ESP, VSC ym...

6 kommenttia

Kiinnostaisi kuulla käyttökokemuksia ESP:stä. Onko se kannattava sijoitus, jos 850 eurolla mukaan saa.

Olen hankkimassa corollaa (1,6 sedan) ja kiinnostaisi tietää, että kannattaako siihen ottaa VSC? Yleisesti ihmisten mielipiteet näyttävät jakaantuvan puolesta/vastaan/entiedämuttainhoansitä,
ja nyt kiinnostaisi konkreettiset kokemukset ESP:n/VSC:n toiminnasta.

Ajoin juuri Avensiksella, jossa VSC oli mukana, mutta kovankin testin jälkeen jäi vähän epäselvä olo. En siis tiedä olenko itse puolesta vai vastaan. Myös jos jollakin on vertailupohjaa Toyotan VSC:n ja jonkin muun merkin vastaavan järjestelmän (ESP) toiminnan eroista, olisin todella kiinnostunut saamaan lisäinfoa... Mahtaako tuo olla kannattava investointi?

  
  • Kyllä ESP on kannattava investointi, sehän saisi olla vakiovaruste.
    Itse en ole joutunut testaamaan sen toimintaa tositilanteessa maantiellä, mutta olen kuitenkin kokeillut miten se vaikuttaa ja todennut että se todellakin pitää auton hallinnassa.

    Miksi olisit sitä vastaan? Testasitko sitä Avensista tekemällä nopean väistön suurella nopeudella?

      
  • Itsellä on ollut käytössä VSC vuodesta 2001. Toyota VSC ensiesiteltiin jo 1995. Eli toyota esitteli ajonvakautuksen toisena maailmassa. Tai itse asiassa VSC-järjestelmällä varustetut Crown-mallit taisivat ehtiä kauppoihin ennen Mercedeksen S Coupé-malleja, eli ensimmäisenä maailmassa mutta tästä on turha kiistellä.
    Itse en voi sanoa systeemin toiminnasta juuri mitään koska se on kytkeytynyt toimintaan vain kerran näiden vuosien aikana. Vuosi sitten talvella jouduin tekemään väistöliikkeen ja silloin kuului piippauksia kun systeemi otti tilanteen hallintaan. Toyota-konsernin autoissahan kuuluu piippaus kun systeemi ottaa luiston hallintaan. Luistonesto varoittaa vain vilkkuvalla valolla.

      
  • Tähän voisi sanoa, että juuri eilen Jyväskylästä pohjanmaalle ajellessani satuin tulemaan tietä, joka oli hyvin mäkinen ja mutkainen. Tie oli todella jäinen. Ylämäen jälkeen tie kaartoi hyvin jyrkästi vasemmalle ja nopeus oli n.80km/h. Auto lähti mäen päällä mutkassa sivuttaisluisuun, joka olis todennäköisesti päätynyt ojanpohjaan, jos ei ESP olisi puuttunut peliin ja korjannut kuin ihmeen kaupalla auton taas hallintaani.

    Auto on BMW 3-sarja -02 , joten en kyllä tiedä miten se eroaa Toyotan vastaavaan, mutta voin sanoa, että ESP pelasti tällä kertaa ojanpohjan kolkuttelun. Eli voin suositella!

      
  • kyllä esp ihan hyödyllinen vehje.kyllä siitä kannataa maksaa vaikka varmuuden vuoksi tai sitten myös jälleenmyyntiarvon vuoksi.

    Itselläni on esp ja suositelen sitä kaikille.

    [mersu mies muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 16:09]
      
  • ...itselläni on Megane Break, jossa on tuo ESP. Toimiihan se kyllä ääritilanteissa (testasin jäisellä, syrjäisellä ajotiellä) ihan hyvin ja nopeasti, mutta enpä tiedä, kannattaako siitä nyt sitten maksaa kovin paljon. Itsekin sain systeemin relluun vakiona. Aika paljon riippuu omasta ajotavasta ja ajotaidostakin. Eli jos ymmärtää ajaa liukkaalla vähän rauhallisemmin ja tarkkaavaisena, niin onhan sitä nyt tähänkin saakka pärjätty ilman ajonhallintajärjestelmiä. Itse huomasin harmikseni myös erään negatiivisen seikan liittyen ESP:n toimintaan: käsijarrukäännökset eivät onnistu, kun järjestelmä puuttuu heti peliin....: )

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 15:49 JTR kirjoitti
    Itse huomasin harmikseni myös erään negatiivisen seikan liittyen ESP:n toimintaan: käsijarrukäännökset eivät onnistu, kun järjestelmä puuttuu heti peliin....: )


    Eikö Renaultista saa kytkettyä ESP:tä pois?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit