hybridi tila-auto

8 kommenttia

Pitäisi saada mahtumaan monta muksua ja koira. Omatunto kolkuttaa, varsinkin kun ajaa taajamassa suvilla. Olen valmis tinkimään ominaisuuksista kunhan koko porukka mahtuisi autoon. Löytyykö Suomen markkinoilta bifuel- tai hybridi- tila-autoa 6-7:lle ?

  
  • Taitaa olla ainakin hybridien osalta vaihtoehdot aika vähissä.

      
  • Chrysler tila-autoja näkyy olevan myynnissä myös käytettynä kohtalaisen paljon. Sitä saa käytettynäkin dieselinä 2,5 CRD, uudet ovat 2,8 CRD, ja tullee uudella 3,0 CRD:llä. Sitten voi ajaa vaikka biodieselillä jos siltä tuntuu. www.vegoleum.fi/index_fin.htm .Pelkkä tunne, että sitä on tankissa, sillä ajaa ja kaikki toimii, on aivan oikeasti mukava tunne. "Rypsiöljy-Jetassa" on kaupan paistinrasvaa ja 15 l dieseliä. Moneen viikkoon en ole käynnistänyt kun näin lämmintä. Pitänee Audiin hakea tuolta Karjaalta se iso biodieselpänikkä ja siirtää se talliin. Kokeillaan sitten Vegoleum polttoaine V6 Tdi:issä.

      
  • Toyotalla on Japanissa kaksi hybridi tila-autoa. Mitään tietoa myyntisuunnitelmista Euroopan osalta ei ole.
    Autoihin voi kuvien muodossa tutustua täällä:

    http://toyota.jp/alphardhybrid/index.html

    http://toyota.jp/Showroom/All_toyota_lineup/EstimaHybrid/index.html

      
  • Toyotat näyttivät ihan ok autoilta. Toinen taisi olla Previan hybridi-sisar ?

    Biodieselin tankkaaminen kiinnostaa, mutta uskaltaako miehen muutaman viikon vanhaan dieseliin sitä kaataa... Oma kulkee ysivitosella, mutta toivottavasti löytäisin pian hieman ympäristöystävällisemmän pelin kuin tuo tämän hetkinen möhkö, jolla kuluu lähes 15 litraa satasella. Tankillisen hinta ei hirvitä vaan pikemminkin kyseessä on huono omatunto, mikä kolkuttaa. Saakos niitä V70 bifuel- autoja Suomesta ? Autoon kun saa penkit 7:lle.

      
  • Yksi vaihtoehto on maa/biokaasu jälkiasenteisena bensiiniautoon.
    Jälkiasennuksen hinta on 1000-2000e. Valmiita Bi-Fuel -autojakin löytyy esim. Opel Zafira, Volvo V70.

    Tietysti toistaiseksi tankkauspisteitä on rajoitetusti (Malmilla Helsingissä ainakin), mutta lisää pitäisi tulla ensi vuonna.

      
  • Kertokaapas tietäjät, kun on jäänyt askarruttavaan seuraava.

    Biodiesel käsittääkseni muiden kasviperäisten rasvojen tapaan ei tykkää pakkasesta ?! Jollakin lantringilla ilmeisesti kuitenkin saadaan pysymään nestemäisenä pakkasellakin ?! Kulkupuolessa ei mainittavaa eroa liene "oikeaan" dieseliin verrattuna ?!

    Entäs sitten tämä viimeaikoina paljon vouhotettu alkoholin lisääminen bensan joukkoon. Alkoholihan tunnetusti sisältää paljon vähemmän energiaa, kuin bensa. Tästä seuraa, että sitä pitää polttaa enemmän, jotta saadaan sama voima koneesta ulos, ts. kulutus lisääntyy ?! Entä kumpi kestää viinaa paremmin, isäntä vai moottori ?!

    Maakasulla toimivasta polttomoottorista ei ole muuta tietoa, kuin että töissä vaihdettiin vanha bensatrukki joskus kaasulla toimivaksi, on helpompi tankata, ei tarvitse jerrykannujen kanssa pelata. Kaasukäyttöiseksi muuton jälkeen sillä hädin tuskin on päässyt pihassa olevaa pientä mäkeä ylös. Pelottaa siis ajatellakaan, millainen voimanpuutos tulee henkilöautoon, jos jossakin trukin rimpulassakin niin valtava !

      
  • Lainaus:
    06.10.2005 klo 13:47 pkj kirjoitti
    Biodiesel käsittääkseni muiden kasviperäisten rasvojen tapaan ei tykkää pakkasesta ?! Jollakin lantringilla ilmeisesti kuitenkin saadaan pysymään nestemäisenä pakkasellakin ?! Kulkupuolessa ei mainittavaa eroa liene "oikeaan" dieseliin verrattuna ?!

    Entäs sitten tämä viimeaikoina paljon vouhotettu alkoholin lisääminen bensan joukkoon. Alkoholihan tunnetusti sisältää paljon vähemmän energiaa, kuin bensa. Tästä seuraa, että sitä pitää polttaa enemmän, jotta saadaan sama voima koneesta ulos, ts. kulutus lisääntyy ?! Entä kumpi kestää viinaa paremmin, isäntä vai moottori ?!


    Eipä kestä biodiesel pakkasta, lantrinkina on käytettävä naftaa. Muita keinoja en tiedä olevan. Kulkupuolella ei ole mitään eroa.

    Alkoholia kuluu tosiaan enemmän kuin bensaa samalla matkalla, mutta moottori kyllä kestää viinaa isäntää paremmin.

      
  • Biodieseliä joutuu lantraamaan jossakin suhteessa, vaikkakin valmistaja jossain sivuilla kertoo ajavansa uudella VW Touareg V10 Tdi:llä aineella ympäri vuoden laimentamattomana. Onhan siitä poistettu jalostuksen yhteydessä sakkautuvat ja puuroutuvat aineet. Minä silti laimentaisin keskitalvella.

    www.vegoleum.fi/envi_fin.htm

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit