Iso farmari vai citymaasturi?

16 kommenttia


Vanha Astra-farkku alkaa hajoamaan ja käymään pieneksi. Uuden auton osto edessä... Tilaa tarvittaisiin lisää, eikä turvallisuuden parantaminen olisi pahasta. Turvallisuus tarkoittaa toisaalta sitä, että hirvi ei hyppää sisään, ja jos hyppää, niin kori ja turvatyynyt suojaavat ihmisiä, toisaalta sitä, että auto pysyy käpälissä oli keli ja tilanne mikä tahansa. Ts. turvatyynyjä, korinvahvikkeita, ESP, ABS, neliveto (ehkä), ... Ajoa puolet kaupungissa, puolet maantiellä, bensakone.

Koeajojen (n. 12 merkkiä & malllia, osa mm. Volvo V70, karsiutui hintansa puolesta pois) ja vertailujen jälkeen loppusuoralla ovat:
- Honda CRV
- Volkkarin Passat Variant FSI 2.0 (farmari)
- Honda Accord 2.0 (farmari)
- Subaru Legacy (farmari)

Kaikissa näissä tilaa on riittävästi (lastenvaunut mahtuvat perään pitkittäin, takapenkillä on tilaa turvaistuimille (ainakin 2 ja ehkä jopa aikuinen mahtuu mukaan)). Suorituskyky on riittävä, ajettavuus kelpaa oli merkki/malli mikä tahansa. Hinta ja kulutus on kaikissa samaa luokkaa...

Valinnanvaikeus, mihin kallistua... Ottaako CRV jossa on parempi näkyvyys ja neliveto (jatkuva 4x4 ei ole tarpeen), mutta hieman lyhyempi tavaratila ja "heikompi" ajettavuus maantiellä? Vai Volkkari, joka menee maantiellä kuin laiva, mutta on kömpelömpi käsitellä kaupungissa? Vai Accord tai Subaru joissa ajettavuus ja tilat on lähellä (samat) kuin Volkkarissa, mutta huoltojen/varaosien hinnat & jälleenmyyntiarvo on "heikompi". Subarussa olisi jatkuva neliveto, mutta onko siitä vastaavaa hyötyä (CRV:hen verrattuna)? CRV tuntui kaupunkiajossa ketterämmältä kuin muut (johtunee paremmasta näkyvyydestä?), mutta häviää niille maantiellä.

Osaako kukaan auttaa valinnan hetkellä?

kiitti,
samuli

  
  • Aika paha on mennä toisten puolesta puhumaan mutta annanpa mielipiteeni kuitenkin...

    Jos tavallinen farmari riittää niin Honda antaa parhaan vastineen rahalle. Auto on erittäin laadukas ja vähävikainen mutta samalla tilava ja urheilullinen. Takuu on hyvä, eikä ne käyttökulutkaan kohtuuttomat ole. Tuttavallani on ollut tuollainen jo toista vuotta ja ainuttakaan vikaa ei ole ollut. Tyytyväinen on autoonsa muutoinkin. Ehkä melutaso ei yllä aivan hiljaisimpien joukkoon.

    Passatin pudottaisin kovan hinnan ja edellisistä malleista saatujen huonojen kokemusten vuoksi pois. Enkä usko auton olevan yhtä lujaa tekoa kuin Honda. Tilat ja käyttöominaisuudet Passatissa ovat kuitenkin aivan kilpailukykyiset luokassaan mutta silti pisteet selvästi Hondalle.

    Nelivetojen osalta tilanne on vaikeampi. Ensinnäkin jos tarvitse ajaa paljon mökkiteitä niin CRV on kyllä vahvoilla maavaransa ansioista. Subarukin kyllä varmasti kahlaa hangessa hyvin. Nelivetojen miinuspuolena on korkeampi kulutus mutta kyllä se vaan Suomen talvessa on kieltämättä yliveto.

    Oman käsitykseni mukaan Subaru on yksi parhaista ajettavista ja lisäksi laatu ja viimeistely ovat tämän joukon parasta. Miinuspuolella on varmastikin kaikista kovimmat käyttökulut. Tuskin vikoja ilmenee mutta huollot ja vakuutukset tuskin ovat edullisia. Ostohinta on mielestäni kohtuullinen kun huomioidaan varustetaso. Voi vaan todeta, että nautinto maksaa...

    CRV on ehkä turvallisin vaihtoehto ja sillä kyllä pääsee sitten pahempiinkin paikkoihin. Maantieominaisuudet ovat kuitenkin varmaankin heikoimmat tästä joukosta. Sikäli vaikea perustella CRV:tä Subarua paremmaksi tai heikommaksi. Käyttökuluissa erot tuskin ovat älyttömän suuret.

    Oma valintani voisi olla tuo Legacy jos raha ei olisi ensimmäinen kriteeri. Edestä raapivista ottaisin Accordin.

    p.s. Kannattaisiko odottaa CRV:n kovin kilpailija - uusi Rav4 mukaan kilpailuun?

      
  • Kannattaako tänä päivänä ostaa sellaista tuon hintaluokan autoa jossa ei ole ajonvakautusta? Minusta ei kannata. Subarusta tuo puuttuu.

      
  • Lainaus:
    14.10.2005 klo 10:34 olmi kirjoitti
    Kannattaako tänä päivänä ostaa sellaista tuon hintaluokan autoa jossa ei ole ajonvakautusta? Minusta ei kannata. Subarusta tuo puuttuu.


    Ei puutu kuin manuaalivaihteisesta 2,0 litran mallista jos uusista (MY06) puhutaan. Lähde:
    http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ -> Julkaisut -> autotaulukko.xls
    Varmistin tuon vielä MetroAuton Subaru-myyjältä kun sattui juuri tänään soittelemaan, että uuden mallin Leka olisi nyt koeajettavissa.

    Olen itsekin koeajellut kesän-syksyn aikana vastaavia menopelejä ja täytyy myös todeta, että Subaru on vetänyt tähän asti pisimmän korren. Muuta moitittavaa en löytänyt kuin surkean radion. Ja lisävarusteet, (mm. talvirengaspaketti 1680€) tuntuvat olevan todella suolaisen hintaisia. Tämmöisiä on tullut kokeiltua (miellyttävyysjärjestyksessä):

    Subaru Legacy 2.5 AT farkku -05
    Honda Accord 2.4 AT sedan -05
    Honda Accord 2.0 Sport sedan -04
    VW Passat 2.0 TDI sedan -02
    Honda Accord 2.4 sedan -03
    Mazda6 2.3GT -03
    Saab 9-5 2.0T farkku -03

    Hondassa parasta on moottorit, 2.4 riittäisi itselleni aivan joka tilanteeseen, tosin manuaalina kaupungissa aika ikävä ajettava. Rengasmelu aivan kamalaa käytetyssä Hondassa jossa oli Dunlopit alla. Alusta miellyttävän jämäkkä, yhtä hyvää ajoasentoa kuin Subarussa ei saa, ei edes sähkösäätöisellä penkillä. 2.0 litrainen moottori riittäisi itselleni, mutta käytetyt ovat hirveissä hinnoissa. Sedanin tavarankuljetusmahdollisuudet aika rajalliset tosin, enkä tykkää yhtään Accord-farkun ulkonäöstä.

    Passat kulki hienosti hyvällä kestopäällysteisellä tiellä ja moottorin luonne miellytti vaikkei mitään räjähtävää tehoa (74kW) ollutkaan tarjolla. Tavaraakin menee tähän sedaniin huomattavasti helpommin kuin Accordiin. Mutkatiellä ajo jätti vähän kylmäksi, samoin soratien pätkä. Tuntui siltä, että sai tehdä ihan tosissaan töitä pitääkseen auton omalla kaistalla. Autolla oli suht vähän ajettu, joten alustan olisi pitänyt olla vielä ihan kunnossa. Ehdottomasti hiljaisin matkustamo kokeilemistani vaikka ainoa diesel olikin. Tai ehkä juuri siksi.

    Saabin ja Mazdan hylkäsin heti koeajolla, kummassakaan ei ollut "sitä jotakin".

    Legacyn uusi 2-litrainen moottori ja manuaalivaihtein on vielä kokeilematta. Ajattelin odotella ensimmäisiä liukkaita...

      

  • Kiitos kaikille kommentoijille (ja hengessä mukana olleille).

    Päädyimme Honda CR-V:hen, hinta ratkaisi Volkkarin eduksi.

    Muille vastaavassa tilanteessa ollelleille tiedoksi:
    Tarvitsimme tilaa sekä takakontissa että takapenkillä, ja niin, että etupenkeillä voi olla ns. normaalissa asennossa. Tämä viimeisin vaatimus karsi pois mm. loppusuoralle päässeen Honda Accordin, johon HTS:n BESAFE IZIKID turvaistuin ei mahtunut kun etupenkki jätetään "normaaliin" asentoon (eikä joko minimijalkatilalla tai selkä pystyssä).

    Lisäksi halusimme että auto on turvallinen ja hyvä ajaa.

    Alussa karsin pois liian kalliit autot (mm. Volvo, Saab, Audi, Mersu), jne. Sitten kävin koeajamassa seuraavat:

    maasturit:
    - Kia Sportage (pieni tavaratila, ts. lastenvaunut ei mahdu pitkittäin), isompi malli kallis
    - Hyondai Tuscon (pieni tavaratila), isompi malli kallis
    - Nissan X-Trail (suorituskyky ei miellyttänyt, jotenkin 143hv moottori oli tehoton, ja isompi liian kallis)
    - Suzuki Grand Vitara (en tykännyt ajaa, tuntuma oli mielestäni kuin traktorissa, ja koska täysverinen maasturi ei ole tarpeeseen, ajettavuudelle lasken enemmän painoa)
    - Subaru Forester (riittävän syvä tavaratila, mutta kamalan matala)
    - Toyota Rav4 (pieni tavaratila, ja uuden mallin n. 15cm kokonaispituuden lisäys ei auta, koska taakse tarvittiin n. 20cm lisää. Lisäksi takapenkki oli jo valmiiksi lyhyt)
    - Honda CR-V (tavaratila riittää juuri ja juuri, jos tuo olisi ollut sentinkin lyhyempi, olisi myös Honda pudonnut pois)

    farmarit:
    - Ford Mondeo (istuin ei jostain syystä sopinut selälleni, vikaa ei ollut säädöissä joita oli riittävästi, vaan ennemminkin muotoilussa (joko selän tai penkin))
    - Mazda6 (istuin ei sopinut selälleni (ks. yllä)).
    - Honda Accord (lyhyt takapenkin tila)
    - Subaru Legazy (lopulta kallis)
    - VolksWagen Passat

    Skodan tavaratilan muotoilu oli outo, ja sen jätin ajamatta jo pelkästään katselemisen perusteella; olisi ehkä pitänyt ajaa.

    Nissan Primera ei tuntunut omalta merkiltä ja mallilta; olisi ehkä pitänyt ajaa.

    Ranskalaisista (kaikista tasapuolisesti) olen kuullut niin paljon negatiivista palautetta ja omat kokemukset eivät ole ylistäviä, joten skippasin ne kaikki; oliko virhe, tiedä en.

    Opel Vectran jätin pois, koska en tykkää paikallisesta Opel-kaupasta ja -huollosta (erittäin huonoja kokemuksia viimeisen viiden vuoden aikana). Tuntui että on merkin vaihdon paikka.

    Joten:
    Volkkarin ja Hondan jokapäiväiset käyttökulut menevät noin samoihin, Volkkari on hieman halvempi (ei merkittävästi!). Vakuutuksissa IF:n laskurin mukaan ero on muutaman kympin luokkaa. Honda vie papereiden (ja naapurin kommenttien) mukaan n. litran enemmän kuin Passat (josta ei vielä ole kokemuksia), mutta Passat syö 98:a ja Honda 95:ttä. Renkaat on noin samankokoiset (en muista nyt).

    Ostohinta (tarkemmin välirahan määrä) ratkaisi.

    Mutta vaikka tässä yritti olla rationaalinen ja tehdä päätökset pelkästään faktojen mukaan, tunne oli mukana ja sen pohjalta tehtiin aika paljon karsintaa. Taitaa olla tuttu tilanne autokaupoissa
    :grin:

      
  • Teit mielestäni aika hyvän päätöksen pitkällisen vertailun jälkeen.

    Uskon muuten että jahka lumivallit tien reunoilla ja katujen kulmissa alkaa kasvaa ja kunnon perinteinen suomalainen talvi saapuu kaikkine mausteineen...olet entistäkin tyytyväisempi autovalintaasi :sunglasses:

      
  • Myönnettävä on, etten koskaan ole istunut CR-V:ssa. Väittävät eri julkaisuissa, että vänkärin paikan jalkatila on ahdas, joku "laatikko" vie tilaa. Nytpä onkin hyvä kysyä uudelta omistajalta, onko jutuissa perää, vai liioitteluako koko moitiskelu??

      
  • Lainaus:
    15.10.2005 klo 22:14 samulipee kirjoitti

    Kiitos kaikille kommentoijille (ja hengessä mukana olleille).

    Päädyimme Honda CR-V:hen, hinta ratkaisi Volkkarin eduksi.



    Jos ymmärsin oikein, valinta oli lopulta Volkkari? Jokainen kun tekee valintansa omista lähtökohdista, onnistuu siinä yleensä aina. Onnea uuden auton johdosta!

      
  • Vähän ristiriitainen tuo valintaviesti tosiaan; Variant perusmalli 2-litraisella koneella on kaiken lisäksi kalliimpi kuin CRV perusmalli (ero 1570 eur). Mutta ehkä saamme selvyyden asiaan?

      
  • "Päädyimme Honda CR-V:hen, hinta ratkaisi Volkkarin eduksi."

    Lauseen alkuosa on kieliopillisesti helpompi, joten sen luulisi olevan totta. Onnittelut joka tapauksessa.

      

  • Uups, olinpas huolimaton kirjoituksessani :ashamed: :ashamed:

    Päädyimme Hondaan. :D

    Olimme varautuneet maksamaan Volkkarista vähän Hondaa enemmän, mutta lopulliseksi eroksi jäänyt 2ke oli mielestämme nykytilanteessa liikaa. Jos maantieajoa olisi nykyistä enemmän (nyt 50-50) olisimme todennäköisesti päätyneet erilaiseen lopputulokseen.

    Nyt vain pitäisi jaksaa odottaa pitkät kolme viikkoa... :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    14.10.2005 klo 20:17 p128194 kirjoitti
    Lainaus:
    14.10.2005 klo 10:34 olmi kirjoitti
    Kannattaako tänä päivänä ostaa sellaista tuon hintaluokan autoa jossa ei ole ajonvakautusta? Minusta ei kannata. Subarusta tuo puuttuu.


    Ei puutu kuin manuaalivaihteisesta 2,0 litran mallista jos uusista (MY06) puhutaan.


    Tämä on mielenkiintoinen tieto. Tuo uusi Legacy on niitä harvoja japanialaisia, jonka hyväksyn melutason suhteen, ainakin jos testeihin ja kaverin puheisiin on uskominen. Tuo ESP:n puuttuminen on ollut merkittävä puute, koska en osta autoa jossa sitä ei ole. Jos sen todellakin siihen nyt saa niin pitänee käydä kokeilemassa. Ruostesuojauksen siihen joutuisi tietysti laskemaan hintaan mukaan, sitähän Subaruissa ei ole juuri minkäänlaista.

      
  • Huono ruostesuojaus Legacyssä??

    En tiedä uusista legoista, mutta ainakin omassa 96 mallisessa Legacyssä ei ole ruostetta yhtään missään. Pohja on tasainen ja hyvin suunniteltu ettei sinne pääse muodostumaan taskuja johon vesi menee. Katsastusmieskin kehui. Kilometrejä takana 220tkm.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 20:27 begin kirjoitti
    Huono ruostesuojaus Legacyssä??

    En tiedä uusista legoista, mutta ainakin omassa 96 mallisessa Legacyssä ei ole ruostetta yhtään missään. Pohja on tasainen ja hyvin suunniteltu ettei sinne pääse muodostumaan taskuja johon vesi menee. Katsastusmieskin kehui. Kilometrejä takana 220tkm.



    Kun katsoo ruotsalaisten tekemiä ruostumistestejä ja arvioiota http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp niin uusi Subaru ei juuri loista. Uudelle Legacylle 1 piste viidestä... tosin tekstistä käy ilmi, että vanha on ilmeisesti ollut parempi.

    PS. ei minulla ole koskaan ollut mitään ruostumisongelmia oikeastaan minkään auton kanssa, aika paljon se on myös huolenpidosta kiinni.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 17.10.2005 klo 22:11]
      
  • Niin ja missäpäin suomea autolla on ajettu.
    Eteläsuomen suolatuilla teillä autot ruostuu enemmän. Luin tuon linkin. Siinä siis asiantuntija arvioi ruostumisherkkyyttä eri tekijöiden perusteella jotka perustuvat hänen kokemukseensa.
    Se ei perustu eikä voikaan uusissa autoissa perustua oikeisiin tilastoihin.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 19:23 AkiK kirjoitti

    Tämä on mielenkiintoinen tieto. Tuo uusi Legacy on niitä harvoja japanialaisia, jonka hyväksyn melutason suhteen, ainakin jos testeihin ja kaverin puheisiin on uskominen. Tuo ESP:n puuttuminen on ollut merkittävä puute, koska en osta autoa jossa sitä ei ole.


    Jep, niin on. Tosin se tarkoittaisi automaattiin siirtymistä koska 3-litraiseen ei ole varaa ja 2,5-litrainen on jäänyt Legacyn valikoimista pois. Eipä automaatin toiminnasta kesällä kokeillessa sinänsä mitään pahaa sanottavaa ollut, 4 vaihdetta vain tuntuu aika vähältä kun manuaalissa on 2x5 pykälää. Ja 2000 euron lisähinta automaatista tuntui aika kohtuuttomalta, mutta nythän siinä olisi lisäksi tuo ESP.

    Muita muutoksia 05->06 (2.0 Legacy)
    - vakionopeussäädin kaikissa malleissa
    - rengaskoko kasvanut 16" -> 17"
    - 2-litraisessa moottorissa tehot kasvaneet 101 -> 121 kW
    - ikkunaturvaverhot ja etusumarit

      
  • Subaru kutsuu sitä VDC:ksi. Vehicle Dynamics Control. Nelivetoisessa autossa se on varmaankin hankalampi ja kalliimpi toteuttaa, se kun säätelee myös nelivedon voimanjakoa.

    Tuli mieleen eräs tapaus Lapissa kevättalvella. Olimme ajemassa vaimoni ja nuorimman lapseni kanssa. Auto oli Subaru Legacy farmari, jossa ei ole ABS saati VDC:tä. Pienen kylän kohdalla yhtäkkiä pappa päätti lähtä ylittämään tietä potkukelkalla katsomatta yhtään autoja. Meidän eteen!
    Jarrutin pumppaamalla jäisellä tiellä ja tajusin että auto ei pysähdy ajoissa. Löysäsin jarrun, Kytkin pohjassa käänsin autoa joka meni 80km/h vauhdissa hieman perä liiraten vasemmalle ojaa kohti, olin varma että ojassa ollaan ja pappa jää liiraavan perän alle, vauhtiakin oli aikalailla. Ylinopeutta ei kuitenkaan näkyvyys oli hyvä suoralla.

    Sain kuitenkin auton käännettyä, pappa kierrettyä ja palattua omalle kaistalle perä taas liiraten toiseen suuntaan. Pari kertaa liiraillen joka kerta hieman vähemmän oltiin taas normaalisti suorassa omalla kaistalla. Vauhtia oli edelleen n.60 km/h. Sydän pamppaillen katsoin peräpeilistä että pappa ei ollut ilmeisesti tajunnut tilanteesta mitään vaan jatkoi matkaansa potkukelkalla.

    Katsoin vaimoani joka oli vähintään yhtä järkyttynuyt ja takapenkiltä kuului: "Isi, tee se uudestaan!"


    [begin muokkasi tätä viestiä 21.10.2005 klo 15:22]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit