Pikku pikku auto ?

12 kommenttia

Onkos heittää hyviä vaihtoehtoja pienistä kakkosautoista ?

Puntarissa on ollut muutaman vuoden vanha VW Polo sekä uudet Ford Ka ja Toyota Aygo.

Tuleekos jollekin muita näppäriä ja edullisia vaihtoehtoja mieleen ja kommentteja noita jo mietityistäkin voi viskellä....

  
  • Mikset kokeilisi myös Mitsun uutta Coltia?

    Hyviä puolia:

    -Pirteä muotoilu
    -Hyvä varustelu
    -Jämäkkä ajaa
    -Turvallinen
    -Erittäin, siis ERITTÄIN tilava
    -Pitkä takuu
    -Suorituskyky ( ainakin 95 ja 109-malleissa )
    -Uusi malli, ei heti vanhene

    Huonoja puolia:

    -Moottorin melu kiihdytyksissä
    -Jäykkä vaihteensiirto

      
  • Samanlaista pikkuautopohdintaa minullakin. Kyseessä olisi kylläkin "perheen" ainoa auto, joten ainakin pikku-Smart on poissuljettu. Samoin Ford Ka, jollaa vähänkin pidemmät matkat ovat tuskaa meluisuuden takia. Kivahan sitä on heitellä kurveihin, mutta ainoalta autolta kun vaaditaan vähän muutakin.

    Itse olen tässä odotellut Toyota Aygon ja kumppanien tuloa kauppoihin. Mielenkiinnon on herättänyt tietysti suht edullinen hinta ja erityisesti pieni kulutus, yhdistetty 4,6l/100km. Laadunkin luulisi olevan asiallista, onhan Toyota ollut päävastuussa suunnittelusta, ja tehtaalla sanotaan noudatettavan Toyotan tuotantoperiaatteita (what ever that means).

    Aygo on siis järkiperusteluin vahvoilla, mutta muutama asia vaan tökkii ja epäilyttää. Esimerkiksi etupenkit ovat kuin Datsun 100A:sta otetut, ja muutenkin sisustus näyttää kuvissa halvalta. Onkohan Aygo sittenkin liian pieni ja halvalla tehty jokapäiväiseen käyttöön karuissa oloissamme?

    Muutaman kuukauden päästähän tuota pääsee hipelöimään ja ehkä ajamaankin, jos nätisti pyytää. Saa nähdä valloittaako Aygo vai onko vähän isompi käytetty sittenkin oikea valinta.

      
  • Lainaus:
    03.10.2005 klo 17:18 Lefa kirjoitti
    Itse olen tässä odotellut Toyota Aygon ja kumppanien tuloa kauppoihin. Mielenkiinnon on herättänyt tietysti suht edullinen hinta ja erityisesti pieni kulutus, yhdistetty 4,6l/100km. Laadunkin luulisi olevan asiallista, onhan Toyota ollut päävastuussa suunnittelusta, ja tehtaalla sanotaan noudatettavan Toyotan tuotantoperiaatteita (what ever that means).

    Aygo on siis järkiperusteluin vahvoilla, mutta muutama asia vaan tökkii ja epäilyttää. Esimerkiksi etupenkit ovat kuin Datsun 100A:sta otetut, ja muutenkin sisustus näyttää kuvissa halvalta. Onkohan Aygo sittenkin liian pieni ja halvalla tehty jokapäiväiseen käyttöön karuissa oloissamme?

    Muutaman kuukauden päästähän tuota pääsee hipelöimään ja ehkä ajamaankin, jos nätisti pyytää. Saa nähdä valloittaako Aygo vai onko vähän isompi käytetty sittenkin oikea valinta.

    Lokakuun Tuulilasi-lehti kirjoitti IAA-näyttelyjutussaan Toyota Yarisista: "Myös viimeistely on selvää Toyota-tasoa, kun taas Aygo tuo mieleen ranskalaismerkit".

      


  • Lokakuun Tuulilasi-lehti kirjoitti IAA-näyttelyjutussaan Toyota Yarisista: "Myös viimeistely on selvää Toyota-tasoa, kun taas Aygo tuo mieleen ranskalaismerkit".


    Halvalla tehty auto, mikä varmaan näkyykin, valitettavasti. Tuulilasin taannoisessa koeajossa ei kylläkään mainittu mitään puutteita viimeistelyssä. No, ajellaan ja katellaan kunnes auto on nähtävissä.

    Mielenkiinnolla odotan miten kilpailevat merkit hinnoittelevat oman uutuutensa. Voisi kuvitella pösön ja sitikan olevan Toyotaa edullisempia, lieneehän takuukin vuotta lyhyempi. Kerrankin on helppo vertailla eri merkkisiä autoja, koska ne tulevat samalta tehtaalta ja ovat yli 90-prosenttisesti identtisiä.
      
  • Kannattaa muistaa myös Skoda Fabia. Hyvin pitkälti sama auto Polon kanssa ja vakiona 5 ovea.

      
  • Täältä saa aina hyvän läpileikkauksen tarjonnasta. http://www.oikotie.fi/default?exit=cars Uudet tai käytetyt.
    Aygon olen koeajanut ja on heti todettava, että se on selkeästi kahden hengen auto. Takapenkille ei mahdu minkään kokoinen lapsi. Tuollainen suurkaupunkien ruuhkiin suunniteltu auto on aika tarpeeton Suomessa.
    Arvaan, että tuleva Yaris on sitä vastoin erinomaisen pätevä pikkuauto.

      
  • Käy nyt ihmeessä kokeilemassa Honda Jazzia, ja ilman muuta sillä CVT -vaihteistolla.

      
  • Lainaus:
    04.10.2005 klo 09:14 Mannni kirjoitti
    Täältä saa aina hyvän läpileikkauksen tarjonnasta. http://www.oikotie.fi/default?exit=cars Uudet tai käytetyt.
    Aygon olen koeajanut ja on heti todettava, että se on selkeästi kahden hengen auto. Takapenkille ei mahdu minkään kokoinen lapsi. Tuollainen suurkaupunkien ruuhkiin suunniteltu auto on aika tarpeeton Suomessa.
    Arvaan, että tuleva Yaris on sitä vastoin erinomaisen pätevä pikkuauto.


    Aygon takatiloista minulla ei ole omakohtaista tietoa, koska en ole autoa luonnossa vielä nähnytkään. Tekniikan Maailma on kuitenkin kirjoittanut Aygosta: "Sisätilat ovat asialliset neljälle hengelle", sisarmalli Peugeot 107:stä: "Takana tilaa on kohtuullisesti alle 180-senttiselle matkustajalle samanpituisen kuljettajan takana. Kaiken kaikkiaan tilaa matkustamoon on saatu tavaratilan kustannuksella."

    Näiden lausuntojen perusteella voisi luulla takatilojen olevan ainakin lapsille riittävät. Harvalla varmaan on yli 180-senttisiä lapsia.


      
  • Taakse mahtuu mainiosti isokin ihminen... jos etupenkillä ei ole ketään. Aygo on sentään 25 senttiä lyhyempi kuin vanha Yaris.
    Itselläni oli etupenkin selkänoja takapenkissä kiinni.
    Katsopa kuvaa ja kuvittele takapenkille anoppisi :smile:
    http://www.autokanta.com/uutiset2005/Forum6/HTML/000358.html

      
  • Lainaus:
    05.10.2005 klo 10:04 Mannni kirjoitti
    Aygo on sentään 25 senttiä lyhyempi kuin vanha Yaris.

    Toisaalta Aygon akseliväli on muistaakseni vain 3 cm vanhan Yariksen vastaavaa lyhyempi. -> teoreetiset mahdollisuudet tilaan.

      
  • Kävin nyt sitten tänään väijymässä Aygoa. Ajaminen ei vielä onnistunut ainakaan täällä itäisellä Uudellamaalla. Pienihän tuo oli varsinkin oikeiden autojen seassa. Tavaratila näytti lähinnä muodolliselta. Termospullo sinne mahtuisi, mutta eväsleivät pitäisi ottaa matkustamoon. Etutilat olivat ihan hyvät, eikä yli 180-senttisenkään tarvinnut säätää istuinta taaimmaiseen asentoon, jolloin pikkaisen pienempi henkilö vielä mahtui istumaan taakse. Penkkiin integroitu niskatuki on liian takana, eli siihen ei voi päätään tukea. Muutenkin kustannusten karsinta näkyy. Sisällä peltiä, takaikkunoita ei saa veivattua alas jne.

    Mutta nätti se on. Ainakin metallinsinisenä takaovien kanssa. Täytyy nyt vielä käydä tien päällä kokeilemassa, mutta jotenkin tuntuu ettei Aygosta oikein ainoaksi autoksi ole.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit