilläkin.
    Autokauppiaan on kuitenkin usein helpompi käteisalennuksen sijaan antaa kaupassa lisävarusteita,joka vaikeuttaa jonkunverran vertailua, jollei malta pysyä yhdessä merkissä.
    Samoin on kauppiaalle mukavempaa,jos olet ostamassa autoa käteisellä.Vaihtoautosta voi puhua myöhemmin ja voit saada vanhastasi paremman hinnan itse myymällä.
    Kannattavaa on kuitenkin, jos ei ostopaniikkia ole,enemmänkin kierrellä ja kokeilla ,ja jos ei luonto kestä tinkaustilannetta nenäkkäin myyjän kanssa, on viisainta soittaa.
    Kaiken tinkimisen ja neuvottelun kiinnostava lopputulos on aina euroja,se monenko prosentin kautta sinne päästään on sivuseikka.


    [salo-m muokkasi tätä viestiä 09.10.2005 klo 21:21]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit