Neljännesvuosikatsaus toi $ 1,3 miljardia tappiota, yksistään USA:ssa 1,1 mrd. Saa nähdä mihin autoteollisuus on menossa? Noin suuri epätasapaino GM ja Ford, ei välttämättä povaa hyvää tulevaisuudelle, vaikka ensin niin voisi kuvitella, varsinkin kilpailijoiden taholla.
www.automotorundsport.de/news/wirtschaft/ford_milliarden_defizit.94179.htm
Ford on vihdoin havahtunut - siinä missä GM:ssä hääräävät edelleen ekonomistit, jotka eivät osaa tehdä kuin fiskaalisia muutoksia, Ford on uusimassa koko strategiaansa.
"Vanhan Henryn", Henry Fordin sata vuotta sitten luonnostama "tiekartta" ei enää päde. Eräs Fordin johtajiston jäsen, Mark Fields, kertoi seitsemästä nykypäivän vakavasta haasteesta, johon Fordin on vastattava:
- globalisaatio tuo USA:an lisää kilpailua
- teollisuuden "voimakeskittymä" on siirtymässä, päämarkkina-alueet ovat Kiina ja Intia
- markkinoiden dynamiikka on muuttumassa, kilpailua joka osa-alueella.
- asiakkaat ovat yhä vaativampia
- asiakkaiden näkemys autoista muuttuu nopeammin kuin koskaan, auto on pikemminkin itsensä ilmaisun kuin kuljetusväline
- lainsäädäntö tiukkenee
- öljyntuotanto on maksimissaan, ja ympäristöasiat vahvasti esillä
Toinen Fordin johtajiston jäsen, Anne Stevens taas pelkää mm. että USA:n tiede- ja tekniikkakoulutukseen hakeutuvien opiskelijoiden vähetessä lisääntyy riski, että autoteollisuuden on turvauduttava enenevässä määrin ulkomaiseen (mm. kiinalaiseen) tietotaitoon.
http://www.autoindustry.co.uk/news/industry_news/day-17_10_2005#8