Golf kohtasi voittajansa

17 kommenttia

Car-lehti testasi uutta BMW 120i Sportia ja VW Golf GT FSI:tä. Bemari todettiin paremmaksi ajaa. Molempien moottoria haukuttiin. Golfista puuttuu sisältä kuulemma luonne. Muotoilu edustaa paremminkin 90-lukua kuin 2000-lukua, sanoivat. Bemari taas on rohkeasti ja innovatiivisesti muotoiltu. Ainoa peruste Golfin hankkimiselle BMW:n sijaan on Volkkarin takatilat ja tavaratila. Bemari kun on heidän mukaansa niin ahdas takaa, että se on maailman ensimmäinen neliovinen kaksipaikkainen auto. Minäkin ottaisin noista Bemun. Golf on niin julmetun tylsän ja vaatimattoman näköinen, askeettinen peräti.

  
  • Pöh, johan uusi Astrakin on piessyt Golfin testeissä.

      
  • Joo ja taisi Mazda3:kin voittaa Golfin jossain saksalaislehdessä..

      
  • Askeettinen on ja aika hyvä onkin. Pieniä puutteita: turhaa myötäilyä harakoita kohtaan ovat kromikehyksiset nopeus- ja kierroslukumittari ja vuosimallin 2005 vaihdekepin, käsijarrukahvan ja hansikaslokeron kromiosat. Kojelaudan yläosan muotoilua olisi voinut yksinkertaistaa nostamalla sitä ylemmäs, jotta keskellä olevan sotkanpöntön kohouma katoaisi ja etuikkunan alakarmi kaventuisi. Samoin kojelaudassa ja ovissa olevat antrasiittilistat (comfortline-malli) ovat turhaa krumeluuria ja halpahintaista rihkamaa.

    Siis kaiken kaikkiaan hyvä, mutta pienillä muutoksilla siitä olisi saatu paljon parempi.

    PS
    Skoda Octavia 1,6 Elegance voitti Golf 1,6 Trendlinen pistein 493-486 Auto, Motor und Sportin Doppel-testissä (nro 15/2004).

      
  • Lainaus:
    01.08.2004 klo 17:53 Iron kirjoitti
    .. vuosimallin 2005 vaihdekepin, käsijarrukahvan ja hansikaslokeron kromiosat. Kojelaudan yläosan muotoilua olisi voinut yksinkertaistaa nostamalla sitä ylemmäs, jotta keskellä olevan sotkanpöntön kohouma katoaisi ja etuikkunan alakarmi kaventuisi. Samoin kojelaudassa ja ovissa olevat antrasiittilistat (comfortline-malli) ovat turhaa krumeluuria ja halpahintaista


    Tuota uuden volkkarin ikkunalautaa (jostakin syystä A3:ssa ei ota niin silmään) olen itsekin ihmetellyt, se on suoraan sanottuna karmean näköinen. Vielä kun sisustuksen yleissävyksi on valittu harmaa ja ohjauspyöräkin on kuin halvimmasta Polosta repäisty. Vanha Golf IV oli kyllä design-mielessä huomattavasti houkuttelevampi.

      
  • Golf IV:n kojelauta oli todella tyylikäs. Harmaa väri tuossa uudessa reichswagenissa ei juuri muuten haittaa paitsi että se heijastuu joskus selvästi tuulilasiin. Ratin voi uuteen Golfiin vaihtaa Polon ratista (sama ruori löytyy Touranistakin) oikean ratin näköiseen monitoimiohjauspyörään.

      
  • Niiden moottoreita haukuttiin... no ehkä bensamoottoreita. Mutta nuo dieselkoneet Golfissa ja Bemarissa ovat mainiot. :smile:

      
  • Aivan, Tuomas. Sanoivatkin että pitävät dieseleitä parempana. En vain tiedä miksi. Ne saastuttavat, ronklottavat, tärisevät, haisevat, pölläyttelevät skeidapilviä ja vielä maksavatkin sairaasti. Kaupan päälle saa Suomessa verot ja talviset käynnistysvaikeudet.

      
  • :grin:
    jees jees! tässä muutama esimerkki
    Tekniikanmaailma 9/04
    vw golf 8.8
    mazda3 8.2
    opel astra 8.1
    Moottorilehti 5/04
    vw golf 8.8
    mazda3 8.6
    Auto Bild lehti 2/04
    vw golf 317 pist.
    opel astra 296 pist.
    Auto motor und sport 11/04
    vw golf 443 pist.
    opel astra 416 pist.

      
  • ja

    AutoBild 30/2004
    Volkswagen Golf 1,9 TDI 450 pistettä
    Mercedes A 180 CDI 427 pistettä

    ja...

      
  • Lainaus:
    02.08.2004 klo 18:26 Anders-Simo kirjoitti
    Aivan, Tuomas. Sanoivatkin että pitävät dieseleitä parempana. En vain tiedä miksi. Ne saastuttavat, ronklottavat, tärisevät, haisevat, pölläyttelevät skeidapilviä ja vielä maksavatkin sairaasti. Kaupan päälle saa Suomessa verot ja talviset käynnistysvaikeudet.

    Oletko aivan tosissasi Anders-Simo?
    Jos, niin olet hukannut 10-15 vuotta jonnekin!

      
  • Että olen hukannut 10-15 vuotta jonnekin? Mahdollisesti. Samoin kuin japanilaisten autojen sättijätkin.. maailma muuttuu. Olen ajanut kolmella diesel-autolla: 85 Nissan Sunnylla, 86 Ford Sierralla ja 96 Skodalla, mikä se nyt olikaan, ei se Octavia vaan vähän pienempi.

      
  • Felicia... :wink:

      
  • Lainaus:
    03.08.2004 klo 00:25 Anders-Simo kirjoitti
    Että olen hukannut 10-15 vuotta jonnekin? Mahdollisesti. Samoin kuin japanilaisten autojen sättijätkin.. maailma muuttuu. Olen ajanut kolmella diesel-autolla: 85 Nissan Sunnylla, 86 Ford Sierralla ja 96 Skodalla, mikä se nyt olikaan, ei se Octavia vaan vähän pienempi.

    Eiköhän näitä japanilaisten sättijöitä ole aika vähän nykyään, auton valintaan lienee vaikuttaa moni asia enemmän kuin pelkkä valmistusmaa, esim. itse kauppapaikka, rahoitusjärjestelyt, myyjä, vaihtoautohyvitys, ja että auto käyttöön sopiva. Itse tunne toki yhden henkilön, joka ei japanilaisia autoja arvosta, mutta toki on aika harvinaista. Samanalaisia asenteita esiintyy myös jonkin verran esim. ranskalaisia ja italialaisia kohtaan. Niin ja olen havaitsevani myös näillä palstoilla hieman saksalaisautojen vähättelyä muutamilla kirjoittajilla. :smile:

    Itse olen omistanut saksalaisia, ranskalaisia ja yhden japanilaisen, yllättäen ranskalainen (Peugeot 406) ja paljon haukuttu Ford Focus olivat kaikkein luotettavampia (ja parhaita ajaa). Myös Honda Civic toimi luotettavasti, mutta jarrujen vinkunaa eivät saaneet Vehossa poistettua.

      
  • Itse asiassa Bemarin bensakoneitakin kehuttiin hyvin ja käytännöllisesti vääntäviksi. :smile:

      
  • Niinpä niin - tuoretta ensirekisteröintitilastoa Saksasta:

    Opel Astra +58% (kolmiovinen ja farkku vasta tulossa!!!!!)
    ja
    VW Golf -11%

    Nämä kaksi ovat tämän kokoluokan kingit - nyt ja aina!

      
  • Volkkarille onkin tullut kovia kannattavuusongelmia, koska uusi Golf ei ole myynyt lainkaan odotetulla tavalla.

    Toisaalta Astran myynti tippui niin kovasti loppuvuosina, että nyt on saatava markkinaosuuksia takaisin.

    Itsekin tyypitin Astran ja mallivuoden 2005 autosta (varustelu + hinnat muuttumassa) tulee artikkeliakin ulos. Tässä vaiheessa voin jo sanoa, että Astra tulee voittamaan pisteytyksessä Golfin. Asiat aina varustelusta, hinnasta ja ajettavuudesta lähtien ovat Golfia paremmalla tasolla... Kannattaa muuten käydä nyt ostamassa Astra, sillä nyt tulee myyntiin jo mallivuoden 2005 autot. Niissä on entistä kovempi hinta, mutta esim. Cosmo-varustelutasosta on tiputettu pois sadetunnistin sekä sähköllä kääntyvät sivupeilikotelot.

    - Eli lisähinnalle jää todella vähän vastinetta, koska jo nyt Cosmon lisähinta ja varusteiden määrä ei ole järkevässä suhteessa...

      
  • Astra ja Golf ovat uusilla malleillaan ollut pettymys myynniltään. Volkkaria uusitaan ulkonäöllisesti lisää kromia... Autobildissa Golf voitti Astran aikas ylivoimaisesti...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit