Mikähän olisi tarpeeksi iso?

12 kommenttia

Auto siis. Toinen lapsemme syntyy huhtikuussa ja esikoinen on silloin 1v9kk. Olemme etsineet farmariautoa, johon saisi kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan, mutta ei tunnu löytyvän. Ongelmia aiheuttaa lähinnä miehen pituus eli hän ei mahdu istumaan mihinkään autoon pelkääjän paikalle, jos sen takana on turvaistuin. Vielä hetken aikaa tuo hoituu sillä, että mies ajaa ja aluksi takapenkin toinen puoli on tyhjä ja kesällä sinne sopii kaukalo. Mutta entäs kun pikkukakkonenkin muuttaa turvaistuimeen? Minä ajan ja mies tulee pyörällä perässä? Vai vaihdanko lyhyempään mieheen? En haluaisi laittaa esikoista istumaan kasvot menosuuntaan ennen aikojaan, se kun on vielä niin pieni.

Volkswagen Passatia emme ole vielä testanneet, mutta kaikki muut tähän mennessä ajetut (Toyota Avensis, Honda Accord, Mazda 6, Ford Mondeo, Volvo V50) ovat olleet liian pieniä. Onko tässä nyt vaan joku juttu, jota emme tajua, vai ostammeko suosiolla minibussin?

  
  • Matkustamon pituussuuntaisen tilan määrittää auton akseliväli. Jos Mondeokin on todella liian "lyhyt", en keksi kyllä ylemmän keskiluokan farkuista enää kokeiltavaksi mainitun Passatin lisäksi muuta kuin Vectra Wagonin, jossa akseliväli on huomattavan pitkä (283 cm).

      
  • Ootteko koittanu Chrysler 300C:n "rahtimallia" ? Ei taida kuulua noiden muiden vaihtoehtojen kanssa ihan samaan luokkaan, mutta ainakin se on iso.

    Onko sitten joku tila-auto ehdottomasti pois laskuista ?!

      
  • Mondeossa ei ole mitenkään liikaa tilaa apukuskinpuolella, kojetaulu on liian massivinen, eikä perusmallissa saa apukuskin penkin korkeutta säätää, joka auttaisi ongelmaan. Muutenhan takatiloiltaan auto on yksi hintaluokkansa suurimpia. Voisi ajatella että Vectra voisi olla hieman vielä isompi.
    Itse vaihdoimme edellisen automme, Focuksen, juuri sen vuoksi pois kun eteen ei enää mahtunut istumaan kun istuin oli takana selkä menosuuntaan.
    Nyt meillä on Mondeo ja melko isona (184) kuskina penkki itsellä on aika takana. Toisena istuimena on vielä Britaxin Eclipse joka vie todella paljon tilaa. Itse mahdun hyvin istumaan eteen, mutta juuri apukuskinpenkin korkeuden vuoksi tilantuntua ei paljoa ole.

    Istuinten tilavaatimuksissa on aika paljon eroja, joten ratkaisu ongelmaan voi olla myös istuinkaupassa. Ei muuta kuin auto koeajolle ja sillä istuinkaupaan sovittelemaan mikä tuoli vie vähiten tilaa. Tietysti kuitenkaan lapsen istuimen mukavuudesta ja turvallisuudesta tinkimättä.

      
  • Ei taida tyylin oikein sopia tälläinen "halpisvaihtoehto", mutta kerrotaan nyt kuitenkin. Vaimolla on Fiat Stilo Multiwagon, jossa takapenkillä Graco AutoBaby jalustalla, tietysti selkä menosuuntaan. Turvakaukaloa on kokeiltu myös kuljettajan takana. Minulla on pituutta 186 cm ja sovin aivan mainiosti kuskin pukille. Ajoasento on varsin pysty, hieman "tila-automainen", tämä varmasti vaikuttaa.

    En tiedä miten turvaistuin poikkeaa mitoiltaan turvakaukalosta, joten tämä on hiukan arvailua. Vauva-lehden keskusteluissa (muistaakseni), joku kertoi Fiatin olevan niitä harvoja autoja, johon saa sovitettua kolme turvaistuinta takapenkille.

      
  • Kiitoksia vinkeistä. Varsinkin tuosta Fiatista. Täytyy myöntää, ettei tullut edes mieleen, vaikka ihka ensimmäinen oma autoni olikin juuri Fiat 127, tai ehkä juuri siksi... :wink:

    Protestoin jyrkästi miehelleni, joka myös ehdotti mm. Grand Voyageria, itse olen tällainen tavallisen persjalkainen emäntä ja myönnän, että pelkään liian suuria autoja. Haluan ajaa autolla enkä millään valtamerilaivalla. (Myönnän, että minulla on myös hankaluuksia saada kovin isoja autoja parkkiin, vaikken nyt ihan onnettomana kuskina itseäni pidäkään.) Mutta olisiko kellään kommenttia vielä citymaastureista? Eikös niissä istuta aika korkealla, että näkee tällainen lyhyempikin ulos? Ne ei näytä niin pelottavilta kuin jättiläisautot.

      
  • Lainaus:
    11.10.2005 klo 18:08 karamellielli kirjoitti
    Mutta olisiko kellään kommenttia vielä citymaastureista? Eikös niissä istuta aika korkealla, että näkee tällainen lyhyempikin ulos? Ne ei näytä niin pelottavilta kuin jättiläisautot.



    Itse lähtisin avoimin mielin katsastamaan cittari-valikoimaa.

    Hyviä puolia:

    * Peruscittareissa (CR-V, Outlander jne.) reilusti enemmän tilaa (varsinkin takana) kuin ns. ylemmän keskiluokan (Mondeo, Avensis) farkuissa.
    * Korkeus edistää ennakointimahdollisuuksia liikenteessä
    * Yleensä ulkomitoiltaan lyhyempiä kuin juuri mainitut ylemmän keskiluokan farmarit (esim. CR-V 4615 mm, Mondeo 4804 mm). Tila cittareissa syntyy korkeuden avulla, joka taas mahdollistaa luonnollisemman istuma-asennon. Vielä lyhyempiäkin cittareita on (esim. nykyinen RAV4, mutta siinä onkin sitten pienehköt sisätilat).
    * Erittäin mukavia talviautoja. Paremmat edellytykset (maavara, neliveto) talviajoon tuovat rauhallisuutta liikkumiseen.

    Huonoja puolia:

    * Kulutus n. 0,5 - 1 l/100 km suurempi kuin vastaavalla farkulla.
    * Joidenkin "ryhmittymien" omituinen suhtautuminen. Pitäisikö näille lyödä kulutustiedot ja mittanauha käteen? Olisiko tämän jälkeen esim. Mondeo "junttiauto"? No, tietenkin enemmän suhtautuminen kertoo ettei kyetä näkemään eroa 2 l koneella varustetun CR-V ja 7 l koneella varustetun Hummerin välillä. Vastaavaa logiikkaa käyttäen kaikki sedanit ovat bensasyöppöjä, kun Corolla 1.3 l koneella on sama kuin MB S600.
    * Eivät sovellu moottorirata-ajoon :-) Lukuunottamatta joitakin poikkeuksia.


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 12.10.2005 klo 08:43]
      
  • Itselläni oli kesällä vastaava tilanne, lisäksi edellisessä autossa oli pelkääjänpaikalla turvatyyny, jota ei voinut ottaa pois käytöstä.

    Mikäli farmari ei ole teille aivan välttämätön, suosittelen tutustumaan myös uuteen Hyundai Sonataan. Itse olin jo kallistumassa Mazda6:een tai Avensikseen farmarina, kunnes kävin katsomassa uutta Sonataa. Sonatassa on kahta edellämainittua suuremmat sisätilat sekä pituus- että leveysuunnassa, ja ainakin Emmaljungan perusmallin yhdistelmärattaat menevät taitettuna takakonttiin pitkittäin ja sivuille jää vielä muutakin tilaa. Omasta mielestäni plussaa Toyotaan ja Mazdaan verrattuna oli myös isompi kone, isommat perävaunupainot, sekä viiden vuoden takuu. Sonatasta ei ainakaan toistaiseksi ole farmarimallia saatavana, mutta omalla kohdallani en nähnyt sitä välttämättömänä.

      
  • Lainaus:
    14.10.2005 klo 08:57 Library kirjoitti
    .... suosittelen tutustumaan myös uuteen Hyundai Sonataan...


    Sonatan stereoista taitaa puuttua RDS-radio. Huomasitko tämän ennen kauppaa vai vasta ensimmäisellä pidemmällä reissulla?
    Autokauppias ei varmaankaan erikseen mainosta noin itsestäänselvän varusteen puuttumista?

      
  • [quote title="14.10.2005 klo 10:59 olmi kirjoitti"]
    Sonatan stereoista taitaa puuttua RDS-radio.

    Miten tämä kommentti littyy otsikkoon?
    Hyviä tiloja takapenkillä tarjoavat myös Opel Signum (akseliväli sama kuin Vectra Wagonissa) ja Skoda Superb.

      
  • Lainaus:
    14.10.2005 klo 21:06 ep1 kirjoitti
    Hyviä tiloja takapenkillä tarjoavat myös Opel Signum (akseliväli sama kuin Vectra Wagonissa) ja Skoda Superb.

    Signumin myynti Suomessa taitaa olla lopetettu.

      
  • Yksi tilava vaihtoehto olisi varmaan Citroen C5 !

      
  • Itsellämme on Passat Variant 2003, siis edellistä vuosimallia. Taakse sopii mainiosti kaksi isoa turvaistuinta, keskellä tällä hetkellä HTS:n Be Safe selkä menosuuntaan. Tuota suurempaa turvaistuinta ei varmaankan ole... ja viereenkin sopii tarvittaessa vielä istumaan. Pelkkää akselväliä ei kannata tuijottaa, mutta uudessa Passatissa sekin on kasvanut. Käykää ihmeessä koeistumassa uusi Variant, se on juuri tullut kauppoihin, ja sisätilat tuskin ovat pienentyneet...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit