Honda 2.2 Diesel

12 kommenttia

Luin Saksassa perusteellisesti ajetun testin Honda Accord 2.2 i-CDTi Sport dieselistä. Testin perusteella Honda on kehittänyt upean dieselin, ja aivan itse! Tehot eivät yllä aivan huippulukemiin, 140 hv, mutta tavallinen perheauto liikkuu aivan tarpeeksi hyvin sillä teholla ja väännöllä 340Nm/2000/min.
Kulutus maantieajossa on todella pieni 4,5 l/100km. Sekalainen ajo 5,5 l. En muista nähneeni testiajoa Suomessa. Tämä Saksassa ajettu oli tammikuussa 2004, eli 1 vuosi sitten.

Yllättäen Saksassa ajettu Toyota Avensis D-CAT 2,0 116hv 280Nm/2000/min sekalainen kulutus oli 8,4l/100km. Ero Hondan hyväksi on suuri!

  
  • Tuo saattaisi nostaa CR-V:n myyntiä mukavasti. Vaikka vaatisikin automaatin jatkokseen ja CR-V:n automaatin kepin sijoitus in mielestäni naurettavan ja säälittävän rajamailla...

      
  • Lainaus:
    05.01.2005 klo 17:04 SixPack kirjoitti
    En muista nähneeni testiajoa Suomessa. Tämä Saksassa ajettu oli tammikuussa 2004, eli 1 vuosi sitten.


    Myös TM on ottanut pikaiset tyypit tuosta Hondasta: http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?y=2003&p=19&id=709452. Valitettavasti koneita ei vieläkään riitä Suomen markkinoille saakka.

      
  • Näissäkin lehdissä Hondaa on testattu, mutta ainakin Vectra on osoittautunut sitä etevämmäksi uudella&vanhalla dieselillään. Muiden merkkien sijoituksista ei ole tietoa.

    23. 1.2004. AUTO BILD: Opel Vectra Caravan 2.2 DTI voitti suuren Autobild-lehden dieselvertailun, jossa mukana olivat: Citroen C5 2.2 HDI, Ford Mondeo 2.0 TDCi, Honda Accord 2.2i-CTDi, Mazda 6 2.0 CD, Renault Laguna 1.9 dCi, Toyota Avensis 2.0 D-4D, VW Passat 1.9 TDI.

    8. 9.2004 AUTO-ZEITUNG-lehden nro 20 keskiluokan dieselvertailussa Vectra 1.9 CDTI voitti nämä 11 kilpailijaansa: – Skoda Octavia 2.0 TDI, BMW 318d, Mercedes C 200 CDI, Ford Mondeo 2.0 TDCi, Honda Accord 2.2i-CTDi, Saab 9-3 1.9 TiD, Audi A4 1.9 TDI, Peugeot 407 HDI 135, VW Passat 1.9 TDI, Toyota Avensis 2.0 D-4D ja Jaguar X-Type 2.0 D.

    Lähde www.opel.fi

      
  • Tehot eivät yllä aivan huippulukemiin, 140 hv, mutta tavallinen perheauto liikkuu aivan tarpeeksi hyvin sillä teholla ja väännöllä 340Nm/2000/min.
    Kulutus maantieajossa on todella pieni 4,5 l/100km. Sekalainen ajo 5,5 l. En muista nähneeni testiajoa Suomessa. Tämä Saksassa ajettu oli tammikuussa 2004, eli 1 vuosi sitten.

    Kovat luvut. Tuota pitäisi ehdottomasti tuoda Suomeen ja mainostaa tarpeeksi. Niin kyllä myynti Hondalla nousee entisestään!

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 06.01.2005 klo 10:26]
      
  • Toyotan uudet dieselit ovat vasta tulossa, eli tuota 116-heppaista ei kannata paljoa katsella. Kun vaan vielä tulisi vahvistus, minkä kokoisina ja tehoisina ne markkinoille tulevat.

    Hondan dieselin viipyminen ei johtune mistään muusta kuin siitä, että muun euroopan markkinat vetävät niin hyvin.

      
  • Tuntuu ihmeelliseltä, tuo Toyotan kulutus vaikkei se nyt viestin aiheeseen varsinaisesti kuulukkaan. Normaali Avensis ilman tuota D-CAT:ia kulkee kyllä ainakin 2,5 litraa pienemmällä. D-CAT:han lisää kulutusta noin puoli litraa sadalla kilometrillä. Näistä samoista autoista oli parivertailu jokin aika sitten Auto, motor und Sportissa jonka tulosta en muista kun en kovin tarkasti katsonut. Sen kuitenkin muistan, että Hondalla oli parempi suorituskyky ja kulutus, mutta ei kulutus toyotallakaan ollut kuin max. litran isompi.

    Aiheesta sen verran että olisi ehkä odottanut hieman enemmän tehoa, kun moottori on kuitenkin aivan uusi, eikä ole ehtinyt edes suomessa vielä myyntiin. Toyotakin esitteli syksyllä kaksilitraisen clean dieselinsä jossa on 132kw ja 400Nm, ja se tulee tuotantoon tänä vuonna. Näistä arvoista tämä Hondan luomus jää kuitenkin melko selvästi, vaikka tehoa sinänsä ihan riittävästi onkin. No, saattaahan se hintakin olla eri.

      
  • Toyota voi myös olla huono, mutta ovat kyyä valovuosien päässä Hondan koneista..

      
  • Lainaus:
    05.01.2005 klo 22:08 Bertone kirjoitti
    Näissäkin lehdissä Hondaa on testattu, mutta ainakin Vectra on osoittautunut sitä etevämmäksi uudella&vanhalla dieselillään. Muiden merkkien sijoituksista ei ole tietoa.

    Kiinnosti Hondassa lähinnä tuo esimerkillisen pieni kulutus, kohtuullisella 140 hv teholla.

    Opel 1.9 CDTi tulee nyt -05 markkinoille mm. 156kW, 212 hv versiona. Mielenkiintoista tässä on se, että kasvaneista tehoista huolimatta, kulutus ei ole noussut. Vääntö on yli 400Nm 1400-3600 r/min! Toimii tuplaturbolla, heinoa tässä lisäksi, että imuilma kulkee jousikuormitetun läpän kautta aina pienintä vastusta kulkevaa tietä. Ei elektroniikkaa, ei ihmekikkailuja.
    Opel/Fiat/VM-moottori täyttää ilman hiukkassuodatinta Eur4 päästönormit.

    Audi A6V6 3.0 Tdi alittaa myös Eur4 päästöt Siemensin pietsosähköisillä ruiskusuuttimilla.

    Kun nyt Italaialainen VM-Motori moottoritehdas tuli jälleen mainittua, Fiat moottoreiden valmistajana, josta GM Opel ne ostaa ja hioo sopiviksi omiin automalleihin, valmistaa VM-Motori samaan syssyyn Daewoo:lle (Chevrolet) 1.5 litraisen 3-syl. ja 2.0 4-sylinteriset dieselmoottorit jotka täyttävät Euro 4 päästönormit. Tulevat malleihin 2006. Alussa toimitetaan 250.000 moottoria Kunsan/Etelä-Korean tehtaille.

    Näin moottorimaailma toimii usein. PSA:lla on jotain tekeillä myös dieselpuolella Etelä-Korean autoihin, ehkä Huyndai?

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 08.01.2005 klo 20:26]
      
  • Lainaus:
    08.01.2005 klo 20:25 SixPack kirjoitti
    Opel 1.9 CDTi tulee nyt -05 markkinoille mm. 156kW, 212 hv versiona. Mielenkiintoista tässä on se, että kasvaneista tehoista huolimatta, kulutus ei ole noussut. Vääntö on yli 400Nm 1400-3600 r/min!


    Melkoinen litrateho tuossa 1.9-litraisessa koneessa, peräti 82 kW.
    Esim. BMW 535d:n litrateho on hyvä, mutta sekin on vain n. 67 kW. Tuollainen litrateho alkaa jo olla turbobensakoneiden luokkaa.

      
  • Eikö Euro 4 tullut voimaan nyt vuoden 2005 alusta joten jokaisen uuden moottorin on täytettävä tuo taso. "Vanhoja" Euro 3-moottoreita saa kai myydä vuoden 2006 loppuun. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä tuon Euro 3-moottorien "laillisuuden" keston suhteen.

      
  • Mielenkiintoinen uutuus kunhan joskus ehtii Suomeen, mikä tuskin tapahtuu ihan heti Keski-Euroopan vilkkaan kysynnän takia. Ahtopaine kyseisessä padassa on 3,0 baria, joten toivottavasti kestää.

      
  • Suurimmillaan se on 3,2 baria.
    Dieseleiden puristussuhde on n. 18-24, varsinainen työpaine sylintereissä usein yli 30 baria. Joten ahtopaineen lisäys on varmasti huomioitu suunnittelussa kestävyyden kannalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit