Corvettekin mentiin sitten pilaamaan..

26 kommenttia

http://www.canadiandriver.com/previews/05corvette.htm

Ensi vuonna saadaan uusi Vette. Teknisesti auto on varmasti valovuosien päässä edeltäjästään, GM:n insinöörit kehuvat että heillä oli vaatimattomasti mielessään tehdä paras urheiluauto mitä markkinoilla on. Mutta jokin meni pahasti, pahasti pieleen...

Miten siitä Vettestä tehtiin noin surkean ja vaatimattoman näköinen? Kuin jokin taiwanilainen lasikuitukuori asetettuna Kupla-Volkkarin perustalle! Keulassa ei ole mitään voimasta kertovaa röyhkeyttä vaan naama on kuin 80-luvun Civicistä.

Ja entäs sisusta sitten? Aivan hirveä halpahallikimara mustaa muovia. Menkää katsomaan Bentley Continental GT:n, uuden Mustangin tai jonkun Aston Martinin ohjaamoa. Niissä on tyyliä, Vette on HALVAN näköinen, aivan kuin menneiden päivien perheautosta koko näkymä!

Miten tällaiseen mokaan sorruttiin? Pitikö klassikko, hieno tuote pilata tällaisella virheellä, joka olisi ollut helppo vältää? Vähän nahkaa ja metallia ohjaamoon kunnon designin ohella ja ulkokuoreen pari geeniä Dodge Viperistä ja Batmanin autosta niin....

  
  • Joo, olen itsekin pettynyt Corveten ulkonäköön. Aika tylsä ja halvannäköinen. :frowning:

      
  • http://www.autonews.com/files/2004NAIAS/hyundai/images/DSCN3574.jpg

    On se hirveää kun Koreassakin jo tehdään Corvettea komeampia autoja... Kuvassa Hyundai HCD8.

      
  • Kaunis auto, mut toi väri ei ole muodissa. Hieno auto, vaihtais vaan väriä. :smile:

      
  • Minusta uudessa Corvetessa ei ole ollenkaan vikaa ulkonäössä. Kaikin puolin tyylikäs auto. Eikä sisustuksestakaan ole pahaa sanottavaa. Täytyy olla aika kranttu, jos tämmöistä autoa pitää jotenkin huonona. Ja minusta nuo Hyundain pulleat muodot eivät ole ollenkaan niin komeita kuin Corvetten paljon sulavammat muodot.

      
  • Kyllä osa Vetten legendaa katosi kun etuvalojen tyyppiä vaihdettiin.
    Kyllä auto muuten on ihan tyylikäs mutta ei se ohjaamo vastaa auton muuta luonnetta.

    Tässä on kuitenkin se ainoa oíkea.

    http://www.harrys-racing.com/imge/Cars%20imge/cars-c3/69%20gry-m/69%20gry-m%20B.gif

      
  • sehän on sitten kuin ne japsipaskat joita juuri sinä hehkutat täällä. katso vähän mitä sepustelet. tunnen myötähäpeää kun luen likilaskuisia tekeleitäsi. anteeksi, että kirjoitan näin tökeröä tekstiä mutta olenkin henkisesti lopussa ja muutenkin Wolkkarin omistaja eli täysi aasi sinun mielestäsi. mutta en tiedä paremmastakaan ja olen ajanut niillä vinosilmien kinnereillä yli 10 vuotta enkä enää tuu koskaan omistamaan mazdaa tai tojoa. olen eurooppalainen ja ajan eurolla ja tyylillä jatka simo samaan tyyliin niin saat kaikki raivon valtaan ja lukemaan tätä palstaa. upeeta mahtavaa... :sleepy:

      
  • Tuo jarnan purkaus sai minut psykologina entistäkin vakuuttuneemmaksi siitä, että tiettyjen automerkkien omistajat ovat selvästi keskimääräistä fanaattisempia, ahdasmielisempiä, pelokkaampia, uusiutumiskyvyttömämpiä, persoonallisuushäiriöisempiä, epävarmempia, aggressiivisempia, epäitsenäisempiä, rajoittuneempia, henkisesti sokeampia sekä vielä kyvyttömämpiä katsomaan maailmaa objektiivisesti ilman tiettyjen ulkoisten lelujen, kuten tuotemerkkien hypnoosia. No, meitä on moneksi.

    En toki ihmettelekään, että Klonkswagen-kuski pitää Corvetten kenkälusikkamuovista tehdystä ankeasta kojelaudasta, siinähän on kaksi marjaa. Minun puolestani toki saat ajaa laaduttomilla eurorotteloilla, jotka jatkuvasti ovat kuluttajatutkimusten hännillä, on se hyvä toisaalta että korjaamo- ja hinuripalvelutkin saavat töitä sinunlaistesi urpojen virheistä; toisen tuho on toisen leipä, näinhän se menee.

    Ja jos tämä kirjoitus sinua harmittaa, niin hae apua jostain. Eivät elävä kielenkäyttö ja huumori tosiasioilla maustettuna nyt niin hirveää ole. Kysy vaikka vaimoltasi - jos sinulla enää sellaista on...

      
  • Nyt meni kyllä taas off-topiciksi, mutta menköön. Aivan pakko sanoa, että mielestäni tyylikkäin urheiluauto on uusi Ferrari F430 Monza/Modena. Siinä on sitä rajuutta, jos sitä nyt sitten Corvetesta edes puuttuukaan...

    http://www.italiaspeed.com/2004/cars/ferrari/08/f430_official/images.html

      
  • voi hyvä jumala. sä et simppa tajuu ollenkaan mitä sulle yritetään sanoa. mulla on ollut corolloja ja matu626 eikä ne ollut niin kestäviä kuin luulet. ja paskat. kaikkea muuta. ajoltaan ne oli ylipaskoja, ja meluisia. mitä sä näät niissä. olen ajanut yli 200tkm noilla ja en nää mitään syytä ylistää niitä. matu pomppas katsastuksesta siinä kun muutkin. toitsi taas ruostui silmissä. mun ihana golffi variant ei taas ole ollut koskaan rikki vaikka sillä on ajettu 100 tuhatta km

      
  • Joo on Ferrariss akyllä munaa vaikka muille jakaa.!!! Huomatkaaa mistä löytyy käynnistys painike....

    Tää on kyllä aika kova

    http://www.supercarsite.net/roadster-coupe_v6_bi-turbo.htm

    [Tiger-Jack muokkasi tätä viestiä 21.09.2004 klo 18:56]
      
  • Lainaus:
    21.09.2004 klo 18:53 Tiger-Jack kirjoitti

    Tyylikäs peli, kelpais mullekin.

      
  • Lainaus:
    21.09.2004 klo 18:53 Tiger-Jack kirjoitti
    Huomatkaaa mistä löytyy käynnistys painike....


    Sitä ehkä tarvitaan tuolla autolla aika usein...

      
  • Lainaus:
    21.09.2004 klo 13:41 Tiger-Jack kirjoitti
    Kyllä osa Vetten legendaa katosi kun etuvalojen tyyppiä vaihdettiin.
    Kyllä auto muuten on ihan tyylikäs mutta ei se ohjaamo vastaa auton muuta luonnetta.

    Tässä on kuitenkin se ainoa oíkea.

    http://www.harrys-racing.com/imge/Cars%20imge/cars-c3/69%20gry-m/69%20gry-m%20B.gif


    Tähän vois muistuttaa että vetteen tuli luukkulamput kuitenkin vasta vuonna 1968, eli 53-67 ilman luukkuja...

      
  • eris: "Tähän vois muistuttaa että vetteen tuli luukkulamput kuitenkin vasta vuonna 1968, eli 53-67 ilman luukkuja..."

    Käsittääkseni '63:ssakin oli jo semmotteet, eli luukuttomat oli '53-'62. Vuosimallit '61 ja '62 olivat '63:een periytyneellä perän muotoilulla ja pyöreillä ajovaloilla ilman luukkuja. '63:een tuli luukkulamput, ja perän ja keulan muotoilu alkoi ainakin mielestäni olemaan sopivampi kokonaisuus. Ne pyöreä sammakonsilmävalaisimet saattoivat sopia vielä vuosimallin '60 ja sitä vanhempiin pyöreälinjaisiin perämuotoiluihin.

    Tuolta voi ihailla vuosimallien kehitystä http://www.musclecarclub.com/musclecars/chevrolet-corvette/chevrolet-corvette-pictures.shtml

      
  • Argh, nolo virhe... tosiaan 53-62. Unohtu c2 kokonaan, pitäs jo oppia ajattelemaan samalla ku kirjottaa.

      
  • Kauneimpiin Corvetteihiin kuuluu siis mielesteni vuosimallit
    - '57 (pelkistetty, pikkusporttimainen, pyöreä, UNIIKKI)
    - '58-'60 (pyöreähkö, luksuksen näköinen kromihirviö)
    - '63-'67 (kulmikkaampi, virtaviivaisempi)
    - erityisesti '63 umpikatto Split Windowilla: UNIIKKI, turvallisuus ja takanäkyväisyyssyistä yhdistetty takaikkuna '64-'67)
    - '68 --> jonnekin asti (muskelimainen, 80-luvulla viimeistään kuitenkin tylsistyvä)

    Ei kauniina Corvetteina pidän ehkä '61 ja '62 vuosimalleja, jotka tuntuvat lähinnä '60 ja '63 vuosimallien yhdistämisestä hitsaamalla kaksi autoa yhteen keskeltä. Näin ei tietenkään ole tapahtunut, koska '63:sta ei ollut vielä vuonna '61, jotta siitä olisi voitu siirtää piirteitä "hitsaamalla" vuosimalliin '60. Minulle ainakin arvoitukseksi jää miten ovat edes keksineetkin niin hullun ajatuksen perän muotoilulle, mutta pidän siitä, että sama perä säilyi vuosimalleihin '63-'67 sellaisenaan.

    Uudet Corvetet eivät sytytä muotoilullaan. Ainoastaan vuonna '61 tutuksi tulleet pyöreät parivalaisimet taakse ovat tunnistettava ulkonäöllinen piirre. Tämä viimeisin Corvette on ihan rimanalitus, joka yrittää keulan muotoilulla selvästi plagioida jotakin sittanan tämän päivän kulmikaslinjaista kevytsporttimuotoilua. Muskelia siinä ei ole. Vanhaa pyöreää pikkusporttia '50-luvultakaan siitä ei löydä. Eikä se kulmikkuudessansa näytä '63-'67-retroltakaan. Se ei näytä miltää muulta kuin SUV-kansan tyylitajuttomalta bulevardilelulta.

    '53-'55 Corvetet eivät ole erityisesti minun silmääni, mutta ne olivatkin hakemassa suuntaa Corveten tulemiselle, eivät varsinaisia tuotteita. Tuovat ehkä mieleen Austin Healeyn, ja muut brittisportit. '57 (ja '56) tuovat vähän californialaista pesäeroa brittisporttia muistuttavaan muotoiluun menemättä vielä Bel Air -tasoiseen kromipröystäilyyn.

    [whiic muokkasi tätä viestiä 30.09.2004 klo 13:50]
      
  • Kaikkien suosikki on joku Sting Ray (en tiedä taaskaan kirjoitinko oikein). Itse tykkään toiseksi uusimmasta mallista.

      
  • miks anders simol on kaikki muut paskoja autoja PAITSI toyota ja nissan toyota vs meredes sitä paitsi toi uus corvette on aika makee mut toyotan

    [/url]

      
  • Se, että minä kritisoin uutta Corvettea, ei johdu siitä että olisin jenkkiautovihaaja ja/tai japsiautofani. Se johtuu nimen omaan siitä, että olen Corvette-fani ja tuo Corvette on kyllä häpeäksi kaikille aiemmille.

    Ajovaloista poistettu luukut. Paluu juurilleko? Tuskin. Ei nuo näytä 50-lukulaisilta, pyöreiltä ja suurikokoisilta sammakonsilmämollukoilta. Eikö sellaisia olisi uuteen Corvetteen voinut ilmanvastuksen takia asentaakaan. Ei todellakaan. Siksi tuollaset perheautomaiset ajovalot. Virtaviivaiset - kyllä. Corvettea - "no ei tod".

    Positiivista: takalasi muistuttaa '64-'67 Corvetesta. ('63 Sting Rayssä tosiaan se ainutkertainen Split Window.) Olisivat kuitenkin "hieman" voineet priorisoida mikä tekee Corvetesta Corveten ennen kuin poistivat sisään pakenevat ajovalot. Tämä "retrosovitus" on kyllä aivan karsea, koska sitä on vaikea pitää ylipäätään Corvettena, saati vielä retrohenkisenä Corvettene.

    Tussska. Päätä särkee, kun ajattelee mitä ovat menneet tekemään ensimmäiselle (ja fanaatikkojen mielestä yhäkin ainoalle) puhdasveriselle sarjavalmisteiselle ameriiiikkalaiselle urheiluautolle. Henkilö, joka itkee nähdessään tuon räpellyksen ei todellakaan voi olla (ainakaan syvällä sydämessään) verkkarikansalainen.

      
  • Corvette on siirtynyt täysiveristen superurheiluautojen sarjaan. Uuden C6:n huippunopeus yltää 300 km/h:ssa ja epävirallisesti jopa rapian verran päälle. Nollasta sataan Vette riuhtoo 4,1 sekunnissa. Lukemat ovat täysin ferrarimaisia eikä maagisen 300 km/h nopeuden ylittäjiä ylipäätään ole monta.

    Pääsin ajamaan uutta "hävittäjää" etelä-Espanjan maanteillä ja nopeaan ajoon tarkoitetulla Ascarin radalla Rondassa.

    Paikka oli aivan oikea. Andalusiassa katsojilla on silmää sekä kauneudelle että kykyä arvostaa villiä voimaa.

    Uusi Corvette on lyhyempi ja kapeampi kuin edeltäjänsä. Tällä tavoitellaan uutta katu-uskottavuutta. Mitat ovat itse asiassa samat kuin Porsche 911:ssä, mutta lihakkaasta muotoilusta ei ole tingitty.

    Vetten perä on yhä aggressiivisen pysty ja pystyperää koristavat perinteiset neljä pyöreää takalamppua.

    Sivulta katsottuna profiilin sanotaan muistuttavan suihkuhävittäjien, erityisesti F22:sen, aggressiivista muotoa. Onhan kyse amerikkalaisesta maanteiden hävittäjästä, amerikkalaisuuden terävästä ja tunneperäisestä symbolista. By the way - markkinointinimi on nyt puhtaasti Corvette ilman Chevrolet etunimeä.

    Kuminpolttaja

    Uuden Corvetten pitkän etupellin alla jyskyttää 5,7-litraisesta 6,0-litraan kasvanut 400-hevosvoimainen V8-moottori. Perinteiden mukaisesti vääntö on hirvittävä ja auton voiman saa ulos suoraviivaisen raaásti, jos niin haluaa.

    Luistonesto vain pois päältä ja talla pohjapeltiin. Harmaa savu nousee auton takaa, kun Vetten 19-tuumaiset takapyörät polttavat asvalttiin mustaa kumimassaa.

    Suoraan kiihdytettäessä Corvette koventaa raviaan alkurähähtelyn jälkeen lähes huomaamatta. Kiihtyvyys tuntuu kuitenkin selkärangassa vielä yli 200 km/h nopeuksissa.

    Voiman tunteen voi aistia myös korvilla. Corvetten soundi on ainutlaatuinen.

    Kuusilitraisen veekasin epätasaisen raaka pauke erottuu joukosta missä tahansa. Se houkuttelee kuljettajan kiihdyttelemään silloinkin, kun siihen ei olisi välttämätöntä t arvetta.

    V8-pikkulohkon alkuvoimainen ja jäljittelemätön sointi kantaa viestiä 400 villihevoselta. Kun jalan ojentaa suoraksi, selkä painuu penkkiin ja maisemat pakenevat silmissä.

    Nopeus hypähtää hetkessä yli 200:n ja optisen nopeusmittarin neulan painuu yhä vain alaspäin suuntana mittariston alin lukema - 300.

    Sopii myös kadulle

    Maantielle ja vuoristoon lähdettäessä meitä varoitettiin kuivista, mutta pölyisistä ja sen takia likaisista asvalttiosuuksista.

    Jopa luistonesto päällä Corvette pyrkii irrottelemaan peräänsä mutkissa kaasua polkaistaessa. Äkkipäinen saisi tämän auton nopeasti kolhittua tietä reunustaviin kivikoihin.

    Tämä ei tarkoita sitä, etteikö Corvettella voisi ajaa kauniistikin. Oikeastaan päinvastoin. Uusi Corvette pyrkii paradoksaalisesti jopa edeltäjiään enemmän normaaliajoon tarkoitettuja ominaisuuksia. Auton on "street legal", kuten Corvetten henkilöstöstä määrittelee.

    Autolla vain on ne kaksi luonnetta - kiltti siviilipersoona ja raivokas, suorastaan raastava suorituskykypersoona.

    Ja se soundi

    Suorituskykykeskeinen persoona on edeltäjiään rajumpi ja samalla ajettavampi.

    Joskus takavuosina Corvetten tehot myönnettiin, mutta ajettavuutta suhteessa eurooppalaisiin kilpailijoihin vähintäänkin epäiltiin. Uusin Corvette pyrkii saattamaan nämä puheet häpeään.

    Euroopan malli on varustettu Z51 perfomance-paketilla, joka pitää sisällään muun muassa tavallista tiukemmat jouset ja iskunvaimentimet sekä supertehokkaat jarrut. Lähtökohtaisesti tarjolla on uusittu kuusiportainen ja nopea manuaalivaihteisto, mutta perinteitä kunnioittavat saavat myös neliportaisen automaatin samalla hinnalla.

    Corvetten elektroninen ajonhallintajärjestelmä on kolmiportainen. Active handling -asennossa järjestelmä sallii jonkin verran luistoa ja sutimista, mutta puuttuu sitten kunnon ajovakausjärjestelmän tapaan asiaan. Competitive drive -asennossa järjestelmä puuttuu peliin tarvittaessa pelkästään jarruilla, mutta ei vähennä tehoja. Ja sitten on tämä total off -asento.

    Ilman tätä kehittynyttä elektroniikkaa tämän auton cityuskottavuus kärsisi huomattavasti. Märällä asvaltilla auto lähtisi normaalikuljettajan käsistä kuin nato-ohjus.

    Taitavalle kuljettajalle "total off" sallii mukavia herkutteluhetkiä. Sain kokea sen itse, kun istuin Corvetten testikuljettajan vieressä muutaman kierroksen Ascarin radalla. Kuski heitti auton veret seisauttavaan sivuluistoon noin 160 km/h tuntinopeudessa - total off -asennossa. Auto käyttäytyi edelleen rauhallisesti ja tottelee kuljettajan komentoja.

    Keväällä Z06

    Corvette C6 on alkusoittoa jenkki-ikonin Eurooppaan marssille. Ensi keväänä Euroopassa nähdään uusi Corvette C6 Cabriolet ja Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa esitellään tehoversio Z06. Zetan pellin alla paukkuu tiettävästi 7-litrainen ja 500-hevosvoimainen V8.

    Kun Mr Corvetteksi sanotulta pääinsinööri Dave Hilliltä kysytään, mistä Z06:ssa on kysymys, niin mies on hiljaa. Mutta sekä silmäkulmat että suupielet kääntyvät väistämättä ylöspäin. Z06 on Dave Hillin amerikkalaisen unelman kiteytymä.

    Se tarkoittaa ripausta villiä voimaa, vapaudenkaipuuta ja aggressiivisuutta. Näistä ominaisuuksista muodostuu perimmältään se keitos, jota moni pitää amerikkalaisuuden ilmentymänä.

    Suomeen on näillä näkymin tulossa seitsemän Corvette C6:tta. Hinta on yllätys. Sitä - se jää 95 550 euroon. Ensimmäiset ovat Suomessa helmikuussa. Corvette Cabrioletin hintakin on jo tiedossa - 108 950 euroa.

    TEKSTI JA KUVAT
    PENTTI J. RÖNKKÖ
    RONDA, ASCARI RACE RESORT, ESPANJA

      
  • Corviketta tuo nykymuoto on ku ei enää siperian mersujakaa saa :smile: .

    "Joo on Ferrariss akyllä munaa vaikka muille jakaa.!!! Huomatkaaa mistä löytyy käynnistys painike...."

    Joo, veivi piilos pellin alla...

      
  • Luin tässä ensimmäistä kertaa näitä palstoja läpi ja todella hämmästyin. Taso sopisi paremmin jonnekin "näppylänaamojen" teinien keskustelupalstoille. Ostakaa vaikka GTI-magazine ja siirtykää sen palstoille. Tm:n lukijoilta odotin korkeampaa tasoa.

      
  • Lainaus:
    10.01.2005 klo 14:22 Jussi U kirjoitti
    Luin tässä ensimmäistä kertaa näitä palstoja läpi ja todella hämmästyin. Taso sopisi paremmin jonnekin "näppylänaamojen" teinien keskustelupalstoille. Ostakaa vaikka GTI-magazine ja siirtykää sen palstoille. Tm:n lukijoilta odotin korkeampaa tasoa.

    Myönnän etten itse edusta kovinkaan korkeaa tasoa täällä, mutta en sentään kiroile täällä tai koita tarkoituksellisesti ketään kiusata. Mutta suurin osa kirjoittelijoista on varsin fiksuja, aktiivikirjoittelijat kuten TeeCee, Sixpack, Herbert ja monet juuri tähän Corvette-aiheeseen kirjoittajat ovat fiksuja.
    Minusta täällä on parempi taso kuin monilla muilla keskustelupalstoilla. Tai oikeastaan täällä on mielestäni varsin hyvä taso.
    Jussi U, olet varmasti fiksu. Mutta tuo sinun viestisi sopisi myös minun viestien ohella varsin hyvin jonnekin teinien palstalle. Sinä voisit yhdessä minun kanssani ostaa sitten sitä GTi-lehteä.

      
  • vette on vette...
    mutta olis tälläinenkin ihan kiva
    http://www.mtm-online.de/ -> highlights -> MTM-bimoto-TT

    Lyhyesti:
    Zwei wassergekühlte 4-Zylinder Turbomotoren, quer eingebaut
    Leistung: 2x370 PS (740 PS) bei 6760 1/min
    Drehmoment: 2x475 NM (950Nm) bei 4900 1/min
    Hubraum 2x1796ccm
    Suorituskyky:
    Höchstgeschwindigkeit: über 360 km/h (Je nach Übersetzung)
    0-100 ca. 3,5s / 0-200 ca. 9,9s

    Virallisesti ajettu 371km/h...

      
  • Lyhyesti:
    Zwei wassergekühlte 4-Zylinder Turbomotoren, quer eingebaut
    Leistung: 2x370 PS (740 PS) bei 6760 1/min
    Drehmoment: 2x475 NM (950Nm) bei 4900 1/min
    Hubraum 2x1796ccm
    Suorituskyky:
    Höchstgeschwindigkeit: über 360 km/h (Je nach Übersetzung)
    0-100 ca. 3,5s / 0-200 ca. 9,9s

    Virallisesti ajettu 371km/h

    Aivan mieletön! Ihan hyvin lähteekin heppojen määräänkin nähden! :smile:

      
  • Ihan mukavat arviot on uusi Corvette saanut Tuulilasissakin:

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=116975

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit