Istuin turvallisuus

6 kommenttia

Jokin aika sitten oli turvallisuustesti auton istuimille. Peräänajokolari taisi olla se tärkein juttu jos oikein muistan. Mielenkiintoinen testi:
Parhaimpia oli kaikki Volvot, Focus ja Mondeo. Hyviä oli Audi A3, BMW 1-sarja, Opel Astra ja VW Golf.
Huonoimpia Honda Civic, Toyota Corolla ja Fiat Stilo.

(Maanantaisessa Turun Sanomissa)

[Tuomas muokkasi tätä viestiä 16.03.2005 klo 11:44]
  
  • No Volvolla on ihan yleisestikin parhaimmat penkit, ainakin oman kokemuksen pohjalta. Tulos sopii muutenkin Volvon turvallisuusimagoon.

      
  • Volvo sai oikein eritysikehuja, tuskin Ford ilman Volvoa olisi pärjännyt noin hyvin.

      
  • Turkulaisiin ei taida olla luottamista: Muistin lukeneeni testistä, mutta oman muistini mukaan siinä olivat japanilaisvalmistajat mukana. Selailin alkuvuoden lehtiä - ja löysin testiyhteenvedot AutoBild-lehdestä nro 1 /2005.

    Tässä testin kaikki keskiluokan autot, joiden istuimet saivat arvosanan hyvä:
    Ford Mondeo
    Nissan Primera
    Renault Laguna
    Saab 93
    Volvo S40
    Volvo S60

    Arvosanan huono saivat keskiluokassa:
    Alfa 156
    BMW 3-sarja
    Honda Accord
    Jaguar X-Type
    Mercedes C-sarja
    Skoda Superb
    VW Bora
    VW Passat

    Suurissa autoissa arvosanan huono sai kaksi automallia:
    Alfa 166
    BMW 5-sarja

      
  • Tuomakselle:
    Nuorena miehenä et ehkä tiedä, että Ford voitti jo Sierralla
    penkkivertailun (TM) aikanaan- taakse jäivät mersut ja volvot. Volvoista ei silloin niin suureen ääneen puhuttukaan, kuuluivat paremminkin Zetor luokkaan. Eikä taida Volvo vieläkään maailmalla olla niitä eniten haluttuja autoja ? Turvallisuus on toki tärkeä asia, ja parhaimmillaan se on silloin kun se löytyy kuljettajan korvien välistä !

      
  • Minulla on tallessa 80-luvun lehti jossa on penkkitesti, siinä oli kymmeniä eri penkkiä. Testin oli tehnyt itse TM.

      
  • Tästä löytyy linkki jossa yhteenveto tutkimuksesta, voipi käydä itse ihmettelemässä testituloksia.

    http://fuhrpark.de/lib/downloads/crashtest_autositze.pdf

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit