Ekologisin jakeluauto

8 kommenttia

Irtoisiko keskustelijoilta vinkkejä ekologisimmasta saatavilla olevasta jakeluautosta (eli pakettiautosta)?

Autolla ajettaisiin lähinnä pääkaupunkiseudulla, noin 300 km päivässä.

  
  • Frankfurtin IAA-messuilla VW esitti mm. uudet jakeluautonsa. Ne käyvät maakaasulla, pieni bensatankki on mukana. Muut ovat sitten dieseleitä. Bensavaihtoehdot poistunevat lähitulevaisuudessa kokonaan. Ilmeisesti kaikki seuraavat muodossa tai toisessa perässä ainakin Euroopan alueella myytävissä ajoneuvoissa.

      
  • Jos tilaa ei tarvi kovin paljoa, eräs vaihtoehto on Yaris Verso dieselinä ja 2 paikkaiseksi pakettiautoksi rekisteröitynä. Kulutus <5ltr/100km, vero 50€/v ja ihan riittävän ripeäkin. Ja tuohan on tosi näpäkkä ajaa kaupungissa, näkee hyvin ja lyhyt auto mahtuu pahoihinkin paikkoihin.

      
  • Lainaus:
    13.10.2005 klo 13:23 jjvi kirjoitti
    Jos tilaa ei tarvi kovin paljoa, eräs vaihtoehto on Yaris Verso dieselinä ja 2 paikkaiseksi pakettiautoksi rekisteröitynä. Kulutus <5ltr/100km, vero 50€/v ja ihan riittävän ripeäkin. Ja tuohan on tosi näpäkkä ajaa kaupungissa, näkee hyvin ja lyhyt auto mahtuu pahoihinkin paikkoihin.


    Valitettavasti Yaris Verson valmistus on loppumassa ellei ole jo lopetettu. Viimeisiä eriä Suomeen odotellaan jututtamani myyjän mukaan joskus joulukuussa. Sääli sinänsä, auto olisi ollut käyttööni aika ihanteellinen, mutta koska hankinta tapahtuu vasta ensi vuonna ei se taida tulla kyseeseen. Ellei sitten uutta mallia ole piakkoin tulossa.

      
  • Lainaus:
    13.10.2005 klo 16:25 Lefa kirjoitti
    Lainaus:
    13.10.2005 klo 13:23 jjvi kirjoitti
    Jos tilaa ei tarvi kovin paljoa, eräs vaihtoehto on Yaris Verso dieselinä ja 2 paikkaiseksi pakettiautoksi rekisteröitynä. Kulutus <5ltr/100km, vero 50€/v ja ihan riittävän ripeäkin. Ja tuohan on tosi näpäkkä ajaa kaupungissa, näkee hyvin ja lyhyt auto mahtuu pahoihinkin paikkoihin.


    Valitettavasti Yaris Verson valmistus on loppumassa ellei ole jo lopetettu. Viimeisiä eriä Suomeen odotellaan jututtamani myyjän mukaan joskus joulukuussa. Sääli sinänsä, auto olisi ollut käyttööni aika ihanteellinen, mutta koska hankinta tapahtuu vasta ensi vuonna ei se taida tulla kyseeseen. Ellei sitten uutta mallia ole piakkoin tulossa.


    Toiveita uuden verso variksen tulemiseen lienee olemassa.

    http://www.ractis.com/

    Ei tuo ainakaan rumempi ole kuin nykyinen... Tuon space namiskan takaa näkyy tilankäyttö, eli koko takapenkki taittuu kokonaan lattian alle.

      
  • Noita volkkareita ei vissiin ole vielä saatavilla? Ja tuo yaris taitaa olla tarkoituksiini himpun pieni. Toyota Hiacen kokoluokkaa kaipailisin.

      
  • Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluvirasto suosittelee Chevy Vania 5.7 litran bensiinimoottorilla ja lisäksi autosta tulee poistaa katalysaattori. Näin päästään mahdollisimman suureen kulutukseen ja päästöihin. Koska autoilu on Helsigissä rikos, ei ammattiautoilukaan ole suositeltavaa. Kannattaa mielummin olla työtön.

      
  • Mersun Sprinteristä on maakaasuversio, myös Suomessa. Mutta aika vähässä on vaihtoehdot.

      
  • Verso nyt ei oikein täytä pakettiauton määritelmää, yhtään raskaampaan jakeluajoon en sitä ottaisi. VW:n Transporter on dieseleineen ehkäpä yksi ekologisimmista. MB Vito (!) tai Ford Transit on myös oiva vaihtoehto, jos rahaa on paljon käytössä. Pienempään ajoon ehkä VW Caddy tai Ford Transit Connect. Eipä tuo ekolookisuus noissa autoissa juurikaan eroa. Isompi luonnollisesti kuluttaa enemmän ja suurempi kulutus meinaa suurempia päästöja ja suurempaa luonnon kuormitusta jne... Oikea ajotapa ja moottorin esilämmitys talvella vähentävät päästöjä paljon enemmän.

    Eli auto käyttötarpeen mukaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit