Saab raiskattu

16 kommenttia

On todella surullista seurata miten GM:n on raiskannut ja lähes tappanut Saabin.

Subaru- ja US GM-virittelyt uskomattoman säälittäviä vetoja. 9-3 farkku totaalisen myöhään markkinoille.

Ajelin aikanaan tyytyväisenä 900:lla ja pidin autosta. Nyt ei tulisi enää mieleenikään ostaa Saabia. Sama ostaa Vectra tai Astra.

Ottaa pannuun tällainen !

  
  • Ja ennemmin ostaa sen Vectran...

      
  • Lainaus:
    12.03.2005 klo 14:52 Johtotähti kirjoitti
    On todella surullista seurata miten GM:n on raiskannut ja lähes tappanut Saabin.

    Subaru- ja US GM-virittelyt uskomattoman säälittäviä vetoja. 9-3 farkku totaalisen myöhään markkinoille.

    Ajelin aikanaan tyytyväisenä 900:lla ja pidin autosta. Nyt ei tulisi enää mieleenikään ostaa Saabia. Sama ostaa Vectra tai Astra.

    Ottaa pannuun tällainen !



    Valitettavaa todellakin Saabin kannalta, tuon farkun olisi pitänyt tulla 9-3SS:n kanssa rinnakkain samantien, ei tuo nyt enää auta, kauas kantoisesti luottamus Saabbia kohtaan on mennyt varmaan jo aika monelta.

    Omalla kohdalla 900 S Coupe -97 saabbi saa toimia harrasteajoneuvona ja käyttöautona on H-Astra Wagon joka on muuten joka suhteessa tilavampi.

    Sikäli huvittavaa tuo autojen koon kasvu, silloin aikoinaan 8 vuotta sitten kun saabin hankin, se oli siihen aikaan iso ja varsinkin sisätiloiltaan korkea auto, nyt tuntuu niin matalalta. :grin:

    [Samppa1300 muokkasi tätä viestiä 12.03.2005 klo 17:39]
      
  • No kannattaako moisen merkin perään nyt kaihota ? Kerkisihän se pahasti vanhentua ennenkuin kuoli. Seuraavaksi kuolee kai Volvo.

    Tosiasiassa Saab on nyt GM:n lajitelmassa se merkki, jolla USA:ssa myydään Opeleita ja Subaruja. Opelia ei taideta viedä USA:an jostakin syystä omalla merkillä ?

    Ainahan niitä automerkkejä on kuollut ja herätetty henkiin, tai kaupattu eri konserneihin.

      
  • Aftonbladetin nettisivuilla on kuvia Saab 9-5:n faceliftistä, joka tulee (Ruotsissa) markkinoille elokuussa.

    Collin puolestaan sanoo, että hänen saamiensa tietojen mukaan kokonaan uuden 9-5:n tulisi kehittämään australialainen Holden, ja että se olisi takavetoinen. Valmistus tapahtuisi joko Australiassa tai USA:ssa ja alkaisi v. 2008. Trollhättanin tulevaisuutta Collin ei näe valoisana - samantyyppistä avoautovalmistusta mahdollisesti kuin Uudenkaupungin tehtaalla aikoinaan.

      
  • Lainaus:
    14.03.2005 klo 14:57 Joskanen kirjoitti
    No kannattaako moisen merkin perään nyt kaihota ? Kerkisihän se pahasti vanhentua ennenkuin kuoli. Seuraavaksi kuolee kai Volvo.


    Tarkoitit varmaan hlöautopuolta? Niin henkilöautopuolihan teki viime vuonna kautta-aikojen myyntiennätyksen ja pajalla menee paremmin kuin koskaan. Rekkapuolella Volvo on todella kovassa kunnossa ja firman markkina-arvo ohitti juuri GM:n markkina-arvon eli ei Volvolla nyt ainakaan huonosti voi sanoa menevän.

      
  • Lainaus:
    14.03.2005 klo 21:18 Katsastaja kirjoitti
    Lainaus:
    14.03.2005 klo 14:57 Joskanen kirjoitti
    No kannattaako moisen merkin perään nyt kaihota ? Kerkisihän se pahasti vanhentua ennenkuin kuoli. Seuraavaksi kuolee kai Volvo.



    Tarkoitit varmaan hlöautopuolta? Niin henkilöautopuolihan teki viime vuonna kautta-aikojen myyntiennätyksen ja pajalla menee paremmin kuin koskaan. Rekkapuolella Volvo on todella kovassa kunnossa ja firman markkina-arvo ohitti juuri GM:n markkina-arvon eli ei Volvolla nyt ainakaan huonosti voi sanoa menevän.

    Näinhän se on - tosin sillä lisäyksellä, että kysymys on nykyään kahdesta eri yrityksestä, joilla ei ole enää mitään muuta yhteistä keskenään kuin historia: itsenäinen Volvo Ab, joka tekee raskasta kalustoa, ja henkilöautopuolen Ford-Volvo.

      
  • Tarkoitin Volvon henkilöautojen kuolemaa. Siis Volvothan ovat pikku hiljaa korvautumassa Fordeilla, joissa on Volvon logo.

    Näinhän on käynyt jo niin monelle merkeille. Saab taitaa olla vain eräs räikeimmistä tapauksista, kun uusi omistaja käyttää hyvää imagoa hyväkseen niin kauan siitä iloa vielä riittää.

      
  • Niin tuolla toisessa keskustelussa tapauksesta Volvo jo kirjoiteltiin:

    Lainaus:
    08.03.2005 klo 11:22 PropJock kirjoitti
    Mutu-puolella olen sitä mieltä, ettei S40/V50 ulkomuotoaan lukuunottamatta pahemmin Volvoa muistuta. Jos S60/V70/S80-seuraaja on vastaava hoppa, niin vaihdan merkkiä kun liisari loppuu. Eikä minulla Fordeja vastaan mitään ole.

    Sinänsä säälittävää tämä automerkkien konsolidointi. Mahtaa ruotsalaisia nyt harmittaa kun Saab tuli myytyä. Harmi jos Volvo valahtaa samanlaiseen sammioon.


    Totta puhut, jos katsoo eim. uusimman TM:n kuvaa jossa vierekkäin Mazda 3, Volvo S40 ja Ford Focus, on sukulaisuus selvää, hyvässä lykyssä Mazdan ovet käy suoraan Volvoon. Samoin koneet ovat osin yhteisiä, jatkossa varmaaan täysin yhteisiä. Toki keulat ja perä sekä sisutusta on muokattu, silti sielläkin löytyy yhteisiä nippeleitä, käsijarrukahvaa ja istuimen runko, etc. Eri asia onko tällä merkitystä ? Suunta on kuitenkin tämä. Jatkossa taitaa olla vain Mersu, Bemari ja Audi, jotka ovat jotakuinkin itsenäisiä merkkejä...

    Volvo on 100% Fordin ja Saab 100% GM:n omistuksessa. Tehtaat, joista nämä autot tulevat ovat jatkossa yhä todennäköisemmin muualla kuin ruotsissa. Veikkaanpa, että jatkossa Ruotsissa tuotetaan ehkä muutamia kalliimpia malleja, Volvon XC90, Saabin tuleva 9-5 ja SUV sekä Cadillaceja. Ehkä Cabrioletit ? Coupet ? Muut, eli kansanmallit, tulee Saksasta, Belgiasta, jenkeistä jopa koreasta ?

    S60/V70/S80-seuraajalla on siis Hoppa Mondeon kanssa sama rakenne ja valmistus todennäköisesti (pois lukien S80?) muualla kuin ruotsissa. Tuleehan toki jo nykyinen S60/V70 Belgiasta.

    Muustahan ei ole kyse kuin halvemmalla tuottamisesta.

      
  • Toisaalta, onhan tuossa hyviäkin puolia; en halua maksaa siitä, että jokainen nyrkkipaja kehittää oman perusteknologiansa, vaan keskittyy siihen kuuluisaan lisäarvoon. Volvolla se on aktiivinen turvallisuustyö ja erilainen muotoilu sekä kattava high-end-varusteiden saatavuus vaikka Fordiin verrattuna. On tärkeää olla uuden teknologian luoja, vaikka sitä teknologiaa ei joka mallista löytyisikään - kyse on mielikuvista. Löytyyhän t-paitojakin viitosella ja satasella, ja kummallekin löytyy ostajia.

    Kaikki maksaa, ja maksan mielummin siitä lisäarvosta kuin siitä, että vaikkapa Volvo kehittäisi oman 1,6-litraisen moottorinsa. Toisaalta, kun 9-3:ssa on Astran osia, niin eihän se mielikuvissa auta - miksen sitten säästäisi pennosiani ja ostaisi sitä Astraa?

    Saab ei oikein onnistunut 9-3-mallissaan luomaan mitään ihmeellistä. Muotoilusta lähtien auto ei ole ollut haluttava, ja tuo mainittu farmarin puute on paha moka. 9-5 on hyvä auto, mutta ikä alkaa painaa.

    [TyperäRekisteröinti muokkasi tätä viestiä 15.03.2005 klo 11:08]
      
  • Lainaus:
    15.03.2005 klo 11:06 TyperäRekisteröinti kirjoitti
    Toisaalta, onhan tuossa hyviäkin puolia; en halua maksaa siitä, että jokainen nyrkkipaja kehittää oman perusteknologiansa, vaan keskittyy siihen kuuluisaan lisäarvoon.

    Kaikki maksaa, ja maksan mielummin siitä lisäarvosta kuin siitä, että vaikkapa Volvo kehittäisi oman 1,6-litraisen moottorinsa.

    Saab ei oikein onnistunut 9-3-mallissaan luomaan mitään ihmeellistä. Muotoilusta lähtien auto ei ole ollut haluttava, ja tuo mainittu farmarin puute on paha moka. 9-5 on hyvä auto, mutta ikä alkaa painaa.


    Niin näitä voi aina punnita eri vinkkelistä. Lisäksi autoasiantuntijat ja tavalliset käyttäjät näkevät asiat eri lailla. Asiantuntija toteaa esim. että Volvo s80:stä ja Ford Fiestasta löytyy yhtäläisyyksiä. Ne saattavat olla merkityksettömiä, esim peilien säätönippeli tai käsijarrukahva, jne. Samankokoisissa malleissa myös koneet voivat ovat samat, esim. s40/v50, Ford Focus ja Mazda3. Näin käynee tulevalle Volvo v70/s80, Mondeon pohjalevy ja monet yhteiset koneet muiden Fordien kanssa. Säästöähän tästä tulee ja normaali pulliainen ei sitä noteeraa. Mutta kun puhutaan BMW:stä tai Mersusta, näin ei ole. Kyllä ne kaikki nippelit löytyy vain ja ainoastaan ko. automerkistä.

    Saabin kohdalla sama juttu Volvon kanssa, yhtäläisyyksiä löytyy GM:n sisällä, mutta kuten TR mainitsi lisäarvo tulee muualta, eikä samoista autoista voi puhua. Ei Vectra ole sama kuin 9-3. Monissa yksityiskohdissa ja toteutuksessa on eroja. Ulkonäössäkään ei ole mitään yhteistä, eikä sisällä. Ja vaikka on sama pohjalevy, niin Vectralla 4 tähteä EuroNCAPissa, 9-3:lla 5 tähteä. Jostain nämä erot tulevat, Saabilla tässä ilmeisesti on jokin ylimääräinen panostus turvallisuuteen.

    Ulkonäköasiat ovat pitkälle makuasioita, mutta mielestäni 9-3 SS ja nyt myös farkku ovat molemmat hyvän näköisiä autoja. Se, että kirjoitit, 'ettei ole uutta luotu' pitänee siinä mielessä paikkansa, että ulkonäkö on näissä perinteisempää kuin Saabin suhteen aikaisemmin on ollut. Uskon, että Saab voisi myydä paljon enemmän autoja jos MARKKINOINTI-puoli olisi kunnossa. katsoo vaikka Suomen toimintaa, eipä juuri kerro olemassaolostaan, vai hoidetaanko Suomen markkinointikin jostain Ruotsista ? 0 pistettä Suomen markkinoinnille jos sellainen on olemassa ! Volvolla tämä puolestaan on hoidettu todella loistavasti.

      
  • Minustakin tuo GM:n toiminta on kummallista. Ei sillä ainoastaan, että Saabin imagoa raiskataan - samalla menee esim. 9-2x:n tapauksessa uskottavuutta myös Subarulta! Autot kun ovat kovin erilaisia luonteeltaan vaikka kummatkin ovat ns. marginaalimerkkejä. Kyllä tuo 9-2x olisi ansainnut virtalukon käsijarrun viereen ja muutenkin Saabimaisen kojetaulun. Lisäksi siinä olisi saanut olla Saabin oma moottori. Muutoin ei liene pahitteeksi hyödyntää mm. Subarun neliveto-osaamista jne. Pahinta Saabin tapauksessa kuitenkin on tuotannon siirtäminen Saksaan. Toisin sanoen eipä tarvitse kohta enää pitää Saabia laadukkaana Suomen talveen sopivana ajokkina :(

    Sitten tämä Daewoo sotku. Eli Daewoon muuttaminen yht`äkkiä Chevroletiksi oli melko tökeröä. Esim. olisivat lykänneet Eurooppaan tuontia siten, että Daewoota ei täällä olisi ennätetty tuntea. Toinen vaihtoehto olisi ollut myydä kahta merkkiä rinnan siten, että uudet ennen näkemättömät mallit olisivat olleet Chevroletteja ja siten Daewoot olisivat pikku hiljaa kadonneet myynnistä. Nyt kaikki näkevät suoraan Kalosista, että Daewoohan tuo on - ei Chevrolet.
    Sikäli tuo Chevrolet kuullostaa paremmalle suomalaisen korvaan kuin tuntematon mikroaaltouuni merkki eli sikäli hyvä ratkaisu. Toisaalta esim. Saksassa Daewoolla taisi jopa olla parempi maine kuin Chevroletilla. Toisivat tuohon sotkuun vielä sen ruplahymyn eli Chevrolet (lue: Lada) Nivan sotkemaan asioita entisestään ...kohta varmaan Samarankin voi hankkia Opelina tai vaikka halutessaan Saabina ;)


    ai niin...
    "Jatkossa taitaa olla vain Mersu, Bemari ja Audi, jotka ovat jotakuinkin itsenäisiä merkkejä..." Noista MB on jo kiinteästi Chryslerin kanssa liitossa ja Audihan on jo täysi Skoda. Voisikin sanoa, että jatkossa noista ehkä ainoastaan BMW on omillaan! Isoista merkeistä Toyota lie ainut iso kokonaisuus. Toisaalta nythän nekin ovat Euroopan markkinoilla yhteistyössä pikkuauto projektissa PSA:n kanssa.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 15.03.2005 klo 13:13]
      
  • Jore A:lle


    Ei ne immuneja ole tartunnoille Bemari ja Mersukaan. Mersuahan tuottaa sellainen yhteenliittymä kuin Daimler-Chrysler. Enkä usko että ne sen takia ovat liittyneet yhteen, että voisivat pitää pohjalevyt ja osakokonaisuudet varmasti erillisinä toisistaan.

    BMW on vielä edelleen oma herransa, mutta yleisiltä alihankkijoiltahan se kaikki osansa hakee kuten esim. Opelkin. Et kai vain luule, että esim. iskarit olisi Bemarin omaa tuotantoa, tai ABS-järjestelmä tai sähköiset osat.

    Auto on osiensa summa, ja Bosch suurin automerkki Euroopassa !

      
  • BMW on edelleen itsenäinen merkki, mutta hyvin on mainosten teho purrut jos väittää että Audi olisi itsenäinen. Ehkä koskemattomilla rinteilllä viilettävät vapaalaskijat Audin mainoksissa luovat tätä mielikuvaa :sunglasses:
    VW-Group yhdistelee eri merkeissään samoja osia kaikkein räikeimmin markkinoilla tällä hetkellä eikä koitakaan peitellä sitä. Voit ostaa joko Audin, VW:n, Seatin tai Skodan täysin samalla moottorilla tai alustalla, vain merkki keulalla on eri.

      
  • Lainaus:
    15.03.2005 klo 13:07 A Tapio kirjoitti
    Kyllä tuo 9-2x olisi ansainnut virtalukon käsijarrun viereen ja muutenkin Saabimaisen kojetaulun. Lisäksi siinä olisi saanut olla Saabin oma moottori. Muutoin ei liene pahitteeksi hyödyntää mm. Subarun neliveto-osaamista jne.


    Moottorin vaihto suoraan neloseen Subarun rakenteissa ei ole mahdollista. Kaikkien Subarun mallien mitoitus on tehty vastaiskukoneelle. Tästä syystä Subarulla ei ole vielä diesel-malleja markkinoilla. Subarun oma boxer-diesel on kuitenkin kehitteillä.

      
  • Kyllä entisenä Saabistina GM:n touhu surettaa. Vielä vähän aikaa sitten olisin voinut uudestaankin palata Saabin ajajaksi, mutta en kyllä Saabin nimen alla halua ostaa Opelia, tai Subarua tai muuta vastaavaa mekkiä.

      
  • En tykkää kylläkään siitä, että GM käyttää Subarua tavallaan Saabina. Autohan on periaatteessa täysi Impreza. Mitähän on tulossa? Toivottavasti ei sellaista, että Opel Vectra muutettaisiin Saabiksi vain merkkilogoa vaihtamalla. Siis näinhän ei ole vielä onneksi ollut aivan täysin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit