Tuleeko Rover Suomeen?

21 kommenttia

Sivut on ainakin Huoltorepillä tekeillä: http://www.rover.fi/rover01.php.

Tämä nyt ainakin on esimerkki turhasta automerkistä markkinoilla ja epätoivoisesta markkinointiyrityksestä. Eihän niillä ole kuin 1 kelvollinen malli (75), joka sekin alkaa olla jo aika vanha.

  
  • Rover olisi erittäin tervetullut Suomeen; miksi se edes häipyi? Sitä Seiskavitosta myytiinkin aika mukavasti. Vuoden parin sisällä niiltä tulee radikaalisti uutta mallia. Nytkin Seiskavitosta saa farmarina ja vaikka V8-koneella, myös jatkettuna limusiinina, on CityRover-pikkuauto ja niitä muitakin malleja on päivitetty koko ajan, ja vaikka ne vanhoja ovatkin, niin ainakin ajettavuus ja varustelu on kohdallaan. Vaadimme Roverin Suomeen. Ja Protonin myös. Sekä Kian. Volkkarista voidaan sitten jo luopuakin, sillä on ollut monta kymmentä vuotta todistaa jotakin, mutta sen parhaimmat näytöt ovat tylsyydessä. Volvokin saisi hävitä katukuvasta, ovat niin saamarin rumia, että oikein pää kääntyy. Eilenkin näin S40-mallin ja se oli niin korkea, lyhyt ja kirveellä veistetty, että se näytti kuin ylöspäin hyppäävältä, leegoista tehdyltä sammakolta.

      
  • ainakin Lohjan Laatuautojen sivuilla lukee näin:

    "Rover 100 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Suomi on tarkoitus palauttaa Rover-kartalle 4-vuoden tauon jälkeen. Kunnes syksyllä tilaukset tulevat tapahtumaan suoraan tuotanto- hihnalta, kykenemme tällä hetkellä tekemään hyviä tarjouksia 'ylivuotisista' 75:sta."

      
  • Olisi todella hienoa saada Rover takaisin Suomeen. Myynti varsinkin 75:n kohdalla oli ihan hyvä meillä, (on muuten mielestäni eräs maailman kauneimmista autoista) harmi vaan, että BMW myi Roverin ja siinä samassa loppui maahantuontikin...

      
  • Te puhutte kauniista muotoilusta, hyvistä myyntiluvuista ja ihmettelette BMW:n luopumista merkistä.

    Ensinnäkin muotoilu: se on pintakiiltoa eikä kerro itse autosta mitään. Aniharvalla on varaa ostaa auto koska se on niin nätti, useimmat meistä joutuvat käyttämään sitä myös liikkumiseen eikä siinä hommassa jaeta tyylipisteitä.

    Myyntiluvut: jos 75:nen myi hyvin, missä ne autot ovat? Minä tiedän yhden, kaveri sai sellaisen tuntuvalla alennuksella. En muista, koska viimeksi olisi tullut sellainen vastaan. Yhden taisin nähdä talvella parkkipaikalla. Tämänkö pitäisi elättää jälleenmyyntiketju ja huoltoverkosto?

    BMW:n luopuminen Roverista: Roverin hankinta oli BMW:n kallein moka pitkiin aikoihin. Sinne lyötiin rahaa valtavasti, takaisin ei saatu mitään. Rovereita ei ostettu Englannin ulkopuolella ja lopulta BMW teki ainoan enää tehtävissä olevan asian eli katkaisi tappiokierteen myymällä koko roskan pois.

    Pelkkä kaunis ulkonäkö, uljas historia ja muutama pers’aukinen fani eivät elätä liikemaailmassa. Tuotteen pitää olla myös hyvin tehty ja sen pitää pystyä kilpailemaan tasapäisesti samanhintaisten rumien kanssa.

      
  • Rover 75 on todella upea auto ja sisusta... ainoa suuri huono puoli on melko laiskat moottorit... :neutral:

      
  • Missä on väitetty, että Rover olisi huono tai huonosti tehty? Kyllä se on tehty aivan samalla laadulla, mitä länsi-Eurooppa muutenkin tuottaa. BMW teki tyhmästi kun luopui Roverista; sanoohan jo ällikin, että ensin täytyy tuotteeseen sijoittaa ja vasta muutaman vuoden kuluttua on lupa odottaa tuloksia. Eikö BMW:llä tiedetä, että saattaa kestää vuosia yhden automallin kehittämiseen?

    Eikö kukaan BMW:llä älynnyt, että olisivat voineet vaikka ottaa BMW:n osia hyllyltä ja tehdä niistä Roverin oloinen ja näköinen paketti? Rover 75 lähti myymään oikein hyvin Brittein saarten ulkopuolellakin. Toki olisi siinä myyntipuuhassakin tarvittu muutamia vuosia aikaa lisää; eihän osin jo unohdettu merkki noin vain voi tulla kaikkien suosikiksi. Olisi pitänyt pitkäjänteisesti markkinoida hyvää tuotetta ja samalla kehittää uusia malleja. Tätä ei BMW tehnyt.

    BMW EI SIIS PANOSTANUT ASIANMUKAISESTI JA SITTEN IHMETTELEE KUN EI MUUTAMASSA KUUKAUDESSA SAANUTKAAN HIRMUVOITTOJA!!

    Nyt kun Bemarin oma imago on laskusuunnassa ihmisten inhoaman muotoilun ( minulle kelpaa kyllä ), pikkuautojen kehittelyn ja sen vaikutuksesta, että BMW on jo kaikkialla hyvin arkipäiväinen näky, olisi BMW tarvinnut kipeästi Roverin aristokraattista mainetta koko konsernin ja omien tuotteidensa maineen ja haluttavuuden kohottamiseksi. Kyllä aito Rover aina säväyttää autontuntijaa enemmän kuin BMW, jollainen on naapurin Erkilläkin.

    Sitäpaitsi Britannian automarkkinat ovat Euroopan toiseksi suurimmat. Vaikka jotakin automerkkiä myytäisiin PELKÄSTÄÄN siellä suuria lukuja, voi se olla kannattavaa, koska tällöin puhutaan sadoista tuhansista autoista. Britanniassahan myydään noin 3 miljoonaa autoa vuodessa. Esimerkiksi kalliita erikoisautoja kuten avoautoja myydään eniten Euroopassa.

    Hondan pitäisi ostaa Rover itselleen, olivathan ne kumppaneita 80-luvulla. Tosin Hondan usko omiin tuotteisiinsa ilmeisen vahvasti, onhan uusi Accord nimetty luokkansa parhaimmaksi autoksi esim. Autocar-lehden toimesta, joten Honda tuskin haluaa "arvomerkkiä" siipiensä suojiin. Lisäksi sillä on jo Acura, joka on erittäin arvostettu merkki USA:ssa. Ja 2006 Eurooppa saa Honda Legendin, nelivetoisen, 300 heppaisen premiumauton.

    Olisiko Hyundai kiinnostunut?

      
  • Lainaus:
    29.06.2004 klo 14:44 Anders-Simo kirjoitti
    .... BMW EI SIIS PANOSTANUT ASIANMUKAISESTI JA SITTEN IHMETTELEE KUN EI MUUTAMASSA KUUKAUDESSA SAANUTKAAN HIRMUVOITTOJA!! .....

    .....
    Sitäpaitsi Britannian automarkkinat ovat Euroopan toiseksi suurimmat. .....


    Muistaakseni BMW oli aika kärsivällinen Roverin suhteen. Tuo ihmetyttää hiukan kuinka brittiläisiä käytetään esimerkkinä hyvästä mausta, siellä taisi viime vuonna olla eniten myyty auto Ford Focus, eikös A-S Ford ollut korkealla sinun turhien autojen listalla.

      
  • Se totuus kuitenkin maahantuonnin osalta on juuri se mitä jo tuolla aiemmin todettiin, että kyselijöitä ja haihattelijoita aina riittää milloin millekin merkille, mutta muutaman yksilön takia ei maahantuontia, korjaamotoimintaa, varaosamyyntiä tms. kannata aloittaa.

    Itse liikun tien päällä paljon, ja noita Rovereita tulee vastaan TODELLA harvoin, eli tuskin se myynti kovin kummoista oli. Ja nykyään kun autot alkavat muistuttaa toisiaan yhä enemmän, epäilen vahvasti että Roverin uutta tulemista tuskin kannattaa tehdä.

      
  • Bemarin sijoittajat hermostuivat, koska tuloksia ei tullut tarpeeksi nopeasti. Nythän Rover on päässyt takaisin jaloilleen ja tulos lähtenyt virallisten lehdistötiedotteiden mukaan nousuun. Tällä hetkellä tilanne on toinen ja mielestäni BMW:n olisi pitänyt pitää Rover- sillä tuloksia alkoi tulla tämän vuoden alusta (eli liian myöhään BMW:lle).

    Suomi on pitkään ollut euroopan ainoita valtioita, joilla ei ole Rover jälleenmyyntiä ja kyllä 75:sta myytiin luokassaan varsin hyvin ottaen huomioon se toisiseikka, että niiden myynti oli BMW:n kanssa samoissa tiloissa, mikä ei ole kovin hyvä juttu, sekä ne olivat myynnissä aivan liian vähän aikaa. Ihmiset eivät olleet ehtineet edes kunnolla tutustumaan uusiin malleihin (muistattehan vanhat 200 ja 400 sarjat, jotka eivät olleet kovin kummoisia, mutta esim 25 ja 45 on ihan hyviä kulkineita). On myös sanottava, että kyllä 75:sta näkyy siihen nähden paljon, että niitä myytiin vain pari vuotta Suomessa!

    Nyt Roveria itseasiassa kannattaa ostaa sijoitusmielessäkin. 75:set ei maksa mitään, hintahan lähtee hyvällä tuurilla nousuun kun maahantuonti käynnistyy uudestaan :grin:

      
  • Tunnen erään kaverin joka osti -01 mallisen Roverin 46tkm ajettu. Sai sen € 18000. Auto on kaunis sisältä ja päältä, tyylikäs kokonaisuus. Sitä en vain ymmärrä, jos joku haluaa jonkun tietyn automerkin niin kamalasti, miksei hae Saksasta sitä sitten.

    Ollessani Dusseldorffissa katselin autoliikkeiden erikoisuuksia ja myös omituisuuksia. Esim. Nissan Infiniti oliko nyt QC tai QX, möhkömaasturi, jossa Yamahan V8. Piti kaksi kertaa katsoa, että luen lapusta oikein. Ilmeisesti kone on Yamahan sisäperämoottori, siis samaa lohkoa käytetään, ja silloin juuret juontavat taas Mercruiser, eli Chevrolet. Pakkohan minun oli saada nähdä kone, ja Yamahan venttiilikopan teksteistä huolimatta näin tutut Chevrolet kannet ym. Vieressä seisoi Infiniti FX 45, möhkömaasturin-tila-autofarmarin sekoitus. Rumia kuin mitkä, mutten ole edes autolehdissä nähnyt näistä kuvia. Sakemanni tuo USA:sta mitä ei Saksassa myydä, joten miksi suomipoika ei hae vaikka Saksasta jos Roveri himoittaa? Koko homman saa paljon halvemmalla.

    Huolto ei ole koskaan ongelma, jos vain varaosia löytyy tai saa. Aina löytyy tekevä henkilö/firma joka laittaa jos ei itse osaa.

      
  • Lainaus:
    29.06.2004 klo 12:20 TeeCee kirjoitti

    BMW:n luopuminen Roverista: Roverin hankinta oli BMW:n kallein moka pitkiin aikoihin. Sinne lyötiin rahaa valtavasti, takaisin ei saatu mitään.


    tuosta voi nyt olla montaa mieltä mutta kummasti alkoi bemariin löytyä nelivetoa ja alamäkihidastinta roverin oston jälkeen.

      
  • Roverit käydään huollatamassa Bemuliikeissä? Toivottavasti saa kohtuuhintaisia varaosia... :confused:

      
  • Nyt se on vahvistunut! Rover palaa suomen markkinoille. Selvittelin asiaa autowebfinlandin nimissä tulevalta maahantuontiorganisaatiolta ja sain tiedotteen aiheesta.

    Roverin maahantuontia tulee hoitamaan Autovisio Oy ja virallisesti uusien mallien maahantuontitoiminta käynnistyy loppuvuodesta 2004.

    Lisätietoja luettavissa 1.7.2004 viimeistään klo 15:00 alkaen:

    www.autowebfinland.tk (huomioonottaen jos tämänhetkiset palvelinongelmat saadaan kuntoon siihen mennessä)

      
  • Hienoa toivottavasti myynti lähtee hyvin liikkeelle. :smile:

      
  • Lainaus:
    29.06.2004 klo 12:20 TeeCee kirjoitti

    Myyntiluvut: jos 75:nen myi hyvin, missä ne autot ovat? Minä tiedän yhden, kaveri sai sellaisen tuntuvalla alennuksella. En muista, koska viimeksi olisi tullut sellainen vastaan. Yhden taisin nähdä talvella parkkipaikalla. Tämänkö pitäisi elättää jälleenmyyntiketju ja huoltoverkosto?

    BMW:n luopuminen Roverista: Roverin hankinta oli BMW:n kallein moka pitkiin aikoihin.

    Pelkkä kaunis ulkonäkö, uljas historia ja muutama pers’aukinen fani eivät elätä liikemaailmassa. Tuotteen pitää olla myös hyvin tehty ja sen pitää pystyä kilpailemaan tasapäisesti samanhintaisten rumien kanssa.


    [quote title="29.06.2004 klo 15:32 Niki Kari kirjoitti"]
    (muistattehan vanhat 200 ja 400 sarjat, jotka eivät olleet kovin kummoisia, mutta esim 25 ja 45 on ihan hyviä kulkineita).


    Siitä ei pitäisi olla yllättynyt, että meille uusi ja outo automerkki myy aluksi huonosti. Ihmiset ovat varsin merkkiuskollisia. Ja yrityksillä kun on monesti jo pitkäaikaiset, hyvin toimivat suhteet vanhojen merkkien kanssa, ei helposti aleta uuteen merkkiin vaihtamaan. Varsinkin, kun isoa Roveria myytiin Suomessa todella vähän aikaa. Euroopassa kyllä Rovereita näkyy.

    Ja voidaan ajatella, että jos Roverin hankita oli BMW:n kallein moka, ei se ollut sitä siihen sijoitetun rahan takia, vaan liian nopeasti siitä luopumisen takia. BMW auttoi Roveria kehittämään muullakin tavalla hyvän, kuin pelkästään kauniin auton. Mutta BMW halusi liian nopeaa voittoa.

    Tässä esim. törmäystestistä.
    Autoliitto/Euro NCAP: "Rover 75 on erittäin lujarakenteinen auto, joka suojaa matkustajansa hyvin. Päätä suojaava sivuturvatyyny ei ole vakiovarusteena, mutta jos olisi, Rover 75:llä olisi hyvät mahdollisuudet saavuttaa viiden tähden tulos."


    Rover 200 ja 25 (myös 400 ja 45) ovat tekniikaltaan aivan yksi ja sama auto. Niissä ei ole kuin muotoilullisia eroja ja uudemmat EU-päästövaatimukset täytttävät moottorit. Esim Rover 25 on lähes 20% tehottomampi, kuin vanha 200 -malli 1,4 litraisella moottorilla. Ja molemmat mallit, sekä 45(400) että 25(200) on tehty Civicin pohjalle. Mutta moottoreita ja alustaratkaisuja myöden ne ovat Roverin omia tuotteita.

    [SSCT muokkasi tätä viestiä 30.07.2004 klo 17:36]
      
  • Hyvä ajettavuus ja TM:n "kestokokeessakin" se pärjäsi kohtalaisesti. MGRoverilla on taas hieman tehokkaammat mallit kuin tavallisella Roverilla...

      
  • Voit olla oikeassakin, minulla ei ole muuta tietoa kuin mitä olen jostain moottorilehdestä lukenut. Ne ”BMW:n kallein moka”-puheet voivat olla toimittajan väritettyjä näkemyksiä asiasta, BMW:ltä saatua tietoa, mutta asiantuntemattomasta lähteestä tai sitten se voi olla täyttä asiaa, paha sanoa.

    Päättäessäni mielipiteestäni lähdin siitä, että BMW:n johtoportaalla on minua paremmat tiedot Roverista, BMW:n sen hetken prioriteeteista sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista ja uhkakuvista. Eli jos he päättivät luopua Roverista sitä ei päätetty kivi-paperi ja sakset-menetelmällä.

    Minun silmääni Roverin muodot hivelevät, mutta jos se olisi oikeasti hyvä auto, sitä olisi myyty Englannin ulkopuolellakin isompia määriä. Euroopassa varmaan näkyy Rovereita, silti nimenomaan myynnin vähyys manner-Euroopassa oli TM:n toimittajan tiedon mukaan syy luopumiseen merkistä.

    Mutta niin kuin sanoin, tiedä en, kunhan arvailen (sehän rimmaa!).

      
  • Vaikka auto olisi hyvä ei se vaan silti myy. Huonotkin voivat myydä hyvin. :confused:

      
  • Aikookohan tuoda MGtäkin. Niitä myydään ja näkyy ainakin Ruotsissa. Ja tehon puutteeseen. Oliko se MG ZT (vastaa 75) taitaa tulla v8 Turbolla ja takavedolla

      
  • Lainaus:
    06.08.2004 klo 10:48 Tiger-Jack kirjoitti
    Aikookohan tuoda MGtäkin. Niitä myydään ja näkyy ainakin Ruotsissa. Ja tehon puutteeseen. Oliko se MG ZT (vastaa 75) taitaa tulla v8 Turbolla ja takavedolla


    Kyseessä on muuten yksi maailman parhaiten ajettavista autoista (ainoa asia jossa ovat olleet todella innovatiivisia tämän auton kanssa)!

    Roverin rahakirstu on tosin sen verran vajaa, että moottori ei ole heidän oma vaan lainattu Mustangista. Ovat saaneet siihen makeat äänet, mutta tehot ja bensankulutus ei ole oikein nykytasolla... Ulkoa ja sisältä auto on ihan tavallinen Rover 75 ilman modifikaatioita (koska kehittelyrahat ei riittäneet). Kaunis auto- susi lampaan vaatteissa... Roverin merkki on vain vaihdettu MG-merkkiin ja siinä ne ulkoiset muutokset ovatkin...

      
  • Roverin koneet laiskoja MG Roverin koneita ainoastaan! :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit